[showcase] Midwinterhoornblazen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toch maar een beetje cultuur voor jullie cultuurbarbaren dan... Midwinterhoorn blazen!

De tijd van mist, kou en donkere dagen is weer aangebroken. Een periode waarin in dun bevolkte gebieden (zoals de Achterhoek) in vroeger tijden minder sociale contacten waren. Immers, telefoon, fax en e-mail bestonden nog niet. Om tóch met elkaar te communiceren gebruikte men andere hulpmiddelen, zoals de midwinterhoorn. Over het gebruiksdoel van dit instrument doen nogal wat verschillende verhalen de ronde. De één zegt dat er in de donkere winterperiode op werd geblazen om de boze geesten op een afstand te houden, de ander zegt dat het puur een signaalhoorn was, bedoeld om stropers te waarschuwen voor de veldwachter. De mooiste verklaring is dat de droeve tonen van de midwinterhoorn de geboorte van Jezus Christus aankondigen. Vandaar ook dat de hoorn alleen mag worden geblazen in de periode die wordt gemarkeerd door de eerste Adventszondag (het begin van het kerkelijk jaar) en Driekoningen, 6 januari.

Tegenwoordig is het een leuke aanvulling voor winterwandeling in de Achterhoek.

1.
Afbeeldingslocatie: http://80.57.244.222/fotosite/fotoboek/20051211-midwinterhoorn/001.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://80.57.244.222/fotosite/fotoboek/20051211-midwinterhoorn/002.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://80.57.244.222/fotosite/fotoboek/20051211-midwinterhoorn/003.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://80.57.244.222/fotosite/fotoboek/20051211-midwinterhoorn/004.jpg

Camera: Nikon D70
Lens: Sigma 24-135mm F2.8-4.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:28

janklp

FortyTwo Capital

Tja geen onaardige foto's maar niet echt sprekend. Eigenlijk kan ik er niet echt lang naar kijken want het onderwerp interesseert me niet. Uiteraard is dat geen criteria.

Technisch zijn ze wel okee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
Hey, dit is bij ampsen, of tenminste daar stonden ze vandaag, kreeg ze er helaas niet goed op, eens precies kijken wat 't is geworden.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Nee, dit is niet bij Ampsen, maar als ik mij niet vergis ligt Ampsen ook ergens richting het oosten, daar waar volgens de westerlingen en weermannen de wereld ophoudt. In het oosten blazen ze tijdens deze dagen alsof het een lieve lust is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
wolly_a schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:29:
Nee, dit is niet bij Ampsen, maar als ik mij niet vergis ligt Ampsen ook ergens richting het oosten, daar waar volgens de westerlingen en weermannen de wereld ophoudt. In het oosten blazen ze tijdens deze dagen alsof het een lieve lust is. :)
jep, vlak onder lochem. Waar woon jij als ik vragen mag :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik woon in Zelhem, in de Achterhoek, vlak bij Doetinchem, dus das redelijk dicht in de buurt ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Wolly,

Leuk om ff op je website te kijken, ik woon zelf in Wehl (ook vlakbij Doetinchem) en herken toch wel veel van je foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Leuke foto's! Technisch zijn ze wel ok, maar ik vind het vooral leuk omdat ik ook zelf hoorn speel (maar dan waldhoorn wel te verstaan).

Over de verklaringen: hoorns zijn al heel oud, en in de tijd waar men nog aan boze-geesten-verdrijving deed klopt het dat daar een midwinterhoorn voor werd gebruikt.
Echter is een midwinterhoorn vrij ongeschikt als signaalhoorn: daar had je dan ook gewoon een jachthoorn voor (een grote posthorn zegmaar, die je om je nek kan hangen).

Leuk om dit zo nog eens te zien en dat dit nog gedaan wordt in Nederland! Ik heb dit soort taferelen en ook met alpenhoorns wel gezien in Frankrijk/Zwitserland/Oostenrijk, maar nog niet in Nederland. Vooral door mijn achtergrond vind ik deze foto's wel leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik mis de mist en de kou in de foto's, misschien erin shoppen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

Garyu

WW

Ik vind het eigenlijk wel leuke foto's, met twee als favoriet.

Het is jammer dat die toeters het licht zo reflecteren, waardoor ze helemaal uitgebeten op de foto staan, met een polafilter zou je dat misschien wel kunnen verminderen. Verder heb je de saturatie flink omhoog gegooid, waardoor in twee bijvoorbeeld heel erg elk vlekje in het gezicht zichtbaar wordt, met een wat onnatuurlijk rode kleur. Dat kan natuurlijk van de inspanning zijn, maar erg flatteus is het natuurlijk niet.

Dat waren nog even mijn twee puntjes van kritiek :). Oja, nog een dingetje: jammer dat je dat geluid er niet bij op de foto kan zetten ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

leuke foto's ...

persoonlijk zou #1 mn favoriet zijn, niet zozeer technisch maar vooral door het verhalende aspect en door de grote 'toeristische' waarde..
(ik kan me voorstellen dat bv de plaatselijke VVV intersse in zo'n foto zou hebben voor een folder die ingaat om het lokale traditionele aspect)..

foto nr1. is leuk verhalend, bv door de vrouw links die duidelijk laat merken dat het zo vroeg in de morgen koud is (het handenwrijf-gebaar, met dr schouders iets opgetrokken).
Verder is de kleding zeer traditioneel en de klompen zal voor buitenlandse toeristen zeer positief opvallen, maakt het een erg 'Hollands' beeld ('Holland' als in het beeld wat toeristien van nedrland hebben, ik weet dat de Achterhoek juist niet 'Holland' is).

het lage standpunt van de foto maakt het ook 'spannend'...
het enige wat me niet zo bevalt is dat de foto een beetje 'krap uitgesneden' overkomt en men zo weinig lucht op de achtergrond ziet... misschien wel goed dat je een duidelijke bosomgeving laat zien, met voornamelijk grijstonen, maar wat extra ruimtlijkheid door meer lucht had het misschien een wat 'Magistraler' en ruimer beeld gegeven (iets wat ik gevoelsmatig wel heb bij zo'n weids klinkende winterhoorn)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1