Toon posts:

Geluidskwaliteit door soundchip?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit van de op mijn PC afgespeelde muziek en ik vraag me af of dat door mijn PC's soundchip komt of door iets anders.

Ik heb een Sony PCV-RZ504 computer, die heeft een onboard soundchip: Analog Devices AD1981B 16-bit CD-quality stereo sound AC 97 2.3 (las ik op
http://www.vaio-link.com/...s/specifications.asp?l=nl).

Ik beluister mijn muziek (CDs en MP3's, hoor weinig verschil in kwaliteit tussen die 2) in Windows Media Player en heb de equalizer ingesteld op 'Rock' omdat ik die instelling nog het beste vond klinken van allemaal.

Ik heb op de computer een Logitech Z-2200 speakerset (2 x 40 w) met subwoofer (120 w) aangesloten.

In hoeverre het type player (Windows Media Player in mijn geval dus) een rol speelt bij de kwaliteit tijdens afspelen weet ik niet. Geeft de ene player een betere kwaliteit dan de andere?

Ik heb het idee dat die soundchip van mijn computer niet je van het is aangezien ik in de sounds instellingen binnen Windows zeer beperkte instelmogelijkheden heb. Overigens staat er in control panel/sounds: SoundMAX Digital Audio.

Kan het zo zijn dat mijn speakerset eigenlijk te goed is voor de soundchip? Als ik een echte goede geluidskaart wil plaatsen in mijn systeem, kan dat dan? Kan die onboard soundchip dan gewoon blijven zitten?

En wat is echt een goede geluidskaart?

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ligt eraan wat je graag wilt met de geluidskaart en hoeveel je er voor uit wilt geven.

Er is genoeg keus.

Ik zou een complete lijst hier neer kunnen zetten, maar opzich is er genoeg te vinden via de search.

Merken zoals Creative, M-audio en Terratec hebben goeie geluidskaarten. Veel gebruikte chips is de E-MU van Creative en de Envy24 van VIA.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wat mis je precies in je geluidsbeeld dan? Er is nogal een verschil in mensen van het type 'het is pas goed als de boeken van de blank stuiteren van de bass' en mensen van het type 'de zangeressen staan niet mooi hoog in het midden'. Welk type jij bent, dat weet ik niet.

Anyway: een AC97 vind ik goed genoeg. Het is waarschijnlijker dat de pijn zit in de DA-converters. De beste remedie daartegen is: digitaal aansluiten aan een fatsoenlijke (5.1)-receiver. Maar je kunt ook een andere geluidskaart nemen, en hopen dat daarop betere DAC's zitten.

Ik heb erg weinig ervaring met speakersetjes voor PC's, het zou daaraan kunnen liggen. Maar eerlijk gezegd weet ik geen ene moer van pc-speakersetjes. Ik gebruik altijd losse hifi-spullen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het geluid wat te vlak. Ik mis dat mooie heldere.

Aan die speakers ligt het niet volgens mij, volgens mij zijn dat (voor PC speakers dan) vrij goede speakers.

Bedankt voor je suggesties, maar ik ben niet zo in de audio thuis (ik weet niet eens wat DA-converters zijn..) en ik zoek in eerste instantie naar een voor mij wat eenvoudigere oplossing.

Ik kwam daarnet deze externe usb Sound Blaster® Audigy™ 2 NX tegen: http://uk.europe.creative...category=204&product=9103 , zou dat een verbetering zijn ten opzichte van die onboard chip die ik nu heb?

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Ik moet zeggen dat ik het verhaal herken ... eerst had ik gewoon de onboard audio-crap, daarna kwam een fortissimo2, dit was al een hele verademing. Die ging echter stuk onder garantie, en ik heb van de verdeler een terratec ews 88d gekregen, het geluid dat er uit kwam was ... fenomenaal!

Ook moet ik er wel bij zeggen dat er een mooie sansui-versterker aan hangt en een paar visatons daarachter. Hoogst waarschijnlijk zal je het verschil zo niet horen met gewone pc-luidpsrekertjes (maar dat geluid kan ik persoonlijk niet zo goed hebben ...).

Ik zou je voor het moment een interne audigy2 aanraden, maar dat hangt er allemaal van af hoeveel geld je wilt spenderen. Een écht deftige geluidskaart begint vanaf een 250 euro denk ik ... dit is het mij ook niet echt waard, maar ik kan me goed inbeelden dat sommige mensen dit er maar al te graag voor over hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan om versterkers etc. aan te gaan sluiten dus om een echte deftige en dure kaart aan te schaffen lijkt me idd niet nodig. Ik wil best wat aan de kaart uitgeven, maximaal zo rond de 200 euro, mits ik er echt baat bij heb, dus in combinatie met mijn pc/speakers.

Waarom raadt je me een interne audigy2 aan in plaats van een externe, als ik vragen mag? Zijn er behalve het interne/externe nog andere verschillen tussen de twee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:00:
Ik ben niet van plan om versterkers etc. aan te gaan sluiten dus om een echte deftige en dure kaart aan te schaffen lijkt me idd niet nodig. Ik wil best wat aan de kaart uitgeven, maximaal zo rond de 200 euro, mits ik er echt baat bij heb, dus in combinatie met mijn pc/speakers.

Waarom raadt je me een interne audigy2 aan in plaats van een externe, als ik vragen mag? Zijn er behalve het interne/externe nog andere verschillen tussen de twee?
Dan zou ik ook andere speakers nemen.

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 18:13
ik heb nu zelf een terrectec 5.1 fun en ik hoor wel degelijk een verschil tussen mijn realtech 97 of mijn terratec kaart, vooral als ik er een mircofoon op aansluit. er zit dus wel degelijk een verschil tussen geluids chip

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:28

Mud.Starrr

I shoot people for money

Als je met dat setje wil blijven luisteren, dan is het zwaar overdreven om een geluidskaart van 200 euro te kopen.
Ik heb zelf ook HiFi spul staan (zie PC in mijn sig), en dat draait op een M-Audio geluidskaart.
M-Audio levert hele goede geluidskwaliteit voor een zeer goede prijs.

Ik denk dat intern beter is dan extern.
Ik heb verder geen ervaring met extern, maar ik neem aan dat dat meer processor activiteit vraagt.

Ik raad aan iets als de M-Audio Revolution 7.1 € 69,-
De 5.1 versie schijnt wat problemen te hebben met Sensaura, terwijl Sensaura juist 1 van de grote pluspunten van de M-Audio kaarten is.
Op een 7.1 kaart kun je zonder problemen stereo spul hangen, is gewoon in te stellen.

Edit:
Ik snap trouwens niet dat je als je muziek wilt luisteren op je pc je zo'n logitech set aanschaft.
Je kunt beter een simpel stereo versterkertje kopen (2e hands bv) en daar 2 redelijke speakers aan hangen.
Dat kun je doen van de ruim 100 euro die je uitspaart ;)
2 mooie 2e hands zuilen van +- 70 euro, en een 2e hands versterker voor 45 euro is ook wel te vinden.
Dan ben je incl. verzending precies 200 kwijt. (met de geluidskaart dat is :))

[ Voor 30% gewijzigd door Mud.Starrr op 13-12-2005 18:32 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Pagina: 1