CPU-fan op fancontroller?

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:13
Ik heb nog een aantal fans liggen hier voor mijn computer, die ik graag zou willen aansluiten. Alleen aangezien deze standaard teveel lawaai maken, wil ik een fancontroller aanschaffen. Ik zou daar ook graag de CPU-fan op aansluiten, want van Q-Fan ben ik niet echt kapot (tijdens gamen moet ie van mij voluit en in idle niet op z'n allerzachtst, om de temperatuur wat te drukken). Nu staat er op de site van Vantec (waarvan ik mogelijk de Nexus wil aanschaffen) dit:
Note:
Nexus Fan Controller is only recommended for constant speed fans (neem aan dat ze normale fans bedoelen zonder temp-sensor). Do not use on any CPU-fans, thermal controlled fans (die heb ik niet) or adjustable speed fans (ook niet, gewoon standaard fans).
Dus ik mag mijn CPU-fan niet op de controller aansluiten?!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
Het mag wel maar het is verstandig ( zeggen zij ) om niet te doen, stel dat je een keer vergeet om je fanspeed hoger te zetten voordat je gaat gamen |:(

• The__Virus
Tja dat zal alsnog geen schrikbarende dingen laten gebeuren, maar dat is inderdaad wel zo.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Er kan zekr wel wat gebeuren, pc kan afsluiten door de hitte enzo, van die dingen.

Je kan natuurlijk, als je erg veel pech hebt, je hele processor vern**ken.(gebeurt vrijwel nooit zo snel)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

koop gewoon een zalman cnps7000(al)cu of een cnps9500 dan hoor je ook nix meer van je cpu cooler :)

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 16:53

Brainless-NL

lolkipo

Ik heb al mn fans gewoon op een fancontroller zitten (dus ook cpu en gpu). Voor mij is het trouwens wel makkelijker, aangezien ik onder load alles op 5v kan laten draaien.
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:09:
koop gewoon een zalman cnps7000(al)cu of een cnps9500 dan hoor je ook nix meer van je cpu cooler :)
Op 12V hoor je ze echt wel hoor, tenzij de rest van je pc uberhard decibelt :P

[ Voor 48% gewijzigd door Brainless-NL op 11-12-2005 19:14 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb mijn Zalman CPU koeler ook bewust niet op mn fancontroller gezet. Die controller kan nl. van 0 tot 12V en het kan dan maar zo eens gebeuren dat je hem per ongeluk uit draait. Dan nog zal je PC niet direct in rook op gaan, maar je kun toch een vastloper oid krijgen, wat niet altijd gewenst is ;)

Mn Zalman zit trouwens wel aan een fanmate die ik op low-speed (5V oid) heb ingesteld. Dan koelt de koeler nog goed genoeg om mn Athlon64 niet boven de 45 graden stressed uit te laten komen.

• The__Virus
Tja die ik wil gaat van 7-12V, dus zo'n vaart zal het niet lopen ;). En ik heb een Arctic Silencer 64, die is wel wat stiller dan zo'n Zalman. Alleen op hoogste toerental hoor je hem redelijk (bij iets minder toeren niet meer), dus dat wil ik wat zachter kunnen zetten ;). Q-Fan maakte me pc fluisterstil, alleen vond de temps wat te hoog. En ik wil hem ook alleen maar iets zachter zetten als ik muziek luister of ga slapen ofzo, voor de rest gewoon voluit :).

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
Die waarschuwingen zijn er alleen omdat sommige mensen ze hun cpufan dan te laag zetten, en dus veel te hoge temps krijgen. Indien je gewoon een beetje oplet is er dus niets aan het handje en kun je ook je cpufan erop aansluiten zonder problemen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, en aangezien zijn controller minimaal 7V levert kan er haast niks fout gaan. Een fan op 7V koelt meestal ook wel genoeg.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn cpu fan (boxed athlon 64) zit ook gewoon op mijn fancontroller. Het is in dit geval een Aerogate III van coolermaster. Zelfs als ik hem op 5 volt laat draaien terwijl ik ga gamen is er niks aan de hand.
Wel is hij 1 keer s'nachts vastgelopen waardoor de pc dus s'ochtends uit stond. (fans kregen dus ook geen stroom meer toen) Men cpu/mobo was in de bescherming geschoten, niks aan het handje dus. :)
Ik zou hem er gewoon op doen.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
gewoon een temp monitor gebruiken, en je cpu fan ergens op een gemiddelde speed zetten en niet al regelen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

Heaget schreef op zondag 11 december 2005 @ 15:36:
Het mag wel maar het is verstandig ( zeggen zij ) om niet te doen, stel dat je een keer vergeet om je fanspeed hoger te zetten voordat je gaat gamen |:(
goh, ja dat vergeet ik erg vaak. lekker stil. maar mn CPU word ook dan niet warmer dan 45 graden. op 12v 40 graden. wat een ramp zeg.

erger is als je vergeet de fan zelf aan te zetten...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• The__Virus
Tja de AMD64 schakelt dan zichzelf uit (als het goed is :+), dus ik zit wel redelijk veilig denk ik :).

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ieder moederboard zit tegenwoordig vol met temperatuur sensors

onder linux gaat mijn cpu naar 380Mhz als die tewarm wordt

ik weet niet hoe dat met windows gaat
maar er moet vast wel iets op het net te vinden zijn

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1