Toon posts:

TV aansluiten op stereo probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe tv gekocht met ingebouwde dvd speler. Heel leuk allemaal en werkt ook perfect. Nu wil ik alleen het geluid van de tv (dus dvd en gewone programma's) via mijn stereoset laten lopen.
Ik heb geprobeerd via de uitgangen ROOD en WIT m.b.v. tulpstekkers op de ingang van de stereoset geprobeerd alleen dat werkte niet.
Ook heb ik geprobeerd om via een scart verloopstekker de uitgang op OUT te zetten en op de AUX in van mijn stereoset te pluggen alleen zonder resultaat.
Nu zit er alleen nog 1 uitgang aan de achterkant van mijn tv , een soort van 1 tulp aansluiting. Kan ik via deze uitgang misschien een kabel kopen die naar mijn set loopt.
Ik snap niet hoe ik het geluid fatsoenlijk via mijn stereoset kan laten lopen. Wie kan me helpen?

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
welke kleur heeft de uitgang waar je het over had

het kan zijn dat je het geluid van je tv aan moet laten om wat te kunnen horen via je radioset

via de scart moet je geluid out kunnen pakken dit is onversterkt en moet het altijd doen

meschien nog een tip probeer je handleiding te raadplegen meschien moet je in een menu
nog wat aan zetten voordat het werkt

met vr gr bastian hoen

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Waarschijnlijk heb je de verloopkabel aangesloten op de 2 aanwezige rode en witte tulp-plugaansluiting, naast een gele. Dat is video in, het is niet mogelijk om daar geluid uit te tappen. Tenzij je tv een audio-uit heeft (dit moet je in de handleiding kunnen vinden) kun je enkel door gebruik te maken van een 3,5 mm koptelefoon -> 2* tulpplug stekker geluid van je tv op je geluidsinstallatie krijgen.
Echter: het zal waarschijnlijk niet veel beter zijn dan je nu hebt via je tv. Dolby digital of surround kun je al helemaal vergeten.

De scart aansluiting zal waarschijnlijk ook enkel video-in zijn, geen video-out (waar je dus het geluid vanaf kunt tappen).

[ Voor 11% gewijzigd door Nitroglycerine op 12-12-2005 12:45 ]

Hier kon uw advertentie staan

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

die 1 tulp aansluiting is waarschijnlijk een composiet aansluiting, en dus bestend voor beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Die uitgang die ik bedoel is WIT en er kan maar 1 TULP stekker in zegmaar.

Onversterkt komt er bij mij geen geluid uit op OUT en ik heb de handleiding uiteraard helemaal doorgelezen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:45:
Onversterkt komt er bij mij geen geluid uit op OUT en ik heb de handleiding uiteraard helemaal doorgelezen.
En vermeld die handleiding dan iets over een audio-uitgang? Of video-uitgang?

Ik vermoed namelijk dat zowel die tulpjes als je scart aansluiting enkel ingangen zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Via je scart zou moeten werken. Heb je wel een volledige scart-plug gebruikt? Er zijn ook scart-pluggen die alleen TV-IN ondersteunen, en dus geen OUT.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

Topicstarter
Marck21 schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:52:
Via je scart zou moeten werken. Heb je wel een volledige scart-plug gebruikt? Er zijn ook scart-pluggen die alleen TV-IN ondersteunen, en dus geen OUT.
Klopt, alleen heb ik dit blokje gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tv-out.de/jpg/Scart-FBAS-SVHS-Adapter.jpg

En hem ingesteld op OUT, maar ik vrees dan inderdaad dat mijn scart geen OUT ondersteunt.

• Xander
Ik heb trouwens een keer zo'n blokje gehad die precies andersom redeneerde, die in deze situatie dus op IN zou moeten staan... :X Misschien de moeite waard om eventjes te proberen.

Maar een scart hoeft ook helemaal niet per definitie een uitgang te zijn. Bij mijn tv kan ik bijvoorbeeld maar 1 van de 2 aansluitingen gebruiken als uitgang. Dit zou overigens in het boekje vermeld moeten staan lijkt me.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:38
De scart op je tv in waarschijnlijk een ingang.

De witte tulp achterop is waarschijnlijk een mono uitgang (witte tulp)
Deze kan je op je versterker aansluiten, alleen dan heb je maar geluid uit 1 speaker.

Als er aan de voorkant van de tv een hoofdtelefoon aansluiting zit zou ik als ik jou was een verloopje kopen bij de plaatselijke elekto-boer. Aan de ene kant 3,5 mm (dacht ik) mini jack en aan de andere kant tulp.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Verwijderd

Topicstarter
-Jaap-io schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:57:
De scart op je tv in waarschijnlijk een ingang.

De witte tulp achterop is waarschijnlijk een mono uitgang (witte tulp)
Deze kan je op je versterker aansluiten, alleen dan heb je maar geluid uit 1 speaker.

Als er aan de voorkant van de tv een hoofdtelefoon aansluiting zit zou ik als ik jou was een verloopje kopen bij de plaatselijke elekto-boer. Aan de ene kant 3,5 mm (dacht ik) mini jack en aan de andere kant tulp.
Dit heb ik al dus al geprobeerd alleen dat geluid is echt BAGGER. Als ik mijn stereo op zijn hardst zet komt er nog minder geluid uit dan wanneer je de tv op maximale volume zet. Als ik thuiskom zal ik eens de SCART verwisselen misschien dat ik de plug in de verkeerde SCART aansluiting heb geplaatst.

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:01:
[...]

Dit heb ik al dus al geprobeerd alleen dat geluid is echt BAGGER. Als ik mijn stereo op zijn hardst zet komt er nog minder geluid uit dan wanneer je de tv op maximale volume zet. Als ik thuiskom zal ik eens de SCART verwisselen misschien dat ik de plug in de verkeerde SCART aansluiting heb geplaatst.
Ah, hij heeft meerdere scart aansluitingen? Grote kans dat er maar één (veelal ook scart1) gebruikt kan worden als uitgang ja!

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:03:
[...]

Ah, hij heeft meerdere scart aansluitingen? Grote kans dat er maar één (veelal ook scart1) gebruikt kan worden als uitgang ja!
Bedankt voor je tips XanderH, het zal waarschijnlijk wel daaraan liggen ik ga het straks meteen testen.

• -Jaap-io
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:01:
[...]

heb je dan ook het volume van je tv maximaal?
Want met de tv kan je het volume van de hoofdtelefoon instellen en die moet natuurlijk wel grotendeels open staan :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

-Jaap-io schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:07:
[...]

heb je dan ook het volume van je tv maximaal?
Want met de tv kan je het volume van de hoofdtelefoon instellen en die moet natuurlijk wel grotendeels open staan :)
Hij had het over scart of tulp aansluiting: de volumeinstelling heeft hier geen invloed op.

Hier kon uw advertentie staan

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:49
Om welk merk tv gaat het? Mijn ervaring is dat er tv's zijn waarvan de tulp uitgangen geen echte line uitgang is maar een uitgang afhankelijk van het volume v/d tv.
Nitroglycerine schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:09:
[...]
Hij had het over scart of tulp aansluiting: de volumeinstelling heeft hier geen invloed op.
Tegenwoordig hebben de bekendere merken een constant uitgangs niveau op de line (al is dat nog niet lang)
Zelfs Sony's, JVS's enz hebben het nog niet zo heel lang.
Ik moest dus altijd van de scart het geluid halen.

Heb je meerdere scart aansluitingen kijk dan naar het tekentje wat erbij staat, is het een beeltje met een pijltje in het rondje dan is het alleen een ingang, pijltje uit is dus een uitgang.
Meestal heeft scart 1 een pijltje in en uit en die zou dus moeten werken.

Zet het schakelaartje op dat scart blokje een andersom zoals hierboven al ergens vernoemd wordt.
Ook die ben ik al meerdere tegengekomen die anders werkte dan aangegeven stond.

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 13-12-2005 11:17 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal voor de tips. Het werkt nu alleen nog niet helemaal zoals ik wil.

Ik krijg nu het geluid via de SCART output door op mijn stereoset (het zachter en harder zetten van volume op tv heeft geen effect op volume stereo).

Nu wil ik een dvd luisteren en wordt het geluid alleen via de standaard tv boxen gespeeld. Ik heb dus alleen versterkt geluid voor de gewone tv programma's via mijn stereo.

Ook als ik in de setup van de tv met de instellingen van geluid (PCM/RAW) klooi maakt geen verschil. Als ik naar een TV zender ga met geen geluid dus sneeuw beeld, en zet de tv dan aan op mijn combi tv hoor ik nog niks op mijn stereo.

Alle 2 de SCART in/uitgangen geprobeerd maar zoonder resultaat.

Het lijkt er dus op dat de tv programma's CONSTANT audio output leveren maar de ingebouwde dvd speler niet wat mij echt heel raar lijkt want dat moet gewoon werken.

Iemand die me verder kan helpen?

• Ad de Jong
Is dus het zelfde probleem als je een app aansluit via scart (video/dvd) je dat geluid dus niet via de line/scart uitgang terug krijgt.
Ofwel je krijgt alleen maar het tvtuner geluid via de line uit te horen.

Om welk merk/type tv gaat het, kan het bij ons wel eens navragen.

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
theBandit schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:32:
Is dus het zelfde probleem als je een app aansluit via scart (video/dvd) je dat geluid dus niet via de line/scart uitgang terug krijgt.
Ofwel je krijgt alleen maar het tvtuner geluid via de line uit te horen.

Om welk merk/type tv gaat het, kan het bij ons wel eens navragen.
Het is zo'n DVD combi van de Aldi merk MTLogic dacht ik.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Is die ene uitgang (maatje tulp stekker) geen coaxiale uitgang van je dvd speler om hem aan te sluiten op een versterker met digitale ingang?

[ Voor 39% gewijzigd door vacuumcleaner op 13-12-2005 11:39 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Topicstarter
vacuumcleaner schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:38:
Is die ene uitgang (maatje tulp stekker) geen coaxiale uitgang van je dvd speler om hem aan te sluiten op een versterker met digitale ingang?
Ja dat zou dus heel goed kunnen. Zou er eigenlijk mijn manual op moeten raadplegen, maar indien dit zo is, hoe moet ik dan mijn tv via 1 kabel verbinden met mijn stereoset. Word dat dan zo'n splitter kabel van 1 naar 2 tulp ofzo, of hoe moet ik dat zien?

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:40:
[...]

Ja dat zou dus heel goed kunnen. Zou er eigenlijk mijn manual op moeten raadplegen, maar indien dit zo is, hoe moet ik dan mijn tv via 1 kabel verbinden met mijn stereoset. Word dat dan zo'n splitter kabel van 1 naar 2 tulp ofzo, of hoe moet ik dat zien?
Niet je manual doorlezen en wel dingen vragen.......

Zie mijn Signature....

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Topicstarter
vacuumcleaner schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:49:
[...]

Niet je manual doorlezen en wel dingen vragen.......

Zie mijn Signature....
Haha die heb ik doorgelezen beste vriend, alleen zit er nu 20KM vandaan en kan me niet meer herinneren wat er bij stond. Daarom raadpleeg ik gebruikers die er "waarschijnlijk" wat meer vanaf weten indien dit een coaxial uitgang betreft.

• Xander
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:52:
[...]

Haha die heb ik doorgelezen beste vriend, alleen zit er nu 20KM vandaan en kan me niet meer herinneren wat er bij stond. Daarom raadpleeg ik gebruikers die er "waarschijnlijk" wat meer vanaf weten indien dit een coaxial uitgang betreft.
Probleem is: Wij kunnen NIET bepalen óf het een digitale coaxiale uitgang is. Dat kan je manual wel. ;)

Indien het een digitale coaxiale uitgang is zou je eigenlijk een digitale ingang op je versterker moeten hebben. Heb je die niet dan eh, wordt het lastig om het zomaar aan te sluiten. Ja, met een losse DA-convertor en een schakelkastje krijg je het op 1 analoge ingang... :P Maar dat is geen goedkope oplossing over het algemeen.

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:02:
[...]

Probleem is: Wij kunnen NIET bepalen óf het een digitale coaxiale uitgang is. Dat kan je manual wel. ;)

Indien het een digitale coaxiale uitgang is zou je eigenlijk een digitale ingang op je versterker moeten hebben. Heb je die niet dan eh, wordt het lastig om het zomaar aan te sluiten. Ja, met een losse DA-convertor en een schakelkastje krijg je het op 1 analoge ingang... :P Maar dat is geen goedkope oplossing over het algemeen.
Als ik thuiskom ben ik de eerste die in dit topic reply'd. Zal het meteen nagaan. Toch bedankt voor de extra reactie's.

• Ad de Jong
Ik meen dat er wel een verloop is van coax naar tulp alleen die zal je even moeten zoeken, kom hem zo snel niet tegen.

Edit:
Damn ze zijn weer eens sneller dan ikke :D

[ Voor 20% gewijzigd door Ad de Jong op 13-12-2005 12:06 ]

Mijn profiel op Discogs

• -Jaap-io
Nitroglycerine schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:09:
[...]

klopt, maar ik doelde op het volume van de hoofdtelefoon aansluiting aan de voorkant van de tv, bij mijn weten heeft de volume regeling daar wel degelijk invloed op.

• -Jaap-io
XanderH schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:02:
[...]

Volgens mij is eerder gezegd dat het een witte tulp aansluiting betrefd. Dat zou het linker geluid kanaal zijn (als de kleur codes zijn gevolgd)
coax is namelijk oranje van kleur.

• Xander
-Jaap-io schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:53:
[...]

Volgens mij is eerder gezegd dat het een witte tulp aansluiting betrefd. Dat zou het linker geluid kanaal zijn (als de kleur codes zijn gevolgd)
coax is namelijk oranje van kleur.
Die coax'jes zijn ook net zo vaak zwart van kleur, de oranje kom ik eerlijk gezegd enkel nog tegen op pc geluidskaarten, op normale audio-apparatuur veelal zwart? Ok niet erg boeiend maar ik bedoel: Hij zou net zo goed in een uitzonderlijk geval wit kunnen zijn. Het blijft een aldi-merk he... :P

Anyway, ik suggereerde ook niet dat het een coaxiale uitgang was. Dat deed vacuumcleaner. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 13-12-2005 13:34 ]

• -Jaap-io
XanderH schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:33:
[...]

Die coax'jes zijn ook net zo vaak zwart van kleur, de oranje kom ik eerlijk gezegd enkel nog tegen op pc geluidskaarten, op normale audio-apparatuur veelal zwart? Ok niet erg boeiend maar ik bedoel: Hij zou net zo goed in een uitzonderlijk geval wit kunnen zijn. Het blijft een aldi-merk he... :P

Anyway, ik suggereerde ook niet dat het een coaxiale uitgang was. Dat deed vacuumcleaner. ;)
dat van aldi is waar... ;)
Ik wist niet precies wie ik moest quoten, maar dit stukje sloot het meest aan bij wat ik wou zeggen ;)

zie trouwens net dat de helft van het probleem al is opgelost 8)7 O+

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 13-12-2005 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit stukje tekst staat in de handleiding:

Een versterker met
meerdere kanalen aansluiten of een digitaal
geluidssysteem met twee
kanalen

Het digitale geluid met meerdere kanalen van een DVD kan het beste gedecodeerd en weergegeven worden met een geluid/video versterker met meerdere kanalen (Dolby* digitale decoder of DTS).

1. Voer een standaard cinch kabel in het >>COAXIAL<< contact van de televisie en in heOVEREENKOMSTIGE contact op de digitale versterker met meerdere kanalen.

Dus ik neem aan dat er een coaxiale uitgang op zit. Alleen zit die niet op mijn versterker(alleen WIT en ROOD tulp) een paar keer.

• vacuumcleaner
XanderH schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:33:
[...]

en
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:10:
Oke dit stukje tekst staat in de handleiding:

Een versterker met
meerdere kanalen aansluiten of een digitaal
geluidssysteem met twee
kanalen

Het digitale geluid met meerdere kanalen van een DVD kan het beste gedecodeerd en weergegeven worden met een geluid/video versterker met meerdere kanalen (Dolby* digitale decoder of DTS).

1. Voer een standaard cinch kabel in het >>COAXIAL<< contact van de televisie en in heOVEREENKOMSTIGE contact op de digitale versterker met meerdere kanalen.

Dus ik neem aan dat er een coaxiale uitgang op zit. Alleen zit die niet op mijn versterker(alleen WIT en ROOD tulp) een paar keer.
* vacuumcleaner gaat door voor de magnetron! 8)

@ TS, Zoek op coax -> tulp dan is je probleem opgelost. Ik kon hem op conrad niet zo 1 2 3 vinden.

Voor TV -> scart uitgang gebruiken
Voor DVD -> coaxiaal uitgang gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door vacuumcleaner op 13-12-2005 19:04 ]

• -Jaap-io
gefeliciteerd ;)

blijf er bij dat een witte aansluiting verwarrend werkt (ook omdat zulke tv's (vroeger) vaak mono zijn/waren) maar ook hier is de handleiding de uitkomst ;)

Pagina: 1