Toon posts:

Prestaties achteruit na overklock?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na eindelijke een krachtigere voeding te kopen voor mijn systeem ben ik aan het overklocken geslagen. eerst me specs:

tagan truepower 480 u22
prescott 3,4ghz d0 stepping
2*512mb ram cheap ass
asus v9999gt (6800gt)
200gb dm10
cnps 7000cu
vf700cu
papst 80mm casefan
standaard 80mm brakke casefan

nou ben ik dus gaan overklokken, en dat ging in het begin heel redelijk. 3,6 ghz was urenlang stabiel met prime95 en memtest ging ook tot 100 procent zonder errors. in me bios staat het voltage op "auto" maar volgens mij gaat die stock op 1,35v. bij 3,6 ghz had ik hem op 1,4125. op naar 3,7ghz, ging ook prima. 3,8ghz: ook perfect. 3,9 wilde niet meer aangezien me cpu temp op ruim 70 stabiel bleef(bij 3,8 ook al:S) en dat vind ik toch hoog. me caseflow is kut(casetemp na 4 uur prime 95 op 45 graden!!) dus die moet beter maar daar gaat het nu niet om. terug op 3,8 ghz gezet met 1,6Vcore en hij was stabiel.

maar nu: 's avonds ging ik tmpgenc plus draaien om een filmpje op dvd te zetten en wat schept mijn verbazing: de verwachte omzettingstijd is 16 uur waar die normaal +-2,5 uur is voor een film van +-2 uur! verlaagd naar 3,6ghz en proces opnieuw gestart: 8 uur te gaan! terug op stock, en ook stock voltages en hij werkt weer naar behoren, alleen heb ik het idee dat die een klein tikkie langzamer is geworden! is dat mogelijk of lijkt het gewoon?

ik weet hoe ik moet omgaan met tmpgenc en alle instellingen waren steeds gelijk, dus geen noise reduction aan...

is de cpu te warm geweest? of de voltages te hoog? 1,6 is niet te hoog toch? mbm5 alarm stond op 75 graden en die is niet afgegaan. 75 voor een prescott is wel hoog, maar volgens mij kan het wel voor even?

als laatste alleen nog even stiekem: heeft iemand nog een bigtower/grote miditower over die lekker stil is? niet te duur....

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
het kan zijn dat je windows een beetje verrot is da gebeurt wel eens als ie vastloopt of opnieuw opstart tijdens het overklokken.
doe je vaak spelletjes of doe je veel encoden?

[ Voor 16% gewijzigd door Jazekerrrrr op 11-12-2005 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
remedie? nieuwe install? heb ik eigenlijk nog nooit gedaan....ben ik dan al me data kwijt of word alleen windows opnieuw geinstalleerd?

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:22:
remedie? nieuwe install? heb ik eigenlijk nog nooit gedaan....ben ik dan al me data kwijt of word alleen windows opnieuw geinstalleerd?
je zou een keer je chkdsk kunnen laten draaien hitmanpro wil soms ook nog wel is helpen die kijkt ook meteen je register na.heb je meerdere partities zo ja zou je daar een hoop bestanden naar kunnen zetten. als je dat niet hebt en je installeert windows opnieuw dan ben je alles kwijt ja dus als je hem niet te langzaam vindt zou ik het gewoon zo laten.

Verwijderd

p4's doen aan thermal throttling.. kortom; bij een hete proc za hij z'n prestaties omlaag gooien, waardoor een overclock idd tot mindere prestaties kan leiden.

Oplossing: betere cooling.

big/miditowers zijn niet stil of luidruchtig, het gaat om de fans die je er in hebt zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:28:
p4's doen aan thermal throttling.. kortom; bij een hete proc za hij z'n prestaties omlaag gooien, waardoor een overclock idd tot mindere prestaties kan leiden.

Oplossing: betere cooling.
en ze laten niet zien wanneer hij throttelt? ik dacht dat daar een melding van kwam...

maar nu dus opzoek naar een nieuwe behuizing zodat ik alles beter kan koelen...thanx!

Verwijderd

nope daar is geen melding van aangezien dit puur hardwarematig in de processor gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
en ik ben ook op zoek naar een kast waar al stille fans in zitten(papst) anders heb ik naast een dure kast ook dure fans. kan iemand me een goedkope kast aan raden die ik dan op-pimp met papst fans?? (of ga ik te ver off topic?)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=download throttlewatch]

Daarmee kun je zien wanneer je CPU zichzelf terugklokt :) Maar dit mag in principe niet het probleem te zijn, aangezien dit alleen gebeurt wanneer de CPU idle is. Ik denk dat TMPGEnc eerder een rekenfoutje maakt door naar de huidige CPU snelheid te kijken ipv naar de maximum snelheid. Probeer het eens een paar minuutjes / halfuurtje te laten encoden en zie toe of de verwachtte eindtijd omlaag gaat :)

Draai anders wat benchmarks à la Sandra, PiFast, FiBench4, 3DMark, etc en vergelijk de scores bij verschillende OC's met elkaar :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 11-12-2005 22:52 ]

Verwijderd

zoek gewoon een degelijke kast met plek voor in ieder geval 2 120mm fans (1 achter bij je cpu onder je psu en 1 voor onder bij je 3,5" bays). daar kun je 1 (outtake bij je cpu) of 2 (outtake bij je cpu en intake bij je 3,5"bays) 120mm stille fans bij zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan niet iets gemold hebben? dat me brakke geheugen de fsb van 230 mhz niet aankon ofzo? dank voor de behuzing-adviezen! nu ga ik zoeken, naar een goede. een rekenfout in tmpgenc kan, maar ik heb hem enkele minuten laten draaien en hij de tijd ging alleen maar omhoog:S...maar ik zal het morgen even proberen...
Pagina: 1