Luidruchtige PC

Pagina: 1
Acties:

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik heb net een nieuwe PC gekocht met de volgende specs:

P4 3.2 GHZ met HT 800Mhz FSB inc intel cooler
Asus P5GD1-VM moederbord
Aopen Geforce 6600 GT/TD
200GB ATA HDD

Maar het probleem is dat hij nogaal veel lawaai maakt. Normaal, als ik gewoon wat aan het internetten ben valt het geluid reuze mee. Maar zodra ik ga gamen of andere grafische applicaties ga openen begint hij nogal veel lawaai te maken. De video kaart is actief gekoeld. Maar ik denk zelf dat het de processor cooler is. Dat is dus een standaard intel cooler. ik heb hier nog wel een processor cooler liggen van Artic Cooling, de Super Silent Ultra TC 4, zal het helpen als ik die inbouw ? Word hij dan stiller tijdens het gamen?
alvast bedankt.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

ik zou zeggen..give It a try :)

Tubes....It's what make music music!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13
boxed koeler is niet echt stil nee. Ik heb hem vervangen door een Zalman. Stukke beter!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:15
stomme boxed cooler van een P4 (vooral Prescott) is behoorlijk luidruchtig. Zelf heb ik hem vervangen voor een WC setup, maar die CM cooler die je nog hebt liggen zal iig een stuk stiller zijn. Probeer het eens ;)

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik heb net even gekeken op de verpakking van die cooler, die is alleen voor socet 487, ik heb een 775...komt omdat ik net een nieuwe PC heb en die geen socket 487 meer heeft. Welke van Zalman is een beetje goed voor mijn PC of een andere cooler ?

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 21:50

dlmh

Lo-Fi

Er zijn echt al ZOVEEL topics geweest over het stiller maken van je PC.

Grootste lawaaimakers (in orde, van groot naar klein)

- CPU
- GPU
- PSU
- HDD

Om je PC stil te maken, moet je dus alle 4 de geluidsbronnen aanpakken. Wil je je PC stiller maken, zou ik bovenaan beginnen en dan naar onder werken om het meeste resultaat per keer te halen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Je kan ook de koeler die zoveel herrie maakt op 7 volt laten draaien. Dan is het geluid (bijna) weg. Een kwestie van even 2 pinnetjes op een molex omdraaien...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

VeeGee schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:21:
Ik heb net even gekeken op de verpakking van die cooler, die is alleen voor socet 487, ik heb een 775...komt omdat ik net een nieuwe PC heb en die geen socket 487 meer heeft. Welke van Zalman is een beetje goed voor mijn PC of een andere cooler ?
Die zijn er genoeg... Neem bijvoorbeeld de Zalman CNPS7700, kost zo'n 35 euro.

Maar zoals gezegd, er zijn topics met opsommingen van stille koelers in overvloed.

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 10-12-2005 18:28 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
SerialThrillaZ schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:22:
Er zijn echt al ZOVEEL topics geweest over het stiller maken van je PC.

Grootste lawaaimakers (in orde, van groot naar klein)

- CPU
- GPU
- PSU
- HDD

Om je PC stil te maken, moet je dus alle 4 de geluidsbronnen aanpakken. Wil je je PC stiller maken, zou ik bovenaan beginnen en dan naar onder werken om het meeste resultaat per keer te halen.
Volgens mij kun je dit lijstje beter een beetje aanpassen:

- GPU Koeler
- CPU Koeler
- HDD
- PSU Fan

Tegenwoordig zijn alle voedingen temperatuur gestuurd en maken die dingen minder lawaai dan een slak. De GPU koeler heeft vaak een irritant hoog brommetje, daardoor valt dat geluid veel harder uit dan je CPU koeler. De CPU koelers die AMD gebruikt zijn niet zó luidruchtig maar ook niet stil. De HDD wil vaak nog weleens gieren tijdens het spinngen, denk er aan als je Windows opstart, dan hoor ik alleen mijn HDD. Ook kan de HDD weleens wat ratelen/kraken (Vooral Maxtors)

/me Het is hier fluisterstil (8>

[ Voor 3% gewijzigd door WillemJanJansen op 10-12-2005 18:28 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

www.zalman.co.kr

En kijk voor S775 koelers :). Ik denk dat de 9500 ook op je socket zou moeten passen, maar ben niet zeker O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
WillemJanJansen schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:27:
[...]

Volgens mij kun je dit lijstje beter een beetje aanpassen:

- GPU Koeler
- CPU Koeler
- HDD
- PSU Fan

/me Het is hier fluisterstil (8>
SerialThrillaZ en jij vergeten de casefans ;). Afhankelijk van hoe ze zijn afgesteld:

- Case fans
- GPU koeler
- CPU koeler
- HDD
- PSU koeler

Bij mij is het als volgt :P :
- CPU koeler
- HDD
- Case fans/psu koeler (beide kan ik niet horen, maar dat kan ook gewoon aan mijn gehoor liggen ;) )

De GPU koeler komt bij mij idd niet voor in het lijstje :)

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 10-12-2005 19:38 ]

• WillemJanJansen
stefan001 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:36:
[...]

SerialThrillaZ en jij vergeten de casefans ;). Afhankelijk van hoe ze zijn afgesteld:

- Case fans
- GPU koeler
- CPU koeler
- HDD
- PSU koeler

Bij mij is het als volgt :P :
- CPU koeler
- HDD
- Case fans/psu koeler (beide kan ik niet horen, maar dat kan ook gewoon aan mijn gehoor liggen ;) )

De GPU koeler komt bij mij idd niet voor in het lijstje :)
Ja idd, de Casfans, ik heb er 1 van CoolerMaster maar wat maakt dat ding een herrie! Is een outtake naast mijn processorkoeler, door het "gaas" van mijn kast heen, vandaar een hoge zoem. Deze fan heb ik alleen voor de warme dagen in de zomer. Niet dat je dan achter je computer zit maar dit ding staat toch vaak aan te leechen maar dat is niet belangrijk hier.
Mijn Casefan staat in de winter dus gewoon uit.

Verder heb ik: Zalman 7000Cu @5 volt via de Meegeleverde fanmate.
Asus 6800 met de fan @ 15%

Dit waren de enige 2 herriemakers, al viel de Zalman nog wel mee. Maar je kunt dus genoeg aan het lawaai doen, zeker in de winter.

• stefan001
Ik heb een coolermaster ultra-achtig ding (ofzo), een 120mm @ 700 rpm @ 12V, sleeve bearing. Die hoor je niet hoor ;), en die gaat ook gewoon door het gaas heen :)

[ Voor 17% gewijzigd door stefan001 op 10-12-2005 20:49 ]

Verwijderd

denk dat het je gpu cooler is want een processor koeler gaat bij mijn denken niet sneller draaien wanneer je gaat gamen, een videokaart wel , zo heb ik t nmlijk ook ingesteld dat ie in windows @ 40% draait en tijdens gamen @ 100%

• stefan001
Onzin. De snelheid van mijn proc kan geregeld worden in het bios, afgestemd op de temperatuur van de proc.
Van videokaartkoelers weet ik het niet, die van mij is passief gekoeld (een geforce fx5200 :P )

• drooger
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Natuurlijk is het erg interessant wat de volgorde is van luid naar zacht in de pc, maar daar kom je niet ver mee. Ik zou zeggen, haal de zijkant van je pc eraf (moet wel kunnen) en gebruik je oren, scheelt weer aankopen die niet nodig waren.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is goed mogelijk dat beide fans sneller gaan draaien :). Die van de videokaart omdat ie in 3D modus moet werken, en je proc omdat ie volledig belast wordt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:56:
denk dat het je gpu cooler is want een processor koeler gaat bij mijn denken niet sneller draaien wanneer je gaat gamen, een videokaart wel , zo heb ik t nmlijk ook ingesteld dat ie in windows @ 40% draait en tijdens gamen @ 100%
Klopt, tenzij hij de intel versie van C&Q aan heeft staan (zal intel vast ook hebben, denk ik).

Probeer eens een CPU Burn te draaien, dan word je CPU voor 100& gebruikt en dus het heetste mogelijk, vlijft hij stil = je videokaart (wat ik eigenlijk al zeker weet dat de oorzaak is, heb ik namelijk ook).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Doe gewoon je kast open... Dan weet je het direct.

Verwijderd

weet je wat kraakt, een WD Raptor, of het ligt aan mij, als ik iets laad of rar, dan gaat ie de hele de hele tijd kkkkkkrrrkrkrkggkkrkrrrrggkkkrkkkr, niet om aan te horen, en ook als er een cd opspint.

• WillemJanJansen
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 23:41:
weet je wat kraakt, een WD Raptor, of het ligt aan mij, als ik iets laad of rar, dan gaat ie de hele de hele tijd kkkkkkrrrkrkrkggkkrkrrrrggkkkrkkkr, niet om aan te horen, en ook als er een cd opspint.
Goh, wat raar dat je het hoort, al spint een 10k RPM harde schijf op 8)7
Pagina: 1