Toon posts:

Powerbook g4, of wachten op intel?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Windows laptop, maar heb eig liever een Apple. Nu is de vraag natuurlijk, is het wel handig om nu nog een powerbook te kopen, als over een tijdje de intel powerbook uitkomt? Devraag is natuurlijk alleen wanneer :)

Op zich vind ikhet niet erg om een G4 te hebben, op één of andere manier zie ik intel en apple niet samen, breekt een beetje het exclusieve af vind ik :) Nu is de vraag, hoe gaat het met de software support, hoe lang zal die doorlopen? Ik neem aan nog een aantal jaren, anders krijgt Apple mot met klanten.

Andere vraag: De G4 is er al een tijdje en ik vraag mij af of er ergens een officieële benchmark is tussen de G4 en de huidige centrino's? Als ik op google zoek kom ik alleen wat fora tegen met tests van gebruikers zelf.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Leuke benchmarks staan altijd op www.barefeats.com

Apple heeft aangegeven nog zeker tot 2008 te blijven werken aan nieuwe PowerPC producten en ondersteuning te leveren. De huidige versies van Xcode zijn er dan ook op gericht om Universal Binaries te maken, geen Intel Only versies.

De huidige Powerbook G4 is een geraffineerd en doorontwikkeld product, ik ben er zelf erg tevreden mee. Mij lijkt het een goede deal! 1e generatie producten zijn meestal niet erg 'polished' en hebben vaak kinderziektes.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Ik heb de laatste revisie van de Powerbook G4. Wat mij betreft is de Powerbook helemaal af. Je zou zeggen kan de cpu niet wat sneller, kan er geen Front Row op, een grotere harde schijf? Het is allemaal voor mij genoeg, een schijf kan je er immers wel bijkopen. Mijne hapert nooit en is super stabiel. Mijn advies: kopen

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Ik ben het met bovenstaanden eens: de huidige PowerBook is een prachtig apparaat, dus als je er nu graag een hebt, kopen :)

Echter, dit vind ik alleen gelden voor de 15" en de 17". De 12" is in mijn ogen een veredelde iBook, die de extra € 500 niet waard is. Dus als je graag de 12" wilt, zou ik kijken naar de iBook, of wel wachten op wat er van Intel komen gaat.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het lijkt er nu in ieder geval niet meer op dat in Januari Intel iBook op de markt komen en dan is wachten tot Juni wel erg lang. Gewoon kopen dus als je hem nodig hebt. Zelf heb ik een 12" 1.5Ghz Powerbook en ben er nog steeds heel erg tevreden mee.

Laatst een nieuw PC systeem gekocht en daar kwam alle ellende van virussen en spyware e.d. weer terug. Als ik alles gewoon kon doen op een Mac voor o.a. mijn studie dan kwam er gewoon een Powermac G5 voor in de plaats -> snel afstuderen dus :)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je nog windows programma's wil draaien onder virtual PC op je mac dan kan je beter wachten, ik denk dat het emuleren veel beter gaat met een intel-processor....maar tot juni wachten is ook wel lang maar dan heb je in ieder geval iets wat lang meegaat voor dat je moet upgraden....

Offtopic: Hee bas :P

Lennart ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 11-12-2005 15:48 ]

• The Evil Brain
offtopic:
En hallo? :? Maak jezelf bekend :P

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Heb zelf afgelopen donderdag een nieuwe Powerbook G4 12" gekocht. Je kunt wel blijven wachten vind ik, maar ik wilde nu (of eigenlijk dus afgelopen donderdag) een nieuwe laptop. Heb hem gekocht ter vervanging van een G3 iBook en hij bevalt opperbest (alhoewel ik de accu duur matig vind).
Wil je nog wachten ookal is het niet bekend hoe lang? Wacht op een intel Pb. Wil je er nu een? Neem een G4

Somewhere in Europe...

Verwijderd

Topicstarter
MahRain schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:08:
Leuke benchmarks staan altijd op www.barefeats.com

Apple heeft aangegeven nog zeker tot 2008 te blijven werken aan nieuwe PowerPC producten en ondersteuning te leveren. De huidige versies van Xcode zijn er dan ook op gericht om Universal Binaries te maken, geen Intel Only versies.

De huidige Powerbook G4 is een geraffineerd en doorontwikkeld product, ik ben er zelf erg tevreden mee. Mij lijkt het een goede deal! 1e generatie producten zijn meestal niet erg 'polished' en hebben vaak kinderziektes.
Mooi om te horen :)

Het gaat mij vooral om Adobe en Macromedia (hoewel dat nu hetzelfde is :P) producten. Intel Centrino is, wat ik mij kan herrineren, niet het beste in deze producten. En die PowerBook is gewoon een geil product natuurlijk ;)

Ik denk er nog even over na, maar ik denk dat mijn Wintel laptop binnenkort weg is :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

offtopic:
scenic20: dan mag je je sig weleens updaten ;)

De afweging tussen een G4 of een Intel PowerBook, tja ik vind het een persoonlijke keuze :)
Ik heb zelf in augustus een 12" G4 PB gekocht en dat zou ik nu ook doen als ik voor de keuze stond, ook al worden de geruchten en voorspellingen met betrekking tot Intel Macs steeds concreter.
Omdat ik met m'n G4 PB alles kan wat ik wil, en ik weet wat de specs nu zijn. Van de Intel PB's zijn de specs nog nauwelijks bekend.
Ik moet zeggen dat het in mijn geval ook te maken heeft met een gebrek aan geduld. Ik zou er gewoonweg niet op kunnen en willen wachten :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Canaria schreef op zondag 11 december 2005 @ 20:31:
offtopic:
scenic20: dan mag je je sig weleens updaten ;)
offtopic:
Gefixt :)

[ Voor 8% gewijzigd door scenic20 op 11-12-2005 20:35 ]

Somewhere in Europe...

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een ander vraagje, ik zie in de specs staan dat de powebook gebruik maakt van DDR2 pc4200. Nu heeft mijn A6va DDR2-533Mhz.

Apple Powerbook geheugen heeft toch dezelfde specs als dat van elke andere laptop? Dus ik zou een 512mb module gewoon over kunnen zetten? :)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 09:50:
Nog even een ander vraagje, ik zie in de specs staan dat de powebook gebruik maakt van DDR2 pc4200. Nu heeft mijn A6va DDR2-533Mhz.

Apple Powerbook geheugen heeft toch dezelfde specs als dat van elke andere laptop? Dus ik zou een 512mb module gewoon over kunnen zetten? :)
Zou moeten kunnen, soms zijn Powerbooks wat kieskeurig met geheugen, maar dat is in principe met elk systeem zo. De meeste A-merken doen het vaak direct (Kingston, Corsair) en Dane-elec verkoopt voordelig Apple geheugen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 09:50:

Moet in principe gewoon kunnen. In de PowerBooks draait het DDR2-533 geheugen echter op 333MHz (DDR2 is dus puur voor de zuinigheid gekozen) dus timings zullen het probleem ook niet vormen. Veel Apple Centres gebruiken momenteel Dane-Elec en Kingston geheugen in Macs, dus daar zit je sowieso goed mee. Het Mac-geheugen is in principe gewoon standaard geheugen, met als uitzondering dat de modules getest zijn op Mac compatibiliteit en daarom wat duurder zijn.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, dan moet ik alleen even de advertenties wat aanpassen :X

Beetje zonde om hem te verkopen, om dan later weer 512mb erbij te kopen :P Je kanals gebruiker toch gewoon het geheugen aanpassen van de powerbook?

Het is een Corsair Value Select, zal wel goed komen denk ik :)

• The Evil Brain
Jep, je kan gewoon geheugen erbijprikken :) Als je even op de Apple Support site zoekt, kun je zelfs een pdfje vinden van hoe dat moet.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Bush: Ik zou me niet al te druk maken om dat geheugen, heb voor 200 euro 2 gig in m'n powerbook erbij genomen (MAChouse Amsterdam), werkt perfect en ben je gelijk 'klaar'.. Is het geld in ieder geval meer dan waard.

Sowieso hulde voor de meest recente PowerBooks, heb nu al even de laatste 17" met een resolutie van 1680x1050, HD van 120gig.. En deze doet het probleemloos 5 uur op een acculading.. Wat wil je nog meer?
Tja, zat natuurlijk.. Maar niet een reden om te wachten om wat komen gaat. Dat zien we in 2006 wel weer ;)

• The Evil Brain
Obi, er was toch zo'n probleem met de PowerBooks, dat als je meer dan 1 GB RAM erinstopte, de AirPort begon te haperen? Is dit inmiddels al gefixed?

• Obi

Obi

The Evil Brain schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:01:
Obi, er was toch zo'n probleem met de PowerBooks, dat als je meer dan 1 GB RAM erinstopte, de AirPort begon te haperen? Is dit inmiddels al gefixed?
Nou, zit nu achter m'n derde Powerbook (in 2 jaar tijd), altijd meer dan een gig geheugen gehad en nooit Airport problemen mogen beleven.. Zit zowel thuis als op kantoor met airports online.. Dus dat mag geen probleem zijn..

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

The Evil Brain schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:01:
Yep, dat is gefixed. Onlangs nog.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Obi schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:51:
[...]

Nou, zit nu achter m'n derde Powerbook (in 2 jaar tijd), altijd meer dan een gig geheugen gehad en nooit Airport problemen mogen beleven.. Zit zowel thuis als op kantoor met airports online.. Dus dat mag geen probleem zijn..
Deze bug is er pas bij de meest recente versie ingeslopen maar schijnt, en dat weet ik nog steeds niet zeker, verholpen te zijn met een update. Ik heb er verder niks meer over gelezen bij MacFixit oid, dus ik denk dat het nu wel verholpen is. Binnenkort ga ik zelf ook 1GB erbij prikken, en dan maar hopen dat 't goed gaat. :X

kleurbleur.nl

Verwijderd

Ik heb de nieuwste 15" PB en een gig extra levert bij mij geen AP problemen op.

En voor TS: als je hem nu nodig hebt moet je hem nu kopen :). De 15" PB is een zeldzaam genot om op te werken; ik merk dat ik soms mijn iMac G5 ff laat voor wat het is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 09:33 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Obi schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:39:
Sowieso hulde voor de meest recente PowerBooks, heb nu al even de laatste 17" met een resolutie van 1680x1050, HD van 120gig.. En deze doet het probleemloos 5 uur op een acculading.. Wat wil je nog meer?
Hmmmmm das dus net zo lang als er in de specs staat die apple op geeft, gefeliciteerd je bent de eerste die dat dan ook daadwerkelijk haalt......... waarschijnlijk met de brightness zo hoog dat het scherm nog net niet uit staat, airport uit, BT uit oftewel alles uit en geen fuck mee doen.

Anders is het namelijk onmogelijk om te halen (zeg maar gerust dat je die 5 uur op je buik kunt schrijven). Ik heb al meerdere powerbooks in handen gehad en geen van alleen kunnen ze net zo lang doen met een accu als een iBook en die haalt die 5 uur krap aan. (ik red het nooit want ik verrek het om naar een gedimt scherm te gaan kijken om een half uur langer te kunnen werken op de accu etc etc).

Maar gefeliciteerd dus met de eerste powerbook op deze planeet die 5 uur op een accu lading werkt zonder dat het ding onwerkbaar word. Of mischien tikt jouw horloge sneller.... zou ook nog kunnen :+

Ik zou overigens wachten op een intel mac, behalve dat de G4 in de toekomst een verloren zaak is en apple echt niet meer van intel af zal stappen schrijf je straks enorm veel af op een apple zodra de intel macs er komen. Of denkt iedereen dat ze dan nog steeds absurde prijzen voor een G4 kunnen vragen terwijl en een hagelnieuwe powerbook straks minder gaat kosten en een behoorlijke factor sneller is.

Nu een powerbook of iBook kopen is geld weg gooien naar mijn mening aangezien bekend is dat apple een ontiegelijk grote overstap gaat maken met het oog op de toekomst. Ik vind het dus behoorlijk krom dat iemand nu nog bereid is 1500€ neer te leggen terwijl bekend is dat er straks intel mac's komen die en goedkoper en sneller zijn.....

Ik heb ook zitten denken aan een upgrade van iBook naar Powerbook maar daar wacht ik nog wel een half jaartje mee ;)

[ Voor 30% gewijzigd door R2D2 op 13-12-2005 13:44 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Obi

Obi

Reind schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:38:
[...]

Hmmmmm das dus net zo lang als er in de specs staat die apple op geeft, gefeliciteerd je bent de eerste die dat dan ook daadwerkelijk haalt......... waarschijnlijk met de brightness zo hoog dat het scherm nog net niet uit staat, airport uit, BT uit oftewel alles uit en geen fuck mee doen.

Anders is het namelijk onmogelijk om te halen (zeg maar gerust dat je die 5 uur op je buik kunt schrijven). Ik heb al meerdere powerbooks in handen gehad en geen van alleen kunnen ze net zo lang doen met een accu als een iBook en die haalt die 5 uur krap aan. (ik red het nooit want ik verrek het om naar een gedimt scherm te gaan kijken om een half uur langer te kunnen werken op de accu etc etc).

Maar gefeliciteerd dus met de eerste powerbook op deze planeet die 5 uur op een accu lading werkt zonder dat het ding onwerkbaar word. Of mischien tikt jouw horloge sneller.... zou ook nog kunnen :+

Ik zou overigens wachten op een intel mac, behalve dat de G4 in de toekomst een verloren zaak is en apple echt niet meer van intel af zal stappen schrijf je straks enorm veel af op een apple zodra de intel macs er komen. Of denkt iedereen dat ze dan nog steeds absurde prijzen voor een G4 kunnen vragen terwijl en een hagelnieuwe powerbook straks minder gaat kosten en een behoorlijke factor sneller is.

Nu een powerbook of iBook kopen is geld weg gooien naar mijn mening aangezien bekend is dat apple een ontiegelijk grote overstap gaat maken met het oog op de toekomst. Ik vind het dus behoorlijk krom dat iemand nu nog bereid is 1500€ neer te leggen terwijl bekend is dat er straks intel mac's komen die en goedkoper en sneller zijn.....

Ik heb ook zitten denken aan een upgrade van iBook naar Powerbook maar daar wacht ik nog wel een half jaartje mee ;)
Tering, wat een betoog gelijk..
Heb het niet precies bijgehouden, laat het 4,5 uur en een beetje zijn dan.. 't is maar waar je je druk om maakt.. Feit blijft dat ze veel langer meegaan dan de powerbooks van let's say twee maanden geleden.. De powerbook die ik hiervoor had heb ik in juni 2005 aangeschaft en deed het max 3,5 uur op een lading. Heb dus goed vergelijkingsmateriaal tussen de meest recente versie en die er vlak voor..

Over je Intel verhaal, ik zou niet snel de eerste intel-versie kopen. Niet omdat ik geen vertrouwen heb in de hardware, zeker niet.. maar voordat alle software die ik op de Apple gebruik succesvol en goed geport is naar OSX X86 (of hoe je het ook noemen wilt) zijn we volgens mij wel weer iets verder.... Met de huidige G4 PB zit je voorlopig echt nog wel goed. Je kunt natuurlijk wachten, maar dat kan altijd met computers, er komt altijd wel weer iets nieuws.....

• Q
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De G4 en G5 processors zijn achterhaald qua snelheid. Voor de prijs van een iBook kun je een pc-laptop kopen die qua performance die ibook 2x verslaat. Je hebt dan verder wel de nadelen van een pc-laptop, maar dat terzijde.

De vraag is of je die performance nodig hebt. Voor een beetje surfen en emailen niet. Als je met photoshop etc aan de slag gaat: ja dat merk je serieus (al zal een g5 of dual g5 wel 'snel genoeg' zijn).

Mijn iBook is na 2 jaar intensief gebruik (dagelijks!) aan het einde van zijn latijn. Hij is te traag voor een aantal dingen die ik er ook mee wil doen (aperture, fotobewerking).

koop of de snelste g4/ of een vlotte (dual) g5, of heb nog een jaar geduld. Een jaar ja. Want aanloop problemen zullen er vast zijn. (De vraag is of ik me kan inhouden maar ik wacht tot x86, dat is vrijwel zeker).

Verwijderd

Topicstarter
Welke processor zit er dan in jouw iBook? Als hij al 2j oud is lijkt het mij logisch dat hij inmiddels ingehaald is, een Intel laptop van 2j oud is tegenwoordig ook ruk :P

Als ik overstap dan ga ik voor de PowerBook 15", die heeft een 1.67Ghz G4.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 21:50 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als je kijkt naar Photoshop, of naar games, dan zal een high-end Dell laptop een high-end Apple laptop (PB 15") eruit trekken. Kijken we echter naar encryptieberekeningen, dan heb je ongeveer 3 Dells nodig om de PowerBook bij te houden. In every-day use is een G4 inderdaad wat trager dan een Pentium-M, maar de huidige PowerBooks met G4 CPU's worden nog genoeg ingezet op plaatsen waar snelheid en betrouwbaarheid van groot belang zijn. Als je nu op een G4 draait kan je in ieder geval alles native draaien. Koop je in januari (als de geruchten kloppen) een Intel *Book, dan zit je de komende tijd nog met Rosetta voor veel apps.

Netto zal het weinig uitmaken, dus als je NU een laptop wilt, koop dan gewoon lekker NU een PowerBook... je zal niet teleurgesteld worden

• R2D2
  • Niet online
Obi schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 15:47:
[...]
Heb het niet precies bijgehouden, laat het 4,5 uur en een beetje zijn dan.. 't is maar waar je je druk om maakt.. Feit blijft dat ze veel langer meegaan dan de powerbooks van let's say twee maanden geleden.. De powerbook die ik hiervoor had heb ik in juni 2005 aangeschaft en deed het max 3,5 uur op een lading. Heb dus goed vergelijkingsmateriaal tussen de meest recente versie en die er vlak voor..
Ik zal morgen de powerbook van een kennis eens volledig opladen en kijken hoe lang ie het vol houd bij normaal gebruik.... zelfs die 4,5 en een beetje redt ik niet ben ik bang.
Over je Intel verhaal, ik zou niet snel de eerste intel-versie kopen. Niet omdat ik geen vertrouwen heb in de hardware, zeker niet.. maar voordat alle software die ik op de Apple gebruik succesvol en goed geport is naar OSX X86 (of hoe je het ook noemen wilt) zijn we volgens mij wel weer iets verder.... Met de huidige G4 PB zit je voorlopig echt nog wel goed. Je kunt natuurlijk wachten, maar dat kan altijd met computers, er komt altijd wel weer iets nieuws.....
Ach komop, intel maakt al jarenlang prima processors, prima chipsets, prima wireless..... alles wat ze hebben is prima spul. Apple zit al jaren met een prima notebook lijn... de powerbook en de iBook. Hoeveel kan er mis gaan?

En Apple maakt ook wel fouten bij producten die ze al lang in huis hebben.... of heeft er ineens niemand meer last van lijntjes in zijn beeld bij de nieuwe generatie powerbooks?

Een misstap is snel gemaakt echter zolang apple ze maar op lost is er niets aan de hand. Daarvoor hebben ze tenslotte fabrieks garantie ;)

Zodra de iBooks met intel dus beschikbaar komen zal ik graag vooraan in de rij staan om er 1 te bemachtigen.

• Q

Q

Whieee schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:44:
Als je kijkt naar Photoshop, of naar games, dan zal een high-end Dell laptop een high-end Apple laptop (PB 15") eruit trekken. Kijken we echter naar encryptieberekeningen, dan heb je ongeveer 3 Dells nodig om de PowerBook bij te houden.
Ach dat laatste is net zo irrelevant als die hoge scores die g4/g5's halen met distributed computing enzo. In de harde werkelijkheid zit het zo: een goedkopere dell trekt een powerbook er uit. Op alle fronten.
In every-day use is een G4 inderdaad wat trager dan een Pentium-M, maar de huidige PowerBooks met G4 CPU's worden nog genoeg ingezet op plaatsen waar snelheid en betrouwbaarheid van groot belang zijn.
Dit laatste is lege marketing praat.
Als je nu op een G4 draait kan je in ieder geval alles native draaien. Koop je in januari (als de geruchten kloppen) een Intel *Book, dan zit je de komende tijd nog met Rosetta voor veel apps.

Netto zal het weinig uitmaken, dus als je NU een laptop wilt, koop dan gewoon lekker NU een PowerBook... je zal niet teleurgesteld worden
Je moet je heel goed afvragen of je performance wil inleveren voor het 'nu' hebben van een laptop.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Q schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:25:
[...]

Ach dat laatste is net zo irrelevant als die hoge scores die g4/g5's halen met distributed computing enzo. In de harde werkelijkheid zit het zo: een goedkopere dell trekt een powerbook er uit. Op alle fronten.
Ik kan geen enkele 15" Dell laptop vinden die goedkoper is dan de 15" PowerBook, maar wel beschikt over FireWire800, digitaal geluid in EN uit, Bluetooth2.0, Backlit keyboard, minimaal een Radeon9700 met 128MB VRAM en een Dual Link DVI aansluiting, alsmede een S-video aansluiting. Een snelle processor maakt nog geen goede computer. En dat jij encryptieberekingen irrelevant vindt, wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Probeer jij maar eens aan een student Technische Informatica met een specialisatie Encryptie-Algoritmiek uit te leggen dat ie een Dell moet kopen omdat die in games sneller is. Die student wil de snelste laptop voor zijn encryptieberekeningen. Punt uit. En iemand die een koe-cluster op wil zetten (het klinkt ziek maar die mensen bestaan), zal liever G5's hebben dan Xeons, want op dat vlak zijn de G5's sneller.
Dit laatste is lege marketing praat.
Hoe verklaar jij dat veel DJ's en VJ's optredens doen met een PowerBook en niet ALLANG naar een Dell zijn gegaan? Het antwoord is simpel: De PowerBook is een goed ding. Hij doet wat ie moet doen, doet het snel genoeg, en doet het stabiel. Dat het met een Intel-PowerBook sneller zou gaan is irrelevant, want die zijn er nog niet. Mensen die een PowerBook kopen, kopen dat ding al jaren niet meer vanwege de snelheid, maar vanwege het totaalpakket.
Je moet je heel goed afvragen of je performance wil inleveren voor het 'nu' hebben van een laptop.
tja, de volgende generatie zal sneller zijn. Dat is niks nieuws. Waarom zou je de Intels kopen die (wellicht) in januari komen? Er komen daarna nog snellere PowerBooks!! Je brengt het alsof de G4 onwerkbaar traag is, maar je weet zelf net zo goed als ik dat dat nergens op slaat. Ik typ dit op een 1.33GHz G4 (PowerBook 12") met 1.25GB RAM, en ik zou liever een betere GPU hebben dan een snellere CPU. De CPU volstaat prima, en om nou te zeggen dat Logic te zwaar is... nee.

Moraal van het verhaal: heb je dat ding NU nodig, dan koop hem NU... en anders wacht je en spaar je lekker door. Kun je er over een tijdje meteen een sloot geheugen ingooien, AppleCare afsluiten, skin erbij halen, etc.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Right, en daarom is PhotoShop sneller op mijn Powerbook dan op mijn Windows notebook. Even veel geheugen vergelijkbare snelheden (imho) en toch is de mac 10-20sec eerder klaar dan mijn Windows bak. Een van de redenen waarom ik een Apple heb aangeschaft. Verder vertrouw ik de RevA versies van notebooks niet zo, icm maandagochtend machines moet het gewoon een hell worden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 14-12-2005 04:33 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Whieee schreef op woensdag 14 december 2005 @ 02:53:
[...]
Ik kan geen enkele 15" Dell laptop vinden die goedkoper is dan de 15" PowerBook, maar wel beschikt over FireWire800, digitaal geluid in EN uit, Bluetooth2.0, Backlit keyboard, minimaal een Radeon9700 met 128MB VRAM en een Dual Link DVI aansluiting, alsmede een S-video aansluiting.
En om daaraan toe te voegen, zodra de Intel processoren een feit zijn, en huidige bovenstaande specificaties hetzelfde blijven, onderscheiden de PowerBooks zich alleen maar positiever ten opzichte van Windows laptops, omdat ze dan beter te vergelijken zijn. Dit soort dingen gaat dan zeker een rol spelen.
alienfruit schreef op woensdag 14 december 2005 @ 04:27:
[...]

Right, en daarom is PhotoShop sneller op mijn Powerbook dan op mijn Windows notebook. Even veel geheugen vergelijkbare snelheden (imho) en toch is de mac 10-20sec eerder klaar dan mijn Windows bak. Een van de redenen waarom ik een Apple heb aangeschaft.
Ik doe zelf niet zo veel met Photoshop, maar die ervaring heb ik ook. Op mijn inmiddels verkochte pc (Athlon 64 3000+ met 1 GB geheugen) ging het minder soepel dan op m'n PowerBook.

[ Voor 29% gewijzigd door Canaria op 14-12-2005 08:46 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Obi

Obi

Reind schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:13:

[...]

Ach komop, intel maakt al jarenlang prima processors, prima chipsets, prima wireless..... alles wat ze hebben is prima spul. Apple zit al jaren met een prima notebook lijn... de powerbook en de iBook. Hoeveel kan er mis gaan?

En Apple maakt ook wel fouten bij producten die ze al lang in huis hebben.... of heeft er ineens niemand meer last van lijntjes in zijn beeld bij de nieuwe generatie powerbooks?

Een misstap is snel gemaakt echter zolang apple ze maar op lost is er niets aan de hand. Daarvoor hebben ze tenslotte fabrieks garantie ;)

Zodra de iBooks met intel dus beschikbaar komen zal ik graag vooraan in de rij staan om er 1 te bemachtigen.
Lees nog ff wat je precies quote, ik zeg juist dat ik mij geen zorgen maak om de hardware..

• R2D2
  • Niet online
Obi schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:53:
[...]

Lees nog ff wat je precies quote, ik zeg juist dat ik mij geen zorgen maak om de hardware..
Sorry mijn fout :+

• Q

Q

[...]

Ik kan geen enkele 15" Dell laptop vinden die goedkoper is dan de 15" PowerBook, maar wel beschikt over FireWire800, digitaal geluid in EN uit, Bluetooth2.0, Backlit keyboard, minimaal een Radeon9700 met 128MB VRAM en een Dual Link DVI aansluiting, alsmede een S-video aansluiting.
Allemaal niet relevant voor wat fotoshop werk.
Een snelle processor maakt nog geen goede computer.
Helemaal mee eens.
En dat jij encryptieberekingen irrelevant vindt, wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Probeer jij maar eens aan een student Technische Informatica met een specialisatie Encryptie-Algoritmiek uit te leggen dat ie een Dell moet kopen omdat die in games sneller is. Die student wil de snelste laptop voor zijn encryptieberekeningen. Punt uit. En iemand die een koe-cluster op wil zetten (het klinkt ziek maar die mensen bestaan), zal liever G5's hebben dan Xeons, want op dat vlak zijn de G5's sneller.
De verzameling studenten Technische Informatica is bijzonder klein en is een nicemarkt. Maar ik heb het niet over een nichemarkt. Voor de mensen die willen surfen, photoshoppen, videobewerken is het niet relevant dat het ding snel can encrypten/decrypten. Het doet dus voor die mensen niet terzake en daar hebben we het over, niet over TI studenten.
Hoe verklaar jij dat veel DJ's en VJ's optredens doen met een PowerBook en niet ALLANG naar een Dell zijn gegaan? Het antwoord is simpel: De PowerBook is een goed ding. Hij doet wat ie moet doen, doet het snel genoeg, en doet het stabiel. Dat het met een Intel-PowerBook sneller zou gaan is irrelevant, want die zijn er nog niet. Mensen die een PowerBook kopen, kopen dat ding al jaren niet meer vanwege de snelheid, maar vanwege het totaalpakket.
Dat is iets anders: maar we hadden het puur even over snelheid (dat is niet altijd een eis, ja snel 'genoeg'). Feit is dat een pc laptop voor het zelfde geld een stuk sneller is. En als je geen bluetooth 2.0, verlicht toetsenbord, fw 800 (tss), s-video, etc etc nodig hebt, dan is zo'n pc laptop prima waar voor je geld. Beter dan de huidige ibook/powerbook linie. Windows is stabiel zat en photoshop werkt ook prima op windows. Ik geloof niet in anekdotes, ik wil keiharde performance grafieken zien vs. de gebruikte hardware, anders zijn het loze kreten.

Als we zaken als gebruikersvriendelijkheid/gebruikersgemak, de algehele ervaring mee gaan rekenen (subjectief!), dan wordt het een ander verhaal. Ik tik dit op een iBook G4 800 mhz en ik heb er destijds bewust voor gekozen om dit relatief trage ding te kopen (toen al) t.o.v. een veel snellere pc laptop. Waarom? Snel genoeg voor wat ik er toen mee deed (geen fotobewerken) en voldeed voor een schappelijke prijs aan eisen als: klein, redelijk licht, lange batterij duur, en 'snel genoeg'.
tja, de volgende generatie zal sneller zijn. Dat is niks nieuws. Waarom zou je de Intels kopen die (wellicht) in januari komen? Er komen daarna nog snellere PowerBooks!! Je brengt het alsof de G4 onwerkbaar traag is, maar je weet zelf net zo goed als ik dat dat nergens op slaat. Ik typ dit op een 1.33GHz G4 (PowerBook 12") met 1.25GB RAM, en ik zou liever een betere GPU hebben dan een snellere CPU. De CPU volstaat prima, en om nou te zeggen dat Logic te zwaar is... nee.

Moraal van het verhaal: heb je dat ding NU nodig, dan koop hem NU... en anders wacht je en spaar je lekker door. Kun je er over een tijdje meteen een sloot geheugen ingooien, AppleCare afsluiten, skin erbij halen, etc.
Je powerbook zal vast snel genoeg zijn, maar is deze dat ook voor de TS? Dat zal hij/zij zelf moeten uitvinden, als dat echt een issue is. Koop waar je je het prettigste bij voelt, het maakt allemaal toch niet zoveel uit meer.

• R2D2
  • Niet online
Toevallig zit ik tot aan mijn nek in dat wereldje (en komt het me de strot ook wel eens uit) en spreek ik zulke mensen vaak.

Reden 1, men denkt nog steeds dat apple en muziek 1 iets is en dat je op een PC niet kan wat met een apple wel kan. Dit komt door het vele apple gebruik in het verleden...... net zoiets als grafisch en apple zeg maar.

Reden 2, software voor de mac is op vj gebied beter en werkt lekerder.

Reden 3, het is hip, jong en exclusief.... daar kicken dj's op welke over het algemeen ook wel op aangezien het overgrote deel patsers van de bovenste plank zijn ;-)

Ik ben zelf final scratch gebruiker en de Traktor DJ software loopt veel soepeler op mijn PC dan op mijn iBook. Nu is mijn PC een P4 2,6Ghz dus dat niet helemaal een eerlijke vergelijking maar ook de Pentuim M 1,5Ghz van een maat van me loopt veel soepeler. Nu kun je het af schuiven op het feit dat het een iBook is maar zoveel trager is mijn iBook niet op dat gebied als een powerbook gezien het feit dat een collega dj het probleem ook heeft met zijn powerbook.
Zodra ik key lock ga gebruiken (niet dat ik dat ooit doe) en het komt aan op de processor dan leggen de apple's als eerste het loodje.

Waarom dan toch een apple iBook...... om de doodsimpele reden dat het een mooi ding is en ik veel liever een macje naast me heb staan en open klap dan een saaie dell ;-)
Daarnaast ben ik veel te lui om eem pc zo te configgen dat ik er 100% van op aan kan en ik maak uiteindelijk van zulke dingen toch een tering zooi. De Mac is dus makkelijk in onderhoud en betrouwbaar (al is een willekeurige notebook van een A merk net zo betrouwbaar te krijgen) en ik wil niet voor lul komen te staan als ik ergens aan het draaien ben en de muziek houd opeens op omdat de notebook er mee stopt...... 1 keer mee gemaakt en nooit meer want het zweet breekt je op dat moment aan alle kanten uit ;)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@Reind: oftewel, je bent het in principe met me eens alleen je voegt het puntje 'imago' wat nadrukkelijker toe ;)

@Q:
Q schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:37:
Allemaal niet relevant voor wat fotoshop werk.
Wie had het over Photoshop-only? Ik quote:
In de harde werkelijkheid zit het zo: een goedkopere dell trekt een powerbook er uit. Op alle fronten.
Kennelijk niet op alle fronten dus. Bovendien wil je voor serieus Photoshop werk een extern display, maar kennelijk vind jij een VGA aansluiting ook beter dan een Dual-Link DVI aansluiting... :z
De verzameling studenten Technische Informatica is bijzonder klein en is een nicemarkt. Maar ik heb het niet over een nichemarkt. Voor de mensen die willen surfen, photoshoppen, videobewerken is het niet relevant dat het ding snel can encrypten/decrypten. Het doet dus voor die mensen niet terzake en daar hebben we het over, niet over TI studenten.
Lees nou eens een keer goed...
Whieee schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:44:
Als je kijkt naar Photoshop, of naar games, dan zal een high-end Dell laptop een high-end Apple laptop (PB 15") eruit trekken. Kijken we echter naar encryptieberekeningen, dan heb je ongeveer 3 Dells nodig om de PowerBook bij te houden. ...
Ik zeg nergens dat de PowerBook G4 geweldig is, puur omdat ie goed is in d.net. Wat ik doe in bovenstaande quote is zaken in perspectief trekken en aangeven dat verschillende CPU's op verschillende vlakken goed presteren.
Dat een Pentium-M Yonah gehakt zal maken van een G4 in Photoshop, zal voor de eerder genoemde TI student geen reet uitmaken. Omgekeerd geldt ook dat de Photoshopper geen boodschap heeft aan de d.net performance van de G4. Verschillende wensen, verschillende keuzes.

Overigens heeft het allang geen zin meer om alle argumenten in dit topic te blijven terugkoppelen naar het specifieke scenario van de TS, aangezien dit topic daar reeds veel te algemeen voor is geworden. Dus ook mensen die iets anders doen dan surfen en Photoshoppen tellen mee....

• Q

Q

Whieee schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 02:48:
@Reind: oftewel, je bent het in principe met me eens alleen je voegt het puntje 'imago' wat nadrukkelijker toe ;)

@Q:

[...]

Wie had het over Photoshop-only? Ik quote:

[...]
Kennelijk niet op alle fronten dus. Bovendien wil je voor serieus Photoshop werk een extern display, maar kennelijk vind jij een VGA aansluiting ook beter dan een Dual-Link DVI aansluiting... :z

[...]

Lees nou eens een keer goed...

[...]

Ik zeg nergens dat de PowerBook G4 geweldig is, puur omdat ie goed is in d.net. Wat ik doe in bovenstaande quote is zaken in perspectief trekken en aangeven dat verschillende CPU's op verschillende vlakken goed presteren.
Dat een Pentium-M Yonah gehakt zal maken van een G4 in Photoshop, zal voor de eerder genoemde TI student geen reet uitmaken. Omgekeerd geldt ook dat de Photoshopper geen boodschap heeft aan de d.net performance van de G4. Verschillende wensen, verschillende keuzes.

Overigens heeft het allang geen zin meer om alle argumenten in dit topic te blijven terugkoppelen naar het specifieke scenario van de TS, aangezien dit topic daar reeds veel te algemeen voor is geworden. Dus ook mensen die iets anders doen dan surfen en Photoshoppen tellen mee....
Dit wordt een discussie op kleuterniveau. Het gezemel over een TI student is geneuzel in de marge en niet relevant, alleen voor die drie mensen en een mank schaap die dat nodig hebben. Het gaat om de 'grote' applicaties, die door veel mensen worden gebruikt, met als voorbeeld photoshop, videoprogs, etc. Dat zijn relevante benchmarks als in: benchmarks die relevant zijn voor een zeer grote groep mensen -> de meerderheid. (Lost van het surfen, mailen, chatten, etc want daar is geen performance voor nodig).

Kortom, het gaat nergens over, de G4 is heden ten dagen niet meer bij de tijd en die x86 machines van Apple kunnen beter vandaag dan morgen in de schappen liggen.

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Nog een dingetje over de batterij duur:

De situaties waar ik me druk moet maken om de batterijduur zijn juist net de plekken waar Airport en Bluetooth volledig irrelevant zijn, bijvoorbeeld in de trein. Daar waar WiFi is, in mijn geval thuis en op school, is er altijd wel een stopcontact in de buurt. En Bluetooth hoeft toch ook niet de hele tijd aan?

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Ik heb half november de knoop doorgehakt om toch nog een laatste rev PPC powerbook te kopen. Heel bewust omdat ik ook bang ben voor kinderziektes etc.

Heb nu al 2 powerbookjes achter de rug (15") en heb maar besloten om nu tot januari te wachten. De eerste variant had echt superveel last van het "lijnen" probleem en met illustrator en varianten was dat echt heel irritant. De tweede had een kromme case, wat zeggen wil dat als het beeldscherm ingeklapt was links het kiertje tussen onderkant en bovenkant normaal is en rechts echt 2 a 3 keer zo groot. Dit vind ik persoonlijk echt heel slecht en ik vraag me dan ook af hoe relatief de "kinderziektes" zijn. De 2e is dus ook terug en ik heb een refund aangevraagd.

Ik heb ook een PC (P4 2800mhz) van Mac OSX voorzien en daar de nodige photoshop dingen op geinstalleerd bij wijze van proef en ik moet zeggen dat deze config het krachtboekie smoked! Opstarten etc gaat allemaal vrij snel en kwa werken vind ik het echt geen verschil maken. Ook op de Macfreak site zijn er al tests met Mac OS X86 gedaan. http://www.macfreak.nl/cg...c.cgi?forum=16&topic=4548

Ik wacht dus even op de Intel variant omdat ik die dual core Yonah echt wel heel mooi vind klinken en als die alle beloftes waar kan maken dan is het wachten het 3x waard. Ik vind een powerbook een tof ding en het "hebbeding" gehalte is heel hoog maar als je dingen relativeerd dan is als je eerlijk bent de Intel processor echt een grote stap voorwaards (waarom zou apple hem anders gemaakt hebben...)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteyP op 18-12-2005 13:52 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Q schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:02:
[...]

Dit wordt een discussie op kleuterniveau. Het gezemel over een TI student is geneuzel in de marge en niet relevant, alleen voor die drie mensen en een mank schaap die dat nodig hebben. Het gaat om de 'grote' applicaties, die door veel mensen worden gebruikt, met als voorbeeld photoshop, videoprogs, etc. Dat zijn relevante benchmarks als in: benchmarks die relevant zijn voor een zeer grote groep mensen -> de meerderheid. (Lost van het surfen, mailen, chatten, etc want daar is geen performance voor nodig).

Kortom, het gaat nergens over, de G4 is heden ten dagen niet meer bij de tijd en die x86 machines van Apple kunnen beter vandaag dan morgen in de schappen liggen.
Laat ik dan eens zo'n mank schaap in de marge zijn. Vertel mij dan eens wat voor waarde ik moet hechten aan Photoshop benchmarks? Het interesseert mij werkelijk geen bal dat de Yonah sneller is in Photoshop, hij moet snel zijn in wat IK ermee doe. Het wordt immers MIJN laptop. Dus als IK encryptieberekeningen doe, heb IK meer aan een G4.

Dus nog een keer: de keuze tussen G4 en Intel hangt volledig af van wat je ermee gaat doen.

• Q

Q

Whieee schreef op zondag 18 december 2005 @ 15:13:
[...]

Laat ik dan eens zo'n mank schaap in de marge zijn. Vertel mij dan eens wat voor waarde ik moet hechten aan Photoshop benchmarks? Het interesseert mij werkelijk geen bal dat de Yonah sneller is in Photoshop, hij moet snel zijn in wat IK ermee doe. Het wordt immers MIJN laptop. Dus als IK encryptieberekeningen doe, heb IK meer aan een G4.
Maar het ging om wat relevant is voor de Topic Starter, niet om jou! Die TS is geen "mank schaap" maar doet iets met adobe en macromedia.
Dus nog een keer: de keuze tussen G4 en Intel hangt volledig af van wat je ermee gaat doen.
Dus: de TS doet er goed aan om heel goed voor zichzelf te bepalen of zo'n powerbook wel echt wat is, en of (helaas!) een pc laptop niet een betere keuze is (voor nu op dit moment) of dat wachten op een x86 mac toch beter is.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Q schreef op zondag 18 december 2005 @ 15:42:
[...]

Maar het ging om wat relevant is voor de Topic Starter, niet om jou! Die TS is geen "mank schaap" maar doet iets met adobe en macromedia.
Nee. Waar het om gaat is dat jij constant de G4 afdoet als een eindeloos achterhaald en traag ding, terwijl dat zeker in perspectief geplaatst dient te worden. En dit topic is zeker niet alleen van toepassing op de TS. Als de TS een PowerBook wil, is het voor hem de zaak te bedenken of hij die PowerBook _nu_ wil, of dat hij liever nog wacht op de Intel-PowerBooks en tijdelijk werken met Rosetta voor lief neemt. Echter is de aanschaf van een laptop voor iedereen anders, en noch jij, noch ik kan bepalen of de G4 dan al dan geen goede keuze is. Voor mij zou de G4 een goede keuze zijn (daarom heb ik dan ook een G4), voor jou kennelijk niet. Maar elke gebruiker telt. Dat mensen met specifieke behoeften in de minderheid zijn, wil niet zeggen dat ze minder belangrijk zijn. Een nichemarkt is gemakkelijk te veroveren, als je kunt leveren wat die markt vereist.
[...]

Dus: de TS doet er goed aan om heel goed voor zichzelf te bepalen of zo'n powerbook wel echt wat is, en of (helaas!) een pc laptop niet een betere keuze is (voor nu op dit moment) of dat wachten op een x86 mac toch beter is.
Fijn dat je het eindelijk met me eens bent, dit zei ik namelijk een heel stuk eerder in dit topic ook al.

• Q

Q

Irrelevant geneuzel, terug naar kleuter niveau. Jij wint.
Fijn dat je het eindelijk met me eens bent, dit zei ik namelijk een heel stuk eerder in dit topic ook al.
:>

[ Voor 65% gewijzigd door Q op 19-12-2005 22:58 ]

Verwijderd

Whieee schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:13:
[...]
Waar het om gaat is dat jij constant de G4 afdoet als een eindeloos achterhaald en traag ding
Dat opzichzelf is (helaas) natuurlijk wel zo.

De G4 is toch echt 1 van de meest trage processors van z'n tijd. Per performance/clock is het een slak (laat alleen de P4 achter zich) en voor performance/dollar is het helemaal een ramp.

Waar het nu echter om gaat is dat de G4 in z'n eigen tijd al traag was, maar dat het nu niet meer z'n eigen tijd is! De G4 is een oud & achterhaald ontwerp. De Powerbook had allang al een mobile G5 moeten hebben. Dat dat niet gelukt is gewoon erg jammer. Het betekend echter niet dat door het feit dat die G5 mobile er nooit gekomen is, de G4 dan opeens weer modern is.

Ik ben helemaal -voor- de Mac, maar de G4 is gewoon een UBERTRAGE cpu. punt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:03:
Ik ben helemaal -voor- de Mac, maar de G4 is gewoon een UBERTRAGE cpu. punt.
Ik mag dan wel iets van 2600 bloody euro's aan mijn G4 PB 15'2" hebben uitgegeven maar ben het helemaal met je eens. Maar goed mijn oog wil ook wat. En natuurlijk kun je er op Photoshoppen, Final Cut Pro doen, Aperture draaien.. maar alleen als je tijd teveel hebt imo. Ik zou dus ook zeker wachten. Het kan in elk geval nooit slechter worden en denk dat de sprong qua performance voor PB's gigantisch zal zijn, maar zoals gezegd mag dat ook best. Niettemin kun je prima op mailen en surfen :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

OzBoz schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:17:
[...]

Ik mag dan wel iets van 2600 bloody euro's aan mijn G4 PB 15'2" hebben uitgegeven maar ben het helemaal met je eens. Maar goed mijn oog wil ook wat. En natuurlijk kun je er op Photoshoppen, Final Cut Pro doen, Aperture draaien.. maar alleen als je tijd teveel hebt imo. Ik zou dus ook zeker wachten. Het kan in elk geval nooit slechter worden en denk dat de sprong qua performance voor PB's gigantisch zal zijn, maar zoals gezegd mag dat ook best. Niettemin kun je prima op mailen en surfen :)
De G4 is op zich geen snelheidsmonster (afgezien van bepaalde doeleinden). Voor Photoshop wil je inderdaad een Intel PowerBook ;) Maar ik moet zeggen dat de G4 me nog prima bevalt (ik had een AthlonXP 1800+ @ 2.6GHz met 1GB RAM en Linux, nu een PB 12" 1.33GHz met 1.25GB RAM). Ik ben vooral nog erg blij met mn G4 als ik wat encryptie moet doen, maar als de Yonah (die ik in de nieuwe PB verwacht) dat een beetje degelijk wil doen, dan komt er ook voor mij snel een Intel PB.

Verwijderd

OzBoz schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:17:
[...]
Niettemin kun je prima op mailen en surfen :)
Inderdaad. En wat lichter ander werk kan er ook best op. Zo heb ik laatst een Mac Mini aangeschaft, die het gewoon goed doet voor inderdaad mailen en surfen, maar ook voor foto's bekijken in de huiskamer en mp3's afspelen/beheren. DVD en simpelere divx'jes gaat goed, maar met 720p dingen wordt het al erg moeilijk. 1080i materiaal is gewoon geen beginnen aan. Dit terwijl PC notebooks met een CPU op een even snelle clock en een slechtere videokaart dit moeiteloos aankunnen. Ook emulators draaien er extreem slecht op. Antiek PSX/N64 spul is niet vooruit te branden gewoon, dit terwijl het op oude PCs (P4 2.0Ghz ofzo) nog gewoon goed draait.

Deze laatste twee dingen zijn best jammer, want door het uiterlijk is de Mac Mini ideaal als media centre of console te gebruiken (kwa form heeft de mini zelfs ongeveer de maten van een dreamcast, een goede controller erop en het lijkt er helemaal als 2 druppels water op :P ). Het ding mist gewoon simpel computer kracht. Een vriend van me heeft een PowerMac G5 en die doet het echt een stuk lekkerder.

Voor mijzelf twijfel ik vooral omdat ik de volgende computer als media centre wil gaan gebruiken. 720P moet dan -echt- gewoon goed gaan (liefst 1080i ook, wat <1000 euro PC notebooks kunnen), en omdat dat ding dan toch 24/7 aan staat zou ie voor een }:O 'tje ook een beetje mee moeten kunnen komen. Mijn plan datum is eind januarie 2006. Biedt Apple op dat moment niet wat ik zoek dan wordt het een Dell notebook (even mijn trots wegslikken), maar hopelijk wordt het toch weer gewoon een Apple. :*)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Nog een voorstander van wachten. Kijk wat er de 10e allemaal gepresenteerd wordt. Ziet dat er veelbelovend uit dan bestel je dat. Vind je het niets, is het te duur, niet wat je zoekt of zijn er teveel mensen met problemen? In dat geval koop je een 'oude' PowerBook voor minder dan wat je nu betaalt.

Ik ben echt heel blij met m'n PowerBookje (12", 1.5Ghz) maar super snel is anders. Alles werkt gewoon goed hoor, maar net wat meer pit zou prettig zijn bij het dagelijkse Firefox/Thunderbird gebruik. Moet wel zeggen dat dit voor een deel ook aan FF/TB ligt die niet super geoptimaliseerd zijn voor de Mac en zelfs een aantal lompe bugs hebben waardoor ze (soms) erg beroerd draaien op de Mac. Ook gebruik ik iTerm nogal intensief en dat heeft ook wat CPU gerelateerde problemen (100% CPU bij typen na lang gebruik). Best irritant :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:37:
Biedt Apple op dat moment niet wat ik zoek dan wordt het een Dell notebook (even mijn trots wegslikken), maar hopelijk wordt het toch weer gewoon een Apple. :*)
Ik heb daar eens een hele lange post aan gewijd dat ik gewoon niet begrijp dat Apple de mini desnoods niet tikkie groter heeft gemaakt en meer een media pc. Er zijn weinig dingen op dat gebied die voor mensen en gebruikersvriendelijk zijn en er gelikt uit zien. Dus volgens mij behoorlijk gat in de markt als het een lekker gebruikersvriendelijk ding zou zijn met wat serieuzere mogelijkheden dan iets als Front Row. Dus ik hoop ook dat ze wat dat betreft 10 jan ook nog wat laten zien. Ik had eigenlijk al wel verwacht dat 3rd parties met een unit zouden komen net als die perfect passende HD's voor de mini Mac waardoor je meer mogelijkheden krijgt. Maar goed, als de snelheid ensich wat te matig is heeft dat misschien ook niet zoveel zin.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1