Memtest86 Errors

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo allemaal, heb me net geregistreerd.
Ik lees al een paar jaar het forum en kwam nu met een probleem te zitten waar ik zelf niet uitkom.

Allereerst zal ik ff mijn specificaties geven:

AMD Athlon 2800+ socket A
Asus A7N8X-X MB
2x 512mb geheugen: Corsair CMX512-3200C2
ati radeon 9800 pro (128mb) (succesvol geflashed naar XT, niet overclocked)
2x Seagate 160mb ATA 7200 RPM HD
Zalman ZM400B-APS, 400W (ATX) Voeding

Omdat mijn systeem in de nieuwste zware games (o.a. NSFMW) problemen kreeg wilde ik mijn videokaart en processor overclocken. Videokaart is goed geflashed en ik kan hem zelfs nog 8% overclocken. Hierna wilde ik mijn processor overclocken (ook voor de lol om te zien hoe ver ik hem stabiel kon krijgen), maar dit ging niet goed.

Hij draait standaard op 166 FSB 12,5 MP. MP is hoogstwaarschinlijk gelocked. FSB verhogen (in kleine stapjes) ging slecht, want hij werd snel onstabiel (getest met prime). Na wat dagen klooien was hij op 169 FSB prime stabiel, maar dit is een beetje een zielige overclock. :(

Na nog wat topics te lezen besloot ik een memtest te doen om te zien of geheugen geen fouten gaf. De timings stonden optimal (2.5-3-3-7). Steeds kreeg ik in memtest86+ in test 5 tussen de 100 een 200 fouten die begonnen vanaf 93% (ongeveer). Spanning op geheugen/Vcore verhogen hielp soms wel, soms nauwelijks.

Toen de FSB maar weer op standaard 166 gezet, maar nog steeds tussen de 30 en 80 fouten in test 5. Wat kan ik hieraan doen? Is mijn geheugen niet compatible met MB? Is mijn processor brak?

Ben pas 2 weken bezig met overclocken, maar ben student en heb dus veel vrije tijd en zodoende veel topics en artikels gelezen, dus weet er wel iets vanaf.

Wat kan ik nu het beste doen, ben een beetje ten einde raad en die errors zitten me niet lekker.

EDIT: Ik was vergeten te vermelden dat ik geen floppy drive heb en dmv een cd memtest run en dat memtest verbazingwekkend SNEL gaat. Ik heb al heel wat topics gelezen waar men over uren praat, maar bij mij duurt bijv test 5 nog geen 3 minuten :?

[ Voor 7% gewijzigd door Rene85 op 10-12-2005 13:16 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je de geheugen-timings op 3-3-3-8 zet met standaard voltage (2,5V)? Krijg je die fouten dan nog steeds? En welk voltage had je maximaal op geheugen en core gezet? :)

[ Voor 25% gewijzigd door _the_crow_ op 10-12-2005 13:15 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Rene85
  • Niet online
Ik zal dit gelijk geen testen.
Om je vraag te beantwoorden: de maximale spanning die ik het op geheugen gezet heb is 2.7 V (terwijl 2.6V het laagst mogelijk is). Vcore heb ik op 1.70 gezet terwijl 1.65 standaard is (staat ie nu ook op).
IK ga nu ff testen

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Welke versie van BIOS heb je momenteel? Ik zie dat versie 1007 en 1009 wat geheugenproblemen moesten oplossen. Misschien kan je best eens de BIOS flashen naar de laatste versie (1010)
Rene85 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:47:
EDIT: Ik was vergeten te vermelden dat ik geen floppy drive heb en dmv een cd memtest run en dat memtest verbazingwekkend SNEL gaat. Ik heb al heel wat topics gelezen waar men over uren praat, maar bij mij duurt bijv test 5 nog geen 3 minuten :?
Dat komt omdat je na 1x testen niet 100% zeker kan zijn dat de overclock stabiel is. Meestal laat ik MemTest een volledig nacht of langer lopen.

[ Voor 59% gewijzigd door D-Three op 10-12-2005 13:23 ]

• Rene85
  • Niet online
Ik heb net getest op 3-3-3-8 timings, maar nog steeds aan het eind van test5 34 fouten.

@Laagvliegerke: ben pas sinds kort aan het tweaken, dus de bios is diegene die erop stond toen ik
hem in juni 2004 kocht. dit is versie 1007.
zou een bios update inderdaad deze problemen weg kunnen nemen? ik moet wel
zeggen dat ik nul ervaring hiermee heb en ik heb geen floppy drive. zou ik het dan
via een boot cd moeten doen? betekend dit niet dat ik mijn oude bios niet kan
opslaan?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Geheugen

Fouten tijdens test 5 kunnen dus ook aan de CPU liggen :)
indien je fouten krijgt tijdens Test #5, dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU brak. Je kunt hierachter komen door in de BIOS de CPU L2 Cache (en alle andere caching opties) uit te schakelen en de memtest opnieuw te draaien.

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 10-12-2005 13:55 ]

• Rene85
  • Niet online
@ BalusC: ik had dit al gelezen en heb zodoende en L2 cache in bios gedisabled. dit maakte niets uit, want ik kreeg nog net zo veel errors. Op welke andere caching opties doel je? de L1 cache? ik weet hier niet zo veel vanaf, dus wat extra uitleg zou heel fijn zijn.

• D-Three
De BIOS updaten via cd-rom moet wel lukken. Dan moet je een boot-cd aanmaken. Kan je gemakkelijk doen met Nero. Eventueel kan je ook tijdelijk een floppydrive aansluiten door gewoon ff de kast open te gooien.

[ Voor 40% gewijzigd door D-Three op 10-12-2005 15:21 ]

• Rene85
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 15:11:
De BIOS updaten via cd-rom moet wel lukken. Dan moet je een boot-cd aanmaken. Kan je gemakkelijk doen met Nero. Eventueel kan je ook tijdelijk een floppydrive aansluiten door gewoon ff de kast open te gooien.
Na een paar uur lopen klooien heb ik mijn bios geupdate. En nee ik was niet met het flashen zelf zolang bezig, maar met een floppy drive uit een 6 jaar oude dell pc te halen (erg leuk die handige kast indeling bij dell). Flashen zelf was piece of cake :Y)

Maar helaas, nog steeds fouten bij test5 van memtest :(
Heeft er misschien nog iemand tips / suggesties ?
Of kan ik gewoon rustig gaan overclocken en de fouten negeren?

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien is je geheugen gewoon kapot :X

Als je systeem verder stabiel is kan je het zo laten, maar als je nog garantie hebt op je geheugen zou ik het omruilen.

• D-Three
Rene85 schreef op zondag 11 december 2005 @ 00:11:
Na een paar uur lopen klooien heb ik mijn bios geupdate. En nee ik was niet met het flashen zelf zolang bezig, maar met een floppy drive uit een 6 jaar oude dell pc te halen (erg leuk die handige kast indeling bij dell). Flashen zelf was piece of cake :Y)
Lol :) In die tijd had je ook een bootable cd-rom kunnen maken ;)
Maar helaas, nog steeds fouten bij test5 van memtest :(
Heeft er misschien nog iemand tips / suggesties ?
Of kan ik gewoon rustig gaan overclocken en de fouten negeren?
Als je al fouten krijgt op stock speeds, kan je die niet echt negeren. Het geheugen draait zelfs nog onder zijn specs want normaalgezien kan het 2,5-3-3-6 @ 200 MHz terwijl jij het maar gebruikt op 2,5-3-3-7 @ 166 MHz. Of loopt jouw geheugen niet synchroon met de FSB?

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 11-12-2005 00:31 ]

• Rene85
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op zondag 11 december 2005 @ 00:30:

Als je al fouten krijgt op stock speeds, kan je die niet echt negeren. Het geheugen draait zelfs nog onder zijn specs want normaalgezien kan het 2,5-3-3-6 @ 200 MHz terwijl jij het maar gebruikt op 2,5-3-3-7 @ 166 MHz. Of loopt jouw geheugen niet synchroon met de FSB?
Mijn geheugen loopt inderdaad synchroon aan FSB, gewoon 1:1 dus. Hiermee haal je volgens mij ook de beste prestaties, zeker in combinatie met Nforce2 chipset.

Moet ik dan terug naar de winkel (mycom) gaan en zeggen: mijn pc valt nauwelijks uit, maar memtest geeft aan dat er fouten zitten en dus wil ik nieuw geheugen? Die fouten zouden overigens ook veroorzaakt kunnen worden dmv de processor aangezien het hier om test5 gaat. Incompatibility van geheugen met MB zou ook kunnen lijkt me.

• D-Three
Rene85 schreef op zondag 11 december 2005 @ 00:40:
Moet ik dan terug naar de winkel (mycom) gaan en zeggen: mijn pc valt nauwelijks uit, maar memtest geeft aan dat er fouten zitten en dus wil ik nieuw geheugen?
Nauwelijks wil zeggen af en toe. En dat is teveel hé ;) Trouwens, als je nog garantie hebt, zou ik het omwisselen hoor. Gewoon zeggen dat de PC af en toe crasht en dat je met memtest gezien hebt dat er fouten aanwezig waren.
Die fouten zouden overigens ook veroorzaakt kunnen worden dmv de processor aangezien het hier om test5 gaat.
De CPU speelt hier iets minder van belang dan bij een AMD64 systeem. Bij een AMD64 zit de geheugencontroller ingebouwd in de CPU.Bij jou in de nForce2 northbridge.
Incompatibility van geheugen met MB zou ook kunnen lijkt me.
Dat is inderdaad altijd mogelijk.

• Rene85
  • Niet online
Ok, dan ga ik met het geheugen terug naar de winkel denk ik.
Er zit in elk geval nog garantie op.
Toen ik het kocht had ik overigens gevraagd om kwalitatief goed geheugen dat op mijn pc zou werken. Mochten de fouten ontstaan door incompatibility met MB kan ik ze daar ook verantwoordelijk houden, aangezien er bij het kopen gezegd is dat dit zou werken.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Mocht iemand nog een tip hebben, post deze dan gerust.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Iets heel simpels. Niet zozeer dat het uitmaakt voor je probleem, maar kijk naar mijn sig. en je ziet dat ik een bijna vergelijkbaar systeem heb, vergeleken de TS. Ik heb alleen een 9700 pro.

Ik draai NFS:MW gewoon op full detail met de enige vermelding dat het op 1024x768 is. Voor de rest staat alles aan wat aan kan en dat gaat prima! Dus het lijkt ook al zo dat je systeemperformance sowieso niet echt klopt, maar dat blijft lastig te zeggen op basis van 1 game.

NFS:MW draait echt prima soepel.

• Rene85
  • Niet online
Hann1BaL schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:46:
Iets heel simpels. Niet zozeer dat het uitmaakt voor je probleem, maar kijk naar mijn sig. en je ziet dat ik een bijna vergelijkbaar systeem heb, vergeleken de TS. Ik heb alleen een 9700 pro.

Ik draai NFS:MW gewoon op full detail met de enige vermelding dat het op 1024x768 is. Voor de rest staat alles aan wat aan kan en dat gaat prima! Dus het lijkt ook al zo dat je systeemperformance sowieso niet echt klopt, maar dat blijft lastig te zeggen op basis van 1 game.

NFS:MW draait echt prima soepel.
Ik draai NFSMW ook op 1024x768 en alleen car detail op full, de rest half (en ik geloof AA uit).
Ik heb trouwens geen dual channel, kdacht dat dat bij de deluxe versie wel zou was. En het feit dat er mogelijk fouten in het geheugen zitten of dat het niet lekker met het MB werkt helpt ook niet erg
Pagina: 1