Harman Kardon... aansluitprobleem 6.1

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik word helemaal knettergek inmiddels.
Ik heb een Harman kardon AVR 235 aangeschaft, met een 6.1 HKTS8 speaker set.
dit speaker set, bevat als extra een center achterspeaker.

Nu komt de hamvraag:
hoe in godsnaam sluit ik dit aan!?!

de handleidingen onderling zijn nog al verschillend van mening.
het punt zit hem namelijk in het feit of ik de surround satellieten dien aan te sluiten als surround L + R of als Surround BACK L + R... en... waar sluit ik de center achter dan weer op aan :?

omdat ik een ruimte heb van ongeveer een meter achter mijn bank, heb ik de satellieten op surround back L + R aangesloten. Echter, om in de AVR deze speakers te kunnen activeren, MOET ik ingeven dat er surround L + R speakers aanwezig zijn. ja en dan wordt het lastig... die zijn er niet... ik kies ervoor om toch maar net te doen alsof die er zijn, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ik het dan helemaal goed doe.
Stop ik nu een DTS opgenomen live concert in de DVD speler, dan schakelt de aVR automatisch over op DTS settings, alleen niet de NEO 6 MUSIC setting die ik heb geprogrammeerd; de achterluidsprekers blijven uit, totdat ik handmatig selecteer dat hij die moet weergeven. :(

dat doe ik dus duidelijk niet goed.

de handleiding van de speakers zegt dat ik ze weldegelijk op surround achter dien aan te sluiten, maar de handleiding van de AVR zegt juist weer dat in geval van 7.1 setup de achterspeakers kunnen worden aangestuurd. Ook zegt deze handleiding dat er eigenlijk geen 6.1 mogelijk is... het kan wel, maar dan zullen de gescheiden kanalen van de achter speaker, gecentreerd worden en alleen het rechterkanaal worden weergegeven :? 8)7

I'm completely lost ;(

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, er staat dat het apparaat 6.1 kan weergeven... DWZ dat als er een 6.1 bron aanwezig is, dat dit geluid naar de beide achterspeakers gestuurd wordt...
It is appropriate to configure the AVR 235 for either 5.1- or 7.1-channel operation, but not for
6.1 channels. When 6.1-channel program material or a 6.1-channel processing mode is in use, material for the surround back channel will be outputted simultaneously through both the Surround Back Left and Right Speaker Outputs. Connecting only one loudspeaker to these speaker terminals will not only deprive you of the benefits of 7.1-channel surround modes, such as Logic 7, but will also interfere with the functioning of EzSet speaker calibration, as described on page 23. It may also put undesirable strain on the surround back amplifier circuits and power supplies.

[ Voor 116% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2005 11:17 ]

• paQ
nou idd... want ik kan de NEO 6 Music, instellen op een 6 kanaals weergave.
Dan geeft ie het geluid ook wel netjes weer hoor, maar ik blijf met de vragen zitten
- moet ik de satellieten nou op de achter of zijkanalen aansluiten, en ... waarop sluit ik nou precies de rear center aan?

Ik ben niet van plan, om iedere keer als ik terug naar een DVD menu ben geweest of op stop heb gedrukt, ik weer de settings opnieuw kan ingeven... want dat gebeurd er dus.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, volgens de tekening op de achterkanalen... Aangezien de 6.1/7.1 speakers achter de luisteraar komen... De surrounds moet je dan naast je zetten, en dat worden dan de zijspeakers...

De rear center zul je dus gewoon op één van beide uitgangen kunnen zetten, en dat zal bij 6.1 prima werken... Bij 7.1 modus zul je wel informatie missen...

Heb je trouwens al eens geprobeerd in het OSD te kijken, staan een hoop extra instellingen...

• paQ
ik heb de OSD helemaal doorgelopen, maar daar zie je duidelij wat er gebeurd met de zij en achterkanalen.
Zodra je de zijkanalen uitschakeld, dan worden de achterkanalen gedeactiveerd :|

dus...
al hangen de speakers bijna een meter achter me, TOCH op de zijkanalen aansluiten? ondanks dat de kleurcodes overeenkwamen met de bijgevoegde bekabeling?

• paQ
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2005 @ 11:21:
Nouja, volgens de tekening op de achterkanalen... Aangezien de 6.1/7.1 speakers achter de luisteraar komen... De surrounds moet je dan naast je zetten, en dat worden dan de zijspeakers...

De rear center zul je dus gewoon op één van beide uitgangen kunnen zetten, en dat zal bij 6.1 prima werken... Bij 7.1 modus zul je wel informatie missen...

Heb je trouwens al eens geprobeerd in het OSD te kijken, staan een hoop extra instellingen...
je hebt volgens mij toch gelijk...
Ik heb nog eens even de meegeleverde kabels bekeken.
Ik heb:
groen
rood
wit
blauw
grijs
beige

groen - center
rood - FR
wit - FL
blauw en grijs Surround L + R
en beige en bruin zijn achter L + R

aangezien ik geen bruine kabel heb, wel een beige, neem ik aan dat de center achter idd op het achter surround kanaal komt...

:)

Verwijderd

Deze homecinema NOOB }:O heeft ook twee vraagjes over de cineworld 8 set van HK
- avr 235
- dvd 22
- hkts 8

(heb al een en ander zitten lezen op GOT en andere sites)

1) De genen die deze set hebben, hoeveel speakers hebben jullie aangelosten? 5 of 6 sataliet speakers.
Zelf heb ik gekozen voor 5 (oa door wat er in de handleiding stond).

Wie van jullie heeft er 6 aangesloten en wat kan dan allemaal wel / niet
(moet zeggen als NOOB wordt ik niet veel wijzer van de handleiding van HK) 8)7

2) Vanochtend stond de radio aan en moet zeggen dat het geluid een beetje blikkerig is (5 kanaals stereo). Tot mijn schrik zag ik dat de subwoofer op standby stond. Mijn vraag, kan je ook kiezen voor 5 kanaals stereo MET subwoofer :? :? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 16:18 ]

Pagina: 1