Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Proces system gebruikt 99% CPU

Pagina: 1
Acties:

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Heb hier een heel vaag probleem.
Een laptop van een klant van me draaitop zich prima, alleen reageert het op sommige dingen erg langzaam. Bijvoorbeeld schijfbeheer naar voren halen duurt ruim een minuut.
Als ik bij taakbeheer kijk naar de draaiende processen, zie ik een proces "system" draaien, zonder file-extensie, welke 99 tot 100% CPU load veroorzaakt.
Geen wonder natuurlijk dat het systeem traag is. Mijn vraag is echter, is dit nou een virus o.i.d., of een storing in Windows?
Hitman Pro heeft geen oplossing geboden, het proces is ook aanwezig in veilige modus.

Verwijderd

misschien draait boinc of seti? :X

Bekijk een via CTRL SHIFT ESC welke taken er draaien?
Welk proces is ook aanwezig in de veilige modus?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 14:26 ]

• Kahbouter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24
Dat is een virus dat heet W32.idlesystemprocess@XP, heeft waarschijnlijk 16K geheugen in gebruik en werkt alleen als de processor niets te doen heeft.

Sorry, ff serieus, geeft Taakbeheer ook aan wat de CPU-load is? Die zou dan ook op dat percentage moeten staan, maar dat lijkt me niet. Als de pc traag reageert, gaat dat gepaard met zwaar ratelen van de harde schijf? Dan heeft dat denk ik meer te maken met een gebrek aan (virtueel) geheugen en processen die daar (te) veel gebruik van maken.

Systeempje

• Brede P
@ Robuzz: Ik kijk dus al in taakbeheer. Er draaien er een stuk of 20, maar ze krijgen amper de mogelijkheid iets te doen, omdat er ook een taak draait die SYSTEM heet. Deze vreet alle CPU power op. Diezelfde taak vreet ook in veilige modus, met via MSCONFIG alle opstartbestanden uitgeschakeld, nog steeds 100%.

@ Kahbouter:
Er is dus een proces draaiende, en dat proces heet system. Geen file-extensie, alleen system.
Gebruikt iets van 212KB geheugen, maar slokt wel de volle 100% CPU power op.
Geen zware HDD-load, HDD doet bijna niets (wel goed trouwens, getest, evenals geheugen).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je ook even ProcessExplorer downloaden van systernals :?
Dan kan je zien welke bestanden system verbruikt ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• arieleks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2013
Kahbouter schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:27:
Dat is een virus dat heet W32.idlesystemprocess@XP, heeft waarschijnlijk 16K geheugen in gebruik en werkt alleen als de processor niets te doen heeft.
Meest verspreide virus ter wereld... ;)

Maar effe serieus, hij heeft het vanaf het begin al over het proces 'System'..

Heb je hier wat aan, BredeP? http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;841382

[ Voor 3% gewijzigd door arieleks op 09-12-2005 14:39 ]

- Rietberg - sieben Mal sympatisch -

There are only 10 types of people, those who make stupid jokes about binary numbers and those who don't.

Verwijderd

Heb je via hitman pro ook bv NOD32 laten lopen?? en heeft ie toen niets gevonden??
Je kunt ook nog altijd via housecall (trendmicro) een pc scan uitvoeren, voor zowel virussen als spyware

• Brede P
Het begint er op te lijken dat het toch geen virus is.
XP lijkt te hangen op de USBPORT.SYS, tenminste, volgens Process Explorer.

Verwijderd

XP met SP1 of 2 ? of wat anders :O

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Is het niet de virusscanner? Die draait ook onder system doorgaans..... (kan elke service zijn die onder de system account draait!)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 20:34

tweakerbee

dus..?

Services draaien toch onder svchost?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

als we toch allemaal in de glazen bol proberen te kijken.............dan kan BredeP beter een hijack log plaatsen!!!!!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:13

Wildfire

Joy to the world!

[knip: hier stond onzin, sorry]

[ Voor 107% gewijzigd door Wildfire op 12-12-2005 12:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Sorry voor deze kick, maar ik heb dus last van hetzelfde verschijnsel.
Constant een 50% load. Die load zit hem in de usbport.sys.
Als ik in het bios de USB uizet, dan draait windows goed, maar als de USB aanstaat, komt de usbport.sys weer om de hoek zetten.
Pagina: 1