350D RAW inlezen in photoshop, kleuren verkeerd

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een foto geschoten van een portret met een rode achtergrond.

Dit in zowel RAW als JPG.

Nu is de JPG foto heel mooi, de achtergrond is dieprood en de tinten zijn goed.

Lees ik de foto echter in met Photoshop CS2 dan is de achtergrond meer richting oranje en zijn de kleuren gewoon niet lekker.

Ook als ik automatisch bijstellen e.d. uitzet en zelf ga spelen kom ik nooit op het gewenste resultaat.

Komt dit nu doordat ik iets fout doe, of de Digic processor is zo supergeweldig (die omzeil je met RAW toch?) of is er iets anders mis?

Kan iemand me alsjeblieft vertellen wat ik hier mee aan moet?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien heb je de JPG geschoten in sRGB en ben je de RAW aan het bewerken met AdobeRGB? (Of andersom natuurlijk.) 2 verschillende 'colorspaces' zijn vaak het probleem met kleuren die niet overeenkomen, terwijl het toch hetzelfde plaatje is.

• Fairy
  • Niet online
gium schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:51:
Misschien heb je de JPG geschoten in sRGB en ben je de RAW aan het bewerken met AdobeRGB? (Of andersom natuurlijk.) 2 verschillende 'colorspaces' zijn vaak het probleem met kleuren die niet overeenkomen, terwijl het toch hetzelfde plaatje is.
Nee hier heb ik rekening mee gehouden.

Die DiGIC lijkt dingen met de foto te doen die ik met photoshop niet kan op een of andere manier.

Verwijderd

Zoals gium zegt; dit duidt zeer sterk op een profiel issue. In welke colorspace werk je dan ?

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Dat gezeik had ik ook maar dan met gewone JPEG-bestanden met kleurprofiel die uit mijn PowerShot A80 kwamen rollen. In Photoshop moest ik altijd ctrl-y drukken om mijn kleuren goed te krijgen. Heb wel wat met kleurprofielen zitten klooien (had er eentje meegeleverd gekregen bij mijn Samsung SyncMaster 173P scherm) maar een oplossing nooit gevonden. Ik houd dit topic dan ook in de gaten :).

Verwijderd

Op het moment dat ik ga colormanagen komen mijn foto's er sowieso altijd maar raar uit te zien lijkt wel. Ik importeer de raw's met ACR in sRGB modus in mijn niet gecolormanagde Photoshop :)

Dat zal wel aan mij liggen, misschien toch maar eens wat meer lezen over die colormagement :)

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:15:
Zoals gium zegt; dit duidt zeer sterk op een profiel issue. In welke colorspace werk je dan ?
In zowel aRGB als sRGB hetzelfde resultaat. Daarnaast als ik de CR2 file met de windows RAW viewer bekijk ziet het er goed uit, maar onder photoshop gaat het bij het importeren al mis, en je kunt schuiven wat je wilt, maar dat helpt niet.

Ook alles default zetten werkt niet. Het lijkt er op dat de adobe raw importer de files niet goed aankan.

Ik ben bekend met het fenomeen colorspace en groenzwemen etc. maar rood dat oranje word is wel wat vaag.

Ik heb e.e.a. na lang bijregelen wel zo gekregen als ik het min-of-meer wil hebben maar daarvoor behoorlijk wat hue en saturation moeten veranderen, dit zou niet nodig moeten zijn, zeker al als de windows raw viewer het in 1 keer goed doet (exact hetzelfde als de jpg).

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 12-12-2005 22:59 ]

Verwijderd

Heb je wel de laatste updates van adobe.com al afgehaald? Daar verschijnen regelmatig nieuwe versies van camera raw :)

• guillaumemay
  • Laatst online: 04-12-2025
Het ligt in ieder geval niet aan Adobe Camera Raw, want ik zelf gebruik het ook en heb dit probleem niet. Wel heb ik het probleem gehad, waarbij ik m'n profielen had aangepast om het op te lossen.

Er zal dus gewoon een instelling ergens verkeerd zijn, waarbij je dus zelf even moet nagaan wat er dus verkeerd is ingesteld. Hier een paar dingen die je zou kunnen nagaan:

- kleurprofielen, zowel je camera, je monitor, Photoshop CS2 en Adobe Camera Raw..
- witbalans
- kleurtemperatuur

Als daar dan alles goed is ingesteld, dan zal het helaas iets anders moeten zijn. Succes met de check-up.

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:05:
Heb je wel de laatste updates van adobe.com al afgehaald? Daar verschijnen regelmatig nieuwe versies van camera raw :)
Ik heb versie 3.1 die de 350D ondersteund.

Ik ben nu aan het kijken of RawShooter2006 iets voor me kan betekenen...

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
In photoshop zien mijn foto's er ook altijd 'vreemd' uit.
Ik doe dan altijd het volgende:

- View > Proof setup > Monitor RGB

• Fairy
  • Niet online
Die RawShooter heb ik nu mee aan het experimenteren geweest, jee wat een verademing !!!

Ik had een foto met vrij veel donkere partijen, met de windows en photoshop raw lezen waren die gewoon blurry, met RawShooter zijn alle details haarscherp te zien !

En de kleuren zijn goed :7
Pagina: 1