Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

spanning verlagen bij een hoog vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een basic vraagje. Ik heb een schakeling met 2 lampen van 10 Watt per stuk, beide op 12 V (ze staan dus parallel). Het totale vermogen is 20 watt. Nu wil ik eigenlijk dat ze iets zachter gaan branden, dat wil ik doen door de spanning te verlagen van 12V naar 10 of 9V (of nog minder?).

Ik weet dat je daar weerstanden voor hebt, maar die zijn slechts voor lage vermogens te gebruiken. Kan ik zelf iets in elkaar zetten (een slecht geleidende stof ofzo) en dat vòòr de lampen zetten? Of zijn er bepaalde weerstanden te koop die ik wel kan gebruiken?

We hebben hier ook een lamp met een variabele dimmer. Zou ik niet gewoon die kunnen gebruiken?
Op conradheb ik ook al gekeken, maar daar kom ik niet echt uit :? Ik weet niet welke weerstand ik moet hebben. Ook moet je er minimaal 185 bestellen, anders moet je €20 bijleggen :/

edit: het is voor m'n scooter

[ Voor 3% gewijzigd door _Christiaan_ op 09-12-2005 18:34 ]

NOSIG

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Er bestaan zeker wel weerstanden van 20W die je kan gebruiken. Ze kosten wat meer. En koop ze ook niet bij conrad, want die is stervensduur imo. De lokale electronicaboer hier is vaak nog goedkoper met zijn spulletjes.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou een andere voeding gebruiken, weerstand wordt warm en dat is gewoon verspilde energie.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• DJF5
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 19:01
waarom niet gewoon een potmetertje?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
DJF5: waar haal jij 20 watt potmeters :)

Je kan er idd gewoon weerstanden tussen gooien, weerstanden hoeven trouwens niet 20 watt te zijn:

Huidige vermogen = 20 watt totaal
Voltage = 12V
Ampere is dus 20/12 = 1 2/3 A
Weerstand door de lampen heen is dan 12/(1 2/3) = 7.2 Ohm

Weerstand die je wil hebben is een kwart hiervan, dus ongeveer 2 ohm.
Totale weerstand wordt dan 9.2ohm

Stroom die dan gaat lopen is ~1.3 Ampere
En dus het stroomverbruik wordt dan totaal 15.7Watt

De weerstand zelf krijgt ook die 1.3Ampere, maar is 2ohm van de 9.2, waardoor deze slechts 2.6V te verwerken krijgt en dus ook maar 3.4 Watt, dus een 5W weerstand is zat..

Weerstand ertussen van 2Ohm, 5Watt dus ;)

[formules]
I = U * R
P = U * I
[/formules]

Edit:
code:
1
2
3
4
5
6
+12V    ___
o------|___|---+---+
               |   |
              (X) (X)
Gnd            |   |
o--------------+---+

Zo aansluiten die weerstand dan...

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 09-12-2005 17:43 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Voor het regelen van grotere vermogens ben je het best uit met PWM regelingen voor DC en fase-aansnijding voor AC.
Ik neem aan dat die lampen op DC werken, aangezien we op tweakers.net zitten. Dan kan je gewoon met een NE555 een PWM regelaar maken, dat schema vind je zeker met de search (PWM regeling voor fan's). Je moet wel als schakelend element een transistor gebruiken die de stroom aankan, een FET van 1.5A (hierboven berekend, met wat reserve). Zo heb je een dimmertje dat netjes van 0 tot 100% helderheid regelt, voor enkele euro's (ik denk dat de prijs ongeveer gelijk zal zijn als die vermogensweerstand, en met PWM kan je regelen, weerstand is vast).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het is voor m'n scooter :) 12 V DC dus. En kleine spanningsverschillen (spanning wordt hoger als ik ga rijden).

Ik ga ff in de search kijken.

edit
SA007 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:40:

Je kan er idd gewoon weerstanden tussen gooien, weerstanden hoeven trouwens niet 20 watt te zijn:

Huidige vermogen = 20 watt totaal
Voltage = 12V
Ampere is dus 20/12 = 1 2/3 A
Weerstand door de lampen heen is dan 12/(1 2/3) = 7.2 Ohm

Weerstand die je wil hebben is een kwart hiervan, dus ongeveer 2 ohm.
Totale weerstand wordt dan 9.2ohm

bladiebladiebla KNIP...
sterk ;) Wat had je voor natuurkunde op je examen _/-\o_

Dat PWM is mij te omslachtig, ik wil gewoon een simpele oplossing. Ik zal eens kijken voor een 10 of 5 watt weerstand. Het probleem is, dat er bij mij in de buurt niet echt goede elektronicacomponentenboeren zitten. Alleen de simpelere componenten verkopen ze hier. Zijn er naast Conrad, nog andere sites waar ze deze weerstanden verkopen?

Vandaag weer een nieuw woordje geleerd: potmeter

[ Voor 80% gewijzigd door _Christiaan_ op 09-12-2005 18:39 ]

NOSIG

Verwijderd

I'am with SA007, duidelijke uitleg, goede redenatie, leuke tekening en het juiste antwoord.
en hij klopt ook voor je scooter, 12VDC.
2 Ohm weerstand, 5 Watt weerstand.

ps: Ga naar je fietshandelaar, deze heeft hier een standaardoplossing voor, word je wel voor een euro ofzo afgezet, maar weet je zeker dat je in 1 keer de goede weerstand hebt.

Potmeter is een variabele weerstand, koop je ergens in de grootte van 0 tot 5 Ohm, kun je instellen, ben je niet tevreden draai je iets aan de potmeter, en zie je direct het resultaat van je lampen die harder/minder hard branden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 18:43 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 18:41:
...
Potmeter is een variabele weerstand, koop je ergens in de grootte van 0 tot 5 Ohm, kun je instellen, ben je niet tevreden draai je iets aan de potmeter, en zie je direct het resultaat van je lampen die harder/minder hard branden.
Een potmeter is niet geschikt om vermogen mee te sturen, tenzij je naar erg dure gaat (25 euro en meer). Potmeters zijn overigens in alle soorten en maten te krijgen, van enkele ohms tot megaohms, lineair en logaritmisch, in stereouitvoering, een- of meertoers,....
Wat jij beschrijft is goed voor erg kleine vermogens (ledje ofzo), voor grotere vermogens ben je erg snel goedkoper uit met een PWM regeling of dergerlijke.

@TS: ik ben er zo goed als zeker van dat je lokale electroboer zo'n weerstand kan bestellen, vraag eens wat dat kost. Bestellen via sites als farnell (voor zelfstandigen, mss ken je wel iem die het voor jou kan bestellen), conrad, ... kan erg duur worden als je de verzending mee rekent.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 09-12-2005 18:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

lemming_nl schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:27:
Ik zou een andere voeding gebruiken, weerstand wordt warm en dat is gewoon verspilde energie.
dan heeft die direct een ingebouwde chauffage voor in de winter :+

Nou, weerstandje ervoor plaatsen te berekenen met de wet van Ohm.

• Flesdop
  • Laatst online: 21:55
Of in serie zetten, branden ze minder sterk.
Sterker nog, ze branden maar de helft dan dat ze parallel branden.

• _Jeffrey_
  • Niet online
Flesdop schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 19:49:
Of in serie zetten, branden ze minder sterk.
Sterker nog, ze branden maar de helft dan dat ze parallel branden.
Dat zie je verkeerd.
Er staat dan de helft van de spanning over één lamp. Zoals elk elektrotechnisch persoon weet is =>
P = U x I
Spanning en stroom zijn rechtevenredig aan elkaar. Als de spanning ( U ) dus 2 keer zo klein wordt, wordt de stroom ( I ) ook 2 keer zo klein, waardoor het vermogen ( P ) 4 keer zo klein wordt.
Nu weet ik niet precies hoe het vermogen/lichtstroom verhouding van een gloeilamp in elkaar zit, maar volgens mij levert een lampje bij 1/4 van zijn vermogen nog minder dan 1/4 van zijn lichtstroom op.
De lampjes zullen dus nauwelijks branden.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
U=I*R
P=U*I en P=I² * R

Maar geen zin om het door te rekenen :)

Ik zal in ieder geval weer eens rondkijken hier in de buurt (oud beijerland).

De lampen in serie zetten is een beetje moeilijk. Het zijn namelijk 2 knipperlichten (links- en rechtsvoor). Ik heb een schakeling met deze 2 lampen, 2 relais, 2 diodes en veeeeel draden :) Ik wil namelijk dat de 2 voorste knipperlichten altijd branden, maar ook nog gewoon kunnen knipperen (dat zie je ook wel eens bij amerikaanse motoren). Alleen nu branden ze op 12V, terwijl ze eigenlijk dan op minder volt horen te branden.

Ik had ook al veel moeite met het vinden van 2 hoogvermogen diodes, maar uiteindelijk wel gevonden bij een auto-tuning-zaak hier in de buurt. Misschien dat ze ook de 2 weerstanden hebben. In ieder geval tnx iedereen :*)

[ Voor 18% gewijzigd door _Christiaan_ op 09-12-2005 20:51 ]

NOSIG

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Whu waarom neit gewoon in serie zetten? Heb je 6V per lamp :)

[ Voor 22% gewijzigd door Micha op 09-12-2005 20:53 ]

• _Jeffrey_
  • Niet online
Had je mijn reactie al gelezen? ;)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nou dus ze gaan wel zachter :+

• Flesdop
  • Laatst online: 21:55
Daar gaat het toch om ?:P

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
En gaan die lampen dan ook echt significant zachter branden, bij een weerstand van 2 Ohm? Het zijn gloeilampjes... Ik weet niet precies hoe de lichtsterkte afhangt van het voltage.

NOSIG

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Als je met die vermogens wilt braden kun je ook een paar dikke diodes in serie zetten, bij die stromen ben je een .8 tot 1V per diode kwijt

Repareren doe je zo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik zou voor pwm gaan. Kun je ze eventueel ook nog laten faden :) Weerstanden, komop zeg, 1 2/3 A bij 2 ohm is toch wel 3,5 watt. Daar kun je een redelijke dieselmotor mee laten voorgloeien. Scooters gebruiken benzine, toch? Diodes is makkelijker omdat je dan een vaste spanning opeet, maar ook die zul je flink moeten koelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cassettebandje op 10-12-2005 09:34 ]

Verwijderd

Geen pwm, niet te moeilijk willen doen, en toch geen chauffage vandoen.. ik zou voor een LM350 gaan, en dan nog vind ik het overkill... simpele pwm schakeling is de enige mooie oplossing voor dit soort zaken

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tja, ik heb al in de search gekeken, maar daar staan alleen ingewikkelde schakelingen met microcontrollers ( :? ) enzo. Als iemand een idee of een schema heeft voor een simpele PWM, you're welcome :)

NOSIG

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Zelf denk ik eigenlijk dat een LM350 of een hoog-vermogensweerstand het beste zijn...
Het simpelste is natuurlijk zo'n hoog-vermogens weerstand. Die hebben ze wel bij de elektroboer. Mischien kosten ze een paar euro, maar dat is nog niet veel.

Een LM350 (of vergelijkbaar) gebruiken is eigenlijk het netste, want die zijn specifiek bedoeld om een lager DC voltage te leveren, alle andere oplossingen zijn (voor jouw toepassing) niet echt geschikt.
Een PWM schakeling kan ook, maar deze is net iets lastiger te maken dan een LM350, want je zal dan een timing-circuit moeten bouwen (NE555) en daarnaast ook nog een versterker (hoog-vermogen transistor). Daarnaast is PWM voor een lamp niet echt boeiend, want deze heeft er geen voordelen bij tov. een constant lager voltage.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Of je in dit geval nou een weerstand of een LM350 gebruikt dat maakt geen fluit uit. Ze zetten de overtollige energe allebei om in warmte. Als je het circuitje hierboven te ingewikkeld vind dan moet je op zoek naar een switching voltage regulator.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ShadowLord schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:36:
...Daarnaast is PWM voor een lamp niet echt boeiend, want deze heeft er geen voordelen bij tov. een constant lager voltage.
Jawel hoor, ipv de spanning weg te stoken in de vorm van hitte bespaar je deze spanning als je PWM gebruikt. Een stuk energiezuiniger dus..... En aangezien dat bij een voertuig (auto/scooter/whatever) indirect weer in de brandstofprijs terugkomt.....

• Sine
Heren, Heren .... Waar hebben we het over ?

12V @ 20W = 1.6666 A

1.666A @ 2V = 3.33 W

Niet echt iets om je druk over te maken lijkt me !?

Repareren doe je zo.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Sine schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:40:
Niet echt iets om je druk over te maken lijkt me !?
Vind ik ook. Ik zou gewoon een weerstand nemen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Idd ik zoek gewoon een snelle, simpele oplossing. Ik stel geen hoge eisen aan het hele systeem. Als die dingen maar gewoon zachter branden :D

Zoals ik al zei, heb ik hier ook een 220V variabele dimmer liggen voor een lamp. Kan ik die niet gewoon gebruiken?

NOSIG

• Dikke Foaf
  • Laatst online: 22-11 11:21
Gebruik een 7810 spanningsregelaar, deze houd de uitgang vast op 10V. Je input mag dus gerust wat stijgen als je gas geeft.
De LM317 doet dit ook, maar de uitgangsspanning is regelbaar.
Het verschil tussen in en uitgang staat over deze spanningsregelaar, denk dus ook aan een eventueel koelblokje.
Zoek wel achter een exemplaar in een TO-3 behuizing (kan 5A leveren), de normale TO-220 kan maar 1A leveren.

Andere optie is idd de weerstand, echter als de ingangsspanning verandert (gas geven) gaat de uitgangsspanning ook weer omhoog, de spanningsregelaars zullen de uitgangsspanning mooi op 10V houden.

Die 220V dimmer kan je niet gebruiken omdat je hier met DC werkt, niet met AC.

[ Voor 35% gewijzigd door Dikke Foaf op 11-12-2005 15:42 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De lampen zitten op een 12V accu.

Ik heb ook een CCFL erop zitten. Die gaat pas goed branden als ik even heb gereden. Dan 'plopt' hij ineens van 'half aan' naar 'volledig aan'. De spanning bij een koude motor is lager dan bij een warme motor. Maar het gas geven staat niet direct in verband met de spanning. Alleen het voor- en achterlicht, want die zitten op een lichtspoel aangesloten.

Ik heb op conrad ff gezocht naar zo'n spanningsregelaar:
KLIK

Het is bestelnummer 222347 - 89

Dit ziet er aardig goed uit, alleen wel prijzig: 20 euro :'(

Ook heb ik het volgende gezien:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1700/1790/1794/179442_SZ_00_FB.EPS.jpg

Maximaal 3A, en een geschikt spanningsbereik. Nu snap ik alleen niet hoe je de Uuit kan adjusten? Er zit wel een adjust-contact op, maar ik snap niet hoe je die aan kan sturen...

[ Voor 16% gewijzigd door _Christiaan_ op 11-12-2005 19:08 ]

NOSIG

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Adjust verbind je met een weerstand naar de ground. De waarde van die weerstand is bepalend voor de Uuit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• _Jeffrey_
  • Niet online
Er moet ook nog een weerstand van Vadj naar Vout. Kijk gewoon even in de datasheet van de LM350 (dat is 'm toch?)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Zo'n spanningsregelaar daar heb je niet zo veel aan, ze hebben ~1.7V - ~2.5V dropout voltage. Het regelbereik wordt daardoor verkleind van 0 tot 9.5 Volt.

-edit-
Je kan ook een LDO (low-dropout) of quasi-LDO voltage regulator gebruiken, maar meestal kunnen die geen grote stromen leveren.

[ Voor 33% gewijzigd door TheBorg op 11-12-2005 19:29 ]

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

neem 24 volt lampjes

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
TheBorg schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:24:
Zo'n spanningsregelaar daar heb je niet zo veel aan, ze hebben ~1.7V - ~2.5V dropout voltage. Het regelbereik wordt daardoor verkleind van 0 tot 9.5 Volt.

-edit-
Je kan ook een LDO (low-dropout) of quasi-LDO voltage regulator gebruiken, maar meestal kunnen die geen grote stromen leveren.
9.5 volt is denk ik ook nog wel goed.

Ik ga binnenkort wel gewoon naar de lokale tuning-winkel om het te vragen. Waarschijnlijk wordt het dan toch gewoon zo'n weerstand van formaat. In ieder geval tnx voor de replies :)

[ Voor 49% gewijzigd door _Christiaan_ op 11-12-2005 20:13 ]

NOSIG

• Sine
ik zou het zo oplossen :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
                     +
            .----------------.
            |                |
            |                |  \
            |                V   |
            |                -   |
            |                |   |
            |                |   |\  Drop = +- 2.1V
            |                V   |/
            |                -   |
           ---               |   |    3x 1N5401
            -                |   |
            |                V   |
            |                -  /
            |                |
            |                |
            |               .-.
            |              ( X )
            |               '-'
            |                |
            |                |
            '----------------'
                     -

Een weerstandje van een 5W kan idd ook.

Repareren doe je zo.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Edit: Never mind, zat even naar verkeerde datasheet te kijken...

[ Voor 92% gewijzigd door ShadowLord op 12-12-2005 12:08 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb de boel nu ingebouwd in m'n scooter.

Op elektronica-online.nl heb ik 2 typen weerstanden besteld: 1,8 ohm en 2,2 ohm, beiden 5W. Ze zijn toch maar 2 euro, en dan krijg je er meteen 10.

M'n lichten gingen echter nauwelijks minder fel branden toen ik de weerstanden uit had geprobeerd. Dus heb ik maar twee weerstanden in serie gezet: eentje van 2,2 ohm en eentje van 1,8 ohm. Toen ging m'n licht op de gewenste lichtsterkte branden.

Ik heb het ff doorgerekend, en er staat nu 5,01W op de ene en 6,13 W op de andere weerstand :o
En daarbij heb ik nog geen rekening gehouden met het feit dat een lamp beter stroom gaat geleiden als de spanning lager wordt (lagere temperatuur). Dit terwijl de weerstanden maximaal 5W zijn. Ze worden dan ook erg warm >:)

Denken jullie dat de weerstanden gaan doorbranden? Op zich maakt het niet uit als ze een keer doorbranden, ik heb er toch nog 9 :Y)

weddenschap, anybody? :P

NOSIG

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Gewoon aan je chassis (=metaal) vasttapen en je hebt koeling genoeg :)

En die dingen mogen best heel warm worden hoor :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je er toch meer hebt kan je het ook anders oplossen: maak 2 strengen van 2 1.8ohm en 2 2.2ohm-weerstanden in serie en zet die dan parallel. Dat zou het vermogen per weerstand met een factor 4 moeten doen verminderen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet wel zeker dat die gaan doorbranden. Als je gaat rijden kan de spanning tot 16 volt oplopen omdat zo'n ding geen spanningsstabilisator heeft. Heb het zelf al meerdere keren zien gebeuren :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
SA007 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:40:
beetje laat maar conrad, bijv bestelnummer 449899-06 of 449834-06

U vraagt, wij antwoorden.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Sprite_tm schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 17:15:
Als je er toch meer hebt kan je het ook anders oplossen: maak 2 strengen van 2 1.8ohm en 2 2.2ohm-weerstanden in serie en zet die dan parallel. Dat zou het vermogen per weerstand met een factor 4 moeten doen verminderen.
Ik zal dit proberen als de weerstanden doorbranden. Wordt overigens wel een erg grote weerstand in totaal.
Glashelder schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 17:22:
Weet wel zeker dat die gaan doorbranden. Als je gaat rijden kan de spanning tot 16 volt oplopen omdat zo'n ding geen spanningsstabilisator heeft. Heb het zelf al meerdere keren zien gebeuren :)
M'n scooter heeft een accu, die is altijd 12V :) Er zit miss een paar volt verschil in. Als ik net 8 km heb gereden, brandt alles wat harder, maar ik weet niet of hij dan 12V is of dat hij juist dan hoger dan 12 V is (beetje vaag, maar ik bedoel dus: miss als hij koud is, dat de spanning lager dan 12V is).
MeMoRy schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 17:32:
[...]

beetje laat maar conrad, bijv bestelnummer 449899-06 of 449834-06
Ik bestel niet bij conrad, afzetters :P

Maarja ik zal zien hoe lang ze het blijven doen. En of de tape, die om de draadjes is gewikkeld, niet smelt >:) Als ik rijd is er trouwens wel een airflow denk ik, de weerstanden zitten namelijk achter m'n voorste kap (Peugeot Speedfight2) onder m'n radiator

Wat gebeurt er eigenlijk als zo'n weerstand doorbrand? Gaat hij dan juist wel of juist niet stroom geleiden?

EDIT
Laat maar, volgens mij heb ik een natuurkundige fout gemaakt :P

Ik heb twee lampen parallel, 10W elk, 20W in totaal. Deze staan nu in serie met 2 weerstanden (ook die staan in serie).

DE LAMPEN:
P=U*I
20=12*I
I=1,67A

U=I*R 12=1,67*R Rlampen=7,2 ohm

Er staat een 4 ohm weerstand in serie. Rtotaal=11,2 ohm
12=I*11,2 I=1,07 Ampère, door elk component.

DE WEERSTANDEN:
P=I² * R
Pweerstand=1,07² * 4
Pweerstand=4,6 W

met dank aan binas
Deze weerstand bestaat uit twee kleinere weerstanden, die 5 W elk aankunnen. Kortom, ze zitten ruim binnen de marge.

Volgens mij klopt het zo.

[ Voor 42% gewijzigd door _Christiaan_ op 26-01-2006 23:55 ]

NOSIG

Pagina: 1