Toon posts:

[OSX] Safari zit internet niet op de router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heyz allemaal,

Ik zal proberen zo kort en sterk mogelijk het probleem uitleggen. Ik woon dus nu eindelijk op mezelf en heb sindsdien een nieuwe Imac g5 met Airport kaart er in. Ik merkte dat mijn buurman een draadloos netwerk+internet (adsl) heeft (via KisMAC).

Nu heb ik netjes aan mijn buurman gevraagd of ik via zijn netwerk op internet mag. Mooie is dat het "mag", alleen wilde hij dat op 1 voorwaarde: Ik mag niet aan de router komen. Dat wil zeggen; kan niet hem reset'en. Mijn buurman weet wel wat van pc's/netwerk af maar hij vond het wel een leuke challenge voor mij als ik op zijn open wifi netwerk kan komen.

Nu zal je denken ok.. geen probleem. Nou... dat is dus niet zo 1 2 3 helaas.
Ik ben al naar "systeemvoorkeuren" / "netwerk" en heb zijn netwerk geselecteert. Hij maakt connectie zonder probleem. Ik kom ook voor 2sec op internet en dan is het afgelopen. Ik heb ook al via Safari geprobeert via de connectie beheer... maar verder dan DHCP komt ie niet. Rechts bovenin staat ook netjes zijn netwerk naam bij de wifi-icoon maar GEEN internet... vaag.

MAIN QUEST
1. Is er ergens dus in OSX een beetje fatsoenlijke netwerk setup / dergelijks tevinden
2. Hoe vind ik het ip adres van de router? en hoe kom ik op de router?

Hoop dat het beetje duidelijk is, ik werk nog maar 1week met OSX vandaar ;)

heb Osx: 10.4.3 en alle update's geinstalleerd.
Oja het is een Netgear wifi router wgr614: http://www.netgear.com/products/details/WGR614.php
verder is het net werk DHCP (denk ik) en NO encr. beveiligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 01:03 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
druk ff op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif om een titelfix te vragen

dan heeft ie blijkbaar wel een beveiliging, en hoe je op die router komt? dat staat toch in het boekje?
btw, die buurman van jou wil het niet hebben, dus vergeet dat niet

[ Voor 50% gewijzigd door Murcielago op 12-12-2005 00:20 ]

PSN: djmurcielago

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1. Ja, je hebt 1 configuratietool in System Preferences onder Network, maar die had je al gevonden :) en je hebt nog een Netwerk Utility in ~/Applications/Utilities/

2. Het IP adres van de router zal wel zoiets als 10.*.*.* of 192.168.*.* oid zijn. Er op komen zal wel niet lukken aangezien de goede man z'n router waarschijnlijk gewoon password protected is.

http://www.portforward.co...etgear/WGR614/Azureus.htm Daar is te zien dat ie idd PW protected is :)

Verwijderd

Topicstarter
matiasjansen schreef op maandag 12 december 2005 @ 00:27:
1. Ja, je hebt 1 configuratietool in System Preferences onder Network, maar die had je al gevonden :) en je hebt nog een Netwerk Utility in ~/Applications/Utilities/

2. Het IP adres van de router zal wel zoiets als 10.*.*.* of 192.168.*.* oid zijn. Er op komen zal wel niet lukken aangezien de goede man z'n router waarschijnlijk gewoon password protected is.

http://www.portforward.co...etgear/WGR614/Azureus.htm Daar is te zien dat ie idd PW protected is :)
1. ~/Applications/Utilities/ euhrm dit vat ik niet helemaal... is er een soort van CMD in OSX dan? EDIT/ gevonden.... lol veel wijzer word ik er niet van :P

2. Rare is dat ik zie in "netwerk" mijn eigen IP, Submask, maar geen ip van een router. Terwijl Airport (in de balk boven in) vol bereik en Status: Verbonden met *******

En wat bedoel je met portforwarden? dat is toch alleen met meerdere basis stations? Of bedoel je MAC-adressen?
Verdamme... ik wil het gewoon voor elkaar krijgen!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 00:57 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

goed ik ga proberen je stap voor stap door een analyse stukje te leiden :)

1. Open Systeemvoorkeuren, klik op Netwerk, en dubbelklik vervolgens op 'Airport'
2. Klik nu op het tabje TCP/IP, je ziet nu iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.whieee.nl/forumpics/tcpip.png

Als dit een IP is als: 169.254.*.* dan kun je hier stoppen want dan heeft de buurman toch enige beveiliging (ik denk aan MAC-adres filtering); dit type IP adressen zijn namelijk de automatische adressen, die de Mac zelf kiest indien geen DHCP server gevonden wordt.

Is het een IP als: 192.168.*.* of 10.*.*.* dan gaan we even verder. Als er geen DNS ingevuld staat, voer je voor de zekerheid daar het ook het 'Router' adres in.

3. Klik op het Airport icoon in je menu-balk, en kies voor 'Open Internetverbinding...'
Je ziet nu iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.whieee.nl/forumpics/inetconnect.jpg

Kijk hier naar 'Signal Level'. Is het signaal in orde, lees dan verder.

4. Open een Finder venster en druk op Appel+Shift+A. Je belandt in de map 'Programma's'. Ga nu naar de map 'Hulpprogramma's' en open de Terminal.
5. in de terminal, geef het commando
code:
1
ifconfig

In de uitvoer zul je iets vinden als:
code:
1
2
3
4
5
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
        inet 192.168.0.103 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
        ether xx:xx:xx:xx:xx 
        media: autoselect status: active
        supported media: autoselect

Hier zie je de gegevens van mijn Airport-interface. De jouwe moeten ongeveer net zo zijn.

6. Geef nu het commando:
code:
1
netstat -rn | grep default

Je ziet nu iets als:
code:
1
default            192.168.0.1        UGSc       78        9    en0

Het IP adres in de uitvoer moet overeenkomen met het 'Router' adres in je System prefs (zie punt 2)

7. We gaan nu op 2 manieren de verbinding met het internet testen. Allereerst kijken we of de gateway bereikbaar is:
code:
1
ping 192.168.0.1

Vervang hier de '192.168.0.1' door het 'Router' adres (zie nogmaals Punt 2). De uitvoer zal eruit zien als:
code:
1
2
PING 192.168.0.1 (192.168.0.1): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.0.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=0.914 ms

Is dat niet het geval, dan is er geen verbinding met de router. In dat geval is er een grote kans dat je buurman toch MAC-adres filtering aan heeft staan. Werkt het echter wel, ga dan verder. :)

8. We gaan nu het internet op. Kies een webhost naar keuze, in dit geval whieee.nl, en geef de volgende commando's:
code:
1
host whieee.nl

uitvoer:
code:
1
whieee.nl has address 83.117.52.40

Voer nu 2 ping's uit:
code:
1
ping 83.117.52.40

en:
code:
1
ping whieee.nl

Als dit allemaal nog werkt, moet Safari het ook nog doen. Graag dus van jou bericht bij welk punt het fout gaat ;) Succes :)

Launching containers into space