Toon posts:

[CRT] 17" iiyama kan geen lage resoluties (<800*600) tonen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 3.5 jaar oude 17inch iiyama monitor (HM704UTC) kan sinds een paar weken geen lage resoluties meer tonen.
800*600 lukt nog wel, maar als ik lager ga dan dat, dan blijft het beeld gewoon zwart.
Op zich is dat niet zo'n totale ramp, aangezien ik op 1280*1024 @ 89Hz draai.
Wat wel enorm vervelend is, is dat ik dus mijn opstart en bios schermen niet meer kan zien!
Want die zijn natuurlijk van erg lage resolutie (320*240 of 640*480 denkik?) en bij het opstarten springt mijn scherm wel aan, en gaat het power ledje van oranje naar groen, maar het beeld blijft zwart tijdens de hele boot-scene.
Pas als ik in mijn uiteindelijk OS kom (met hoge resolutie dus) krijg ik effectief beeld.
Op zich is dit enorm vervelend omdat ik meerdere OSen gebruik, en ik kan dus mijn boot-loader niet meer zien (moet ik blind kiezen tussen linux, windows en freebsd...).
Settings in de bios veranderen bijvoorbeeld kan ik dus ook niet meer.
ALS ik beeld heb, is de kwaliteit nog altijd perfect, dus daar is niks op aan te merken.
Wie heeft ervaring met dit probleem?
Ik heb overwogen om de monitor te laten repareren, maar gezien de nieuwprijs van een CRT tegenwoordig kan ik al evengoed een nieuwe kopen denkik?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren deed ik een reboot om van linux naar windows te gaan, en plots kreeg ik WEL terug mijn bios scherm te zien!
Ik dacht joepie, het werkt terug!
Maar nu vandaag blijft de bios en bootmenu opnieuw zwart :'(
Ik snap echt niet wat hier de oorzaak van kan zijn.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Misschien loos hoor, maar ik heb eens hetzelfde gehad met mijn IIyama A705MT die ik vroeger had. Ik heb toen een nacht de stekker eruit gelaten, en de powerknop een aantal malen ingedrukt zodat hij geheel spanningsloos was.
Daarna werkte hij weer...kan ook toeval zijn :)

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een tft. Ik denk dat het een driver probleem is, en dat zodra je in je os komt dat dan de andere drivers worden gelanden en dan heb je wel beeld.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bigbadkip schreef op zondag 18 december 2005 @ 13:46:
ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een tft. Ik denk dat het een driver probleem is, en dat zodra je in je os komt dat dan de andere drivers worden gelanden en dan heb je wel beeld.
Dat het een driverprobleem is lijkt me sterk, als je naar de variabelen kijkt. Althans: TS heb je je BIOS of videokaartbios geflasht?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2005 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bios is de nieuwste stabiele versie (Asus A8N-E) en de videokaart heb ik nog nooit geflasht (is een XFX 6600GT).
Ik heb al een keer een ander scherm op deze pc aangesloten, en die had de problemen niet, dus het zou me erg raar zijn dat het een driverprobleem is.
Als je in de bios bent zijn er toch nog helemaal geen drivers actief?
Pagina: 1