Toon posts:

AX800Pro/TVD bios verdwenen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu had ik op basis van mijn Asus AX800Pro/TVD AGP een nieuw moederboard e.d gekocht, namelijk een Asus A8V Deluxe.
Gisteren het nieuwe mobo geplaatst incl AMD 64 3500+ Venice en 1GB DDR400 Corsair dual channel geheugen...inbouwen ging voorspoedig....opstarten met oude windows XP van mijn oude 1800+...ging allemaal goed, totdat windows klaar was met opstarten...zo vast als een huis !
Oké, nieuwe Windows erop....alles is goed nu, geen enkel probleem gehad ...behalve word mijn videokaart niet meer herkent nu, Bios niet geinstalleerd geeft het eerste opstart scherm aan, bij adapter gegevens staat "niet beschikbaar".
Heb de AX 800.. vervangen door een oude Geforce 2, deze word wel netjes herkent.

Is mijn AX800Pro defect, of is die zijn Bios ff kwijt, en kan ik die er weer op flashen ?

Alle tips zijn welkom...Help !

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij Asus PC Probe kijk...information / DMI explorer / system slots / AGP dan geeft die aan bij 'slot charactisteristics' provides 3.3 volt.

AGP is toch 1.5 volt ? of moet ik mij daar geen zorgen om maken ?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 19:05

ReseTTim

Chocolate addicted

prik de videokaart in een andere pc en kijk wat ie dn doet ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 06:06

KneoK

Not in a million lightyears

Of je start in DOS op en probeert een originele BIOS in je videokaart te flashen.

Maar ik zou eerst de tip van ReseTTim proberen ;) Als de kaart gewoon stuk is dan kun je direct zonder klooien terug voor garantie.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Zoek in je bios eens naar de optie "reset plug and play (of p&p) data". Het lijkt er namelijk op dat je videokaart geen IRQ krijgt toegewezen. Succes verder!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, nou breekt m'n klomp.

Steek ik die Geforce 2 er weer terug in word die ook niet meer herkent.

In mijn Bios kan ik niets vinden van "reset plug and play" of zo iets.

Wel "Allocate IRQ to PCI VGA" deze staat aan !

HELP :?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik kijk bij beeldscherm/geavanceerd/adapter/eigenschappen/bronnen/lijst met conflicterende apparaten' staat er dit :

Invoer-/uitvoerbereik 03B0 - 03BB wordt gebruikt door:
VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
Invoer-/uitvoerbereik 03C0 - 03DF wordt gebruikt door:
Geheugenbereik 000A0000 - 000BFFFF wordt gebruikt door:

• AntonH
Misschien wordt je probleem opgelost mbv de volgende stappen:

Stap 1: download de Via 4-in-1 drivers
Stap 2: start de setup --> kies voor uninstall bij alle drivers
Stap 3: reboot
Stap 4: installeer de Via 4-in-1 drivers

Even een kleine toelichting:
Invoer-/uitvoerbereik 03B0 - 03BB wordt gebruikt door:
Invoer-/uitvoerbereik 03C0 - 03DF wordt gebruikt door:
Geheugenbereik 000A0000 - 000BFFFF wordt gebruikt door:
Dit duidt er dus op dat je te maken hebt met een hardwareconflict op je AGP-bus: meerdere apparaten willen het zelfde IRQ-adres gebruiken. Hierdoor kan je videokaart niet goed worden geïnstalleerd. Dat kun je oplossen door in je bios die optie "reset plug & play data" aan te zetten (deze is echt wel ergens te vinden, maar soms is die optie goed verstopt).
Echter kun het ook misschien wel oplossen door de bovenstaande stappen te doorlopen, want door het opnieuw installeren van de AGP-drivers krijgt de AGP-bus waarschijnlijk een ander adres toegewezen.
Uiteraard moet je, zoals BioWEB zegt, de nVidia drivers ook goed verwijderen mbv een drivercleaner.

[ Voor 65% gewijzigd door AntonH op 13-12-2005 22:44 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:50:
Nou ja, nou breekt m'n klomp.

Steek ik die Geforce 2 er weer terug in word die ook niet meer herkent.

In mijn Bios kan ik niets vinden van "reset plug and play" of zo iets.

Wel "Allocate IRQ to PCI VGA" deze staat aan !

HELP :?
Die kun je dus gewoon uitzetten, want je hebt geen PCI videokaart neem ik aan.

Verder zou ik bij de tip hierboven verder nog even de videodrivers willen noemen. Even bij Software kijken of ze weg zijn en daarna even Driver Cleaner Pro downloaden.

Dus:
Stap 1: Videodriver verwijderen (je hebt je GF2 er ook in gehad, dus zowel Ati als nVidia verwijderen).
Stap 2: Via drivers verwijderen.
Stap 3: Rebooten en in veilige modus opstarten
Stap 4: Driver Cleaner Pro downloaden en alle nVidia, Via en Ati zooi verwijderen.
Stap 5: Rebooten naar normale modus.
Stap 6: Nieuwste Via drivers installeren
Stap 7: Rebooten.
Stap 8: Ati drivers installeren.
Stap 9: Rebooten.
Stap 0: Genieten.

Als dit niet werkt dan zou ik het niet meer weten.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn helemaal nog geen drivers geinstalleerd, simpelweg omdat er in de Bios geen kaart word gedetecteerd( bij software staan ook geen vga drivers)

Hij geeft aan bij beeldscherm/instellingen "standaard beeldscherm op", normaal gesproken staat daar al welke beeldkaart er in steekt.

Bij adapter gegevens staat:
Chiptype:.............<niet beschikbaar>
DAC-type:............<niet beschikbaar>
Geheugengrootte:.<niet beschikbaar>
Adapterreeks:.......<niet beschikbaar>
BIOS-gegevens:....<niet beschikbaar>

Maar hij geeft wel beeld, want ik kijk er nu naar :)

• KneoK

KneoK

Oke, klein probeerseltje zo 's nachts.

Eerst verwijder je de Via drivers (de drivers voor je moederbord) op de manier zoals ik beschreef en daarna installeer je de nieuwste opnieuw om daar alvast problemen te voorkomen.

Nu proberen dat Ati kreng aan de praat te krijgen: ga naar Display Eigenschappen --> Tabblad Instellingen --> Geavanceerd --> Tabblad Adapter --> Eigenschappen --> Stuurprogramma --> Stuurprogramma bijwerken.

Nu kies je zelf welke driver je wilt installeren ("ik wil zelf kiezen" en "Niet zoeken...", daarna eventueel "Compatible hardware weergeven" uitzetten) en dan installeer je de standaard Windows VGA driver (geen idee hoe die heet, moet wel te vinden zijn).

Na een reboot zou, als alles goed is gegaan, de Hardware wizard moeten zeuren dat er nieuwe hardware is gevonden. Negeren, annuleren, wachten tot die rottovenaar weg is en dan de nieuwste Ati catalyst drivers installeren.
Komt de wizard niet, proberen de Ati drivers te installeren en dan met de vingers gekruist...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Anton ik had je laatste post niet gezien.

Ik heb ondertussen de laatste 4-in-1 driver er op gezet.
Heb ook nog ff een drivercleaner zijn werk laten doen, maar alles zonder resultaat
;(

Maar de kaart moet bij het eerste opstartscherm toch al herkent worden, als dat niet zo is heeft het toch niets met drivers te maken ?

Ik maak nu gebruik van de AMI bios 1013.005
http://dlsvr02.asus.com/p...luxe/e1878_a8v_deluxe.pdf

Ik heb de BIOS met de manual erbij alles stap voor stap doorgenomen maar "reset plug & play" of iets wat er op lijkt kom ik echt niet tegen...ook niet onder verscholen submenu's
Wat ik wel mis volgens de manual is de optie "IRQ xx"

Bij systeem info/ conflicten/delen, staat dit:

I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 PCI-bus
I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 Controller voor directe geheugentoegang

I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF VgaSave

IRQ 21 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller

Geheugenadres 0xE8000000-0xFAFFFFFF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
Geheugenadres 0xE8000000-0xFAFFFFFF Videocontroller (VGA-compatibel)

I/O-poort 0x0000E000-0x0000EFFF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
I/O-poort 0x0000E000-0x0000EFFF Videocontroller (VGA-compatibel)

Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI-bus
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF VgaSave

I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB VgaSave

IRQ's

IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 1 Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord OK
IRQ 3 Communicatiepoort (COM2) OK
IRQ 4 Communicatiepoort (COM1) OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 10 RAID-controller OK
IRQ 11 RAID-controller OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 14 Primair IDE-kanaal OK
IRQ 15 Secundair IDE-kanaal OK
IRQ 16 VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 17 Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller OK
IRQ 21 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller OK
IRQ 22 Realtek AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller OK

HELP

• AntonH
Je zou natuurlijk ook je bios kunnen resetten mbv een jumper op het moederbord. Dit staat allemaal wel goed beschreven in het boekje dat je bij het moederbord hebt gekregen. Als het dan nog niet werkt, zou je kunnen overwegen om het nieuwste bios te flashen (nieuwste is 1017).

• KneoK

KneoK

Probeer nou maar even een standaard VGA driver te installeren, dan heb je een goede kans dat het daarna wel gaat werken en dat daarna ook gewoon om nieuwe hardware gezeurd wordt.
De Catalyst drivers hebben een standaard Windows VGA driver nodig om geinstalleerd te kunnen worden. Aangezien bij jou geen drivers geinstalleerd lijken te zijn (zie VgaSave in je IRQ verhaaltje, er is dus wel een driver aanwezig), loopt het spaak bij de installatie.

Dat je helemaal geen drivers voor je VGA ziet komt waarschijnlijk door het door elkaar installeren en half deinstalleren van de Via, Ati en nVidia drivers (je zit nu met de VgaSave driver, oftewel, if all else fails...). Op een gegeven moment geeft Windows er de brui aan. Dus op dezelfde manier als je de Via drivers hebt verwijderd moet je ook de Ati en nVidia drivers weghalen (dus met Driver Cleaner Pro, het liefst in veilige modus, alle zooi laten verwijderen wat met nVidia en Ati te maken heeft..).

Na Driver Cleaner Pro installeer je de standaard VGA drivers van Windows (zou je onder veilige modus al kunnen proberen). Als dit gelukt is dan ga je verder met de Catalysts.

Ik weet bijna zeker dat het gewoon een software probleempje is.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 14-12-2005 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
;)
Bij adapter gegevens staat nu:

Chiptype:.............RADEON X800 PRO AGP (0x4A49)
DAC-type:............Internal DAC(400MHZ)
Geheugengrootte:.256 MB
Adapterreeks:.......RADEON X800 Series
BIOS-gegevens:....113-AA15804-102
Nu proberen dat Ati kreng aan de praat te krijgen: ga naar Display Eigenschappen --> Tabblad Instellingen --> Geavanceerd --> Tabblad Adapter --> Eigenschappen --> Stuurprogramma --> Stuurprogramma bijwerken.
Bovenstaande ging niet omdat bij VgaSave je daar helemaal niets kan selecteren.

Ik heb het zelfde nu gedaan maar via "Apparaatbeheer", en toen lukte het wel......daarna opstarten en dan de nieuwste Calatist drivers erop....ben zo blij als een klein kind nu :P

Anton en BioWEB mag ik jullie bedanken voor jullie inzet en medeleven _/-\o_ Bedank!

Krijg als Windows is opgestart wel een toepassingsfout namelijk "cli.exe (0xc0000135)"
Wat is dat ? heb nog niet verder gezocht, maar vraag het toch maar ff.

Verwijderd

Topicstarter
Toepassingsfout cli.exe ook verholpen

Was Catalyst Control Center.....Moest framework nog installen 8)7
Pagina: 1