Boeken Grafische Vormgeving en Typografie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 07:50

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds kort op wat 'professionelere base' als bijbaan werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner, DTP-er of hoe je het ook wil noemen. Ikzelf heb alles geleerd vanuit de ervaring doe eigenlijk een totaal andere studie, ik ben dan ook op zoek naar wat literatuur ter verdieping. Met name op het gebied van kleurgebruik, grafisch ontwerpen, het gebruik van lettertypes e.d. zou ik mij wat willen verdiepen.

Zelf ben ik uiteraard aan het zoeken gegaan en kwam ik o.a. op:

- Over Typografie: Leek mij een heel aardig boek waarin veel basis principes e.d. aan bod komen, weet alleen niet hoe diep het gaat.
- Vormen van Letters: kwam ik op via bol door bij een ander boek te kijken, de inhoudsopgave zag er wel redelijk uit.
- Licht en Kleur: Kwam ik op via een boekenlijst van een grafische vormgeving opleiding aan een grafisch lyceum ergens, ook geen idee wat de precieze inhoud is.
- Een behoorlijk aantal engelse boeken, van goedkoop tot duur, maar puur een keuze via een korte omschrijving maken valt niet mee..

Daarom mijn vraag of er hier misschien mensen zijn die mij richting wat goede literatuur kunnen sturen, liefst 'internationale' literatuur maar nederlandstalig mag ook als het maar van goede kwaliteit is, graag zou ik ook ervaringen met bepaalde (bovenstaande) boeken horen van mensen die een opleiding volgen in de richting van grafische vormgeving

BTW: Ben niet echt op zoek naar "kijk eens wat ik hier (op het internet) voor een mooi boek gevonden heb" maar meer naar ervaringen van mensen met bepaalde literatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Zydell op 12-12-2005 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:44

BaRF

bijna kerst

Misschien ken je het, maar mn vriendin heeft een abbo op het mooie tijdschrift 'Items', en daar is ze erg over te spreken :) Kan er zelf niet zo over praten want ik ben er zelf niet zo in thuis :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59
Zydell schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:03:
Hallo,

Ik ben sinds kort op wat 'professionelere base' als bijbaan werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner, DTP-er of hoe je het ook wil noemen. Ikzelf heb alles geleerd vanuit de ervaring doe eigenlijk een totaal andere studie, ik ben dan ook op zoek naar wat literatuur ter verdieping. Met name op het gebied van kleurgebruik, grafisch ontwerpen, het gebruik van lettertypes e.d. zou ik mij wat willen verdiepen.

Zelf ben ik uiteraard aan het zoeken gegaan en kwam ik o.a. op:

- Over Typografie: Leek mij een heel aardig boek waarin veel basis principes e.d. aan bod komen, weet alleen niet hoe diep het gaat.
- Vormen van Letters: kwam ik op via bol door bij een ander boek te kijken, de inhoudsopgave zag er wel redelijk uit.
- Licht en Kleur: Kwam ik op via een boekenlijst van een grafische vormgeving opleiding aan een grafisch lyceum ergens, ook geen idee wat de precieze inhoud is.
- Een behoorlijk aantal engelse boeken, van goedkoop tot duur, maar puur een keuze via een korte omschrijving maken valt niet mee..

Daarom mijn vraag of er hier misschien mensen zijn die mij richting wat goede literatuur kunnen sturen, liefst 'internationale' literatuur maar nederlandstalig mag ook als het maar van goede kwaliteit is, graag zou ik ook ervaringen met bepaalde (bovenstaande) boeken horen van mensen die een opleiding volgen in de richting van grafische vormgeving

BTW: Ben niet echt op zoek naar "kijk eens wat ik hier (op het internet) voor een mooi boek gevonden heb" maar meer naar ervaringen van mensen met bepaalde literatuur.
Ikzelf zit op het GLU (Grafisch Lyceum Utrecht); en heb toevallig deze twee boeken; en krijg er zelfs les in..

Vormen van Letters
In dit boek wordt de typografie; de opmaak van teksten e.d. goed uitgelegd; er komen veel vaktermen bij kijken; en dit is gewoon handig voor vormgeven

Licht en Kleur
Slaat nergens op.. is net een soort van NatuurScheikunde; weinig met vormgeven te maken.. alleen de opbouw van licht e.d. wordt hier besproken, niets met vormgeving te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 14:48

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Ik ben ik het bezit van Over Typografie, en ik moet zeggen: erg goed boek! Het is vrij uitgebreid, en geeft ook een goede reflectie op tijdsinvloeden (hoe was het vroeger en hoe gaan we daar nu mee om). Je kunt het boek bovendien niet-lineair lezen (de hoofdstukken staan redelijk op zichzelf), wat ook een pluspunt is. Aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Items vond ik vroeger leuk, tegenwoordig echt niets meer, maar dat is vrij persoonlijk. Wat betreft goede boeken. Je moet eens beetje rondkijken op www.bispublishers.nl en als het dan engels boek is vooral niet daar bestelllen gezien de prijs ;) Ik heb zelf veel boeken op Amazon gekocht omdat daar de keuze uitgebreid is.

Layout is vrij trendgevoelig dus ik heb zelf altijd meer aan wat boeken die laten zien wat er kan momenteel (ook bv packaging etc) dan boeken die de theorie uitleggen. Dat laatste is wel aardig, die theorie, maar uiteindelijk zijn regels flexibel en is het meer de totale vorm die bepaald of iets er al dan niet uit ziet. En dat gevoel of iets wel of niet done is, is meer een gevoel dan je vasthouden aan theorie.

Zoals je jezelf omschrijft qua werkzaamheden was ik zo'n 8.5 jaar geleden ook bezig. Qua boeken koop ik wel vanalles maar er zijn ook boeken zat die ik eigenlijk nog steeds niet goed ingekeken heb. Maar ik hou wel erg van mooi. En wat dat betreft zijn er zo ontzettend veel boeken. www.diegestalten.de (of was het nou der) heeft ook legio boeken die gewoon super zijn. Maar ook een boek over bijvoorbeeld leuke en creatieve manieren van stansen, materiaal, vouwijze etc.. gewoon goed om te weten wat er een beetje mogelijk is. Wat betreft typografie is xx The annual of the type directors club ook een mooi boek (de xx was bij mij 21). Dat boek laat niet zien hoe het hoort, maar hoe je met typografie kan spelen om een bepaald gevoel op te wekken. Voor mijn gevoel veel belangrijker.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 07:50

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so-far

Abonneren op tijdschriften kan zeker nuttig zijn denk ik, maar ik vind het toch vrij duur en daar komt bij dat ik vaak na verloop van tijd heel selectief artikelen lees en dan is het zonde van het geld, vind ik.

@OzBoz Op de site bispublishers.nl kwam ik ook terecht (via www.design.nl geloof ik), het ziet er allemaal heel goed uit net als boeken op diegestalten.de. Ikzelf geloof ook zeker niet dat grafisch ontwerp gebonden is of moet zijn aan regels; maar denk toch dat het niet verkeerd zou zijn om toch wat basis principes te leren, dingen als gebruik van contrast, denken aan aliniering, groepering en niet overmatig centeren e.d. zijn een aantal voorbeelden een aantal 'voorschriften' die toch waardevol zijn om te weten, vind ik. Uiteraard is inspiratie opdoen uit boeken met veel voorbeelden zeer leerzaam, uiteindelijk ook veel belangrijker dan wat de zogenaamde 'regeltjes' zeggen; toch wil ik graag die regeltjes wel weten, zoals op de cover van 'Over Typografie' staat: "Wie de regels van de typografie wil overtreden, moet ze eerst kennen".

Ik heb uiteraard zelf niet stilgezeten en kwam onlangs hier terecht: The Elements of Typographic Style applied to the Web, een erg interessante site over het gebruik van lettertypes op het web, moet nog flink uitgebreid worden maar ik denk dat hij zeker de moeite waard is om te blijven volgen dmv RSS. Via deze site kwam ik op het boek 'The Elements of Typographic Style' van Robert Bringhurst en ik denk dat ik deze ga aanschaffen, mede door de gunstige prijs (€36,49) i.v.m. 'Over Typografie'.

Hoewel hij nog niet volledig is, denk ik dat deze site zeker een aanrader is voor mensen die geinteresseerd zijn in het gebruik van typografie op het web!

Ik ben nog steeds op zoek naar boeken over algemene 'grafische vormgeving' trouwens!

.

[ Voor 6% gewijzigd door Zydell op 15-12-2005 10:33 ]

Pagina: 1