Toon posts:

Platenspeler aansluiten op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 3.494 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Achter mij op de zolder staan 10 verhuisdozen vol met grammaphoon platen. Het zijn er een stuk of 4000. Nu neemt dat nogal veel ruimte in beslag

Nu wil ik graag al die grammafoonplaten op mijn computer zetten zodat ik ze als cd kan branden. Ruimte besparend.

Ik heb al een hele zoektocht op google en internet gehouden maar dat heeft niets opgeleverd.

Kan iemand mij helpen?

Ik zou absoluut niet weten wat ik ervoor nodig heb, wat de kosten ervoor zijn of dat het uberhaupt mogelijk is.

Ik ben een totale leek in dit soort dingen dus houdt het alsjeblieft simpel!

bvd

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Gezocht met Google en niets gevonden ?

Zoek maar 's met "platen", "CD", "digitaliseren"

eagle

Verwijderd

ff zoeken er staat genoeg info op iternet zie links
http://search.msn.nl/resu...enspeler+aansluiten+op+pc

Verwijderd

via een voorversterker en een line in op een geluidskaart moet je een heel stuk kunnen komen,
bij nero burning rom zit nero wave editor, daarme kun je het opnemen.
vervolgens omzetten naar mp3 met bv cdex

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 18:52 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet daarvoor een voorversterker hebben (Als die nog niet in je speler verwerkt zit). Dan ga je van 2 tulpjes van je gramafoonspeler naar 2 tulpjes in de voorversterker. De output van de voorversterker doe je een 2 tulp-naar-jack aansluiting op, welke je verbind met je PC. Op je PC kan je bijvoorbeeld met behulp van Cool Edit je grammafoonplaten opnemen en evt. bewerken (in stukken knippen, tikken eruit halen, etc).

Echter: voor 4000 platen is dit een klotewerkt, en ik vraag me af of je niet beter de CD's kan downloaden voor zover die te krijgen zijn.

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12 00:22
Hoi,

Lees dat je een platenspeler op je PC wilt aansluiten.

Als je een pickup hebt, heb je waarschijnlijk nog de versterker, die er op kan.

Pak een TAPE-OUT uitgang die je verbindt met de LIJN INGANG in je PC. Zie je handleiding van je PC, of geluidskaart.

Pak een programma op je PC, bijvoorbeeld Cooledit (zie GOOGLE), of soortgelijk programma wat geluid op kan nemen op je harddisk.

Zorg voor voldoende harddisk ruimte op je PC.

Zorg voor een brandprogramma, bijvoorbeeld NERO.

En je krijgt de CD van je LP. Makkelijker kan niet

Ed1969

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-12 20:06

Offtrack

Ondertitel

Een beetje geluidskaart heeft een "Line in", die wil je gebruiken om geluidsignalen je computer in te krijgen. Maar omdat het het uitgangssignaal van de meeste platenspelers anders is dan "Line in" ingangen willen hebben, moet je dat signaal versterken.
Dus je zet een voorversterker (aparte kopen, of gewone stereo versterker die je nog hebt liggen gebruiken) tussen je platenspeler en je computer.
Dan kun je dus je platen opnemen in wav en daarna converteren naar wat je maar wilt of direct branden.
Lijkt me nogal een klus, voor 4000 platen trouwens, succes :)
edit:
Spuit elf 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Offtrack op 11-12-2005 18:54 ]

Verwijderd

Gewoon onder de scanner met die platen:

http://www.cs.huji.ac.il/~springer/

:+

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:45:
Achter mij op de zolder staan 10 verhuisdozen vol met grammaphoon platen. Het zijn er een stuk of 4000. Nu neemt dat nogal veel ruimte in beslag

Nu wil ik graag al die grammafoonplaten op mijn computer zetten zodat ik ze als cd kan branden. Ruimte besparend.

Ik heb al een hele zoektocht op google en internet gehouden maar dat heeft niets opgeleverd.

Kan iemand mij helpen?

Ik zou absoluut niet weten wat ik ervoor nodig heb, wat de kosten ervoor zijn of dat het uberhaupt mogelijk is.

Ik ben een totale leek in dit soort dingen dus houdt het alsjeblieft simpel!

bvd
Koop een Hifidelio muziek server, zie http://www.hifidelio.nl, toestenbordje erbij en je kan heel je collectie gaan digitaliseren, zelfs in WAV of FLAC. Werkts supersimpel en kan je gewoon in je stereoset opnemen. Met die hifidelio kan je ze ook weer op cd branden, je kan er afspeellijsten mee maken, je kan ze op je pc of ipod beluisteren, en nog veel meer.....ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 19:32 ]

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:27:
[...]

Koop een Hifidelio muziek server, zie http://www.hifidelio.nl, toestenbordje erbij en je kan heel je collectie gaan digitaliseren, zelfs in WAV of FLAC. Werkts supersimpel en kan je gewoon in je stereoset opnemen. Met die hifidelio kan je ze ook weer op cd branden, je kan er afspeellijsten mee maken, je kan ze op je pc of ipod beluisteren, en nog veel meer.....ideaal.
Zucht ......eerst dan maar die platen digitaliseren....... |:(

Check eens een electronica shop of kijk hier eens ... http://www.eijlander.nl/a...3d5ffe17f2b2ddd46dea05bf8
Ik moet je wel waarschuwen voor de hoeveelheid werk dat het met zich mee brengt. Ik heb het een paar jaar geleden met 80 LP's gedaan maar dat koste me wel een paar weken.
Naar wav omzetten is niet zo'n probleem maar om alle ruis en tikken er nog eens uit te gaan filteren is een #@#$!$ job.
En dan heb jij het over 4000 platen. Succes ermee zou ik zeggen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

het ligt een beetje aan het type naald wat je hebt mm / mc ? ofzo maar je kan eens de mic ingang van je kaart proberen. Het wil nog wel eens zo zijn dat deze gevoellig genoeg is. Zoniet heb je een voorversterker nodig

Verwijderd

StuiTeR schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:56:
het ligt een beetje aan het type naald wat je hebt mm / mc ? ofzo maar je kan eens de mic ingang van je kaart proberen. Het wil nog wel eens zo zijn dat deze gevoellig genoeg is. Zoniet heb je een voorversterker nodig
Kan zijn dat sommige mic ingangen gevoelig genoeg zijn, maar hoe zit het dan met de RIAA-correctie?

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12 08:41

efgeha

trial and error

regmaster schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:44:
[...]

Zucht ......eerst dan maar die platen digitaliseren....... |:(

Ik moet Ruben100 wel gelijk geven, het genoemde apparaat de Hifidelio kan zonder meer een platenspeler aansluiten, het is een op linux draaiend systeem met dedicated hardware, waaronder een phono-ingang, en wat lan en Wlan poorten.

Ik moet wel zeggen dat het een duurdere oplossing is als een Phono-Pre-Amp versterkertje wat je tussen je PC en de platenspeler aan kan sluiten, gevoed door een usb poort.
Kost ongeveer 80 euro.
M'n pa heeft dit ding, maar is ook een tijd bezig geweest om al zijn platen op te nemen (was een factor 20 minder als van de TS).
Overigens wel alle nummers heel goed en consequent gaan benoemen wil je er later nog pap van kunnen maken.

Check eens een electronica shop of kijk hier eens ... http://www.eijlander.nl/a...3d5ffe17f2b2ddd46dea05bf8
Ik moet je wel waarschuwen voor de hoeveelheid werk dat het met zich mee brengt. Ik heb het een paar jaar geleden met 80 LP's gedaan maar dat koste me wel een paar weken.
Naar wav omzetten is niet zo'n probleem maar om alle ruis en tikken er nog eens uit te gaan filteren is een #@#$!$ job.
En dan heb jij het over 4000 platen. Succes ermee zou ik zeggen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je een versterker met phono in hebt, kun je die gewoon gebruiken. De tape out sluit je aan op de line in van je geluidskaart. Als je er ca. €100 voor over hebt kun je ook bijv. een Terratec phono preamp kopen.
Als software voldoet elk audio editing programma eigenlijk wel, het hangt er vanaf hoeveel je aan het geluid wil oppoetsen (krassen, tikken, ruis).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 21:03:
[...]

Kan zijn dat sommige mic ingangen gevoelig genoeg zijn, maar hoe zit het dan met de RIAA-correctie?
uuh niet in dag geval :) echt een fijne oplossing is het niet en het resultaat zal ook niet super zijn. Ik denk sowieso dat het omzetten niet echt handig is behalve als het niet op cd te krijgen is. Anders zou ik die verzameling mooi op uuuhh een andere manier op cd krijgen zeg maar

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
NOFI, maar ik zie het nut er niet van in om die LP's te digitaliseren. Dat gaat je een gigantische berg tijd kosten. Je zou kunnen beginnen met onderzoeken hoeveel van die 4000 LP's niet al beschikbaar via internet zijn op de een of andere manier (itunes, usenet, torrents, p2p enz.).

Als je ze wilt digitaliseren en je het goed wil doen (incl. nabewerking, branden op cd, maken van een cd-hoes enz.) kun je hooguit 2 of 3 LP's per avond doen.... Dat gaat je dus enkele jaartjes kosten.

Alleen bij de zeer unieke LP's die nog niet her-uitgebracht zijn zou je die moeite kunnen doen.

Een groot deel van die verzameling is ondertussen waarschijnlijk her-uitgebracht op CD enz. Daarvoor is het zowiezo een zinloze excercitie, want dan kun je m.i. toch echt beter een nieuwe cd kopen dan de oude LP zelf remasteren. Zelfs al moet je de cd tegen het volle pond kopen.

Het is natuurlijk leuk om een paar LP's zelf op te nemen bij wijze van hobby en "dat-heb-ik-zelf-gedaan" gevoel, maar bij dit soort aantallen moet je even eerst wat nuchtere beslissingen nemen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:36
Er zijn twee redenen om platen te digitaliseren. De eerste is vrij obvious, als de plaat niet op CD is uitgegeven. Tweede reden is dat veel zogenaamd 'geremasterde' CDs van platen hele slechte digitalisaties waar vaak alleen een hele grof ruisfilter overheen gehaald is. Mijn vader heeft jarenlang zitten tweaken aan zijn CoolEdit / Audition macro's en custom filters en zijn resultaten erg goed, stukken beter dan de commerciële CD transfers. Let wel dat het bij hem alleen om klassieke muziek gaat, voor commerciëlere muziek doet men misschien wat meer moeite.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:27:
[...]

Ja geweldig! Vooral omdat je ook de tikken etc eruit kan halen en dat je de wavs kan bewerken! 8)7 |:(

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 19:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik weet niet hoe je gezocht hebt, maar als ik "LP opnemen computer" intik in google, kom ik de meest fantastische handleidingen tegen.

De eerste link: http://www.seniorweb.nl/n...947&RubriekID=5&SoortID=3

heel duidelijk en simpel

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.