Toon posts:

Coderen van mp3 voor de Horeca

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Heb altijd veel hulp gehad met tweakers alleen ik kom dit hier niet tegen:

Ik zit met een groot probleem. Ik wil namelijk een muziek computer op de markt zetten binnen mijn opleiding. Maar ik loop vast op het volgende:

Buma/Stemra stellen als voorwaarden dat de levering van mp3's. Namelijk dat de mp3's gecodeerd moeten worden op welke manier dan ook... denk maar aan drm! De achterliggende gedachte is dat de mp3's alleen op je eigen systemen gespeeld kunnen worden.

Of het gekraakt kan worden is mijn zorg niet. En ik zit met mijn handen in het haar en weet niet welke codering ik moet gebruiken.
- DRM van microsoft is duur en je moet Windows Media Manager hebben ... een of andere SDK
- Andere coderingen ben ik niet bekend...

edit: Platform Windows Xp... en met een te vergelijken standaard mp3 / wma player

Heeft iemand suggesties of op/aanmerkingen?
_/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 15:59 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet gewoon geen mp3's gaan uitdelen.

Maak gewoon een systeem waar de horeca zelf cd's in moet stoppen, die dan worden geimporteerd zoals in iTunes. Na een avondje cd-tjes rippen kan de DJ leuk vooruit.

Siditamentis astuentis pactum.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik weet niet wat voor ontwikkel omgiv het gaat, maar als je een of andere wrapper maakt voor mp3 bestanden dan ben je er toch al?

Ik wil best effe met je mee googlen, maar je zult wel iets over de omgvieng moeten vertellen waarin ze gaan draaien. (standaard windows media pc tot helemaal eigen brouwsel)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Varienaja schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:01:

Maak gewoon een systeem waar de horeca zelf cd's in moet stoppen, die dan worden geimporteerd zoals in iTunes. Na een avondje cd-tjes rippen kan de DJ leuk vooruit.
Eensch, met toevoeging:
Windows Media Player kan audio CD's zó rippen dat de geproduceerde WMA's enkel op die PC kunnen worden afgespeeld.

Weg proleem.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Varienaja schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:01:

Euhm, ga je ook auto's zonder carrosserie verkopen omdat je niet kan lassen? Dat is toch geen oplossing :+

Tobias80, je kan natuurlijk verschillende kanten op gaan. Als je gewoon mp3'tjes neemt, dan kunnen die gekopieerd worden. Dus je zal bijvoorbeeld toch overkunnen op een formaat dat DRM kent, zoals dat spul van Microsoft. Een andere methode is een eigen formaat verzinnen en daar een eigen speler bij maken. Dan ligt het er maar aan hoe veilig je het wilt hebben als je bepaalt hoe ver je wilt gaan. Een mogelijkheid is om alle mp3'tjes op dezelfde manier te encoden, dezelfde bitrate en dergelijke fratsen, en vervolgens de header van het mp3'tje te slopen. Dan kan een normale speler het niet meer afspelen. Op verschillende manieren kan jij het nog wel afspelen met bepaalde spelers, bijvoorbeeld door expliciet die informatie mee te geven aan de speler, of vlak voor het bestand afgespeeld wordt even die headerinformatie er weer aan te plakken.

Een andere mogelijkheid is gewoon je mp3'tjes rarren met een wachtwoord, waarna je jouw software de boel laat unrarren in het geheugen, en vervolgens de mp3 vanuit het geheugen afspeelt. Het wachtwoord voor de rar archieven kan je dan gewoon in je software hebben zitten. Dan ligt het er natuurlijk weer aan hoe goed je de boel wilt beveiligen om te voorkomen dat dat gekraakt wordt...

De laatste manier zou eventueel uit te breiden zijn met een hardware dongle. Decrypten van files kan alleen met die dongle erin. :)

Verwijderd

De meeste van soortgelijke systemen en voornamelijk radio's maken gebruik van MP2, dit formaat is zowiezo al minder bruikbaar om te rippen en is beter van kwaliteit.

Puur technisch gezien is dit een codeervorm maar of ze dat bij Buma/Stemra gaan vinden is een andere zaak.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:09:
De meeste van soortgelijke systemen en voornamelijk radio's maken gebruik van MP2, dit formaat is zowiezo al minder bruikbaar om te rippen en is beter van kwaliteit.

Puur technisch gezien is dit een codeervorm maar of ze dat bij Buma/Stemra gaan vinden is een andere zaak.
En mp2 kun je ook op heel veel mp3 spelers afspelen. Denk niet dat dit de bedoeleing is. En mp2 comprimeerd aanzienlijk minder. Ook iets om niet te overschatten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:54:

Buma/Stemra stellen als voorwaarden dat de levering van mp3's. Namelijk dat de mp3's gecodeerd moeten worden op welke manier dan ook... denk maar aan drm! De achterliggende gedachte is dat de mp3's alleen op je eigen systemen gespeeld kunnen worden.
Kun je dit ook nog eens in het Nederlands formuleren? Ik begrijp er in ieder geval niets van.
De mpeg layer 3 standaard heeft geen DRM optie trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 12-12-2005 15:25 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Gewoon de MP3 encrypten op schijf met bv EFS (standaard in windows)?

Bel anders eens met die toko die overal die music players in de horeca heeft staan.. Kan even niet op de naam komen.. Bijna iedere kroeg en restaurant en hotel heeft al een pc'tje staan waar elke maand een nieuwe CD voor uitkomt.. Encore ofzo?

Edit: als de klant een internetconnectie heeft kun je ook nog synchen over het net over een SSL verbinding.. Dichtgespijkerde doos (zo moeilijk mogelijk maken om remote te hacken), en ook de files op schijf encrypten (kunnen ze niet de HD eruit schroeven en kopieeren), en je bent al een eind?

[ Voor 33% gewijzigd door axis op 12-12-2005 15:35 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• HunterPro
  • Niet online
Henk007 schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:25:
[...]

Kun je dit ook nog eens in het Nederlands formuleren? Ik begrijp er in ieder geval niets van.
normaal gesproken is de situatie zo:

- Horeca-ondernemer koopt apparaat
- Horeca-ondernemer neemt abonnement af bij geluidsboer voor bijv een top40, een tipparade, etc. Wekelijkse updates, maandelijkse updates, wat ie wil.

- Horeca-ondernemer krijgt een cd of DVD opgestuurd die ie in z'n apparaat steekt. Het apparaat slurpt alles naar z'n harddisk, en het cd'tje/DVD'tje mag door de shredder of het archief in.

Om te vroege publicatie van nieuw top40 materiaal niet verder te bevorderen dan het al is, mag dat cd'tje niet bruikbaar zijn door derden - het neefje van de horeca-ondernemer mag er zogezegd niks aan hebben. Daarom is enige vorm van versleuteling van de gegevens op de schijf gewenst. :)

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:25:
[...]

Excusses... wma + drm bedoel ik dan.
Nogmaals het gaat erom dan niet iedere pc dit af kan spelen onder een windows xp platform.

De bedoeling is een horeca systeem te maken waarbij de afnemer maandelijks een update van krijgt. Eerste instantie d.m.v. een cd-rom.

Niet dat een vriendje van de afnemer zegt oh geef mij die cd-rom maar, heb ik ook de nieuwste nummers op mijn pc.

En volgens de buma/stemra moet het per nummer beveiligd worden.
DRM zou goed zijn omdat hij de licentie opslaat in de licentie manager. en dus elk nummer afgespeeld kan worden alleen op die pc
Maar hoe mp3 naar wma_drm te converteren? zonder dat ik iIndows media manager heb van enkele 10 duizenden euro's

Iets duidelijker?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 18:13

ralpje

Deugpopje

axis schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:32:

Bel anders eens met die toko die overal die music players in de horeca heeft staan.. Kan even niet op de naam komen.. Bijna iedere kroeg en restaurant en hotel heeft al een pc'tje staan waar elke maand een nieuwe CD voor uitkomt.. Encore ofzo?
www.alcas.nl, onder andere.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
axis schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:32:

Edit: als de klant een internetconnectie heeft kun je ook nog synchen over het net over een SSL verbinding.. Dichtgespijkerde doos (zo moeilijk mogelijk maken om remote te hacken), en ook de files op schijf encrypten (kunnen ze niet de HD eruit schroeven en kopieeren), en je bent al een eind?
Opbellen met encore
Ja klopt is makkelijker gezegd dan gedaan, voor hun is het een bedrijfsgeheim. Zij zullen dit nooit communiceren.

Internetconnectie is geen optie , veel strandtenten of kroegen in utrecht aan de oude gracht hebben geen mogelijkheid tot een internet verbinding

• Henk007
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:09:
De meeste van soortgelijke systemen en voornamelijk radio's maken gebruik van MP2, dit formaat is zowiezo al minder bruikbaar om te rippen en is beter van kwaliteit. .
Nogal off topic, maar mpeg layer 2 is bij gelijke bitrate aanzienlijk slechter van kwaliteit dan mp3.

Verwijderd

Topicstarter
Het principe van divx is prima

Je kan alleen deze bestanden lezen als je een codec ervoor hebt. Je moet dus een encoder hebben en een decoder... maar welke???

• Henk007
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:56:
Het principe van divx is prima

Je kan alleen deze bestanden lezen als je een codec ervoor hebt. Je moet dus een encoder hebben en een decoder... maar welke???
Iedere standaard encryptiesoftware voldoet hiervoor. Het probleem is dat je ergens in je software of hardware de encryptiesleutel moet verbergen. Die kan er dus ook weer uitgehackt/reverse engineered worden.
Met andere woorden, je probeert een probleem op te lossen waar de hele software/content industrie al jaren mee worstelt, veel succes gewenst.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 05:25
Henk007 schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:55:
[...]

Nogal off topic, maar mpeg layer 2 is bij gelijke bitrate aanzienlijk slechter van kwaliteit dan mp3.
UCHE UCHE KUCH..... Ik doe maar even of ik dat niet gehoord heb.

Op lage (<160) bitrates is MP3 beter, op hogere bitrates is MP2 weer beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Henk007
Breepee schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:06:
[...]

UCHE UCHE KUCH..... Ik doe maar even of ik dat niet gehoord heb.

Op lage (<160) bitrates is MP3 beter, op hogere bitrates is MP2 weer beter.
Ik wil dit topic niet verder vervuilen met offtopic geruzie, dus rest ik m'n case maar :)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ideetje van mijn kant.. slinger een eigen codec in mekaar (of een bevriende tweaker die zo iets kan)
gewoon met 1 of andere klote beveiliging.. hoeft niets voor te stellen maar dan kan buma/strema niet meer zeggen dat het onveilig is!

offtopic: moet je die bevriende tweaker wel ff gaan betalen anders gaat ie met die codec en elke week een cd vol met gecoderde muziek.. lekker strooien naar vrienden en dat het dan zo snel gaat dat die codec na een maandje of 3 standaard in msn zit :P >:)

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:06:
[...]

Iedere standaard encryptiesoftware voldoet hiervoor. Het probleem is dat je ergens in je software of hardware de encryptiesleutel moet verbergen. Die kan er dus ook weer uitgehackt/reverse engineered worden.
Met andere woorden, je probeert een probleem op te lossen waar de hele software/content industrie al jaren mee worstelt, veel succes gewenst.
Dat is waar, maar alle muziekcomputer leveranciers hebben al een middel gevonden, maar hoe?
Drm is prima hiervoor... maar is er software die dit kan encrypten en decrypten?

Verwijderd

Topicstarter
Welleweerd schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:10:
ideetje van mijn kant.. slinger een eigen codec in mekaar (of een bevriende tweaker die zo iets kan)
gewoon met 1 of andere klote beveiliging.. hoeft niets voor te stellen maar dan kan buma/strema niet meer zeggen dat het onveilig is!

offtopic: moet je die bevriende tweaker wel ff gaan betalen anders gaat ie met die codec en elke week een cd vol met gecoderde muziek.. lekker strooien naar vrienden en dat het dan zo snel gaat dat die codec na een maandje of 3 standaard in msn zit :P >:)
Weet iemand of er programma's zijn die dat kunnen , of mensen die dat kunnen voor het "slingeren" van een eigen codec?

• Henk007
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:11:
[...]

Dat is waar, maar alle muziekcomputer leveranciers hebben al een middel gevonden, maar hoe?
Drm is prima hiervoor... maar is er software die dit kan encrypten en decrypten?
Vrijwel alle encryptie algoritmes zijn openbaar (AES, DES, Blowfish, enz). Een voorbeeld van een transparante, open source filesystem implementatie is TrueCrypt

Free Encryption / Cryptographic Libraries and Source Code (Security)
of mensen die dat kunnen voor het "slingeren" van een eigen codec?
Jij begint over je probleem en nu moeten wij het implementeren? GoT is geen vacaturesite ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 12-12-2005 16:21 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er zijn toch al zat dingen genoemd? Neem winzip voor mijn part... Of kan je echt geen ecryptielibrary vinden? :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
praat eens met microsoft's xbox afdeling? :p

ehm of met sony.

zon beveiuliging mag je wel zelf instaleren op een door jou geleverd muziek afspeel apparaat.

zo kun je de software met prive sleutel makkelijk verbergen, terwijl die sleutel in een gecompileerd bestand toch al erg lastig etrug te vinden is.

natuurlijk is het wel te kraken, maar dan aleen als je toegang krijgt tot het werkende systeem op root nivo.

als je een systeem maakt dat alleen de afspeelsoftware start en geen console oid biedt, dan ben je redelijk safe.

iemand die de hd in een andere machine hangt krijgt het apparaat niet zo ver dat ie zijn geheim prijs geeft, omdat het programma niet gestart kan worden. die beveiliging heb je dus ook ingebouwd. als niet kernel dit of bestandje dat in het geheugen, dan no go.
zorgen dat het een beetje goed verborgen en moeilijk genoeg in elkaar steekt om niet meteen te kunnen doorgronden waar de niet standaard files allemaal voor dienen, of de player op een encrypted filesystem zetten.

dan moet er al een "geleerde" bijkomen om uberhaupt uit te vinden hoe de beveiliging werkt. dat lijkt me afdoende. je kunt dan dus gewoon een zip of rar met paswoord gebruiken..
lijkt me netjes genoeg voor buma / stemra.

Verwijderd

Waarom in vredesnaam Windows XP als OS en media player als speler. Als je wilt concurreren met andere spelers in dit marktsegment moet je dat doen met de prijs. Alleen al aan een licentie voor XP ben je 130 euro kwijt, dan nog de licentiekosten aan BUMA/Stemra en dan nog de hardware.

Wat is er mis met Linux als OS in deze opzet?!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
engelbertus schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:26:

dan moet er al een "geleerde" bijkomen om uberhaupt uit te vinden hoe de beveiliging werkt. dat lijkt me afdoende. je kunt dan dus gewoon een zip of rar met paswoord gebruiken..
lijkt me netjes genoeg voor buma / stemra.
Zip of rar is geen optie, het moet namelijk per nummer, en de nummers moeten ook beveiligd zijn op het systeem zelf. dat er niet van systeem naar systeem overgekopierd wordt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:30:
Waarom in vredesnaam Windows XP als OS en media player als speler. Als je wilt concurreren met andere spelers in dit marktsegment moet je dat doen met de prijs. Alleen al aan een licentie voor XP ben je 130 euro kwijt, dan nog de licentiekosten aan BUMA/Stemra en dan nog de hardware.

Wat is er mis met Linux als OS in deze opzet?!
Ten eerste weinig verstand van linux en ten tweede ik wil gebruik maken van pcdj.
Dus qua onderhoud en kennis is dit makklijker... Ik wil gewoon een systeem maken dat in de maand 60 euro kost i.p.v. 160 euro... voor beginnende kroegen

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:38:
[...]

Ten eerste weinig verstand van linux en ten tweede ik wil gebruik maken van pcdj.
Dus qua onderhoud en kennis is dit makklijker... Ik wil gewoon een systeem maken dat in de maand 60 euro kost i.p.v. 160 euro... voor beginnende kroegen
Dus omdat je goedkoper uit wilt zijn kies je voor Windows XP? 7(8)7

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:42:
[...]

Dus omdat je goedkoper uit wilt zijn kies je voor Windows XP? 7(8)7
Je neemt een tweede hands pctje van 150 euro met windows xp key erbij en klaar ben je!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Ik ken een professionele DJ, hij draait met BPM studio, en zijn harde schijven staan vol met MP3's, zonder enige beveiliging O-) . BPM studio heeft trouwens ook een abonnementsvorm waarbij maandelijks een CD toegestuurd wordt, voor zover ik weet zijn dat ook gewone standaard MP3's, zonder enige beveiliging.

Op muziek koop je een afspeellicentie, aldus moet deze niet beveiligd zijn. De DJ's kunnen perfect bewijzen dat hun MP3's legaal zijn (ze hebben het abbonnement, wat dacht ik meteen inhoudt dat alle mp3's, voor de duur van het abonnement, volledig legaal zijn), het neefje dat wat MP3's plukt kan de legaliteit niet bewijzen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Root kit installeren :+ en iedere cd een unieke id geven zodat deze alleen afspeelpbaar is op eerst ingevoerde pc en dat in je algemene voorwaarden zetten met kleine lettertjes :9 :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:00:
Root kit installeren :+ en iedere cd een unieke id geven zodat deze alleen afspeelpbaar is op eerst ingevoerde pc en dat in je algemene voorwaarden zetten met kleine lettertjes :9 :Y)
Zoals ik zie is het alleen voor grote uitgevers die hun cd's willen beveilingen (Sony)
dat ligt niet binnen mijn bereik.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
zip en rar is toch ideaal om die bestanden mee in te pakken om zodoende een wachtwoord op het mp3 bestand te krijgen?

zip uitpakken met een wachtwoord moet je wel in een driver tussen je speler en bestand in kunnen zetten.

er bestaat volgens mij niet al een soort van beveiliging voor normale mp3's dus dat zul je zelf moeten maken / aten maken. dat kost geld en dat heb je er niet voor over?

een rootkit kan best, als het maar bestanden verstopt, dat kan per bestand. het kopieren van apparte mp3 bestanden kan, maar die kun je niet afspelen. het wahtwoord en de software voor het afspelen kun je op een encrypted filesystem zetten, zodat de hd in een ander systeem ook ontoegankelijk blijft.
hoe wilde je trouwens alle bestanden en je decryptie techniek beschermen tegen reverse engineering ed?

en kan die player van jou uberhaupt overweg met iets tussen de mp3's en het programma?
je hebt dus een driver of service oid nodig?

je kunt zoiets volgens mij makkelijkermet linux maken.
er zijn al players zat, en je kunt linux voor gebruikers ontoegankelijk maken. alleen door de rechten wat aan te passen, probeer dat eens met windows. voor je het weet heb je je trage 2e handsje weer in je werkplaats staan, voor een reinstall.

ik wil een voertuig op de maktzetten om makklijk naar ej werk te rollen, maar ik heb geen verstand van motoren of overbrenging, en het moet goedkoop zijn. mijn oplossing is een skateboard
kijken of mensen daarvoor willen betalen o er mee op hun werk te komen dat verder dn 5 km van hun huis ligt

Verwijderd

Topicstarter
Even samengevat:

Uitgever (ik) ------- cd/ dvd ------ Afnemer

De codering moet plaats vinden per nummer (mp3 of wma)
De afnemer kan deze nummers alleen draaien als er een soort licentie is
Nummer (mp3 of wma) --- licentie manager (codec of DRM) -- afspreel programma (bijv. media player)

Is rootkit hiervoor geschikt en toereikend voor een laag niveau? Kan dit per nummer?
Zip of rar bestand kan niet afgespeeld worden zonder uit te pakken.. dit kan niet met mediaplayer of wat anders. En het password (wat de bescherming is) dat onthoud die niet. En moet dus elke keer opniieuw ingegeven worden.

De cd/dvd die geleverd wordt met updates moeten eigenlijk meteen afgespeeld kunnen worden zonder dat er zware decodeer acties moeten plaatsvinden...

Een mooi voorbeeld is musicstream van planet.. eenmaal het aantal nummer gekocht te hebben, kan de gebruiker afspelen wanneer die wil na een licentie geinstalleerd te hebben.
Pagina: 1