Toon posts:

LinkSys WRT54G als bridge

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er is op dit punt ontzettend veel te vinden maar nergens een redelijk hapklare/eenvoudige oplossing. Mijn opstellen:

Internet ---------->Zeelandnetrouter----------->Router (4poort)------------>Gigabit Switch

Gigabit switch:
---------------> Windows 2003 server met DHCP en DNS (ip range 192.168.50.x
---------------> Diverse computers
---------------> Linksys WRT54G
------------> Laptops wireless en vast (ip range 192.168.1.x)

Nu heb ik mijn linksys aan deze gigabit switch gekoppeld en hij krijgt een keurig IP adres van de DHCP server. ik kan verder op de poorten van de linksys laptops aansluiten en die krijgen een IP adres van de linksys. Ik kan ook achter deze linkssys alle servers op de gigabit switch benaderen (pingen enzo, andersom gaat dit niet.

Echter ik wil dat deze linksys zich als een standaard router gaat gedragen. Hij moet gewoon een extensie van de gigabit switch worden. Wel manage-baar om de wireless zooi in te stellen, maar alles en iedereen moet een IP krijgen via de windows 2003 DHCP server.

Heet dit niet bridgen? Is dit niet eenvoudig in te stellen zonder in allerlei firmwares en CMD modes te moeten gaan rommelen? Mijn model is dus een WRT54G V5. En als er toch een andere firmware in moet, welke dan? en is hier een redelijk how-to van?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:02
1. wrom heb je dan niet gewoon een AP gekocht?
2. Je kan het ook gewoon instellen:

- Geef je linksys een IP binnen je eigen netwerkrange.
- Zet DHCP server uit in je linksys
- Prik 1 van de 4 lanpoorten van de linksys in de gigabit switch
- klaar...

WANpoort gebruik je nu niet van je linksys, hij routert dus niet meer, en is alleen een 4poorts switch + ap. Draadloze clients hangen nu als t ware gewoon aan je gigabitswitch, en krijgen dus via je server dhcp leases.

Als je in je linksys wilt tbv config enz: http://<ip-wat-je-bij-stap1-hebt-opgegeven>

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:00

IEF

Why so serious?

volgens mij kan de standaard firmware van linksys geen echte "access point" modus.

want dat is volgens mij wat jij wil.

misschien dat je de WAN poort kunt disablen (dus DHCP uit op de wan kant etc)
en de DHCP server uit kunt zetten.
Vervolgens gewoon LAN1 gebruiken voor je gigabit switch.
in principe zou je dan gewoon WLAN moeten kunnen gebruiken alsof je op 1 van de gigabit poorten zit.

Net te laat :P ^^ what he said above me! :P

erg nette oplossing is het overigens niet.

Ik weet dat DD-WRT VLAN'ing ondersteunt, waardoor je toch de WAN poort kunt gebruiken als uplink. Vervolgens kun je DHCP op relaying zetten (of uit), en zelfs van WLAN een apart VLAN maken (of AP isolation aanzetten)

Wat mij betreft is dat toch een iets nettere oplossing. Je moet dan dus wel (eenmalig DD-WRT) flashen. Verder is deze firmware superstabiel en easy om te flashen (via webinterface),
dus veel problemen lijkt mij niet dat dit kan opleveren (ben je nou tweaker of niet?)

Er staat een uitstekend how-to (WIKI) van DD-WRT online

http://www.dd-wrt.com/
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/

[ Voor 13% gewijzigd door IEF op 11-12-2005 17:16 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 23:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DJSmiley schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:12:
1. wrom heb je dan niet gewoon een AP gekocht?
Hoe vreemd het ook klinkt, maar een AP is duurder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Omdat alle pc's die aan de linksys zitten, dus achter dat externe ip adres die de linksys toegewezen heeft gekregen van de dhcp server zitten, kun je deze pc's idd niet pingen vanaf pc's die niet aan de linksys zitten.
Dit is het principe van een router. Al het verkeer van binnen wordt samengevoegd zodat het over een ip naar buiten kan. Met NAT en portforwarding kune je wel bepaalde poorten en dus services bereikbaar krijgen voor de pc's achter je linksys.
Wat ik uit je verhaal op maak wil jij inderdaad dat de linksys als transparante bridge gaat functioneren.
Ik heb zelf ook zo'n router, maar kan niks vinden in de control applet waaruit blijkt dat ie in bridging mode kan. Ik dacht dat dat wel kon als je er linux op ging draaien, maar ja dat is niet iets wat je zonder een beetje linux ervaring wil doen.

Dow te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Fostar82 op 11-12-2005 17:25 ]

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

Topicstarter
Djsmiley. Ik heb geen AP gekocht omdat ik dacht dat het hiermee ook wel zou moeten werken :-) (beetje snel iets gekocht maarja).

Je uitleg werkte! alleen moest de router fysiek aan/uit gezet worden alvorens hij het IP adres snapte. Die stap had ik dus een paar keer niet gedaan waardoor ik opnieuw ben begonnen.

IEFTM; waarom is dit niet de meest nette oplossing? op deze manier wordt je WRT54G toch een bridge? Je raakt alleen 1 poort kwijt. Waarom zou je AP isolation aan willen zitten? De opties om je zendvermogen te boosten vind ik natuurlijk wel weer aantrekkelijk!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:00

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:38:
Djsmiley. Ik heb geen AP gekocht omdat ik dacht dat het hiermee ook wel zou moeten werken :-) (beetje snel iets gekocht maarja).

Je uitleg werkte! alleen moest de router fysiek aan/uit gezet worden alvorens hij het IP adres snapte. Die stap had ik dus een paar keer niet gedaan waardoor ik opnieuw ben begonnen.

IEFTM; waarom is dit niet de meest nette oplossing? op deze manier wordt je WRT54G toch een bridge? Je raakt alleen 1 poort kwijt. Waarom zou je AP isolation aan willen zitten? De opties om je zendvermogen te boosten vind ik natuurlijk wel weer aantrekkelijk!
Na wat speurwerk voor je blijkt het NIET mogelijk te zijn om een WRT54G v5 te flashen.
Deze router gebruikt andere hardware, (en draait op VxWorks) en heeft slechts half zo
veel geheugen als de originele WRT54G (v1 t/m v4).. een andere firmware is dus geen optie.

uit "maak een mooi ingedeeld netwerk"-overwegingen zou ik het zelf liever met VLANs doen en met de WAN setup van de WRT uitgeschakeld.

Nu laat je de WRT nutteloos op WAN pollen of er al wat aangesloten is :-p en gebruik je die poort niet. Eigenlijk maak je er nu een veredelde switch van en gebruik je de WAN poort (eigenlijk poort 5)
niet.

Zoals gezegd, dit is ook persoonlijke voorkeur.

Als je alsnog zendvermogen omhoog wil gooien (waarmee ik persoonlijk fantastische ervaringen heb -
in de vorm van 10% signaal naar 80% signaal in een huis vol met staal en beton)
dan zou ik kijken om je WRT54G te ruilen voor een WRT54G v1-v4 of WRT54GS.
Eigenlijk heb je nu een router met half zoveel geheugen, en een firmware/operating system
wat zo buggy is like hell... beetje afzetterij wat mij betreft. your choice :)
Pagina: 1