[XP] Partitie niet geschikt voor installatie

Pagina: 1
Acties:

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik werd zojuist gebeld door een vriend van mij, hij dacht 'even' windows XP opnieuw te installeren. Hij heeft er toen voor gekozen om te booten met een windows XP cd en heeft de huidige partitie verwijderd, opnieuw aangemaakt en vervolgens krijgt hij de melding dat de partitie niet geschikt is voor widows XP. Dit is raar, want ik ben gewend dat na het maken van de nieuwe partitite wordt gevraagd hoe de partitite geformateerd dient te worden. Deze vraag komt dus niet, er kan niet worden gekozen voor FAT32 of NTFS. Andere topics hier op tweakers behandelen dit onderwerp ook wel, maar er komt eigenlijk geen duidelijke oplossing. Is er iemand die weet hoe dit probleem het beste aangepakt kan worden?

update
Na het krijgen van deze melding de eerste keer, heeft hij de windows XP installatie opnieuw gestart en in de recovery-mode de schijf geformateerd met format C:, later ook nog een keer met format C: /FS:NTFS, heeft tot nog toe geen resultaat gehad

[ Voor 21% gewijzigd door SierdW op 11-12-2005 12:37 . Reden: update toegevoegd ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:06
Opstarten met een DOS-bootflop en met fdisk partities maken?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 10:29
Selecteert hij wel de juiste partitie? Niet de recovery-partitie van een paar MB of zo?

Whatever

• SierdW
zetje01 schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:14:
Opstarten met een DOS-bootflop en met fdisk partities maken?
Had ik ook al voorgesteld, DOS flop is alleen helaas niet voorhanden, is inderdaad nog een mogelijkheid om misschien even bij "de buurman" aan te kloppen om een bootdisk te maken...
Sloompie schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:15:
Selecteert hij wel de juiste partitie? Niet de recovery-partitie van een paar MB of zo?
Jep, hij heeft zijn oude C: partitie weggegooid, opnieuw aangemaakt met ongepartitioneerde ruimte en vervolgens die partitie geselecteerd. Dan zou m.i. de vraag moeten komen hoe de partitie geformateerd zou moeten worden, maar die vraag komt niet. Enkel komt de melding dat de partitie niet geschikt is voor de installatie van windows XP :?

Verwijderd

Heb je niet toevallig een extended partitie gemaakt ipv een primary partitie?

• SierdW
Ehh, wanneer krijg je die keuze dan? Hij heeft gewoon partitie 1 aangemaakt, omdat hij die ook had verwijderd. Na het aanmaken van een partitie krijg je normaliter toch de keuze hoe je wilt formateren...

[ Voor 33% gewijzigd door SierdW op 11-12-2005 12:34 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

SierdW schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:34:
Ehh, wanneer krijg je die keuze dan? Hij heeft gewoon partitie 1 aangemaakt, omdat hij die ook had verwijderd. Na het aanmaken van een partitie krijg je normaliter toch de keuze hoe je wilt formateren...
Die keuze krijg je dacht ik als je kiest voor "nieuwe partitie maken op ongepartitioneerde ruimte". Dat is tenminste bij fdisk zo, ik weet eigelijk niet zeker of je die keuze ook hebt bij de XP installatie.
Als je de keuze krijgt, kies dan iig voor "pimaire dos partitie maken".

[ Voor 8% gewijzigd door .daan op 11-12-2005 12:40 ]

public void ik()

• SierdW
Die keuze zit dus niet in de Windows XP installatie (tenminste, voor zover ik weet), fdisk is helaas niet voorhanden. Ik krijg wel het idee dat fdisk het probleem op zou kunnen lossen, dus misschien moet hij toch maar even achter een bootdisk aan, even kijken of hij die ergens kan maken :)

• .daan

.daan

SierdW schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:40:
Die keuze zit dus niet in de Windows XP installatie (tenminste, voor zover ik weet), fdisk is helaas niet voorhanden. Ik krijg wel het idee dat fdisk het probleem op zou kunnen lossen, dus misschien moet hij toch maar even achter een bootdisk aan, even kijken of hij die ergens kan maken :)
Dowloaden van http://www.bootdisk.com/
Als ie tenminste nog een andere pc heeft met internet...

public void ik()

• SierdW
Daantjuh schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:44:
[...]

Dowloaden van http://www.bootdisk.com/
Als ie tenminste nog een andere pc heeft met internet...
Ik heb hem al gebeld en aan het werk gezet ;), hij had nog wel een laptop van zijn vriendin tot zijn beschikking.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Als er echt een corrupte FAT in zit, dan kan je altijd nog KillDisk gebruiken natuurlijk. :Y)

• SierdW
Shaggy_NL schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:49:
Als er echt een corrupte FAT in zit, dan kan je altijd nog KillDisk gebruiken natuurlijk. :Y)
Er zitten nog een paar partities op met informatie die eigenlijk niet verloren mag gaan, dit is dus wel het uiterste redmiddel :+

• Shaggy_NL
SierdW schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:58:
[...]

Er zitten nog een paar partities op met informatie die eigenlijk niet verloren mag gaan, dit is dus wel het uiterste redmiddel :+
Dan had hij dus de Windows partitie (eerste partitie neem ik aan?) niet hoeven verwijderen, alleen opnieuw moeten (snel) formatteren...

Zit ik nu goed? :/

• endless
  • Niet online
Heb ik ook weleens gehad..
Toen had ik mijn 300 Gb Extern HDD geformat.. :X

Normaal zou je nu gewoon windows moeten kunnen installeren. Zoals de rest zegt, pak F-Disk en formatteer de partitie nog een keer.
Shaggy_NL schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:07:
[...]

Dan had hij dus de Windows partitie (eerste partitie neem ik aan?) niet hoeven verwijderen, alleen opnieuw moeten (snel) formatteren...

Zit ik nu goed? :/
Verwijderen kan geen kwaad, hij zou nu de vrij ruimte die er is door het verwijderen gewoon moeten kunnen formatteren en daarna windows moeten kunnen installeren.

[ Voor 52% gewijzigd door endless op 11-12-2005 13:11 ]

• The Medic
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-02 11:49
ik ben er nu zelf ook op de laptop van mijn vriendin :)
ik heb dus 2 harde schijven erin zitten en 1 schijf met waar al mijn data op staat dat ik wil houden heb ik losgekoppeld.
Als ik nu opstart dan herkend hij mijn schijf waar ik windows op wil installeren als primary slave en primary master kan hij niet vinden dus ik neem aan dat dat dan die andere schijf was. Als ik nu met bootdisk opstart komt hij in een dos prompt met a:\ dan ga ik naar c:\ en start fdisk hij geeft dan aan eroor reading fixed disk. Moet ik dan de jumpers anders zetten om dit goed te krijgen
voor de volledigheid bij het booten zegt hij:
primary master: niet gevonden
primary slave: mijn andere harde schijf
secondary master: een dvd-speler
secondary slave: een dvd-brander

ik kan nu dus niks met fdisk doen

iemand oplossing?

• Shaggy_NL
endless schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:09:
Verwijderen kan geen kwaad, hij zou nu de vrij ruimte die er is door het verwijderen gewoon moeten kunnen formatteren en daarna windows moeten kunnen installeren.
Ik bedoel ermee dat het soms wat tricky is, om een partitie te verwijderen terwijl er nog andere partities na staan, en dan ook weer één aan het begin van de schijf erbij te maken.

• .daan

.daan

The Medic schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:49:
ik ben er nu zelf ook op de laptop van mijn vriendin :)
ik heb dus 2 harde schijven erin zitten en 1 schijf met waar al mijn data op staat dat ik wil houden heb ik losgekoppeld.
Als ik nu opstart dan herkend hij mijn schijf waar ik windows op wil installeren als primary slave en primary master kan hij niet vinden dus ik neem aan dat dat dan die andere schijf was. Als ik nu met bootdisk opstart komt hij in een dos prompt met a:\ dan ga ik naar c:\ en start fdisk hij geeft dan aan eroor reading fixed disk. Moet ik dan de jumpers anders zetten om dit goed te krijgen
voor de volledigheid bij het booten zegt hij:
primary master: niet gevonden
primary slave: mijn andere harde schijf
secondary master: een dvd-speler
secondary slave: een dvd-brander

ik kan nu dus niks met fdisk doen

iemand oplossing?
Ik begrijp hieruit dat je windows installatie dus op de primary slave stond? Je kunt het beste de jumpers op de harde schijven zo aanpassen dat de windows-schijf master is, en de data schijf slave.

Als je fdisk wilt gebruiken moet je sowieso niet eerst naar C: gaan in dos, fdisk staat namelijk op de boot-floppy. Je moet dus kiezen voor A:fdisk. Hierna kun je in fdisk zelf kiezen welke schijf je wilt aanpassen.

public void ik()

Pagina: 1