Schijfletter B toewijzen aan partitie.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Omdat ik een soort 'backup-partitie' wil maken, had ik besloten om hier schijfletter 'B' aan toe te wijzen. Ik heb slechts een floppydrive (A) en de partities beginnen bij C te tellen. B zou logischerwijs nog vrij moeten zijn.
Als ik echter via Disk Management aan een partitie deze schijfletter B wil toekennen, staat deze niet in het lijstje. Wel andere letters, maar dat is niet mijn bedoeling.

Andere topics hierover in OM gingen meer over het veranderen van schijfletters in het algemeen, dat heb ik wel onder de knie. In een ander topic zag ik ook dat de tweede floppydrive ('B') in het BIOS uitgeschakeld moet zijn, dat is hier ook het geval.

Heeft iemand een idee of dit mogelijk is?

edit:

Ik draai hier Windows XP Professional (Engels) met SP2.

[ Voor 11% gewijzigd door Denker op 09-12-2005 22:55 . Reden: enkele quote en OS vergeten ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

volgens mij is de B alleen beschikbaar voor floppydrives. En aangezien de bootschijf c moet zijn, lijkt het me wel logisch dat de rest "boven" de c moet zitten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Probeer "net use" eens, weet zeker dat B wel degelijk gemount kan worden!

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
idd jah de b is alleen toekenbaar aan een floppy drive

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 11:54

Res-q

Redder in nood?

B kun je alleen aan schijven met een verwisselbaar medium geven, bijvoorbeeld diskettestations en kaartlezers :)

en zo is het voorspeld!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Res-q schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:52:
B kun je alleen aan schijven met een verwisselbaar medium geven, bijvoorbeeld diskettestations en kaartlezers :)
dus usb pennen, ext hd's enzo ook?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
bartgrefte schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:49:
volgens mij is de B alleen beschikbaar voor floppydrives. En aangezien de bootschijf c moet zijn, lijkt het me wel logisch dat de rest "boven" de c moet zitten.
De bootschijf moet niet c zijn ;)
maar b is op mijn systeem gewoon beschikbaar als driveletter voor harde schijven.
Ik draai echter windows 2003 server, dus ik weet niet hoe dat op andere systemen zit

• Denker
defusion schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:54:
[...]

maar b is op mijn systeem gewoon beschikbaar als driveletter voor harde schijven.
Ik draai echter windows 2003 server, dus ik weet niet hoe dat op andere systemen zit
Dat was ik vergeten te vermelden, excuses. Ik draai hier Windows XP Professional (Engels) met SP2.
edit:

O+ Res O+

[ Voor 4% gewijzigd door Denker op 09-12-2005 22:57 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 11:54

Res-q

Redder in nood?

bartgrefte schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:53:
[...]

dus usb pennen, ext hd's enzo ook?
USB pennen weet ik zo niet, maar met een externe HDD kan het iig niet, dat heb ik net geprobeerd :)

//edit: screenshots!!! :9 :~

Schijfletters:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/79c5576970af9b374ab53ba0729d88a2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ce611a78fe4f0f79c86ec3af7e446b97/thumb.jpg
KaartlezerExterne HDD

[ Voor 53% gewijzigd door Res-q op 09-12-2005 23:18 ]

en zo is het voorspeld!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
Enige mogelijkheid is de partitie op een andere schijfletter te zetten, het hele zaakje te delen en vervolgens te mounten met net use b: \\pc-naam\sharenaam, dit werkt gegarandeerd

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-02 01:17

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Of gewoon met SUBST

Andere schijfletter toekennen vb. Z: en dan
code:
1
subst b: z:\

Dan hoef je niks te delen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dawai op 10-12-2005 01:21 ]

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:22
Met subst kan het iig ja, ik gebruik dat regelmatig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

defusion schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:54:
[...]
ik heb idd wel eens een boot/system drive gehad met letter e:, dat leverde echter wel veel problemen op, niet in kunnen loggen omdat c:\winnt\system32\netlogon.exe ontbrak bijvoorbeeld :P

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Jimbolino schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 01:32:
[...]

ik heb idd wel eens een boot/system drive gehad met letter e:, dat leverde echter wel veel problemen op, niet in kunnen loggen omdat c:\winnt\system32\netlogon.exe ontbrak bijvoorbeeld :P
Nou het spijt me, maar ik heb wel een studie harddisken gehad met 3 a 4 OS'en erop geinstalleerd. En nooit problemen gehad met dat soort foutmeldingen.

Zal wel wat anders aan de hand zijn, of heb je soms je hele windows folder gekopieerd naar de E:?
Dat kan natuurlijk nie :P

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik heb zelfs zónder dualboot (per ongeluk) mijn Windows op D: gehad, zonder enig probleem. Maar dat is off-topic ;).

Is het probleem inmiddels opgelost? Want ik vind dit best wel interessant en wil dit misschien zelf ook wel doen :). Als je het aan een map op een fysieke schijf koppelt, hoe reageert Windows hier dan op? Laat hij de map nóg een keer zien in de Verkenner (dus in B: en op oorspronkelijke locatie), of verbergt ie de map op de oorspronkelijke locatie of wordt zelfs de schijfgrootte daarbij aangepast? En wordt dit in de MBR opgeslagen, of slechts op de schijf zelf, zodat de schijf alleen in Windows als B: te benaderen is?

[ Voor 47% gewijzigd door The__Virus op 10-12-2005 11:03 ]

Verwijderd

Over die drive letters, idd, het kan echtwel, windows op een andere partitie dan C:

Ik zit nl nu op een dual boot met:

D: Windows XP Professional SP2 (weet ff niet of t nl of en is)
E: Windows Server 2003 Standard EN (post ik dit nu op :P)

Dus zelfs een dual boot zonder C werkt perfect :Y)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:06
met simpel XP home krijg ik geen drive B:

zou dual boot een ander MBR hebben waardoor de windowsrestrictie er niet is?
andere OSS laten A: of B: wel toe

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Ik heb een heletijd gewoon B:\ gehad voor een partitie, dit onder Windhoos XP Sp2

Edit: nu ik het probeer terug te zetten zie ik idd. dat ik geen B kan kiezen. Toen ik het voor elkaar kreeg om B toe te kennen was dit op een nieuwe partitie.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 16:02 ]

• Denker
Dawai schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 01:21:
Of gewoon met SUBST

code:
1

Hey, dat werkt wel ja! Maar nu heb ik er nog steeds een T (in mijn geval) en een B staan. Die T krijg ik zeker niet weg?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
subst maakt een viruteel station aan adhv een directory

je kan dus c:\windows\ koppelen aan w: ofzo

natuurlijk blijft c:\windows ook bestaan, dus T: ook (in denker's geval)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Dawai schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 01:21:
Of gewoon met SUBST

code:
1

LoL, dat bedoelde ik eigenlijk 8)7

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Mount je harddisk in een folder (bijvoorbeeld c:\backups) en vervolgens subst b: c:\backups

Dan heb je die harddisk alleen als b: beschikbaar en niet ook nog als t:

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Denker
Nvidiot schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:23:
Mount je harddisk in een folder (bijvoorbeeld c:\backups) en vervolgens subst b: c:\backups

Dan heb je die harddisk alleen als b: beschikbaar en niet ook nog als t:
Aangezien er geen oplossing voorhanden is die van mijn partitie een reeele schijfletter B aanmaakt, ben ik inderdaad genoodzaakt om jouw oplossing te gebruiken. Had er zelf ook al aangedacht, maar bedankt allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1