Soort en type digitale SLR

Pagina: 1
Acties:

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44
Een hevige discussie: ik geef aan dat het bij een DSLR niet mogelijk is de te nemen opname op de monitor te bekijken, maar enkel door de zoeker. Logisch (lijkt mij, in de discussie): je kijkt nl via je prisma en de spiegel door je lens en door het opklappen van de spiegel wordt het licht door de lens op de ccd geprojecteerd.

Daar begon de onenigheid al: tegenstanders wisten bij hoog en bij laag te beweren dat er wel degelijk DSLR's waren, waarbij vooraf wél op de monitor het beeld bekeken kon worden, sterker nog: er waren zelfs DSLR's waarbij de foto EN werd opgeslagen op memory kaart, EN op celluloid (gewoon een kleinbeeld filmpje dus).

Volgens mij is dat ten ene male absoluut onmogelijk. We kwamen er niet uit; het bleef een welles-nietes verhaal. Zit ik er naast??

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij niet :) Allleen Semi-DSLR's zoals de Minolta DiMage A1, en dat soort camera's kunnen dat toch?

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Je hebt DSLR-like camera's. Die gedragen zich als een SLR maar zijn dat eigenlijk niet. De echte DSLR's kunnen geen live preview geven op de monitor omdat de sensor achter de spiegel schuil gaat. Zowel op film als op memory card? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt mij ook een praktisch probleem.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Van dSLR die zowel op analoog als op digitaal opslaan weet ik niets. Al is het wel vrij eenvoudig realiseerbaar via half spiegelende coatings op de prisma om een digitale preview op te slaan van wat er ook op film komt. Maar of zo'n camera bestaat weet ik niet. Het is dan ook geen dSLR meer.

De andere variant bestaat wèl, dSLR met live preview: bijvoorbeeld de Canon EOS 20Da.

De 20Da kent wel wat beperkingen: De live preview is niet geschikt voor daglicht, het is bedoelt voor astronomie fotografie, dus nacht shots. Voor live preview is wel mirror lock-up noodzakelijk, dus je kan niet door zoeker èn op scherm tegelijk scherpstellen, bovendien vereist dit manual focus, omdat het AF systeem van een 20D na weerkaatsing van de spiegel plaatsvindt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

In de camera zelf kan het niet, of je moet een half transparante spiegel hebben die een deel weerkaatst en een deel doorlaat, zowel je viewfinder als het beeld zijn dan wel donkerder.
Je kan wel een digital back op sommige analoge camera's zetten, maar analoog en digitaal tegelijk opnemen kan niet.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De Fuji S3 Pro kan dit: live preview, maar wel met de spiegel opgeklapt: zie deze pagina.
Record: Live Image mode

No other digital SLR has ever been able to provide a live view on the LCD monitor, until now. The S3 Pro has a unique (if slightly pointless) feature. You can switch to a 'Live Image' mode which provides a video-like B&W live view feed direct from the sensor to the LCD monitor (just like a consumer digital camera). In this mode you can also magnify the center portion of the frame. The important limitations however are: (a) its for display only, you can not trigger the shutter release in this mode, (b) the viewfinder is blacked out because the mirror must swing up and shutter open, (c) the display is in black and white, (d) the display can only be provided for a maximum of 30 seconds. All in all this mode seems to be more of a technology stunt than a useful feature.
Meer een truukje dan een echt handige feature, maar toch :)
er waren zelfs DSLR's waarbij de foto EN werd opgeslagen op memory kaart, EN op celluloid (gewoon een kleinbeeld filmpje dus).
Ik denk dat ze in de war zijn met analoge body's waar zowel een filmback als digital back op kan: tegelijk is niet mogelijk, zoals primusz al zegt :)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De claim op DPreview over dat de S3 Pro de enige is klopt dus niet, vanwege het bestaan van de Canon EOS 20Da, die kan ook live previewen, in kleur in dit geval, maar niet in daglicht, met mirror lock-up.

Daarvoor had Canon ook al een speciale versie van de EOS 300D in omloop, de 300Da, alleen beschikbaar voor de japanse markt, die hetzelfde truukje ook al kon. Deze variant was net als de 20Da ook speciaal ontwikkeld voor astronomie.

[ Voor 6% gewijzigd door JumpStart op 12-12-2005 21:21 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De claim op DPreview over dat de S3 Pro de enige is klopt dus niet
20Da is van 1 juni 2005, S3 Pro is van 5 feb 2004 (aankondigingen): voor DPReview was dat een 'first' en hebben ze later de S3 Pro review niet geupdate :z

LinkedIn
Instagram

• dotnetter
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10-2025

dotnetter

aka BamiSoep

De Leica R heeft de mogelijkheid om naast film ook digitale foto's te maken, je moet dan wel eerst de camera kopen, en daarna een uitbreiding in de vorm van een digitale achterwand.
Dit wil echter niet zeggen dat je "tegelijkertijd" film en digitaal schiet, het is dus of/of..
linkje: leica-camera.com..

| Allemaal spulletjes | Ik flickr! >Hier<

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is ook een versie van de EOS 350d die een live preview kan geven, deze is bedoeld voor gebruik met een telescoop oid.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
De olympus E10 en E20 waren SLR camera's, met een vaste lens.
Het licht dat binnenkomt door de lens, wordt in deze camera's door een prisma gedeeld; een deel gaat richting de sensor, en een deel gaat naar de zoekerprisma, waardoor je wel door de lens kunt kijken.

Met deze camera's is het dus ook mogelijk om een live preview via het lcd-scherm te zien. Net als bij een gewone digicam, zonder beperkingen. Én je hebt een echte door-de-lens zoeker zoals bij een normale reflex.

Het is wel jammer dat Olympus niet met de ontwikkeling van deze camera's is doorgegaan. De opvolger van de E20 is de E1, en dat is een 'gewone' digitale reflex. (Maar wel veel beter, dan de E20)

Overigens; de E10 en E20 hadden geen aps-c of 4/3 sensoren, maar 2/3" sensoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Kwintessens op 12-12-2005 22:19 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:23:
[...]
20Da is van 1 juni 2005, S3 Pro is van 5 feb 2004 (aankondigingen): voor DPReview was dat een 'first' en hebben ze later de S3 Pro review niet geupdate :z
Ach ja, klein schoonheidsfoutje van Phil Askey, meer niet. Klein beetje slordig, dat de review niet helemaal bijgewerkt is bij het overnemen uit de preview. De originele preview is trouwens niet meer te vinden omdat die vervangen is door de review, dus ik kan niet eens controleren of de claim (toen wel terecht) in de preview stond.

Zie http://www.dpreview.com/n...031602fujis3proreview.asp 16 March 2005 en http://www.dpreview.com/news/0502/05021405canoneos20da.asp 14 February 2005

Spijkers, laag water, zoeken. Of alternatief, slakken, zout, eropleggen :Y)

...

Overigens moet ik even een slag om de arm houden over de 300Da. Google levert bizar weinig resultaten op, dus erg zeker van de 300Da ben ik niet (meer).

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 12-12-2005 23:30 ]

Pagina: 1