Goedendag,
Voor de lol ben ik vanavond een beetje aan spelen met css. Eén ding wil me echter niet lukken.
De sites waaraan ik werk hebben vaak een vaste layout (zie voorbeeld code). Divs positioneer ik waarnodig met de float en clear properties. Het nadeel hiervan is dat de floats afhankelijk zijn van de beschikbare ruimte en dus de afmetingen van het browser venster. Dus wanneer het browser venster te klein wordt verspringt de layout. De oplossingen welke ik dan gebruik zijn een container div of absolute positioning.
Voorbeeld code:
Graag zou ik willen weten of m.b.v. css floats en zonder div containers / absolute positioning hetzelfde gerealiseerd kan worden en hoe. Dit lijkt een code request, maar dat is het niet aangezien ik al twee oplossingen heb. Echter deze oplossingen vind ik beide niet optimaal.
Waarom wil ik geen container div gebruiken:
- Minder code (ik ben een zeurkees I know
)
Waarom wil ik geen absolute position gebruiken:
- Elementen staan vaak los van elkaar en kunnen hierdoor overlappen.
Tot nu kan ik over dit onderwerp niks vinden, dus wie kan me uit de brand helpen.
Voor de lol ben ik vanavond een beetje aan spelen met css. Eén ding wil me echter niet lukken.
De sites waaraan ik werk hebben vaak een vaste layout (zie voorbeeld code). Divs positioneer ik waarnodig met de float en clear properties. Het nadeel hiervan is dat de floats afhankelijk zijn van de beschikbare ruimte en dus de afmetingen van het browser venster. Dus wanneer het browser venster te klein wordt verspringt de layout. De oplossingen welke ik dan gebruik zijn een container div of absolute positioning.
Voorbeeld code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl">
<head>
<title>CSS positioning</title>
<style>
div#header
{
background-color: gray;
width: 600px;
height: 100px;
clear: both;
}
div#menu
{
background-color: red;
float: left;
width: 100px;
}
div#content
{
background-color: blue;
float: left;
width: 500px;
}
div#footer
{
background-color: green;
width: 600px;
clear: both;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="header">
header
</div>
<div id="menu">
menu
</div>
<div id="content">
content
</div>
<div id="footer">
footer
</div>
</body>
</html> |
Graag zou ik willen weten of m.b.v. css floats en zonder div containers / absolute positioning hetzelfde gerealiseerd kan worden en hoe. Dit lijkt een code request, maar dat is het niet aangezien ik al twee oplossingen heb. Echter deze oplossingen vind ik beide niet optimaal.
Waarom wil ik geen container div gebruiken:
- Minder code (ik ben een zeurkees I know
Waarom wil ik geen absolute position gebruiken:
- Elementen staan vaak los van elkaar en kunnen hierdoor overlappen.
Tot nu kan ik over dit onderwerp niks vinden, dus wie kan me uit de brand helpen.
[ Voor 9% gewijzigd door DerKleinePunkt op 12-12-2005 20:20 ]
Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt