S-video naar S-video-kabel

Pagina: 1
Acties:

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 18:10
Goedendag,

ik heb mn dvd-speler met deze kabel aangesloten:

http://cgi.ebay.co.uk/S-V...egoryZ32837QQcmdZViewItem

Voorheen had ik em aangesloten met zo'n gele kabel, dat ging goed,
nu met die s-video heb ik zwart/wit beeld. De dvd-speler is Japans
(regiovrij). Wat doe ik fout?

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 15:05

El Martino

Zo niet, dan toch.

Japan heeft NTSC, vandaar je zwart-witte beeld. Beter kun je je DVD speler aansluiten via een RGB-scart, dan heb je altijd kleur ook al kan je TV geen NTSC aan (zoals bij jou blijkbaar het geval).

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• superpolm
El Martino schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:06:
Japan heeft NTSC, vandaar je zwart-witte beeld. Beter kun je je DVD speler aansluiten via een RGB-scart, dan heb je altijd kleur ook al kan je TV geen NTSC aan (zoals bij jou blijkbaar het geval).
Kan ik met zo'n RGB-scart wel mn geluid naar mn versterker sluizen?

• superpolm
Wat ik er nog vergeten ben bij te zetten:
ik heb 1 scart-ingang, en ik wil 1 gele ingang
vrijhouden voor een Super Nintendo.

Verwijderd

scart kan je splitten met een switch.
je hebt dan een blokje in je scart waar je die gele stekker en je audio in kan pluggen. op die manier kan je toch je audio omsluizen naar je versterker zoals je wilde :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-02 15:37

Nik

Gebruik dan de edit knop voortaan :)

Scart = stereo audio, dus zonde om te gebruiken naar je versterker. Koop liever een digitale coax of een optische kabel (toslink). Als je versterker dit ondersteunt.

Daarnaast, als je de dvd speler in scart plugt, hou je toch vanzelfspreken een gele tulp aansluiting over? of denk ik dan zo krom?

[ Voor 34% gewijzigd door Nik op 10-12-2005 18:15 ]

• superpolm
proller schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:14:

Daarnaast, als je de dvd speler in scart plugt, hou je toch vanzelfspreken een gele tulp aansluiting over? of denk ik dan zo krom?
Deze snap ik niet helemaal.

Iedergeval bedankt voor de reacties,
denk dat zo'n switch wel gaat werken.

• El Martino

El Martino

Zo niet, dan toch.

superpolm schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:08:
[...]

Kan ik met zo'n RGB-scart wel mn geluid naar mn versterker sluizen?
Absoluut. Ik ken jouw DVD speler niet, maar deze hebben altijd de mogelijkheid om, buiten de scartaansluiting om, geluid digitaal en vrijwel alle gevallen ook analoog met een versterker aan te sluiten.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• superpolm
El Martino schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:24:
[...]

Absoluut. Ik ken jouw DVD speler niet, maar deze hebben altijd de mogelijkheid om, buiten de scartaansluiting om, geluid digitaal en vrijwel alle gevallen ook analoog met een versterker aan te sluiten.
Ik zal eens op onderzoek uitgaan, bedankt

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Heb je een echte s-video ingang gebruikt of met een verloopje naar scart de scart ingang? Veel tv's hebben namelijk alleen maar composite en RGB video ingangen op hun scart ingang(en). Wat je dan krijgt is dat je het luminance deel van het s-video signaal op de composite video ingang aansluit -> zwart/wit.
De meest logische oplossing is om gewoon een scart kabel van DVD speler naar tv te gebruiken en het geluid doe je (altijd) rechtstreeks van je dvd speler met coax (digitaal) naar je receiver. En als je een stereo versterker hebt moet je twee analoge uitgangen gebruiken (die rode en witte aansluitingen).

• superpolm
Jag schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:35:
Heb je een echte s-video ingang gebruikt of met een verloopje naar scart de scart ingang? Veel tv's hebben namelijk alleen maar composite en RGB video ingangen op hun scart ingang(en). Wat je dan krijgt is dat je het luminance deel van het s-video signaal op de composite video ingang aansluit -> zwart/wit.
De meest logische oplossing is om gewoon een scart kabel van DVD speler naar tv te gebruiken en het geluid doe je (altijd) rechtstreeks van je dvd speler met coax (digitaal) naar je receiver. En als je een stereo versterker hebt moet je twee analoge uitgangen gebruiken (die rode en witte aansluitingen).
Ik heb een verloopstukje gebruikt.

Maar als ik een scartkabel van dvd naar tv gebruik heb ik geen
vrije ruimte meer voor een console of wel? (Heb maar 1 scart-ingang).
Dan wordt t tog een splitter voor mij denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door superpolm op 10-12-2005 19:58 ]

• El Martino

El Martino

Zo niet, dan toch.

Je kunt in jouw geval waarschijnlijk het beste een scartschakelaar gebruiken. Zie bijv. http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=528 Je hebt ze in verschillende uitvoeringen: zie hier de hele lijst.

[ Voor 3% gewijzigd door El Martino op 11-12-2005 10:19 ]

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Misschien moet je op je TV aangeven dat je met s/vhs binnen komt ipv composite, dat was iig het probleem met de tv van mn ouders. NTSC en PAL hebben hier iig niets mee te maken, een beetje tv slikt ze beiden. Het verschil tussen s/vhs en composite is een draadje extra, en dat moet je meestal in een menu aangeven op je tv.

blabla

• superpolm
MidiMaze schreef op zondag 11 december 2005 @ 21:15:
Misschien moet je op je TV aangeven dat je met s/vhs binnen komt ipv composite, dat was iig het probleem met de tv van mn ouders. NTSC en PAL hebben hier iig niets mee te maken, een beetje tv slikt ze beiden. Het verschil tussen s/vhs en composite is een draadje extra, en dat moet je meestal in een menu aangeven op je tv.
Enige wat ik kan vinden is 'land instelling'. Voor de rest zou ik niet
veel opties weten.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:14

Elektronicanet

Leds do it!

superpolm schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:58:
[...]
Ik heb een verloopstukje gebruikt.

Maar als ik een scartkabel van dvd naar tv gebruik heb ik geen
vrije ruimte meer voor een console of wel? (Heb maar 1 scart-ingang).
Dan wordt t tog een splitter voor mij denk ik.
Klopt, alleen zo'n scartsplitter gaat je probleem oplossen :)
Mijn ervaring is ook dat bij alle tv's die ik tot nu toe heb geprobeerd (zijn er > 5), het beeld zwart/wit is via een s-video > scart converter. Wat Jag zegt dus :)

Nederlander in België

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:12
Wat voor tv heb je :? Als het een beetje nieuwe is, ondersteund deze wel s-video over scart maar moet je even de instellingen aanpassen zoals al gezegd, heb je een oudere tv (of kleine tv met weinig opties) dan kan het zijn dat je tv geen s-video ondersteund :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op zondag 11 december 2005 @ 23:45:
[...]

Klopt, alleen zo'n scartsplitter gaat je probleem oplossen :)
Mijn ervaring is ook dat bij alle tv's die ik tot nu toe heb geprobeerd (zijn er > 5), het beeld zwart/wit is via een s-video > scart converter. Wat Jag zegt dus :)
Op mijn sony TV werkt zo'n convertertje prima. Echter, sony is zo handig om bij de scart inputs (ik heb er 3) op de tv af te drukken welke bronnen ze accepteren. Composiet doen ze allemaal, maar RGB doen er maar 1 of 2 (een vierkantje met RGB), en er is er maar 1 die s-video begrijpt (een vierkantje met een S)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 11:30:
[...]

Op mijn sony TV werkt zo'n convertertje prima. Echter, sony is zo handig om bij de scart inputs (ik heb er 3) op de tv af te drukken welke bronnen ze accepteren. Composiet doen ze allemaal, maar RGB doen er maar 1 of 2 (een vierkantje met RGB), en er is er maar 1 die s-video begrijpt (een vierkantje met een S)
Oh geniaal, ik vind dat dat bij wet verplicht moet worden, internationaal :P. Zo irritant dat je niet weet wat er achter die scart aansluiting zit :P. En vaak staat het niet eens in de handleiding! Bij mijn tv staat het alleen in de produktgids van Philips. Gelukkig geeft ie in beeld weer welk videosignaal gebruikt wordt: CVS (ofzo iets), Y/C of RGB. Moet je op zich ook redelijk technisch voor zijn om dat te snappen.
Pagina: 1