Toon posts:

[Excel] Overdaad aan meetwaarden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een Natuurkunde Opdracht heb ik met een krachtmeter een stel metingen verricht. Er hing een veer aan met een gewichtje, die liet ik slingeren, en de krachtmeter stuurde zijn resultaten elke 0.005 seconden door aan de pc. 10 seconden lang, en dus heb ik zo'n 2000 metingen in een tabel in Excel.

Hoe kan ik er snel voor zorgen dat hij alleen de metingen op een halve seconde rond wil zien? Dat ik alles daartussen er dus uit knip en dat hij alle overige metingen netjes onder elkaar zet ipv met honderden lege plekken ertussen?

Verwijderd

Met de functie MOD (modulus) kun je nagaan of een deling de rest 0 heeft.

Voeg een kolom in achter de tijd kolom en gebruik de MOD functie om de tijd door 0.5 te delen. Met een IF functie kun je dan nagaan of het resultaat een 0 is (tijd is een veelvoud van 0.5 seconden) or niet 0 (tijd is geen ...).

Een waarschuwing. Soms kan het resultaat van MOD niet 0 zijn maar een heel klein getal (2.8E-17 of zo). Dit kun je ondervangen in de IF statement door niet te vergelijken met 0 maar te kijken naar waarden kleiner dan zoiets als 0.00001)

Succes

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17

Reptile209

- gers -

Maak zoals hierboven al gezegd een kolom waarin bijvoorbeeld de modulo van de tijd met 0.5 staat. Selecteer je kolomnamen en ga naar Data > Filter > Autofilter. Klik op het pijltje bij de kolom die je net gemaakt had, en kies de waarde 0 (of doe Custom, Equals, 0 of Less Than, 1e-10 ofzo). Excel toont je dan alleen de rijen die voldoen aan de autofilter voorwaarde. Daar kan je dan meteen bijv. een grafiek van maken.
Hoe de commando's in het Nederlands heten is een oefening voor jou :). (Hint: het menu links van Venster is Data)

Zo scherp als een voetbal!