Toon posts:

hoe wordt de nulgeleider gemaakt?

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor de elektriciens onder ons:
Gisteren had ik een discussie met een maat van me of je een nulgeleider kan maken door bij 3fasenspanning de 3 lijndraden aan elkaar te binden. Is dit nu bullshit of zit er logica in?
Ik weet het, de nulgeleider (blauwe draad geloof ik) komt toe als een aparte draad, en is dan nog eens geaard. Maar hoe wordt hij gemaakt?
En kan hij op bovenstaande manier gemaakt worden? (kon dit nergens vinden op google)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12 12:31
nulgeleider? Iets wat niet geleid?

Ik gebrijpt niet waar je heen wilt.

if broken it is, fix it you should

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De 3 fases aan elkaar staat denk ik garant voor een gezellige kortsluiting...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-12 18:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoe het precies gemaakt word :?
gewoon een draad naar de aarde/min

Overigens kan het wel wat je vriend zegt. MITS alle fasen gelijk belast worden.
Klopt dit niet dan zal het "middelpunt" gaan schuiven en kan er opeens veel meer spanning over 1 fase komen te staan. ook moet je dan ernstig gaan uitkijken met niet ohmse belastingen.

(aldus 1 les krachstroom die ik 8 jaar geleden gehad heb)

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 10-12-2005 13:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, dit kan. Als je 3 fasen in ster aansluit, is het sterpunt het nulpunt.
(als ik de uitleg afgelopen week goed heb begrepen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

poe, ff diep terug graven... ooit een opleiding elektrotechniek gehad...

volgens mij is het punt waar je de drie fasen aan elkaar knoopt een nulpunt idd...

in feite is elke fase de ander zijn nul...
nl als je tussen 2 fasen een apparaat hangt, heb je gewoon 230volt...
elgringo schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:19:
nulgeleider? Iets wat niet geleid?

Ik gebrijpt niet waar je heen wilt.
de nul geleider is de "min" pool van je stopcontact... de blauwe draad.

je kan die "nul" krijgen door een sterschakeling te maken. het middenpunt van de ster is het nulpunt. (mits alle 3 poten van de ster gelijk zijn belast)

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2005 13:25 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe het precies gemaakt word :?
gewoon een draad naar de aarde/min
Ja, het klopt allesinds dat deze ook nog eens geaard wordt. Maar het is niet enkel dat denk ik
edit: de vraag is eigelijk als je 3 fasen aan elkaar hangt (die theoretisch de perfecte sinus zijn zonder afwijkingen ;)), heb je dan een nulleider of krijg je dan toch kortsluiting?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 13:31 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo, ik heb even het dictaat van vorig jaar gepakt, en daar stond een tekening in bij 3 gelijk belaste fasen (zoals in een 3 fasen motor)
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/2852/3fasenmetnulpunt5nj.png

U10, U20 en U30 zijn de 3 afzonderlijke fasen. Zoals je ziet komen deze in een centraal punt bij elkaar: het sterpunt/nulpunt.
De lijnen moeten wel belast worden, je kunt ze niet onbelast op elkaar aansluiten.

[ Voor 163% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-12-2005 15:23 . Reden: tekening vervangen ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Osiris schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:20:
De 3 fases aan elkaar staat denk ik garant voor een gezellige kortsluiting...
gelukkig niet, anders zat jij nu niet te computeren.
elk transformatorhokje werkt namelijk met een sterschakeling. het gebied waar dat hokje de stroomvoorziening voor regelt is namelijk opgedeeld in 3 delen. elk een poot van de ster.
jouw nuldraad komt uiteindelijk uit op het midden van de ster.
vanaf dat zelfde nulpunt gaat een draad terug naar je energiemaatschappij. deze draad is vele malen dunner dan de fasedraden.
dat komt omdat de meeste nul stromen via de fasen weer terugstromen. pas als de belasting op de verschillende poten van de ster ongelijk word, gaat er een stroom terug via de nuldraad naar je energiemaatschappij. dit is om het nulpunt ook daadwerkelijk op nul te houden en geen verschuiving te laten plaatsvinden.

in het perfecte geval stroomt er dus geen energie via de nuldraad. die is er alleen om de boel in balans te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2005 13:33 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:32:
[...]

gelukkig niet, anders zat jij nu niet te computeren.
elk transformatorhokje werkt namelijk met een sterschakeling. het gebied waar dat hokje de stroomvoorziening voor regelt is namelijk opgedeeld in 3 delen. elk een poot van de ster.
jouw nuldraad komt uiteindelijk uit op het midden van de ster.
vanaf dat zelfde nulpunt gaat een draad terug naar je energiemaatschappij. deze draad is vele malen dunner dan de fasedraden.
dat komt omdat de meeste nul stromen via de fasen weer terugstromen. pas als de belasting op de verschillende poten van de ster ongelijk word, gaat er een stroom terug via de nuldraad naar je energiemaatschappij. dit is om het nulpunt ook daadwerkelijk op nul te houden en geen verschuiving te laten plaatsvinden.

in het perfecte geval stroomt er dus geen energie via de nuldraad. die is er alleen om de boel in balans te houden.
Ja, ok, da's met een belasting.. Ik ging er vanuit (waarschijnlijk door de onvolledigheid van de TS of door niet goed na te denken van mijn kant :+) dat de TS ze gewoon zonder belasting aan elkaar wilde knuppen 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:35:
[...]

Ja, ok, da's met een belasting.. Ik ging er vanuit (waarschijnlijk door de onvolledigheid van de TS of door niet goed na te denken van mijn kant :+) dat de TS ze gewoon zonder belasting aan elkaar wilde knuppen 8)7
ja dat was wat ik bedoelde
iedereen is het er dus over een dat dit kortsluiting geeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 13:55 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:53:
[...]
ja dat was wat ik bedoelde
iedereen is het er dus over een dat dit kortsluiting geeft?
ja.
in feite sluit je je fase gewoon aan op 2 nullen. en elke zoveelste miliseconden wisselt de actieve fase gewoon. (omdat alle fases 1/3 slag uit fase lopen).

op alle drie de fasen moet belasting zijn. de uitgaande stroom uit die belasting kan je wel naar de andere 2 fasen toe sturen, mits daar gelijke belasting aan hangt.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:59
Als je dit wilt begrijpen zou ik toch maar eens boeken aanschaffen, staat alles in wat je er over wilt weten met uitleg en plaatjes, en tis nog best veel ook.

[ Voor 1% gewijzigd door Flesdop op 11-12-2005 00:49 . Reden: typo's!! ]

Pagina: 1