[PC]Advies mbt gekozen systeem

Pagina: 1
Acties:

• -_D_-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 09:38

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Na een order geannuleerd te hebben bij PCZaak wegens te veel enthousiasme en te weinig weloverwogen keuzes wil ik nu wat meer bewust te werk gaan in het kiezen en samenstellen van mijn toekomstige systeem.

Doel
Wat ik wil met mijn systeem is eigenlijk niet zo bijzonder. Ik wil niet gaan overclocken omdat dit niet echt meer een hobby van mij is en ik vooral gewoon een stabiel systeem wil. Wat ik wel wil is de komende tijd even goed vooruit kunnen met mijn systeem. Ik draai momenteel een AMD 1800+ met 256 geheugen en een GeForce 2 GT 64 kaartje en ook al functioneert dat prima, een upgrade is nu wel een keertje nodig ;) Ik speel zo nu en dan een spelletje, gebruik Photoshop en doe hier en daar wat aan geluidsbewerking. Mijn huidige systeem schiet vooral tekort op deze gebieden dus dit moet wel veranderd worden. Een andere voorkeur, hoewel minder belangrijk dan stabiliteit, is het geluidsniveau.

Budget
Mijn budget ligt rond de 600 euro zonder monitor, want die heb ik nog (17 inch CRT).

Opzetje
Dit is wat ik momenteel in mijn gedachten heb:

Moederbord
ASUS A8 N E – Ik heb dit moederbord gekozen omdat ik sowieso een 939 moederbord wilde zodat ik even vooruit kan en omdat er een nForce 4 ultra chipset op zit. Er zit geen SLI op daar ik gewoon 1 kaartje er in wil hangen en niet de ambitie heb om dit in de toekomst te veranderen. Dit geldt wel voor SATA en RAID wat het moederbord wél ondersteunt.

Processor
AMD 64 3200 + Venice Boxed – Een snelle processor die mijns inziens genoeg rekenkracht biedt voor wat ik de komende jaren wil gaan doen. Ik heb de boxed versie gekozen omdat deze, naar wat ik heb vernomen, een goede koeling heeft. Dit is echter wel een aandachtspuntje met het oog op koeling: kan ik er beter een andere cooler (al dan niet passief i.v.m. geluid) opzetten?

Geheugen
2 keer 512 Kingston 3200 DDR 400 – Op de ASUS site gecheckt en het mobo werkt goed met dit geheugen. Tevens wordt er optimaal gebruik gemaakt van het geheugen doordat ik 2 reepjes heb i.p.v. 1 (uit de Tweakers Best Buy november).

Kast
AOPEN QF50B – Een betaalbare MidiTower met een 300 watt voeding. Dit is mijn grootste vraagstuk daar ik een stabiele voeding wil die genoeg power levert voor mijn apparaten, niet te luid is (daarom een A-merk gekozen) en niet te warm wordt. Ik vraag me dus concreet af of 300 watt genoeg is voor de apparatuur in mijn kast. Heb deze voeding gekozen vanwege de Best Buy guide van november.

VGA kaart
ASUS EN6600 Silencer/TDPCI-e 256Mb – Natuurlijk een PCI-E kaart omdat mijn gekozen mobo alleen PCI-E ondersteunt. Tevens een A-merkkaart (ASUS)(Voor zover er echt A-merkkaarten zijn bij VGA kaarten) die passief gekoeld is wat voor stilte zorgt. Mijn grootste criterium was echter de prijs (115 euro) aangezien ik in deze prijsklasse iets wilde kopen. Andere criteria waren: TV Out en het geheugen (256) al vraag ik mij steeds meer af of geheugen echt een verschil maakt (bij de 9800 Pro bijvoorbeeld niet zo heel erg). Dus als iemand betere suggesties heeft (PCI-E met TV OUT en liefst passief gekoeld in de prijsklasse 100 tot 120 euro), graag :P

HD
WD 80 GB – Ik heb bewust voor een WD gekozen omdat ik veel heb gelezen over de problemen tussen mijn gekozen mobo en de Maxtor DM 9 en 10.

Overig
Wellicht dat ik er nog een cardreader in wil zetten indien de power dit toelaat.

Wat ik verder zelf nog in de kast hang (IVM koeling & power)(dit heb ik dus al):
SAMSUNG DVD lezer
NEC 3550 DVD writer
40 GB Maxtor schijf (uit 2002)
Floppydrive

Ik hoop dat deze topicstart uitgebreid genoeg is! Ben al jaren geregged hier maar ben niet meer zo van de technische topics :P

[ Voor 6% gewijzigd door -_D_- op 09-12-2005 10:32 ]

- - Ik draai en maak muziek :) - -
It's not far back to sanity
At least it's not for me
And when the wind is right you can sail away
And find serenity

Verwijderd

Ik weet niet of je grote bestanden edit met geluid en photoshop, maar is 80 gig niet een beetje weinig voor dit soort dingen? Verder vind ik het een prima systeem voor wat jij er mee gaat doen. Misschien zou je nog een geluidskaart kunnen overwegen zoals een audigy 2 zs ofzo? Geeft vaak betere resultaten met recorden als onboard
Edit: NVM niet goed ts gelezen, hij heeft dus nog een 40 gig hdd erin zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 11:16 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
nouja, in principe ziet het er goed uit
het enige wat je tegen kan zitten is inderdaad de voeding, de rest is goed gekozen

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Als je per se een nForce chip op je mobo wilt hebben hoef je hier niet over na te denken.
Anders kan je ook aan ASRock 939Dual-Sata2 nemen. Rond de 65 euro is die. Bespaar je toch weer wat en kan je misschien een grotere HD kopen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ziet er netjes uit, qua config niets op aan te merken.

Wat stilte betreft: de A8N E heeft als ik me niet vergis een actief Northbridge koelertje, die bij sommige exemplaren/sommige mensen als storend wordt ervaren, maar anderen zeggen weer dat het geluid volledig wegvalt tegen de cpu/case/voedings fans. Mocht het toch storen, dan kan je 'm vervangen door een heatsink, of je kan voor een ander mobo kiezen, volgens mij had Gigabyte of MSI een nForce4 Ultra bordje met passieve NB koeling.

De boxed koeler van de 3200+ is inderdaad stil te noemen (ik heb 'm zelf), hoewel je uiteraard nog stiller kan als je waterkoeling klust of zo'n enorme, langzaam draaiende, 120 mm fan erop zet (dat moet wel weer passen, natuurlijk). Passief koelen is niet echt een reele optie.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
de 6600 is niet echt een super videokaart voor spelletjes.
Ik weet niet wat voor spelletjes je graag speelt, maar als dat de nieuwere spellen zijn, dan kan je beter naar een duurdere kaart kijken. Dat is alleen heel lastig in jouw budget, dat begrijp ik.
Wellicht toch de 6600GT nemen, die is duurder maar wel beter geschikt voor spellen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Ik zat al inderdaad aan die 6600 GT kaart te denken, ben ik voorlopig gelijk klaar. Dan heb ik er echter wel weer een fan bij en dan gaat het geluidsniveau wel weer omhoog. Maar dit valt later wel weer te upgraden met andere fans denk ik zo.

Maar de grote hamvraag; gaat mijn voeding het trekken met die configuratie?

At least it's not for me
And find serenity

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je die 6600GT neemt is een 300 Watter sowieso niet genoeg. Of ie het met de 6600 weet ik niet. Ik zou in ieder geval voor een zwaardere voeding gaan. Misschien is de H600B wat?

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:18
die mobo kan 4gb werkgeheugen aan, is het misschien niet beter om nu een reepje van 1gb te kopen zodat je in de toekomst beter kan upgraden?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
aryan schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 19:07:
die mobo kan 4gb werkgeheugen aan, is het misschien niet beter om nu een reepje van 1gb te kopen zodat je in de toekomst beter kan upgraden?
Dan is hij zn dual channel wel kwijt.

Overigens zijn er met de nieuwe firmware van de schijven van Maxtor geen problemen meer icm jou moederboard :)

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 18:39:
Als je die 6600GT neemt is een 300 Watter sowieso niet genoeg. Of ie het met de 6600 weet ik niet. Ik zou in ieder geval voor een zwaardere voeding gaan. Misschien is de H600B wat?
Daar zat ik ook al aan te denken ja... Helaas is die wel weer gelijk een flink stuk duurder (twee keer zoveel uit mijn hoofd). :P

Wat betreft het geheugen, met 1024 kan ik voorlopig wel even vooruit en wat RoD al zei; twee reepjes van 512 maken gebruik van dual channel, 1 reepje niet. Dus je geheugen wordt een stuk efficiënter gebruikt.

At least it's not for me
And find serenity

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Kickje

Dit wordt mijn uiteindelijke systeem \o/

Moederbord: ASUS A8N-E
Processor: Athlon64 939 3200+ 2000Mhz BOX Venice
Behuizing: Antec SLK3800B-EC (400W SmartPower2.0 ATX12V)
Geheugen: Twee keer Kingston ValueRAM 512Mb 400MHz
Video: ASUS EN6600GT 128Mb (met Zalman cooler)
HD: Maxtor 80 Gb
Extra: Apacer Int. Card Reader USB2.0

Wat ik er zelf aan toevoeg:

3,5 inch floppy
DVD lezer
Lite-On 16X DVD brander
Maxtor 40 Gb HD

What do you think? :7

At least it's not for me