Toon posts:

Verschil tussen s478 en s775 P4 merkbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een oude s478 P4 met een agp-videokaart, en omdat ik een nieuwe wilde ben ik overgestapt naar een s939 moederbord met een AMD 4400+ cpu er in. Daar deze totaal niet voldoet aan mijn verwachtingen (hij voelt gewoon trager dan die P4), ben ik van plan deze weer weg te doen en me er een andere Intel terug in de plaats te zetten. Gezien de aankoop van die 4400+ vorige week is nu mijn budget niet echt ruim meer, en zou ik het op een P4 640 houden.

Mijn vraag is of er iemand uit ervaring kan zeggen of je met die 640 het gevoel gaat hebben dat die sneller draait dan mijn 3.0 gighz nu (ddr2 tov ddr geheugen), of gaat dit gelijk die AMD resulteren in het gevoel dat je weer met je oude P3 bezig bent. Ik heb reeds gezocht op internet of er benchmarks zijn waarin de beide intel sockets, maar er is nooit een vergelijking tussen 775 en 478 socket. Altijd vergelijkingen met AMD cpu's die ik sowieso niet meer koop.

Omdat ik weet dat dit nogal veel reactie kan uitlokken pro AMD, vraag ik gewoon hier niets over te posten. AMD komt er voor mij niet in, dus "Intel is minder dan amd"-posts bekijk ik gewoon niet

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Mssn kun je je oude upgraden naar een Pentium Mobile?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er is niet 1 s478 P4 en 1 775 P4, er zijn zo veel verschillende dat je een 775 kan kopen die veel sneller is maar ook eentje die veel langzamer is. Ik denk dat je met de proc die jij op het oog hebt zeker sneller gaat dan een P3. Maar als je hem vergelijkt met de 4400 zouden de verschillen eerder positief uitvallen voor de AMD.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
het probleem van die oude P4 was niet de processor die ik kwijt wou, maar liefst een Pci-e videokaart. Daar ik die niet kon vinden voor de s478 serie, heb ik maar direct ander moederbord en processor bijgekocht en me laten leiden door wat ik overal gelezen had...

@fsfikke: dat is wat ik ook zo vreemd vind. Ik dacht ook echt dat die 4400 een stuk sneller ging gaan/alleszins vlotter werken. Het probleem is dat ik zelfs geen benchmarks kon uitvoeren, want sisoft sandra crashte telkens bij een test. Ik heb de cpu in de winkel op een ander Asus moederbord gehad, en met een andere 4400 op mijn moederbord getest, maar het resultaat was telkens hetzelfde. De kans dat beide moederborden/cpu's mankeerden is volgens mij onbestaand. De 4400 stak die P4 wel voorbij in echt intensieve cpu taken, maar anders ging die P4 echt vlotter vooruit. Opstarten ging die P4 ongeveer 1 minuut sneller dan die AMD, en als je 1 zwaar proces uitvoert voelde je met beide systemen dat ze al zwaar aan het rekenen waren... helemaal niets gemerkt dus van de extra core die je vlotter zou laten doorwerken :(

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 22:41 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 22:29:
Ik had een oude s478 P4 met een agp-videokaart, en omdat ik een nieuwe wilde ben ik overgestapt naar een s939 moederbord met een AMD 4400+ cpu er in. Daar deze totaal niet voldoet aan mijn verwachtingen (hij voelt gewoon trager dan die P4), ben ik van plan deze weer weg te doen en me er een andere Intel terug in de plaats te zetten. Gezien de aankoop van die 4400+ vorige week is nu mijn budget niet echt ruim meer, en zou ik het op een P4 640 houden.

Mijn vraag is of er iemand uit ervaring kan zeggen of je met die 640 het gevoel gaat hebben dat die sneller draait dan mijn 3.0 gighz nu (ddr2 tov ddr geheugen), of gaat dit gelijk die AMD resulteren in het gevoel dat je weer met je oude P3 bezig bent. Ik heb reeds gezocht op internet of er benchmarks zijn waarin de beide intel sockets, maar er is nooit een vergelijking tussen 775 en 478 socket. Altijd vergelijkingen met AMD cpu's die ik sowieso niet meer koop.

Omdat ik weet dat dit nogal veel reactie kan uitlokken pro AMD, vraag ik gewoon hier niets over te posten. AMD komt er voor mij niet in, dus "Intel is minder dan amd"-posts bekijk ik gewoon niet
Trager dan een P4? Dan doe je iets goed fout. Mijn pc zonder RAID reageert beter dan onze P4, zeker weten! (3500+ tegenover P4 3,2)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ermee terug gegaan naar de winkel waar we toch bijna een halve dag geprobeerd hebben andere drivers te zoeken, en het ging echt niet vooruit. Hetzelfde heb ik gehad met een XP1800 en een P4 1800 mhz, toen heb ik die amd ook gedumpt.

Het waren wel vooral de driverproblemen met het moederbord die het me gewoon beu gemaakt hebben, als dat moederbord goed gewerkt had, had ik die AMD cpu mischien gehouden. Ik werk wel op de Ati chipset met dat moederbord, dat omdat mijn harde schijven niet samen zullen werken met een N-force 4 chipset, en ik geen zin heb om ze te flashen (staat te veel belangrijke data op)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 07:31

mace

Sapere Aude

Serieus kerel, denk er eens even 3x over na, er moet wel iets fouts gegaan zijn. :)

Ik denk echt niet dat een s478 p4 sneller kan aanvoelen dan een 4400+ , volgens mij beeld je je het gedeeltelijk in, en heb je ergens iets fout geconfigureerd of werkt een bepaald stukkie hardware niet lekker met de andere samen.

Volgens mij kom je al iets bevooroordeeld in deze situatie, omdat je dit al eerder zou hebben gehad.
:)

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 10-12-2005 23:15 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 22:37:
het probleem van die oude P4 was niet de processor die ik kwijt wou, maar liefst een Pci-e videokaart. Daar ik die niet kon vinden voor de s478 serie, heb ik maar direct ander moederbord en processor bijgekocht en me laten leiden door wat ik overal gelezen had...

@fsfikke: dat is wat ik ook zo vreemd vind. Ik dacht ook echt dat die 4400 een stuk sneller ging gaan/alleszins vlotter werken. Het probleem is dat ik zelfs geen benchmarks kon uitvoeren, want sisoft sandra crashte telkens bij een test. Ik heb de cpu in de winkel op een ander Asus moederbord gehad, en met een andere 4400 op mijn moederbord getest, maar het resultaat was telkens hetzelfde. De kans dat beide moederborden/cpu's mankeerden is volgens mij onbestaand. De 4400 stak die P4 wel voorbij in echt intensieve cpu taken, maar anders ging die P4 echt vlotter vooruit. Opstarten ging die P4 ongeveer 1 minuut sneller dan die AMD, en als je 1 zwaar proces uitvoert voelde je met beide systemen dat ze al zwaar aan het rekenen waren... helemaal niets gemerkt dus van de extra core die je vlotter zou laten doorwerken :(
Heb je ook ander geheugen geprobeerd??

Die extra core wordt nog niet echt door windows gebruikt omdat het niet multi threaded? opgezet is...
De huidige programma's, iig de meeste, ook niet...
Je kan wel een programma toewijzen aan een core dmv task manager...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
Dit topic is nou precies wat ik bedoel in mijn eigen topic.
MaCe1337 schreef: Volgeng mij kom je al iets bevooroordeeld in deze situatie, omdat je dit al eerder zou hebben gehad.:)
Ja ik ken het verschijnsel :|
Even mijn enige positieve bijdrage aan dit topic leveren: Heb je wel alle chipset drivers en AGP GART dingen en ide drivers enzo van je moederbord geinstalleerd?

[ Voor 57% gewijzigd door 0siris op 10-12-2005 22:59 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
hij voelt niet alleen sneller aan, bij opstarten gaat die P4 hem zelfs voorbij. qua reactietijd, als je een programma opstart of zo zijn ze allebij even snel, maar door mappen bladeren en zo moet je bij die AMD gelijk altijd ff wachten voor de map open gaat.

Ik begrijp het zelf ook niet 100%, maar er is met een ander moederbord en andere cpu getest. Ook met een ander videokaart, allebei hetzelfde geheugen...

Zelfs de meegeleverde audiodrivers wilden bij geen van de 2 moederborden installeren, zogenaamd dat er andere hardware in zat. Lan-drivers installeerden maar beide moederborden slaagden er niet in om een IP-adres te verkrijgen.
Ofwel is het de cpu die niet vooruit wil (wat ik zelf ook moeilijk te geloven vind) ofwel is het het moederbord van Asus met die Ati chipset dat helemaal niet op punt staat, hoewel ik op anandtech en op enkele andere plaatsen echt positieve reviews van gelezen heb. Een ander s939 moederbord kan ik niet nemen, want dan zit ik vast met die harde schijven op de Nforce 4 chipset. Via chipsets verkoopt mijn pc-dealer niet, dus daar kan ik niet naar uitwijken.

edit:

@shellghost: we hebben de moederborden geprobeerd met Geil Platinumseries geheugen, nadat die verkoper iemand opgebeld had die hem verzekerd heeft dat het daarmee zeker moest werken. Windows geeft in de taskmanager aan dat er 2 cores zijn, gelijk met die virtuele 2de core bij HyperTreading, dus ik vermoed wel dat de 2 cores werken. Verder zie je bij een zware belasting dat de ene core voor 80% belast wordt (hoger worden ze blijkbaar niet belast 8)7) en de ander blijft op een 5% zweven.

Het probleem is dat ik niet kan verwisselen, ik heb alleen Geil Platinumserie en Geil ValueRam. Beiden komen een test met Memtest perfect door, in beide systemen. Voor zover dit als hetzelfde geheugen telt weet ik niet, het is nog steeds hetzelfde merk, maar toch wel andere chips vermoed ik

het andere deel dat hetzelfde bleef, is de voeding. we hebben telkens getest met een OCZ modstream 520W die meer dan genoeg kracht heeft voor dit systeem, en dat nog steeds perfecte spanningen aflevert (zit terug in mijn P4 die nu perfect stabiel draait)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 22:59 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zou het geheugen dan niet eens veranderd moeten worden???
Dat is dus de enige constante factor tot nu toe...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Er moet echt ergens iets verkeerd zijn gegaan, als je slechts 1 zeer arbeidsintensief programma draait wat maar uit 1 thread bestaat en dus op 1 core van je dualcore processor dan kan de Pentium 4 misschien een beetje sneller zijn, maar in alle andere gevallen moet de AMD gewoon sneller zijn of je hebt ergens een fout gemaakt.

Dat vind ik nu juist het fijne aan alle AMD systemen welke ik tot nog toe heb gehad, een Intel is uiteindelijk wel redelijk snel maar de AMD reageert bij mijn PC's gewoon stukken vlotter, ik wil zo min mogelijk tegen de korte zandlopertjes aan zitten te kijken (zoals in je klikt op het pictogrammetje en het duur een paar seconden voordat er iets gebeurt) en dat heb ik bij een AMD juist helemaal niet. Opstarten is eigenlijk bijna onafhankelijk van je cpu, vooral geheugen en harde schijf spelen hier een grote rol bij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is nooit een vergelijking geweest tussen So478 en So775 omdat er geen verschil in prestaties is. Niets :o

Exact dezelfde core interfacet met exact dezelfde northbridges op de twee platforms :o

Wel is het zo dat niet alle Intel CPUs voor beide sockets uitgebracht zijn (de 775 kan meer stroom leveren), maar dat is een verschil tussen CPUs, niet sockets, net zo goed als dat niet alle P4 chipsets op beide socktettypes beschikbaar zijn - maar ook daar zijn het de chipsets die het verschil uitmaken.

Geen verschil dus - iets wat je in een willekeurige review van het So775-platform had kunnen lezen. Verder lijkt me je reactie op je huidige problemen erg voorbarig de schuld bij de hardware en niet de manier waarop je drivers+software geinstalleerd hebt - maar dat is jouw zaak. Wat echter hier wel foutloopt dat GoT zaak is, is dat de offtopic manier waarop je deze topic gestart hebt (90% van je topicstart gaat over iets anders dan je titelvraag), de discussie alle kanten op gaat. Daar heeft niemand wat aan :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.