FreeBSD 6 + KDE + Skype = Exec format error

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hoi, ik heb FreeBSD 6 met KDE 3.4. Ik probeer Skype aan de praat te krijgen. Sterker nog: het heeft al gewerkt, maar daar is het helaas mee opgehouden...

Ik heb het eerst geïnstalleerd met

cd /usr/ports/net/skype
make
make install

(Sysinstall kende Skype nog niet, maar blijkbaar zit-ie al wel in de ports..)

Dat ging prima, hoewel het erop leek dat-ie er erg veel moeite mee had om alle files te vinden. Daarna gestart met /usr/X11R6/bin/skype_bin. Dat ging ook goed, Skype startte gewoon. Alleen kreeg ik er geen geluid uit, en meldde Skype dat ik "problemen heb met mijn geluidskaart"... Niet dat ik die heb, want die werkt verder zonder problemen.

Maar eens gereboot (je weet maar nooit) en weer /usr/X11R6/bin/skype_bin gedaan. Toen kreeg ik echter de melding:

Exec format error. Binary file not executable.

Dit heb ik even door de Google getrokken en aan de hand daarvan gecheckt of de binary-bit goed stond (stond goed - startte de eerste keer ook gewoon). Verder kan de oorzaak zijn dat je Linux-bin-compat nodig hebt, maar dat lijkt me sterk. Ten eerste weer omdat het dus de eerste keer werkte en ten tweede omdat Skype in de ports-collectie van FreeBSD 6 zit en dus native gecompileerd is (toch?).

Uit de fora van Skype leer is dat er überhaupt geen native bin voor Skype op FreeBSD is (wat dus niet waar is) en dat áls Skype al iets voor Linux/BSD maakt, het zonder uitzondering bijzonder brak is. Nou ja, best, maar vooralsnog ben ik al blij als ik het al kan runnen.

Mijn vragen:
1. Hoe kan het dat de binary eerst wél uitgevoerd kan worden en daarna ineens niet meer?
2. Heeft iemand van jullie Skype al aan de praat gekregen op FreeBSD 6 (liefst native dus niet met Linux binary compatibility of Wine)?

De nood is niet echt aan de man want ik heb er een iPAQ met WLAN en Skype naast liggen, dus het is meer een principe-kwestie aan het worden. De port bestaat en het is al een keer gelukt dus ik vind dat het moet werken. Maar ja.. wie ben ik :P

Bloed, zweet & koffie

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Vilenin schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:39:

Dit heb ik even door de Google getrokken en aan de hand daarvan gecheckt of de binary-bit goed stond (stond goed - startte de eerste keer ook gewoon). Verder kan de oorzaak zijn dat je Linux-bin-compat nodig hebt, maar dat lijkt me sterk. Ten eerste weer omdat het dus de eerste keer werkte en ten tweede omdat Skype in de ports-collectie van FreeBSD 6 zit en dus native gecompileerd is (toch?).
Skype compileren? Dat kunnen alleen de makers ervan lijkt me, tis toch geen open-source?
Mijn vragen:
1. Hoe kan het dat de binary eerst wél uitgevoerd kan worden en daarna ineens niet meer?
2. Heeft iemand van jullie Skype al aan de praat gekregen op FreeBSD 6 (liefst native dus niet met Linux binary compatibility of Wine)?
Native gaat alleen als er expliciet voor FreeBSD een port is voor skype. Iets zegt mij dat je de linux versie hebt. Dit zou best behoorlijk kunnen werken, maar niet zonder linux binary compatibility.

Binary compatibility kun je krijgen met:
# kldload linux

Dit is een kernel module die de linux syscalls vertaalt naar de bijbehorende FreeBSD syscalls. Er is dan dus sprake van emulatie (zoals bij wine), maar deze is flinterdun.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Lijkt me dat linux.ko de eerste keer wel was geladen, en nu niet :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het was een verse installatie van FreeBSD (default install zonder x en alleen kernel drivers). Daarna heb ik dit gedaan:

pkg_add -r xorg
pkg_add -r kde

Toen X en KDE geconfigureerd en KDE gesloten. Daarna heb ik met make en make install (weet het even niet precies, kan er nu niet bij) vanuit de ports-collectie Skype vanaf internet geïnstalleerd. Make ging goed, make install wat minder omdat make install sommige FTP-locaties niet in één keer goed kon vinden, maar uiteindelijk kon ik Skype wél starten.

Bij het installeren van FreeBSD heb ik géén Linux-compatibility aangezet en die ook later niet toegevoegd. Zoals gezegd: best als ik dat nodig heb, maar hoe kan het dan dat ik de binary de eerste keer wél kon runnen?

Nu is er trouwens iets heel vreemds gebeurd, en ik denk dat dat er wel iets mee te maken heeft, maar wat precies dat weet ik niet. Ik weet ook niet wat oorzaak is en wat gevolg. Ik heb het probleem niet kunnen reproduceren (zelfde procedure uitgevoerd op twee andere machines, zonder resultaat). Het voorval is dit:

Ik zit te pielen in KDE, sluit de KDE-sessie en wil su-en naar root. Dus ik type: su. Zegt FreeBSD: su: who are you? Poosje verder zitten klungelen en maar gereboot. Kan ik niet meer mer mijn eigen account aanmelden omdat mijn pwd blijkbaar steeds verkeerd is. Meld ik me aan als root, hoef ik geen pwd op te geven (was uiteraard _wel_ ingesteld) maar kom ik er als root in zonder pwd.

Google leert me een paar zaken over shadowfiles en passwords, maar ik begrijp dat dat niet op FreeBSD van toepassing is.

Als iemand hier een lichtje op kan werpen, zou dat mooi zijn. (Zo niet, dat ga ik maar weer een herinstall doen.) Ik ben niet bang om m'n handen vuil te maken maar dit gaat me een klein beetje boven m'n pet...

Bloed, zweet & koffie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Su controleert altijd of de gebruiker die het uitvoert in bepaalde groepen staat. Op dat moment kan ie je username niet vinden, dus vertelt ie de onbekende persoon dat ie hem niet kent.
Vervolgens rebooten -> root zonder password... iets vertelt mij dat je iets aan het upgraden geweest bent waarbij een /etc/passwd is teruggeplaatst waarbij geen password voor root stond en waar dus ook jouw user niet in voorkwam.

Verder wat betreft die linux compatibility: tijdens het bakken van die port is linux compatibility nodig, die port zal op dat moment gewoon kldload linux doen.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Nee, niet aan het upgraden geweest. Het was een verse installatie. (Netwerkinstallatie met bootable CD; isootje van zo'n 45MB waarmee je de rest van het net trekt.)

Maarre... je zegt dus dat ik Linux binary compatibility moet aanzetten? Dan ga ik dat maar eens proberen :)

[ Voor 22% gewijzigd door CmdrKeen op 13-12-2005 10:02 ]

Bloed, zweet & koffie

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
dat zou best wel es kunnen werken. AFAIK is er geen officiele werkende versie voor *BSD, wel voor linux, dus dan luijkt mij de optelsom slim gemaakt.

Compromises are for the weak

Pagina: 1