[Suse 10] Cannot mount boot volume

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik heb me van het weekend in het diepe gegooid en ben begonnen aan een Linux-bak. Ik had van te voren al ff geinstalleerd op VMWare en dat draaide prima.
Ik zal ff beginnen met de specs:

Asus P4P800 Deluxe
2x Maxtor 120Gb (JBOD)
Nec 5800c
Club3D 6600GT

Nu d8 ik ik installeer Linux op mn losse 40Gb schijf die ik gewoon aan mn IDE kanaal hang (ik had op internet al gevonden dat Linux installeren op VIA Raid voor mij nog te lastig was; kernel aanpassen enzo :? ) Dus ik mn Nec 2500 brander losgegooid en mn schijf eraan gehangen. Van tevoren met PM de schijf geformateerd als unformatted volume. Installatie ging goed en hij maakte netjes een SWAP partitie aan van 1Gb en een ReiserFS partitie als root [/] .
Na de installatie opstarten en tijdens het booten kan ik met F8 kiezen voor de opstartbron, dus gekozen voor de 40Gb schijf. Allereerst krijg ik de foutmelding "graphics file "(HD1,1)/boot/message" is missing. Daarna krijg het Grub-menu te zien, maar als ik kies voor het opstarten van Linux dan krijg ik de error "Error 17, cannot mount bootvolume".
De config van mn grub is als volgt:

Root (hd1,1)
Kernel/boot/vmlinuz root-/dev/sda2 vga=0x317 selinux=0 resume=/dev/sda1
initrd/boot/initrd

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven, zodat jullie me op weg kunnen helpen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Meuzik schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:30:

Root (hd1,1)
Kernel/boot/vmlinuz root-/dev/sda2 vga=0x317 selinux=0 resume=/dev/sda1
initrd/boot/initrd
Weet je zeker dat je geen tikfouten hebt gemaakt?
Zo klopt hij namelijk niet :)
Merk ook op dat linux CaSeSenSiTiVe is!

Probeer hem eens zo:
code:
1
2
3
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 selinux=0
initrd=/boot/initrd.img

Root -> root
Kernel -> kernel (en spatie erbij)
root- -> root=
resume weggehaald, vga is ff niet zo belangrijk
initrd -> spatie erbij .. merk ook op dat ik hier een voorbeeld geef met een .img extensie, waarschijnlijk moet dit bij jou ook zo zijn maar het hoeft niet!

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Hmm, eens zien. Het is sowieso een SATA-schijf, right?

Verder, is Root daadwerkelijk met een hoofdletter gespeld in de grub-config? (weet niet zeker of het uitmaakt, maar in het algemeen zijn Unix-tools hoofdlettergevoelig..). Idem voor root-/dev/sda2, staat daar niet root=/dev/sda2? Als je het niet precies overtikt blijft het voor ons natuurlijk maar een beetje raden waar het mis gaat.. Ik kan me nauwelijks indenken dat de SuSE-installer ongeldige grub.configs genereert (in de zin van syntactisch onjuist), dus misschien iets nauwkeuriger overschrijven?

Anyway, het zal mij benieuwen of het wel werkt als je root (hd0,1) zou proberen. Dit omdat hd0 = sda, hd1 = sdb etc. Verder, hd0,0 = sda1 (1e partitie op 1e schijf), hd0,1 = sda2 (2e partitie op eerste schijf), hd1,0 = sdb1 (eerste partitie op tweede schijf), hd1,1 = sdb2.

Het lijkt er op dat het BIOS deze schijf herkent als 'eerste schijf' (sda), wat meestal zo is (IDE zit voor RAID). Daarom is het een beetje vreemd dat de eerste root-parameter lijkt te verwijzen naar een tweede schijf. Lijkt op een bugje in de installer... :(

Is dit sowieso je volledige grub.conf? Volgens mij mist er namelijk nog wel het nodige...

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 12-12-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
mmm, heb hem exact hetzelfde geprobeerd als je gepost hebt, maar krijg nog steeds :
Error 17: Cannot mount selected partition.

Er is echter wel wat bijgekomen:
root (hd1,1)
Filesystem type unknown, partition type 0xf
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 selinux=0
(Dit staat er nu boven.)

Ik heb het een aantal keer geprobeerd en kreeg op een gegeven moment ook de volgende fout:

Error 18: selected cylinder exceeds maximum supported by bios.

Had al ergens iets gelezen op internet dus wordt weer ff googlen.

Als iemand nog meer ideeen heeft graag!

Edit: het gaat hier om een ATA schijf. Omdat het nogal een goedoe was om het op mn RAID config te installeren heb ik er dus ff voor gekozen om tijdelijk mn brander ff lost te koppelen en daar mn schijf aan te hangen

[ Voor 17% gewijzigd door Meuzik op 12-12-2005 18:22 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

onder linux worden P(parallel)-ATA en S-ATA schijven anders benaderd.
Dit is een gevolg van het onderbrengen van de SATA drivers in het SCSI subsystem (voor de juiste commando's etc.)
hierdoor zijn alle (p)ATA schijven: /dev/hd(a of b of c of d)
en zijn alle SATA schijven: /dev/sd(a of b of c of d)
(veel RAID controllers vallen ondanks dat ze PATA zijn toch nog onder het SCSI subsystem, en worden dus ook vaak /dev/sd(.....) genoemd.)
je zit dus waarschijnlijk de verkeerde schijf aan te spreken om je bak te starten..
is deze grub config door jou zelf gemaakt? of door een of ander installer scriptje (ben helaas niet zo bekend met de standaard suse install).

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
De installatie heeft het config bestand zelf aangemaakt.
Tijdens de installatie heb ik ook alleen maar de keuze uit mn IDE kanaal. Mn IDE/PATA schijven die op mn onboard VIA Raid controller zitten worden niet eens herkend.
Maar ik zal eens hd(x) proberen...

[ Voor 8% gewijzigd door Meuzik op 13-12-2005 16:31 ]

Specs

Pagina: 1