Toon posts:

[Luidsprekers] geen geluid op XP na installatie drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een nieuwe pc gekocht en daar Windows XP prof opgezet. Nu heb ik het volgende probleem: na het aansluiten van mijn boxen op de pc en het installeren van de sound driver (Realtek ac 97 voor de onboard geluidskaart op het ASUS K8N moederbord), blijf het geluid weg. Softwarematig LIJKT alles het te doen (wanneer ik een mp3tje afspeel in Mediaplayer draait deze gewoon), en het powerlichtje van mijn boxen branden ook gewoon, maar op de een of andere manier hoor ik helemaal niets.

De speakers zijn redelijk oud (' 98) en hebben nog een aparte voedingskabel die in de voeding van de pc wordt gestoken. Ik heb het speakerstekkertje in alle mogelijke gaatjes gestopt (Line-out, Speaker-out etc.) Maar tot geen resultaat, ik heb het volume heel hard gezet (in de hoop dan iets heel zachts te horen) maar dit had ook geen effect.

Nu dacht ik misschien dat het ligt aan het feit dat de voedingskabel apart op de voeding moet worden aangesloten, maar dit moet toch eigenlijk helemaal niets uitmaken?

Weet iemand misschien waar het aan kan liggen, of iets wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt,
Jean Pop

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Kun je wat meer specs van je systeem geven? Met name je kast (wel/geen front audio), driver versie,etc. Kunnen we er iets meer over zeggen.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

misschien ergens mute aan staan? of in je geluidsbeheer 1 van de 2 sliders helemaal dicht staan?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat je eerst moet uitsluiten is als het ook aan je boxen ligt.
Sluit eens een ander paar boxen aan of plug een koptelefoon eens in je computer ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Hier volgen de specs:

Moederbord: asus K8N-Skt 754 Nforce3
Proc: AMD Athlon 64 3Ghz
MEM: 1024 MB DDR
I/O: Maxtor 250 GB 7200 RPM
GFX: Ati Radeon 9600 XT 256mb DDR
Behuizing: ATX Coolermaster C5

Driver: ACL 850 Studio driver

Ik moet er wel bij vermelden dat bij installatie van de sounddriver ik een melding krijg van XP dat de betreffende driver niet door de WIN XP LOGO test komt.

Ik heb ook een koptelefoon aangesloten op mn pc, maar daar kwam ook geen geluid uit. Ik heb in het control panel verschillende speakersettings geprobeerd, het volume uit en aan gezet.
Het rare is ook dat de speakers het wel goed doen op de bijbehorende pc uit ' 98.

Voor de geluidsoutput heb ik een totaal van zes 'gaatjes' achter in de kast zitten, de eerste drie zijn voor surround opstellingen (center bass, side speakers etc.) en de onderste drie zijn de 'normale' uitgangen voor microfoon, speaker out en Line in.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien moet je de laatste drivers even downloaden van je Realtek onboard geluidskaartje.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Als ik het goed begrijp heb je de voedingskabel niet aangesloten. Ik heb onlangs iets gelijkaardigs meegemaakt toen ik een pc ben gaan installeren.

Het probleem is dat pc-luidsprekers over een eigen versterker beschikken, die dus van stroom voorzien moeten worden. Het geluid word wel doorgestuurd via u pc, maar niet versterkt. Bijgevolg hoor je niets. Probeer alvast een te testen of je iets hoort met gewone koptelefoontjes. Indien je dan wel iets hoort is het duidelijk. Je zult dan nieuwe luidsprekertjes moeten kopen die rechtstreeks in het stopcontact gestoken kunnen worden

Verwijderd

Topicstarter
wols schreef op maandag 12 december 2005 @ 11:00:....

Het probleem is dat pc-luidsprekers over een eigen versterker beschikken, die dus van stroom voorzien moeten worden. Het geluid word wel doorgestuurd via u pc, maar niet versterkt. Bijgevolg hoor je niets....
Inderdaad, ik dacht al iets soortgelijks. Ik zal vanavond het systeem testen met een andere speakerset. Ik hoop dat die optie werkt aangezien ik ook geprobeerd heb om een koptelefoon aan te sluiten, en deze zelf ook geen geluid gaf.

Bedankt voor alle reacties en ik zal (morgen) laten weten of het gelukt is of niet.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is je kast voorzien van front-aansluitingen voor de audio?
Zo ja, is dit aangesloten? Als het niet is aangesloten, check dan ff of je op je mainboard nog wel 2 jumpers op de audio-headers hebt zitten. Zijn alle drivers geinstalleerd, dus ook je NForce drivers etc? Heb je na de installatie van de drivers van je mainboard CD af, nog Windows update gedraaid? Heb op mijn laptopje het probleem dat er met Windows update een driverupdate voor de audio beschikbaar is, die er voor zorgt dat mijn geluid het niet meer doet.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 21:21
kijk eens in configuratiescherm - geluid en audioapparaten naar je instellingen.
tabblad audio: staat je geluidskaart wel (goed) geselecteerd?
tabblad volume: luidsprekerinstellingen - geavanceerd wel de correcte luidsprekerinstelling gekozen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister andere speakers op de pc aangesloten, dit had ook geen effect. Ik heb daarna de bijgeleverde software van de sounddriver gestart en een speaker test gedaan. Daar kreeg ik de melding dat de front en center speaker sensing niet gelukt is. Op de een of andere manier kan de pc de speaker dus niet 'zien'. Ik DENK zelf dat het softwarematig nl wel goed zit: als ik een audio CD of een windows geluid (Contral Panel, Sounds en Effects) afspeel, dan lijkt deze het gewoon te doen.
BredeP schreef op maandag 12 december 2005 @ 11:42:
Is je kast voorzien van front-aansluitingen voor de audio?
Zo ja, is dit aangesloten? Als het niet is aangesloten, check dan ff of je op je mainboard nog wel 2 jumpers op de audio-headers hebt zitten.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, ik heb de kast nog niet open gemaakt ivm garantie

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Als je onboard geluid hebt, staat deze mischien in de BIOS op Disable. Ik zou daar ook eens naar kijken. Veel suc6 verder.

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, ik heb de kast nog niet open gemaakt ivm garantie
Welke garantie bedoel je? Uit je specs maak ik op dat je geen kant en klaar systeem hebt gekocht, maar verschillende componenten die je door je plaatselijke pc-boer of webshop heb laten assembleren. Dan kun je je kast gewoon open maken hoor. Zeker als er geen zegel op zit.

/ Typo

[ Voor 4% gewijzigd door Marck21 op 13-12-2005 09:22 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem idd laten assembleren bij een lokale 'boer'. In dat geval kan ik de kast dus inderdaad gewoon openmaken, ik zal vanavond bekijken hoe dat zit met de jumpers en de mogelijke instellingen.

Omdat de speaker-sensing optie elke keer negatief uitpakt (krijg een 'Failure to sense Center, front and rear speakers' melding) kan het dan zijn dat die geluidskaart hardwarematig gewoon niet werkt? Ik bedoel, dat er iets mis is met de speaker connectors op de geluidskaart zeg maar?
Pagina: 1