Toon posts:

[LaTeX] Gekleurde letters staan verkeerd in tabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met verslagen in LaTeX te maken. Nu hebben ik daarbij het volgende probleem. In een tabel moeten een reeks zwarte en een reeks gekleurde letters voorkomen. Hiervoor gebruik ik het color-package. Als ik rechtstreeks \color{kleur}{letter} gebruik gaat alles goed. Omdat dit zo lang is, en heel je tabel-layout onoverzichtelijk maakt, heb ik eventjes een commando (\gr{letter}) gemaakt, om die letters in het groen te zetten.
Dan staan alle groene letters echter een beetje scheef, met als gevolg dat de tabel er niet meer uitziet. Een voorbeeld-pdf'je dat het probleem illustreert staat hier.
De code hiervan is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
\documentclass[11pt,a4paper,oneside]{artikel1}
\usepackage{a4wide}
\usepackage[usenames]{color}

\definecolor{MyGreen}{rgb}{0,1,0}

\newcommand{\gr}[1]{
    \color{MyGreen}{#1}
}

\begin{document}

\begin{verbatim}
\definecolor{MyGreen}{rgb}{0,1,0}

\newcommand{\gr}[1]{
    \color{MyGreen}{#1}
}
\end{verbatim}

\begin{table}[h]
    \centering
        \begin{tabular}{|r|*{2}{c|}}
            \hline          &   0   &   1   \\
            \hline 0        &   x   &   x \\                                                
            \hline 1        &   x   &   x \\                                                
            \hline
        \end{tabular}
    \caption{Matrix in het zwart. Hier klopt alles}
\end{table}

\begin{table}[h]
    \centering
            \hline          &   0                   &   1       \\
            \hline 0        &   \color{MyGreen}{x}  &   x           \\                                              
            \hline 1        &   x                   &   \color{MyGreen}{x}  \\                                              
            \hline
        \end{tabular}
    \caption{Matrix met letterlijke aanroep (color\{MyGreen\}\{\}). Hier gaat het ook nog}
\end{table}

\begin{table}[h]
    \centering
            \hline          &   0       &   1       \\
            \hline 0        &   \gr{x}  &   x       \\                                              
            \hline 1        &   x       &   \gr{x}  \\
            \hline
        \end{tabular}
    \caption{Matrix met eigen commando(gr\{\}). Hier loopt het fout}
\end{table}

\end{document}

Iemand een idee? Ik dacht dat een commando letterlijk vervangen werd, macro-style...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
weet je zeker dat de syntax van:
code:
1
2
3
\newcommand{\gr}[1]{
    \color{MyGreen}{#1}
}

helemaal goed is? Ik weet niet wat [1] doet, maar mijn ervaring is dat tikfoutjes, teveel of te weinig curly brackets of iets vergeten te escapen vaak ook tot vreemde tekens (zoals spaties) in de tekst leidt, zonder dat de parser verder een foutmelding geeft... MAar ik neem aan dat je al allerlei variaties geprobeerd hebt? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 11-12-2005 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
[1] duidt aan dat het commando 1 verplicht argument heeft, in dit geval de tekst die in kleur gezet moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gevonden.
code:
1
2
3
\newcommand{\gr}[1]{
    \color{MyGreen}{#1}
}

moest
code:
1
\newcommand{\gr}[1]{\color{MyGreen}{#1}}

worden. Dat ik dat nog niet geprobeerd had |:(

Toch bedankt.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17

Reptile209

- gers -

Ik zat ook al voor je te proberen. Blijkbaar wordt de enter die je voor de sluitaccolade hebt staan als een soort witruimte meegeparsed. Een enter na de openingsaccolade gaat overigens wel goed 8)7.
* Reptile209 makes mental note to self to be careful with this :+

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is om een %-teken direct achter de voorlaatste sluitaccolade te plaatsen, dan zie LaTeX dit als commentaar en zou de parsing goed moeten gaan.
Pagina: 1