[Compaq P1210] kleurbalans

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb een tweedehands Compaq P1210 gekocht, maar deze heeft zeer kleur-onzuivere grijswaarden. De witbalans is zeer goed, maar het beeld blijft zwart tot een imput van 24% bij groen, 11% bij blauw en rood is wel in orde. Die afwijking schaalt lineair door naar wit.
Ik heb een oude nVidea Geforce 3 en een ATi Radeon X800 XT PE gebruikt om de monitor aan te sturen, met 2 verschillende D-sub kabels, zonder enig verschil in afwijking van het beeld.
Om dit probleem te verhelpen heb ik eerst geprobeerd in de OSD alle opties die het kleurbeeld beïnvloeden zo goed mogelijk aan te passen; bij een beeld van 100% contrast, 0% helderheid en 80% bij de 3 individuele kleurhelderheden geeft de monitor het beste beeld. Dit is toch nog steeds met de bovenstaande kleurafwijkingen.
Omdat ik niet tevreden was met dit beeld, heb ik de monitor laten onderzoeken. De versterker zou kapot zijn en is voor een behoorlijke smak geld vervangen. Ik heb nog geen enkel verschil bemerkt tussen voor en na de reparatie.
Ik heb daarna nog in de handleiding gekeken en gevonden dat de monitor over twee functies beschikt voor extra imput: "USB UPSTREAM PORT: To connect to a USB equipped computer for Monitor Control Function." en "The monitor includes the VESA DDC1 and DDC2B feature.".
De USB-hub werkt en ik gebruik de DDC-geactiveerde D-sub aansluiting van de monitor (de ander mist die functie). In windows XP worden de apparaten via de usb-poort hekend als "HID-compilant apparaat" (Human Interface Devices), "USB-HID" (Human Interface Devices) en "Generic USB Hub" (USB-controllers). Onder Knoppix is dat enkel de USB Hub.
Ik heb diverse programma's geprobeerd die configuratiedata naar de monitor kunnen sturen.
Onder Knoppix heb ik deze tool geprobeerd: http://jaffar.cs.msu.su/oleg/ddcci/ maar die kreeg ik niet aan de praat (recompiler gaf een fout).
Onder Windows XP kon ik enkel de tools van de diverse fabrikanten vinden; "NaViSet" van NEC, "SmartManage" van Philips, "MagicTune" van Samsung, "ScreenManager" van EIZO en Diamond Control van Mitsubishi. Deze hebben het probleem dat ze enkel werken voor het betreffende merk (of ik doe iets verkeerd).
Al met al krijg ik het niet voor elkaar om de monitor aan te sturen buiten het OSD om terwijl de monitor wel ondersteuning daarvoor biedt. Ik heb nu de kleuren softwarematig gecorrigeerd met ATi Tray Tools, maar die correctie wil ik hardwarematig hebben, vanwege het feit dat bij bepaalde programma's die ik opstart, die kleurcorrectie weer verloren gaat.
Ik heb eerder al zelf twee televisies gerepareerd, dus ik ben enigzinds bekend met reparaties aan dit soort elektronica.
Kent iemand een programma dat wèl werkt op mijn monitor? Of weet iemand hoe ik de verstelling binnenin de monitor kan doen?
Daarnaast wil ik graag weten vat ik moet doen met de reparatie, deze heeft me veel geld gekost, en heeft niets veranderd (is zoiets normaal?).

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Ja, dat is mogelijk, houd in dat je orginele versterker gewoon goed was..

Witbalans is alleen in het service menu in te stellen , niet in het gebruikers menu.
(als het een sony is , is het nog erger , dan heb je speciale hard en software nodig)

• JanWillem32
Ik heb uitgevonden dat de dataspecificatie van de USB<->monitor verbinding en de VESA DDC2B verbinding online staan namelijk op:

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/usbmon10.pdf (op pagina 10)
http://www.vesa.org/public/Access%20Bus/abusv30.pdf (in de appendix 7A pagina 160)
(http://www.mcc-us.com/abspec30.zip dezelfde data als VESA, maar dan in .doc-formaat)

Maar ik weet niet hoe ik deze informatie moet gebruiken; de diverse programma's die ik heb geprobeerd schijnen niet te werken op mijn monitor.
Weet iemand hoe ik wijzigingen kan doorvoeren in de status van de "Red Video Black Level", "Green Video Black Level" en "Blue Video Black Level"? (aannemende dat dit de dingen zijn die ik aan moet pakken)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb een Compaq P1220 (nieuwer model, en 22") met hetzelfde probleem.. bij mij is er een overvloed van groen, en te weinig rood...
weet iemand hoe je in het service menu van compaq schermen komt? de mijne heeft een Diamondtron beeldbuis als het goed is...?

Home Assistant Configuratie V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

niemand?

• BiG-GuY

BiG-GuY

ik heb een tool gevonden genaamd, Coloreal, volgens verschillende sites is de P1220 compatible met Coloreal, maar volgens de software is dat niet het geval :(, iemand een idee? met wat ik het nog meer kan rechtzetten?

• JanWillem32
Coloreal is een naam die door meerdere fabrikanten gevoerd wordt, de drie die ik vond werkten allemaal met ICC profielen, dus software. Nog geen alternatief voor Ati Tray Tools nog dus.

Edit: ik heb Coloreal van de HP website gedownload en het is een ICC type aanpasser, dus niet geschikt.

[ Voor 23% gewijzigd door JanWillem32 op 18-12-2005 22:15 ]

• JanWillem32
Eureka! Go To Factory Mode:

Monitor uitzetten
Monitor aanzetten tewijl je de Signal A/B knop vasthoudt
[-] knop 1 keer indrukken
[+] knop 6 keer indrukken (er staat 5 dan in het scherm)
[pijltje naar beneden knop] 1 keer

Voilá factory mode (ik weet alleen niet hoe dit OSD werkt).

• BiG-GuY

BiG-GuY

ik kom niet in de factory mode :(, ik heb dus een P1220... en als ik op getal 5 sta, dan werkt het niet wanneer ik op naar beneden druk... waar had je die informatie vandaan?

• JanWillem32
Uhhhm... http://www.eserviceinfo.com/ - Maar is nogal een vaak-offline site.

• JanWillem32
Ok, ik snap nu hoe dit osd scherm werkt: namelijk hetzelfde als het gewone maar dan als je bij een bepaalde instelling de waarde verandert verlies je het beeld van het osd scherm, terwijl de - en + knoppen gewoon blijven werken voor die instelling

@BiG-GuY: Je krijgt wel dit in beeld? "Go to factory mode 5"

Ik zal van de extra menu's de instellingen posten (ze hebben namelijk enkel de afgekorte namen).

Geweldig dat nu ook alle instellingen waarden van 0 t/m 255 hebben: eerst was dat maar meestal 0 t/m 63 of 0 t/m 127. Alles is nu zo accuraat in te stellen en ik kan zelfs de meest absurde dingen wijzigen.

[ Voor 33% gewijzigd door JanWillem32 op 19-12-2005 00:43 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

ik zie alleen het getal 5 in beeld staan :(... ik probeer straks is in een andere volgorde, want wanneer ik eerst - doe, dan krijg ik het getal 255 te zien, en dan 6x + dan zie ik het getal 5, voor de rest niks in het OSD...
en lukt het al met de kleuren/witbalans bij te stellen :)?

bij mij is alles standaard van 0 tot 100 bij te stellen :)
ik heb ook nog een HP P1100 staan, en die kan de witbalans in het gewone OSD bijstellen... dat zijn de waardes R-/G-/B- BIAS...
bij de P1220 is er alleen RGB...

[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2005 12:13 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

het is me gelukt :D
mn service menu is gewoon gemengd met mn gewone menu :), en krijg hem nu niet meer terug naar gewoon, :? maarja, ik ben toch de enige die die instellingen wijzigt...

ik weet alleen niet meer hoe ik er nou in kwam :P, want er stond dus 5 in beeld, en toen drukte ik maar beneden,boven, links, rechts in :P en toen kwam er opeens een ander menu :D
nu nog ff uitzoeken wat alle waardes betekenen :) ik heb iig wel de witbalans goed weten te maken :) dat zijn de waardes met BIAS in de naam... en dan heb je voor alle 3 de user setting andere kleurbalansen :)
en jezus ja, wat een opties :P, nog dubbel zoveel als ik al had, en ik dacht dat ik al veel had :P

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2005 20:20 ]

• JanWillem32
Handleiding om een monitor geavanceerd in te stellen:

Download de Nokia monitor tester en gebruik deze om testbeelden weer te geven.
Zet eerst beide waarden voor de Moiré uit.
De nieuwe PCC-sine instelling is om s-vormige vervormingen aan de linker- en rechterzijkant weg te halen, stel deze in, indien nodig, samen met de rest van de standaard geometrie.

FACT 00;
OFF1 en OFF2: keurig netjes op 1 (aan) laten staan
HPUR: de gedraaid-beeld-convergentie oplossen (zeldame toestand, gebruik deze instelling alleen wanneer nodig)
VPUR: deze schuift het beeld enkele subpixels naar rechts of links (meestal nutteloze functie, laat maar standaard staan)
(De vier waarden van Corner Purity moeten nu ook goed staan)
DBHA, DBHP, DBVA om scherp mee te stellen (stel deze in met behulp van de readability test)
R1, G1, B1: zwartbalans en contrastverhouding van de afzonderlijke kleuren van Color-1 RGB instelling (stel deze in met behulp van de grijstinten, geef de kleur van het zwakste elektonenkanon eerst een maximale waarde)
R2, G2, B2, R3, G3, B3: idem boven, maar dan voor Color-2 en Color-3 (ik gebruik deze nooit, ze maken het beeld standaard te rood)
SBRT: stel eerst contrast in op maximaal, helderheid op nul, R1, G1 en B1 op de juiste waarden en de helderheid van de afzonderlijke kleuren (R-Gain, G-Gain, en B-Gain) op 80% van hun maximumwaarde (alledrie dezelfde waarde dus), ABL op diens maximumwaarde en kijk dan pas SBRT. SBRT is de instelling die de gamma, contrast en helderheid alledrie beperkt in hun vermogen.
SBRT is naar smaak in te stellen, met waarden normaalgesproken tussen 50% en 75% van het maximum in. Stel altijd pas de voorkeuren voor de drie waarden voor kleurhelderheid na SBRT in, en gebruik de gewone helderheid-, en kleurtemperatuurinstelling nooit meer.
ABL: geeft de zwart-wit-zwart vertraging op, geeft vervelend beeld als deze waarde niet maximaal is.
BLOW, BHI: Zet deze maar maximaal, het maakt niet zo veel uit.

FACT 01;
PHAS: zet deze of op 65% of op 50% voordat je gaat instellen voor de convergentiegeometrie, deze maakt namelijk de ratio horizontaal/verticaal uit. Ik zelf vind 65% prettig werken.

Afgekorte instelnamen voor convergentie-aanpassingen
(zet eerst de gewone horizontale en verticale zo goed mogelijk, FACT 01 aanpassingen hebben maar een minimaal effect op de convergentie in het geheel)

Y: boven of onder
4: links of rechts
H: horizontaal
V: verticaal
T: boven
B: onder
L: links
R: rechts

Tip: gebruik nooit gewone brillenglazen of contactlenzen om convergentie op dit niveau in te stellen, dat gaat altijd mis. Gebruik als een vergroting nodig is een systeem of lens waarbij licht effectief niet gebroken wordt.
Als alle bovenstaande dingen klaar zijn, kunnen de Moiré-instellingen weer gedaan worden.

• JanWillem32
Mijn huidige instellingen
(alle getallen in absolute waarden ten opzichte van een maximum van 255, tenzij anders opgegeven)

Contrast 254
Bright 0
"Color NO" Color-1
R-Gain 190
G-Gain 190
B-Gain 190
"Color temperature" (buiten werking) 86
Horiz-size 86
Horiz-phase 140
Vert-size 149
Vert-position 166
Pincushion 158
Keystone 145
Pin-center 150
Top-pin 170
Bottom-pin 105
Pcc-sine 127
Pin-balance 169
Key-balance 149
Top-balance 116
Bottom-balance 100
Vert-lin-balance 158
Vert-lin 162
Rotation 150
Zoom 86
"Fine picture mode" normal
Horiz-convergence 156
Vert-convergence 160
"Corner Purity(TL)" 179
"Corner Purity(TR)" 88
"Corner Purity(BL)" 170
"Corner Purity(BR)" 100
"Moiré cancel" Off
"Moiré cancel level" 0
"Clamp pulse position" Front
"Video level" 0.7V

Fact 00
OFF1 1/1
OFF2 1/1
HPUR 127
VPUR 127
DBHA 222
DBHP 50/100
DBVA 127/127
R1 94
G1 254
B1 139
R2, G2, B2, R3, G3, B3 0
SBRT 163
ABL 154
Blow 187/187
BHI 187/187

Fact 01
YHTT 254
YHTB 0
YHJB 254
4HTL 254
4HTR 0
4HBL 254
4HBR 133
YVTT 124
YVTB 254
YVJT 0
YVJB 125
4VTL 110
4VTR 254
4VBL 254
4VBR 40
PHAS 65/100

• BiG-GuY

BiG-GuY

ok.. ik kan niet al die waardes in de menus vinden... maar ok, ik heb dus ook een P920 staan, en die heb ik ook het menu ingekregen, om gewoon even te kijken :), en die heeft nog meer opties dan de P1220 :S of ik mis een menu ofzo bij mn P1220...

maar nu is mn vraag, hoe kom ik weer in het gewone menu bij mn P920/P1220? want bij de P920 werkt de FPM (Fine Picture Mode) knop nu niet meer...

Pagina: 1