[SLR] Van analoog naar digitaal. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren om van mijn oude Pentax ME over te stappen naar een DSLR.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik bij pentax moet blijven zodat ik mijn lenzen mee kan nemen (met beperkingen te gebruiken) of dat ik alles moet verkopen en een ander merk moet nemen.
Vooral het feit dat ik niet gelijk hoef te investeren in nieuwe lenzen is iets wat me ook wel aanspreekt.
Die twijfel wordt eigenlijk ook een beetje gevoed door dat de pentax "maar" 6 MP is. Dit is voor 10x15 en ook wel 13x18 cm meer dan genoeg, maar wat als ik naar 20x30 of nog groter wil?
Ik heb nog nergens gezien dat er een opvolger van de *ist DS/DL wordt overwogen die meer pixels heeft.

Wat zouden jullie adviseren?
Als ik helemaal zou overstappen: welk merk/type en wat zou ik kunnen vragen voor mijn oude spul? (Noem ik aan het einde wel)

Budget zal zo rond de € 1000,- tot 1200,- liggen. Ik hou er wel rekening mee dat ik, als ik overstap, een lichtsterkere lens wil dan de kit-lensjes die standaard worden meegeleverd.

Mijn oude spul:
2 x Pentax ME
1 x Pentax Winder ME
1 x Pentex AF200s flitser
1 x Kenlock 2x teleconverter
1 x 50 mm 1:1.4 Pentax prime-lens
1 x 135 mm 1:2.8 Tokina prime-lens
1 x 28-80 mm 1:3.5 Takumar zoomlens met macro-stand
1 x 70-210 mm1:4 Tokina zoomlens
Alle lenzen hebben een UV-filter. De laatste twee lenzen hebben ook een automatische stand voor de belichting, dit is iets wat niet op een ME zit, maar waarschijnlijk wel zonder problemen op een *ist DS/DL werkt.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Houd je ook rekening met de 1.5 cropfactor? Al je huidige lenzen worden dus meer tele.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

De 6MP (van de D70) zijn voor mij nog ruim voldoende om afdrukken op 20 x 30 te maken, op grotere formaten word de kwaliteit wel wat minder, maar ga je ze ook van een grotere afstand bekijken, waardoor het weer minder uitmaakt.

Een van de belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden bij de overstap van analoog naar digitaal is de zogenaamde cropfactor. Omdat de sensor kleiner is dan je 35mm film, moet je de brandpuntsafstand van je lenzen met een bepaalde factor vermenigvuldigen, in het geval van de *ist DS/DL met 1,5.

Dat betekent dat je in je huidige assortiment lenzen absoluut geen groothoek meer overhoud. 28mm word 42mm, wat bijna een standaardlens is. Om de huidige 28mm te vervangen, moet je dus op zoek gaan naar een lens die begint bij zo'n 18mm.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had hier rekening mee gehouden. Hiervoor kan een kit-lens of een apart aanteschaffen 18-iets lens goed dienst doen, maar zou ik vervangen of voor de Pentax *ist kiezen?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
teigetjuh schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:05:
Ik ben me aan het orienteren om van mijn oude Pentax ME over te stappen naar een DSLR.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik bij pentax moet blijven zodat ik mijn lenzen mee kan nemen (met beperkingen te gebruiken) of dat ik alles moet verkopen en een ander merk moet nemen.
Vooral het feit dat ik niet gelijk hoef te investeren in nieuwe lenzen is iets wat me ook wel aanspreekt.
Die twijfel wordt eigenlijk ook een beetje gevoed door dat de pentax "maar" 6 MP is. Dit is voor 10x15 en ook wel 13x18 cm meer dan genoeg, maar wat als ik naar 20x30 of nog groter wil?
Ik heb nog nergens gezien dat er een opvolger van de *ist DS/DL wordt overwogen die meer pixels heeft.

Wat zouden jullie adviseren?
Als ik helemaal zou overstappen: welk merk/type en wat zou ik kunnen vragen voor mijn oude spul? (Noem ik aan het einde wel)

Budget zal zo rond de € 1000,- tot 1200,- liggen. Ik hou er wel rekening mee dat ik, als ik overstap, een lichtsterkere lens wil dan de kit-lensjes die standaard worden meegeleverd.

Mijn oude spul:
2 x Pentax ME
1 x Pentax Winder ME
1 x Pentex AF200s flitser
1 x Kenlock 2x teleconverter
1 x 50 mm 1:1.4 Pentax prime-lens
1 x 135 mm 1:2.8 Tokina prime-lens
1 x 28-80 mm 1:3.5 Takumar zoomlens met macro-stand
1 x 70-210 mm1:4 Tokina zoomlens
Alle lenzen hebben een UV-filter. De laatste twee lenzen hebben ook een automatische stand voor de belichting, dit is iets wat niet op een ME zit, maar waarschijnlijk wel zonder problemen op een *ist DS/DL werkt.
Ik heb mijn foto's van de D70 wel eens op 50*75 afgedrukt en dat ziet er nog perfect uit!

Hail to the king baby!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02
Die lenzen kan je inderdaad gebruiken op een DSLR van Pentax, maar of het handig is... Ik weet het zo net nog niet. Ik denk dat je het best je oude spul op zolder kan zetten en nu gewoon een leuke set kan kopen. Pentax levert tweedehands weinig op en echt waardevolle spullen heb je er niet bij zitten. Zulk soort setjes zie je regelmatig voorbij komen op marktplaats en als je er meer dan €100 voor krijgt, mag je heel tevreden zijn.
Dus, berg je spullen goed op, en zoek een DSLR met lenzen uit, die je goed bevallen.
Pagina: 1