Vorige week heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen. Een punt waar ik niet zeker over ben is het concurrentiebeding. Ik zou hier graag wat meer over willen weten. Het is namelijk niet de bedoeling dat zo'n beding een mooie carriere elders in de weg staat.
Het beding is als volgt vermeld in mijn contract:
Het beding is als volgt vermeld in mijn contract:
Mijn vraag is in hoeverre dit beding mij in de weg kan staan wanneer ik elders aan de slag kan gaan in dezelfde business (software engineering in Oracle).Verbod nevenwerkzaamheden en non-concurrentiebeding
a. Werknemer verbindt zich gedurende de loop van het dienstverband zonder schriftelijke toestemming van de tot de <insert holding> behorende bedrijven (<insert werkgever>) voor geen andere werkgever of opdrachtgever werkzaamheden te verrichten, noch direct, noch indirect, al dan niet gehonoreerd, welke het belang van werkgever schaden en zich daarnaast te zullen onthouden van het doen van zaken voor eigen rekening, welke het belang van werkgever schaden.
b. Het is werknemer verboden binnen een tijdvak van één jaar na beeindiging van het dienstverband in enigerlei vorm al dan niet tegen vergoeding werkzaamheden te verrichten, dan wel betrokken te zijn bij:
1: klanten van <insert werkgever>. Dit heeft betrekking op de volgende situaties:
Klanten waarvoor <insert werkgever> in de periode van een half jaar voorafgaande aan de beeindiging van het dienstverband opdrachten heeft verricht:
Potentiele klanten waarvoor ten tijde van de beeindiging van het dienstverband een offerte uitstaat voor een opdracht.
Het dient in beide situaties te gaan om opdrachten waarvoor werknemer had kunnen worden ingezet, gezien de aard van de werkzaamheden die werknemer de afgelopen drie jaar bij <insert werkgever> heeft verricht en op dit moment verricht.
* Een onderneming die concurrerende werkzaamheden verricht of doet verrichten voor klanten van <insert werkgever>. Het gaat hierbij uitsluitend om werkzaamheden waarvoor werknemer had kunnen worden ingezet, gezien de aard van de werkzaamheden die werknemer de afgelopen drie jaar bij <insert werkgever> heeft verricht en op dit moment verricht.
* In geval van overtreding van werknemer van een van de verboden als omschreven in lid a en b, is werknemer onmiddelijk in verzuim en verbeurt hij aan <insert werkgever> een boete van 22.500 euro, vermeerderd met 250 euro voor iedere dag dat deze overtreding voortduurt, met een maximum van 7000 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenTheStig op 09-12-2005 16:00 ]