Silence My 6800GT/Ultra!

Pagina: 1
Acties:

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een half jaartje een 6800GT. Niet zo bijzonder, ahoewel hij loopt vanuit de fabriek al op ultra speeds, das dus mooi mee genomen. Maar ik begin me zo langzamerhand wel te irriteren aan de gigantische hoeveelheid geluid dat geeft als de fans harder gaan draaien. Een opsteigend vliegtuig zou er stil bij zijn :X

Voor de duidelijkheid, ik heb deze VGA.

Gainward 6800GT 2400/Ultra Golden Sample.

Afbeeldingslocatie: http://www.skenegroup.net/common/images/gw_2400_ultra/kortti_ylhaalta.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.skenegroup.net/common/images/gw_2400_ultra/kortti_jaahy_irti.jpg

Zoals je ziet zitten er 2 huge ass 80MM coolers op die al dat lawaai veroorzaken. Die wil ik dus gaan vervangen door 2 zalman coolers.

Deze om precies te zijn.

http://www.alternate.nl/h...rue&artno=TL6Z01&#tecData

Ik heb voor die fan gekozen omdat het er 1 is die maar 15mm hoog is, maar wel gewoon 80MM rond is.

Maar nu is mijn vraag, hoe ga ik die 2 coolers op de ene 3 pins connectortje aansluiten? Want er zit naar mijn weten maar 1 zon connector op de VGA. Of zou ik er gewoon 1 op de VGA kunnen aansluiten en 1 op m'n moederbord zonder dat er allemaal lampjes gaan knipperen en alarmbelletjes gaan rinkelen?

Thanks In Advance,
-Heaget

[ Voor 9% gewijzigd door Heaget op 11-12-2005 10:40 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Waarom moelijk doen....gewoon deze erop
[rml][ VF700 Cu/Alcu] Zalman's Actieve GPU Cooler II[/rml]

Tubes....It's what make music music!

• Heaget
Ik wil namelijk liever niet de heatsink eraf halen.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Heaget schreef op zondag 11 december 2005 @ 10:35:
Ik wil namelijk liever niet de heatsink eraf halen.
Waarom niet???....is er zo of. Fluitje van een cent. Ben je beter of dan 1 of ander vreemde constructie in elkaar te gaan flansen. Artic Silver 5 ertussen de zalman aan een fanbay hangen (als je die heb) of je koopt een fancontroller van zalman erbij.....klaar
En als je de LU versie koopt met led ziet het er nog :9~ uit ook

En het koelt beter......

Tubes....It's what make music music!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
het zijn 2 60mm fans.

ik heb die kaart ook gehad, heatsink haal je er heel gemakkelijk af.
gewoon een nv silencer 5 of een vf700 op zetten maakt niet echt uit welke ze werken allebei erg goed.

• Heaget
Mja het zit zo, ik heb nog nooit een VGA heatsink verwijderd. En ik wu m'n garantie nog wel even behouden. Voor de rest heb ik niets te klagen over de koelprestaties, die zijn namelijk gewoon goed.

Verwijderd

Op een VGA-kaart zit trouwens nooit een 3 pins aansluiting, maar altijd een kleine 2 pins aansluiting voor de fan ;)
En je kunt gewoon die fans op je mobo aansluiting ;) Het klopt idd wel denk ik dat het 60mm fans zijn en niet 80mm, maar ik weet het niet zeker. Succes ermee ;)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Je hoeft de fan-connector op de videokaart zelf niet ens te gebruiken. Die zalman koelers kun je ook wel op moederbord/fancontroller/voeding aansluiten.

Al vraag ik me wel af wat het nut is om er twee zalmans op te zetten. Er zit weliswaar een mooie stock heatsink op de kaart, maar toch denk ik dat een Zalman VF700 koeler een betere oplossing is. Die heeft 1 grote fan met een relatief grote luchtverplaatsing (meer dan die dunne zalman koelertjes).

Goud is geen geld

• ikman
zo lang jij de kaart in zijn orginele staat terug kan brengen heb je garantie.

bij zalman krijg je een verloop stekkertje die je aan je voeding moet hangen.
bij de nv silencer 5 kan je hem gewoon op de kaart prikken.

[ Voor 48% gewijzigd door ikman op 11-12-2005 11:46 ]

• Heaget
Frank_Knopers schreef op zondag 11 december 2005 @ 11:43:
Je hoeft de fan-connector op de videokaart zelf niet ens te gebruiken. Die zalman koelers kun je ook wel op moederbord/fancontroller/voeding aansluiten.

Al vraag ik me wel af wat het nut is om er twee zalmans op te zetten. Er zit weliswaar een mooie stock heatsink op de kaart, maar toch denk ik dat een Zalman VF700 koeler een betere oplossing is. Die heeft 1 grote fan met een relatief grote luchtverplaatsing (meer dan die dunne zalman koelertjes).
Ik koos voor die dunne coolertjes omdat het anders niet in de Gainward constructie past. Maar ik denk wel dat die 2 coolers meer luchtverplaatsing zullen geven dan die VF700 koeler. Maar als ik die fan connector op de VGA niet hoef te gebruiken dan koop ik maar 2 60mm fans en schroef ik die erop. M'n oog viel trouwens nog op een 60mm papst fan.

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TL4P02&

Maar is 27DB niet veel?

NV Silencer5 past volgens mij niet op m'n kaart, daar had ik namelijk al eens naar gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 11-12-2005 11:49 ]

Verwijderd

Hmm, de originele koeler heeft wel 2 fans, maar de opstelling tov de heatsinks lijkt mij niet zo ideaal mbt tot de airflow. Ik heb de indruk dat de airflow in deze opstelling maar zo een beetje willekeurig is, ipv systematisch langs de heatsink te blazen. Daarbij lijkt de sink op de core niet zo veel contactopp te hebben.
De VF700 is hiervoor veel beter geoptimaliseerd. Dan wordt je core perfect gekoeld door de waaier, en als je de memsinkjes nog laat zitten, krijgen deze ook al een mooie flow om gekoeld te worden.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:17
ik kan het zo niet helemaal goed zien, maar volgens mij heb je daar op je core een vette koperen koeler erop zitten met heel veel fins. dus daar zou ik niet aan komen.
gewoon effe kijken wat een goede airflow koeler is die stil is.

[ Voor 17% gewijzigd door dangerpaki op 11-12-2005 12:02 ]

Verwijderd

dangerpaki schreef op zondag 11 december 2005 @ 12:01:
ik kan het zo niet helemaal goed zien, maar volgens mij heb je daar op je core een vette koperen koeler erop zitten met heel veel fins. dus daar zou ik niet aan komen.
gewoon effe kijken wat een goede airflow koeler is die stil is.
Mja maar langs die koperen sink, gaat volgens mij geen scheet airflow, hoe hard de fans ook blazen (gezien de opstelling en het ontwerp van de koeler).
Maw: een vette sink, goede memsinkjes en 2 fans -> op het eerste zicht allemaal nice, maar wordt gewoon verbrod door een slecht ontwerp...
En dan lijkt de vf700 in deze situatie ideaal (zeker als je hem gebruikt icm de originele heatsinkjes)

Dit is volgens mij hoe de airflow gaat:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/7955/korttijaahyirti29oo.th.jpg

De zone tussen de 2 fans krijgt net geen airflow omdat de 2fans daar eigenlijk tegen mekaar opblazen en zo elkaars airflow opheffen. Aangeduid in het blauw. Maw is de koperen heatsink zowat de enige zone op de kaart die net geen luchtstroming krijgt, en wordt daardoor niet goe gekoeld.

De vf700 darentegen koelt direct de core met een serieus opp en een mooie airflow. hij is dan ook redelijk stil en de airflow gaat van het centrum van de kaart in alle richtingen naar buiten toe waardoor de memsinks ook een ideale flow krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 12:17 ]

Verwijderd

fanductje om die mooie koperen heatsink heenbouwen zou ik zeggen, dan krijg je een beetje nv silencer achtig effect, niet twee fans, 1 grote is beter

• ikman
Heaget schreef op zondag 11 december 2005 @ 11:48:
[...]
NV Silencer5 past volgens mij niet op m'n kaart, daar had ik namelijk al eens naar gekeken.
nv silencer is compatible met de 6800 serie + op mijn gt en ultra van gainward paste hij prima.

[ Voor 10% gewijzigd door ikman op 11-12-2005 14:10 ]

• Castlelane
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-11-2022
http://www.gainward.de/drivers/XPRTOOL335.zip

Probeer eerst dit eens. Werkt goed voor mijn Gigabyte 6600GT stofzuiger.

• Heaget
Castlelane schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:12:
http://www.gainward.de/drivers/XPRTOOL335.zip

Probeer eerst dit eens. Werkt goed voor mijn Gigabyte 6600GT stofzuiger.
had ik al geinstalleerd, maar die regelt de snelheden automatisch.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
in rivatuner kun je tegenwoordig ook instellen hoe snel je fans draaien.

• Heaget
Ja maar het zijn temp controlled fans, ze gaan auto.harder draaien als her warmer word.
Pagina: 1