Nieuw thuisnetwerk met server als router/accesspoint *

Pagina: 1
Acties:

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-04 11:13
Ik ben nu bezig met bedenken van een compleet nieuw thuisnetwerk, we hebben hier nu 2 pc's en een laptop draaien op een kabel verbinding van @Home via een sweex router (LB000021) Nu wil ik dit veranderen doormiddel van een Plll die ik hier nog heb liggen.
Kheb ff een schema gemaakt in paint om te laten zien wat de bedoeling is:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pieteroosterhof/netwerk/netwerk.JPG
Ik wil in de server een draadloze netwerk kaart plaatsen zodat de laptop overal in huis zo gebruikt kan worden, en niet aan 1 plek verbonden is ;)
Nu wil ik de router gaan gebruiken als switch (zonde om een nieuwe te gaan kopen), en doormiddel van software matige routing de boel laten 'internetten'.

1) Is het mogelijk om te internetten op de laptop via een draadloze netwerk kaart, en kan er dan maar 1 laptop draadloos internetten of kunnen er meerdere tegelijk.
2) Kan de sweex router goed als switch werken, zo ja moet er dan een cross- of straight cabel tussen de server en de switch, en moet er ook wat ingesteld worden...

Khoop dat jullie me kunnen helpen! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door WeirdEye op 10-12-2005 16:48 ]

Verwijderd

Het antwoord op je eerste vraag kan ik je wel geven de 2de niet: Ja, je kan zo internetten op je laptop, maar nee je kunt niet met meerdere laptops draadloos internetten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 16:01 . Reden: typo ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Het is mogelijk om (als je server correct ingesteld is als router) met meerdere laptops draadloos te werken.

Als je je huidige router wilt gebruiken als switch, verbind je deze met een normale netwerkkabel met je server. Laat de WAN poort ongebruikt, en schakel de DHCP server ervan uit.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Waarom schaf je niet een Access point aan? Dan heb je voor 80 euro een 3com AP waarmee je met een vrijwel ongelimiteerd aantal laptops kan internetten.

• WeirdEye
Ik heb hier al een router en een plll systeem staan + ik het leuk vind om een compleet nieuw netwerk op te zetten, en een access point kost weer 80 euries :Y)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Aero Cool schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:12:
Ik heb hier al een router en een plll systeem staan + ik het leuk vind om een compleet nieuw netwerk op te zetten, en een access point kost weer 80 euries :Y)
Je moet toch ook nog een draadloze netwerkkaart aanschaffen? Ik zou dan gewoon een AP bestellen. Dat is zo ultiem simpel en effectief. Eventueel zou je als je echt gecontroleerd wilt gaan routeren kunnen gaan rommelen met RADIUS enzovoorts. Dat is veel leuker dan proberen een draadloos netwerkkaartje als AP te gebruiken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Aero Cool schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:12:
Maar zo een computer gebruikt ook een hoop extra stroom dus ik denk dat je die 80 E erzo uit krijgt....nu krijg je 4 stroom trekkende apparaten...

• WeirdEye
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:00:
...maar nee je kunt niet met meerdere laptops draadloos internetten.
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:04:
Het is mogelijk om (als je server correct ingesteld is als router) met meerdere laptops draadloos te werken.
Wat is het nou :? , kun je nu wel of niet met meerdere laptops tegelijk draadloos internetten???

Verwijderd

Alleen als je een zogenaamde software accesspoint maakt. Dat moet (de driver van) je kaart ondersteunen en je moet er de juiste software voor hebben. Zoek dat dus uit.

En zou je de afbeelding in je startpost even willen converten naar JPG, ik vind 600k voor een diagrammetje nogal overbodig. Probeer in het vervolg ook even aan een duidelijke topictitel te denken.

• WeirdEye
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:43:
Alleen als je een zogenaamde software accesspoint maakt. Dat moet (de driver van) je kaart ondersteunen en je moet er de juiste software voor hebben. Zoek dat dus uit.

En zou je de afbeelding in je startpost even willen converten naar JPG, ik vind 600k voor een diagrammetje nogal overbodig. Probeer in het vervolg ook even aan een duidelijke topictitel te denken.
Is gebeurt :)
Kzal maandag ff kijken naar kaarten die het ondersteunen!
Mr_gadget schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:23:
[...]

Maar zo een computer gebruikt ook een hoop extra stroom dus ik denk dat je die 80 E erzo uit krijgt....nu krijg je 4 stroom trekkende apparaten...
Jah dat is waar, en als het met een access point ook kan zalk daar ff over piekeren!
Pagina: 1