Toon posts:

Max 4 primary partities, maar ik wil er meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De huidige layout van mijn hdd ziet er als volgt uit (klik voor grotere screenshot):
Afbeeldingslocatie: http://enkrypt.org/2005-12-12-091832_805x519_scrot_thumb.png
Ik heb dus 1 NTFS partitie waar WinXP Pro op staat, 1 NTFS partitie die dient als backup voor mijn data, 1 grote ext3 partitie waar debian op zit, en 1 kleine swap partitie.
Mijn probleem is nu, dat ik graag nog een extra partitie wil om FreeBSD op te zetten.
Wat op zich geen probleem is, aangezien ik nog zo'n 90gb "vrije space" heb die nog niet in een partitie zit.
Maar welk programma ik ook gebruik, hij blijft klagen dat ik geen partitie meer kan aanmaken omdat ik reeds 4 primaire partities heb.
Wat mij raar lijkt, want gparted (linux partitie software) geeft aan dat ik dus 3 primaire partities heb, en 1 extended zoals in de screenshot te zien is.
Wat ik zou moeten doen is mijn nieuwe partitie dus "in" die extended partitie aanmaken, maar met de software die ik gebruik wil dit gewoon niet lukken!
Ik heb ook al Partition Magic geprobeert, maar die wilt het ook niet doen, die kan ook enkel klagen dat er al 4 primaire partities zijn...
Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen, zonder dataverlies?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 09:26 ]

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:15
In partition magic zou dat moeten lukken hoor...
Heb je al geprobeert de extended partitie (die je al hebt) te vergroten en dan naast de logical (die je ook al hebt) een tweede logical te maken, binnen in één extended partitie.

Een extended partitie is óók een primary partitie: daar kan je der geen meer van aanmaken.

dus sda3 vergroten en (binnen sda3, en naast swap) een extra partitie maken

[ Voor 11% gewijzigd door kaconst op 12-12-2005 09:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat was de oplossing dus :)
Eerst wilde het niet lukken om die extended partitie te resizen, maar dat kwam gewoon omdat mijn swap nog actief was :)
Die swap heb ik dus even gedisabled, dan de extended partitie geresized, en nu werkt het wel!
Maar nu lees ik dus net in de freebsd install-guide dat je die enkel kan installeren op een primaire partitie...
Daar ben ik dus niks mee, want ik kan enkel nog extended partities aanmaken.
:(
Wat ik dus nu van plan ben, is die tweede primaire NTFS partitie (mijn backup-partitie is dat) verhuizen naar die extended partitie...
Zal dit lukken?
Herkent Windows die partitie dan nog wel?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 09:56 ]

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:15
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 09:52:
Maar nu lees ik dus net in de freebsd install-guide dat je die enkel kan installeren op een primaire partitie...
Daar ben ik dus niks mee, want ik kan enkel nog extended partities aanmaken.
:(
klein foutje: je kan alleen nog logical partities aanmaken ;)

extended=primary+mogenlijkheid om erbinnen logical partities aan te maken
Wat ik dus nu van plan ben, is die tweede primaire NTFS partitie (mijn backup-partitie is dat) verhuizen naar die extended partitie...
Zal dit lukken?
Herkent Windows die partitie dan nog wel?
hmm ik denk niet dat je een partitie kan 'verhuizen', ik zou hem verwijderen (eerst alle data op dvd-rwtjes branden ofsow) en opnieuw aanmaken.

Windows zou hem moeten herkennen, hij kan der alleen niet vanaf booten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan sowieso maar 3 primairy partities aanmaken wanneer je 1 extended hebt (de echte som is namelijk primairy + extended <= 4)
Overigens kunnen de meeste os-en tegenwoordig probleemloos opstarten vanaf een logische schijf.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de primaire NTFS partitie verhuisd naar een logische, dat is mooi gelukt.
Nu kan ik een nieuwe primaire aanmaken voor FreeBSD.
Hier mag een slotje op :)
Pagina: 1