HDD dood of tog iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik heb al een tijdje last van een maxtor 6y200po. oftewel een maxtor 200GB 8mb cache. PATA versie :) dus gok een diamondmax 9.

ik hoor vaak een respin, een hoge piep die een beetje snerpt (neem aan een respin?) of een tik. vervolgens freezed mijn PC als ik winamp of een andere IO verbinding heb met die schijf. boot ik zonder er gebruik van te maken, dus geen winamp oid aan (tis puur een data opslag schijf) freezed mn PC niet.

als ik de smart status, temp oid uit wil lezen (speedfan komt niet eens aan starten toe. die hangt gelijk vast) en als ik de temp uit wil lezen met everest komt hij niet bij de sensor-pagina. en verder info opzoeken van de schijf wil ook niet, dan hangt ook everest.

powermax gedownload en de quick test en de advanced test gedaan, beide HD in leven en goede functionering.

ik heb ook problemen gehad toen de schijf bij mijn andere schijf (een diamondmax 8, 40gb 2mb) hing bij een "respin" mijn hele systeem gelijk. nu dus de 200gb een eigen kabel gegeven op slave (ja jumper setting kan ik slecht vinden, maar maakte niet uit eigenlijk) en werkte tijdje goed.

kreeg er weer last van dat mn HD problemen bleef geven. dus de kabels eruit gerukt en PC draait perfect. toen weer proberen op cable select (zonder jumper) als laatste hoop. maar nog steeds respins en tikjes. (ook zon tik als je je PC afsluit)

beide schijven schijnen in orde te zijn volgens powermax (die test duurde iets van anderhalf uur) en voeding is ook in orde, 12.3v op de 12v lijn en 5.13v. geen sata dus de 3.3v doet er niet zo erg toe. (maar die is ook in orde). ik ben dus ten einde raad en wil egt niet zo ff mn schijf RMA sturen hoewel dat wel het makkelijkste is. maar mijn mp3 collectie staat erop en das behoorlijk veel werk geweest dat erop te krijgen (zijn iets van 14.000 mp3, dus geen 200).

iemand enig idee wat er nog meer mis kan zijn (indien een flash noodzakelijk is, kan iemand langskomen ?(66% van mijn geflashte spullen is dood)

explorer loopt btw ook vast nu de 2e HD ook uit is gevallen. (krijg wat errors enzo)

andere HW:

asus a7n8x-x (geluid was DOA)
aerocool aeropower 450 watt B&S line (26A @ 12v)
amd athlon xp 2800+ (32 bit versie dus)
en 1gb geheugen, 2 reepjes. Adata reepje en PQI reepje.

ik heb al de search en de FAQ doorgelezen, maar krijg met name resultaten van HDD's die compleet arsenaal aan modemgeluiden maken, en problemen bij booten. bij mij boot alles wel, kan ik een paar mp3 luisteren en daarna hangt hij vast.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als die schijf piept en tikt, gaat hij op den duur gewoon dood. Af en toe hercalibreert de kop van zo'n Maxtor nog wel eens, dan hoor je ook een *klak*. Maar constant getik is niet goed.
Terug naar de winkel met die schijf dus.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
/Offtopic: Je geluid DOA? Jumpertjes op je front audio aansluiting gecheckt?

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Marck21 schreef op maandag 12 december 2005 @ 09:09:
/Offtopic: Je geluid DOA? Jumpertjes op je front audio aansluiting gecheckt?
nee.. ook niet eens nodig. heb atm tog een P2 soundplank.

het is niet zo dat mn schijf dood is, hij is ook nog geen jaar oud en heb maxtors die draaien langer hiero (dat is geen reden nee, maar als hij 5 jaar oud was zou het nog logischer zijn)

en powermax geeft aan dat hij nog tip top in orde is. en zo erg is het getik niet dat hij zwaar boven mijn PC uit komt, en dat getik komt 1x voor. en de piep ook zelden. het is gewoon 1x en dan hangt het zaakje.

wat ik me dus afvroeg: kan mijn ide controller oid ervoor zorgen dat mn HDD van slag slaat door weet ik veel ?

EDIT:

zou het overigens een kans zijn dat mijn kabel verrot is ? (heb em zelf afgesneden (2e stuk), maar de kabel heeft een half jaar goed gewerkt met mijn DVD brander)

en de HDD in een andere PC zetten kan op dit moment wel (2e PC staat atm in mijn kamer) maar het is zo lastig , hij zit in een zalman rek. ben ik geen half uurtje, maar een half dagje mee zoet nml. mogt het zo zijn dat mijn data daardoor te redden is, zou ik het zeker overwegen als een van de laatste mogelijkheden.

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 12-12-2005 21:17 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
noksiejus schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:15:
[...]

zou het overigens een kans zijn dat mijn kabel verrot is ? (heb em zelf afgesneden (2e stuk), maar de kabel heeft een half jaar goed gewerkt met mijn DVD brander)

.
Heb dat ooit ook gehad met zo`n afgeknipte kabel. Eerst geen probs, toen ineens wel na een tijd. Zou dus goed kunnen. Zeker proberen dus met andere kabel!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Bollebout schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:10:
[...]

Heb dat ooit ook gehad met zo`n afgeknipte kabel. Eerst geen probs, toen ineens wel na een tijd. Zou dus goed kunnen. Zeker proberen dus met andere kabel!
ik zal vanmiddag even 2 andere kabels (gewoon stock flatcable) proberen.

Pagina: 1