rechten probleem freebsd [webmin]

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo,

Heb ik weer eens iets doms! vanochtend wou ik de rechten van ons bestandsarchief veranderen. Omdat het ook om subdirectory's ging besloot ik via webmin te veranderen.

Tot mijn grote spijt heb ik de rechten veranderd van niet alleen dat archief maar ook alle home directory's. Beetje lullig ik had er niet aan moeten beginnen wetende dat ik niet 100% fit ben (ik zag de gemounte schijf voor het bestandsmap aan, ik had dus een subdirectory later moeten gaan editten)

Op zich geen probleem, ik ging voor elke gebruiker de eigenaar + groep weer goed zetten.

Het probleem: Het werkt niet!

Mijn mailserver Postfix klaagt dat hij niet in de maildir van de gebruiker kan schrijven, terwijl ik dus als eigenaar de naam van de gebruiker heb en als groep ook de naam van de gebruiker.

Daarna dacht ik: wellicht brakke webmin, dus daarna ook in de shell geprobeerd, chown/chgrp en zelf chmod 777 op de Maildir + subdir's

Nog laat Postfix in de queue 10 mails zien met error dat de map tmp niet te bescrijven is. Zou ik het maildirmake commando helemaal opnieuw moeten doen?

Commando postqueue -f geeft geen foutmelding, maar de mails worden niet verstuurd...

Voor 1 gebruiker geprobeerd een nieuwe maildirmake te doen zoals ik het altijd doe voor nieuwe gebruikers maar werkt ook niet. Is het misschien zo dat als 1 mail niet werkt dat alle mails niet verstuurd worden?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm je hebt een recursieve chmod gedaan op /home/<insert user>/.maildir ?
en chgrp natuurlijk ?

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 12-12-2005 18:25 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Nja, ik weet niet precies wat een recursieve chmod is (subdirectory's?) Maar voor zover ik weet staan de rechten goed, en ik heb zelfs geprobeerd de Maildir directory te veranderen met group: postfix, maar dat mag ook niet baten. Ik kon toen wel met de user Postfix erin komen trouwens, maar alsnog werkte het niet.

Voor de rest werkte onze email wel gewoon voordat ik per ongeijk het hele zwikje omzette (voor de goede orde)

Het lijkt wel alsof de goed ingestelde rechten niet actief worden. Ik had tegelijkertijd hetzelfde probleem dat apache geen recht meer had op de www map (die ook op die partitie stond) Nadat ik die map op gebruiker en groep "www" had gezet werkte het nog niet. Pas toen ik gewoon apache liet draaien met de fout ingesteld gebruikersnaam en group ging het wel weer.

In feite is dat hetzelfde probleem.

Nog even het volgende overzicht:

de partitie waarop ik heb fout ingesteld bevat deze dingen:

-home
-bestanden (deze map had aleen gewijzigd moet worden, ipv de hele mount)

Alle andere dingen zijn dus intact ( /etc /usr /var /root noem maar op)

Ik hoop dat het nu nog ietsje duidelijker wordt....

edit:

Ff gekeken naar dat recursief: het levert mij dit op:

$ chmod -R 777 Maildir
chmod: Maildir: Permission denied

Dit probeer ik als de gebruiker die in principe reeds eigenaar van Maildir is

edit 2:

Later werkt het wel na wat gevogel van handmatig alle bestanden naar chmod 777 mode te brengen. het lost niets op :(

[ Voor 16% gewijzigd door M4RTiN op 12-12-2005 21:50 ]