Ratelende Voedings Fan

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
De fan van mijn Aopen FSP350-60PN (PF) van net 2 jaar oud begint te ratelen. Het geluid verdwijnt ook weer af en toe.

Weet iemand of
a) dit schadelijke gevolgen kan hebben voor de voeding / rest van de hardware?
b) de kans dat mijn voeding eruit fikt groter wordt?
c) Ik dit zelf kan oplossen?
d) Het aan te bevelen is om binnenkort (met het oog op de toekomst) een 500 (A-merk) watter erin te gooien?

Bedankt!

Verwijderd

Influxx schreef op zondag 11 december 2005 @ 20:01:
De fan van mijn Aopen FSP350-60PN (PF) van net 2 jaar oud begint te ratelen. Het geluid verdwijnt ook weer af en toe.

Weet iemand of
a) dit schadelijke gevolgen kan hebben voor de voeding / rest van de hardware?
b) de kans dat mijn voeding eruit fikt groter wordt?
c) Ik dit zelf kan oplossen?
d) Het aan te bevelen is om binnenkort (met het oog op de toekomst) een 500 (A-merk) watter erin te gooien?

Bedankt!
A) Ik denk het wel want op ten duur houd hij ermee op en de gevolgen mag je zelf bedenken
B ) Ja
C) Andere fan erin plaatsen
D) Ja

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 20:06:
[...]

A) Ik denk het wel want op ten duur houd hij ermee op en de gevolgen mag je zelf bedenken
B ) Ja
C) Andere fan erin plaatsen
D) Ja
D??? Ligt puur aan de hardware, is het zwaar? ja dan wel, of wil je zwaar uitbereiden? ja dan wel, maar houdt je dit systeem, gewoon goedkope A-merk voeding kopen die ook aan je systeem voldoet.. 500Watt op een laptop heeft ook geen zin, waarom op een kleine pc wel?

• Influxx
FiXeR.nl schreef op zondag 11 december 2005 @ 20:09:
[...]

D??? Ligt puur aan de hardware, is het zwaar? ja dan wel, of wil je zwaar uitbereiden? ja dan wel, maar houdt je dit systeem, gewoon goedkope A-merk voeding kopen die ook aan je systeem voldoet.. 500Watt op een laptop heeft ook geen zin, waarom op een kleine pc wel?
Laat ik zeggen dat hij nu al vrij zwaar belast is. Wanneer ik later een keer op een ander systeem overstap wil ik de kast en voeding behouden, dus denk ik dat ik dan maar beter een zware voeding erin kan zetten.

Hou vervang je trouwens zo'n fan?

Verwijderd

Net als iedere andere fan, alleen moet je eerst even voorzichtig de voeding openen
en van de rest afblijven als je er geen verstand van hebt (zoals ik :+ ).
Zelf ook vorige maand de fan van voeding vervangen, goedkopere optie dan een nieuwe voeding kopen.

Verwijderd

maak de fan eens voorzichtig schoon, dan ben je ook van het geratel af.

• Influxx
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:17:
maak de fan eens voorzichtig schoon, dan ben je ook van het geratel af.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik kan er namelijk moeilijk bij.
Ik zal ten eerste denk ik de gehele voeding met kabel en al uit de kast moeten halen en wil ik bij de fan willen komen zal ik de hele voeding open moeten maken.
En wanneer ik dan bij de fan kan komen, aan te raden wat WD-40 er tussen doen?

Bedankt!

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Eerst eens de stofzuiger erop zetten (is sowieso een goed idee voor de kast, weet niet of hij de laatste 2 jaar al vaker open is geweest). De fan kun je prima schoonmaken met een (tanden)borsteltje. WD40 zou ik niet doen. Is redelijk vloeibaar spul. Vloeibaar + electriciteit = })

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Influxx
Marck21 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:07:
Eerst eens de stofzuiger erop zetten (is sowieso een goed idee voor de kast, weet niet of hij de laatste 2 jaar al vaker open is geweest). De fan kun je prima schoonmaken met een (tanden)borsteltje. WD40 zou ik niet doen. Is redelijk vloeibaar spul. Vloeibaar + electriciteit = })
Had ik al gedaan, maar omdat de fan in de behuizing van de PSU zelf zit kan ik er niet goed bij komen. De sleuf tussen het draaiende gedeelte en het "vaste" gedeelte is ook zeer klein.
Hij maakt soms nog steeds het ratelende geluid. Als ie warm is heb ik geen problemen.
Pagina: 1