Toon posts:

[VB.NET] picturebox in de weg bij usercontrol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele mooie usercontrol gebouwd die prima werkt. Hij bestaat voor 90% uit pictureboxen die hun eigen events hebben (onclick veranderd de image). Nu heb ik de usercontrol in de form gezet en wil dat per klik op de usercontrol iets gebeurd. Dit werkt echter prima als er geen pictureboxen in de weg staan. Dus klik ik op een picturebox in de usercontrol dan wordt de onclick event van de usercontrol niet uitgevoerd?

Hoe kan ik dit oplossen. Ik heb al gestoeid met Handles, WithEvents, etc en heb het net al afgespeurd maar niets te bekennen! Iemand een zetje in de goede richting?

Alvast bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 17:18
pictureboxen in de weg ?
wanneer werkt het wel goed ?

kortom: meer info, meer uitleg.

https://fgheysels.github.io/

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 11:36

pjvandesande

GC.Collect(head);

Je kunt toch gewoon het onclick even van je picturebox door bubblen?

Je converteer de coordinaten naar de coordinaten van je onderliggende control en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
ok
Ik heb een usercontrol waarin allemaal pictureboxen staan.

Nu heb ik een form waarin ik die ene usercontrol in heb gezet. Daar heb ik een event aan gehangen:
Visual Basic .NET:
1
2
3
Private Sub Usercontrol1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Usercontrol1.Click
     MsgBox("test")
End Sub

Dit event werkt prima, maar als je op een picturebox control klikt die in de usercontrol staat dan doet dit event het niet.

Wat ik nu dus wil is dat dit event (Usercontrol1_Click) altijd wordt uitgevoerd, ook als je op een picturebox klikt.

Verwijderd

Topicstarter
questa schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:34:
Je kunt toch gewoon het onclick even van je picturebox door bubblen?

Je converteer de coordinaten naar de coordinaten van je onderliggende control en klaar.
Kan je misschien meer info geven? Ik weet bijv niet wat bubblen is.

• whoami
Als je op je user-control clicked, dan wordt die event toch uitgevoerd, dus, als er een picturebox in die usercontrol zit, dan klik je toch niet op die picture-box, maar op die usercontrol ?

Je hebt toch niet in design time jouw usercontrol op je form gezet, en dan een picture box op die usercontrol gesleept he ... ?

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:39:
Als je op je user-control clicked, dan wordt die event toch uitgevoerd, dus, als er een picturebox in die usercontrol zit, dan klik je toch niet op die picture-box, maar op die usercontrol ?

Je hebt toch niet in design time jouw usercontrol op je form gezet, en dan een picture box op die usercontrol gesleept he ... ?
heb niets runtime erin gezet.

Ik dacht aan de volgende oplossing: Als er op een picturebox geklikt wordt (die heeft ook een eigen click event) wordt zijn eigen event aangesproken. Maar zou je dan niet de usercontrol.click daar aan kunnen hangen oid zodat die ook wordt uitgevoerd?

• whoami
maar je hebt het nu over usercontrols met pictureboxen in, pictureboxen, etc....
Ik volg je niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:03:
maar je hebt het nu over usercontrols met pictureboxen in, pictureboxen, etc....
Ik volg je niet meer.
zo moeilijk is het toch niet?

uitleg:
Ik heb een usercontrol met daarin pictureboxen. Die usercontrol heb ik een een formulier gezet. Behalve de usercontrol staat er helemaal niets in dat formulier.

nu heb ik in het formulier een sub die de usercontrol.click afhandeld en dan een MsgBox weergeeft:
Visual Basic .NET:
1
2
3
 Private Sub Plattegrond1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles Plattegrond1.Click
    MsgBox("hallo")
End Sub

Dus als je nu op de usercontrol klikt krijg je een MsgBox.

Maar nu het probleem.

In de usercontrol zitten pictureboxen. in de usercontrol staat sub's die de event click afhandelen van de pictureboxen. Dus elke picturebox heeft een eigen sub.

Als ik nu op een picturebox klik in de usercontrol dan wordt de sub uitgevoerd van de picturebox.click en niet van de usercontrol.click. Wat ik nu wil is dat de usercontrol.click ook wordt uitgevoerd als er op een picturebox wordt geklikt.

Zo goed uitgelegd?

• whoami
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:28:
[...]

zo moeilijk is het toch niet?
Leg het dan beter / duidelijker uit.
Voeg in je PictureBox click-handler eens dit toe:
code:
1
OnClick(EventArgs.Empty);