wd400bb geeft sector fouten

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Mijn 40gieg western digital schijf heeft sindskort sector fouten. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om nog eventuele data te redden, maar dit loopt allemaal op niks uit omdat ik telkens dezelfde fouten krijg.
Nu weet ik dat het als een standaard probleem klinkt, maar ik heb het idee dat deze schijf toch nog te redden is. S.M.A.R.T. diagnoses geven namelijk totaal geen fouten. Ook heb ik van een andere wd400bb de controller op deze schijf gezet, en dit bleef dezelfde fouten opleveren. Ook maakt de schijf bij het opstarten de normale ratelende geluiden, en niet het typische tikken van een defecte of vastzittende kop.
Ik heb daardoor heel sterk het vermoeden dat de schijfindeling beschadigd is, en dat ik met een mid-level format (low-level is bij deze schijven niet meer mogelijk) het op te lossen is. Echter kan ik nergens programma´s vinden die dit kunnen. Data lifeguard van WD heeft deze mogelijkheid tegenwoordig niet meer.

Wie kan mij hiermee op weg helpen, het liefst met software voor Linux?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

heb je al een serieuze diagnostische tool gerunt?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ja, ik heb o.a. pc inspector, r-drive e.a. gedraait. Deze lopen allemaal stuk dezelfde fouten, namelijk dat de sectors niet leesbaar zouden zijn. Ik wil daarom wat brute-force toepassen waarbij de schijf weer opnieuw geïnitialiseerd wordt.

@X.ExceL
Uit je icon neem ik aan dat je ook Gentoo draait. Weet jij in portage een goede diagnose tool? Buiten Gpart heb ik in portage nog niks bruikbaars kunnen vinden namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door deepbass909 op 12-12-2005 13:16 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

nee verder weet ik niks, maar als je de origingele diagnostische tool van western digital runt, en je krijgt dan fouten dan heb je gewoon recht op rma.

probeer dit iig (als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk)

Verder weet ik niet een tool waarmee je kan formattend

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb uiteraard eerst de diagnose tools van Western Digital gedraait. DLG diagnostic geeft een kabel fout, maar deze is in order (een andere harddisk geeft geen problemen op dezelfde kabel).
Data Lifeguard detecteerd de schijf als nieuw en wil hem opnieuw in gaan richten, maar ook dit richt niks uit.

Helaas is de schijf nu 2,5 jaar oud en valt buiten RMA...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
Je moet niet door blijven gaan met een schijf met bad sectors, die komen over het algemeen vanzelf weer terug, ook al voor je een low level format uit

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
het zijn geen badsectors voor zover ik nu kan nagaan. Het lijkt er sterker op dat de sector indeling verloren is gegaan. vandaar deze format.

Pagina: 1