[SCSI Raid] firmware LSI Logic 1020/1030 corrupt

Pagina: 1
Acties:

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:08
[reeds uitgebreide googlesearch gedaan maar geen resultaat]

Wat een eenvoudige firmware flash zou moeten zijn, is op een ramp(je) uitgelopen.

Situatie:
HP XW 8200 dual xeon workstation met embedded LSI Logic SCSI Raid adapter.

Beoogd resultaat:
Raid striping activeren ten behoeve van twee SCSI schijven.

Wat ging er verkeerd?
De firmware van de adapter stond alleen raid-1 toe. Vervolgens de laatste firmware van de HP-site gehaald en geflasht.

Feitelijke resultaat:
Na het initialiseren van de adapter volgt een foutmelding: de doorvoersnelheid is slechts 80 ipv 320 Mb.
Grootste probleem is echter dat het configuratiescherm van de SCSI Raid adapter - dat met CTRL C - op te roepen is tijdens het booten - alleen nog maar letter en cijfersoep geeft. Het scherm bestaat uit willekeurige tekens. Raid-0 instellen is dus onmogelijk geworden!

Ik kan me niet voorstellen dat HP corrupte firmware op de site plaatst. Op de LSI Logic site kon ik echter geen alternatief vinden, kennelijk omdat die embedded SCSI RAID adapters alleen ondersteuning van fabrikant van de PC (HP dus) krijgen.

Wat heb ik in het proces verkeerd gedaan? Weet iemand waar ik alternatieve firmware voor de LSI kan downen?

(Windows start normaal op [in raid-1, de fabrieksinstelling]. Devicemanager zegt dat de LSI het typenummer LSI Logic 1020/1030 Ultra320 heeft)

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Geprobeerd om de orginele firmware erweer overheen te flashen? Deze kun je bijna altijd ook downloaden.

Edit: Volgens hp zit deze scsi controller erin: Optional U320 SCSI Controller - LSI 20320AR RAID 0,1 (required with SCSI HDDs)

[ Voor 39% gewijzigd door MoBi op 11-12-2005 08:25 ]

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op de website van lsilogic kun je ook firmware downloaden, al weet ik natuurlijk niet wat HP er aan veranderd heeft.

• dekeizer
Inmiddels de LSI Logic firmware en BIOS flash toegepast. Helaas geen effect.

Het rare is dat de adapter wel wordt herkend. Ook wordt er een RAID mirror array geladen.

Alleen het configuratiescherm van de adapter (toegankelijk tijdens boot) is corrupt en geeft letter- en cijfersoep.

Verwijderd

Deze is een jaar nieuwer:
http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swItem=wk-36508-1

Probeer deze eens.

Dit is alleen de firmware, geen tool erbij.

• dekeizer
Knarfy: deze driver wordt gek genoeg niet door WIN XP herkend als een nieuwere driver. Geen idee waarom.

Joopv: inmiddels geconstateerd dat deze SCSI RAID adapter door HP " embedded SCSI Adapter" wordt genoemd. Alleen de HP firmware en BIOS flash kunnen worden toegepast.

Na alle embedded firmware en BIOS flash mogelijkheden te hebben gedaan, blijkt dat de RAID 1 (mirror) wel werkt. Raid 0 (stripe) niet. Installeer je deze laatste optie, is het configuratiescherm niet langer toegankelijk.

Conclusie: hetzij de HP firmware en ROM voor een stripe werkt niet, hetzij mijn embedded adapter is een zeldzame uitzondering.
Imiddels aangemeld bij HP, ik vermoed dat zij de enigen zijn die uitleg kunnen geven.

edit [wat mij betreft kan deze op slot]

[ Voor 6% gewijzigd door dekeizer op 11-12-2005 22:12 ]

Pagina: 1