Geklooi met ICC profielen - hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor een bruiloft heb ik een hele serie digitaal met Raw geschoten. Die heb ik geconverteerd met Bibble en ik kan ze bekijken met cPicture hoe ze ongeveer worden. Het voordeel van cPicture is dat ik een ICC profiel voor mijn monitor kan instellen. De afdrukcentrale (profotonet) bied een ICC profiel aan voor het printen. Ik converteer van Raw > Jpg met de goede ICC profielen. Na een paar test (met afdrukken) heb ik eindelijk de kleuren in de gaten.

Maar ik wil sommige foto's bewerken met Corel Photo Paint. Ik stel mijn monitor ICC in en de printer ICC van de afdrukcentrale. Als ik vervolgens een foto opsla als JPG (import als jpg, bewerken en dan weer opslaan als jpg), zijn de kleuren iets feller geworden. Het gras is een 'scherper' van kleur en het contrast is iets verhoogd. Met huidtinten komen er opeens roze vlekken bij. Voor oma op de foto is dat niet zo erg, maar het bruidspaar lijkt opeens wel dronken ...

Is dit een instel probleem? Of gebeurt dit sowieso met het opnieuw converteren naar jpg? Of had ik gewoon naar png moeten converteren en dan pas naar jpg?

[edit]
Een screenshot om het duidelijk te maken. Helemaal links zie je hoe het wordt met cPicture als het resultaat geconverteerd is en rechts zie je een deel van het verwerkingsscherm van Corel, met het origineel en result naast elkaar. De foto's in het verwerkingsscherm zien er uit zoals het hoort, maar na het opslaan zien ze eruit zoals links.
Afbeeldingslocatie: http://wil-len.nl/got/foto1.jpg

[edit1]
Het wordt nog gekker: als ik een bewerkte foto (bv van foto 1 en 2, laten we m foto 3 noemen) weer open in Corel, dan ziet foto 3 hetzelfde eruit als foto 1 e/o 2 in cPicture.

[ Voor 24% gewijzigd door Eusebius op 10-12-2005 15:40 ]

==
hoi

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
Die ICC profielen zijn profielen voor hardware, die zouden geen invloed mogen hebben op je foto.
Denk je maar eens in: Wat zou het mij uitmaken op welke monitor jij je plaatje hebt bekeken? Die informatie hoef ik niet met je foto mee te krijgen :)

ICC profielen worden alleen door software gebruikt om de weergave van kleuren te kalibreren. Dus je scanner, monitor en printer kunnen een ICC profiel hebben. Het doel is dan om datgene wat je inscant, door je monitor correct te laten weergeven en ook correct door je printer te laten afdrukken.

Die ICC profielen op zich zouden dus niet verantwoordelijk mogen zijn voor de kleureffecten in je foto. Het kan wel zijn dat je zelf de kleuren van de foto hebt bijgeregeld en daarom deze effecten krijgt. Of mischien ben je in de war met de kleurruimte van de foto en niet het ICC profiel?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
"kleurruimte van de foto"? Leg uit? Bedoel je aantal bits?

Een fout is snel gemaakt en soms lastig te vinden. Maar het vreemde vind ik, dat als ik de bewerkte foto (3) vergelijk met 1 (allebei op het gras) in Corel, het gras even groen is, ook ook qua contrast. Nu is het zo, dat ik Corel (=bedrijf) iets meer vertrouw dan cPicture (door 1 persoon gebouwde applicatie).

Voor het bewerken latgen beide het gras even groen zien, na het bewerken toont alleen cPicture dus een afwijking.

==
hoi

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
kleurruimte: Adobergb, srgb etc :)

Het kan ook zijn dat Corel "ICC aware" is en dat andere programma niet. Dat betekend dat Corel rekening houdt met de eigenschappen van je monitor en cpicture niet. Vandaar dat het op je scherm er anders uit ziet, maar wanneer de jpg's worden opgeslagen, de plaatjes hetzelfde zijn.