Toon posts:

promise 2+0 Stripe Raid0 SCSI Disk Device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweetal schijven in de PC zitten (maxtor 250 gig SATA) met een AMD 64 +3500 en 1.5 gig aan intern geheugen.

Deze zijn vanuit de winkel aan elkaar gekoppeld tot 1 schijf van 500 gig
Deze is daarna weer opgedeeld in:

C (windows) van 100 gig - F (data) van 250 gig - G (data) 175 gig
Ik heb zelf het vermoeden dat de PC niet echt snel is. (niet wat ik verwachte t.o.v. een P4 1. Ggz 640 mb intern)

Wanneer ik Windows X64 wil installeren geeft hij aan dat er geen HD aanwezig is

Vragen:

- Wat houd "promise 2+0 Stripe Raid0 SCSI Disk Device"
- Is dit een noodzakelijk opstelling en maakt het qua "performance" veel uit

Wanneer het noodzakelijk is:

- Hoe ik windows XP 64 bits draaiend als besturings systeem

Wanneer het niet noodzakelijk is:

- Hoe krijg ik de PC eventueel in een "ouderwetse opstelling" (Een C en een D schijf van 250 Gig)om daarna XP 64 bits te instaleren

Verwijderd

heb je een pci kaart in de kast zitten waar je schijven aan hangen of is de raid kaart onboard?(op het moederbord)

ikzelf heb een pci kaart, deze voegt 2 harde schijven tot 1 harde schijf.
als je windows installeert moet je (bij winXP) de "F6" toets indrukken en dan drivers geven (op floppy) zodat windows weet welke drivers hij moet gebruiken om op te instaleren.

Raid is in theorie tot 2 keer so snel als een enkele harde schijf.
In de praktijk blijkt het verschil een stuk minder te zijn afhankelijk welke raid kaart je hebt.
promise is de betere budgetkaart.

als je windows installeert let dan op ongeveer zo'n tekst onderin beeld "Press F6 if you need to install third party SCSI or RAID driver" en doe wat deze je opdraagt, even later zal hij dan om drivers op een floppy vragen, als je deze geeft zal hij windows op de raid willen installeren.

je kunt natuurlijk altijd beide schijven van je raid afhalen en op een gewone ide kabel aansluiten, is iets langzamer, maar wel veiliger. Als jij 1 harde schijf kapot gaat, ben je alle data van beide harde schijven kwijt.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 20:08 . Reden: sorry, ik moest even iets opzoeken. ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor een floppy moet er dan opgegeven worden?

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
Je moet een floppy met de drivers maken als die niet bij de kaart is geleverd.

Zoek op de promise site naar de drivers en zet deze op floppy.
Bij de install moet je op een gegeven moment op F6 rammen (komt onder in beeld te staan) en dan kan je iets later een apparaat opgeven (vaak pak hij dan al automatisch je floppy).

User Error -- Please Replace User

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even wat leesvoer voor jou:

OM FAQ / Beleid
Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?
RAID FAQ

Hiermee zal een hoop duidelijk worden :)