Toon posts:

Hauppauge TV kaart op nieuwe Siemens SCALEO P ???

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Heb gisteren (in Brugge in de lokale Carrefour winkel) een nieuwe FUJITSU SIEMENS SCALEO P PC gekocht.
Het was een m.i. goede prijs/kwaliteit aanbieding (P4 3.06 GHz (519) Prescott 775, 2 x512 MB DDR400 Ram, 250 Sata HDD, DVD dual layer, Multigeheugenkaartlezer, ATI RADEON X550 128/256 MB PCIe TV-out.
Voor de prijs van 725 Euro incl BTW en 2 jaar garantie (op faktuur). Met alle officiële licenties natuurlijk. De eerste keer dat ik een zogenaamde merk-PC gekocht heb.
Juiste type omschrijving op de doos : SCALEO P+CR K3/CBN SCALEO PµATX 350W/ Sis649 Socket 775 MB
Ik speel nooit geen spelletjes, maar werk voornamelijk met email, MS Office en een boekhoudpakket.
Het omzetten van alle data en de installatie van mijn software ging probleemloos. Mijn enige hobby die ik ook op mijn PC uitoefen is af en toe videomontage met mijn "oud video montagepakket" Pinnacle Studio 8.12 dat het hier opnieuw prima doet. Meer toeters en bellen heb ik niet nodig.

Nu echter mijn groot probleem en vraag : in mijn vorige PC's heb ik steeds een PCI Hauppauge TV kaart gebruikt (848 chip) dewelke steeds probleemloos werkte. Die kaart had reeds 2 PC's zogenaamd versleten. Ik kon soms gezellig TV of voetbal kijken in een hoekje op mijn TFT scherm terwijl ik werkte. Na de installatie van alle software en het overzetten van mijn data, heb ik er vanmorgen de Hauppauge kaart in gemonteerd. De Siemens heeft immers een doodgewone PC kast die gemakkelijke kan opengemaakt worden (met de klassieke schroeven).
Op deze nieuwe SIEMENS PC wordt de hardware van deze Hauppauge kaart wel degelijk perfect herkend (ik downloadde de laatste driver van op de site van Hauppauge) en bij het opstarten detecteert Windows XP deze kaart met plug en play, maar vanals ik de toepassings software opstart, hangt mijn gans systeem onmiddellijk. Niets helpt nog, ook geen Crt+Alt+Del. Ik heb alle combinaties geprobeerd, ook met oudere drivers of oudere versies van de software van Hauppauge : niets helpt echter. Ik heb ook een versie van Powerdirector of zoiets geprobeerd : hier kon ik de software wel opstarten, de tuner zocht zijn zenders, maar na een paar seconden bleef het beeld ook ophangen.

Vanmiddag ben ik dan naar de lokale computerwinkel geweest en deze beweert dat geen enkele TV kaart ooit in deze Siemens zal kunnen werken, omdat de VGA ATI X550HM 128M/256M PCIe met TV-Out kaart in deze Siemens gebruik maakt van shared geheugen (van mijn 1024 MB Ram), en dat door een adresseringsprobleem mijn Hauppauge TV kaart NOOIT zal kunnen functioneren in deze PC. Ook niet als ik een nieuwe USB versie van een TV kaart koop. M.a.w. ik zal nooit geen TV meer kunnen kijken via een ingebouwde of externe tuner op deze PC ! Ik wist ervan dat zulke kaarten bestonden, dat ze meestal merkelijk trager waren, maar stond er gisteren hoegenaamd niet bij stil dat dit bij deze PC ook het geval was. Ik wist niet dat ATI ook zo'n chips liets monteren bij moederbordfabrikanten. En ik wist nog minder dat ik hierdoor geen TV tuner meer kon gebruiken.

Ik vind dit bijzonder jammer, maar ben niet voor 100% zeker of zijn bewering wel correct is.
Klopt deze uitleg ?
Ik vermoed dat de ATI schermkaart om kostprijstechnische redenen waarschijnlijk op het moederbord vast zal geïncorporeerd zijn, of niet ? Ik vind deze info niet terug op de site van Siemens.
Bestaat er een alternatief om toch een TV tuner te gebruiken op deze PC (buiten de PC buitengooien natuurlijk, want dit kan ik me niet veroorloven, en bepaalde leden van dit forum zullen waarschijnlijk en misschien terecht wijzen dat ik maar geen PC moest kopen in een grootwarenhuis) ? Maar daarmee is mijn probleem niet opgelost.

Ik dank alvast op voorhand iedereen die me kan helpen !

Groetjes,

Marc uit Brugge, België :? :? :?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Heb van niemand geen reactie ontvangen.

En vandaag heb ik het er dus op gewaagd om een nieuwe Pinnacle PCTV 40i te kopen en te installeren : opluchting ! Na een volledige automatische installatie (vanaf een zelfstartende CD Rom met stuurprogramma's en Pinnacle Media Center, werkt alles perfect. En de kwaliteit van het TV beeld is veel beter dan dat van mijn vroegere Hauppauge.

Het is dus grote zever dat een TV kaart niet werkt in een PC met een schermkaart die een gedeelte van het RAM geheugen van de PC gebruikt. Met deze ATI Radeon X550 128/256PCI werkt het dus probleemloos !

Groetjes

Marc :) :) :)