DL-380... Silence please!

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:41
Sja, ik zou niet weten waar ik het anders moest vragen, maar het heet hier ..&Cooling, vandaar :)

Situatie:
Heb al een tijdje een DL380-G1, en ik wil die dolgraag inzetten om ESX te draaien, met daarop mijn debian server, en enkele NT servers, om zo alle servers uit mijn netwerk te consolideren. Dat draait ook al allemaal, en ik wil graag verder met de migratie, echter dat houdt in dat die bak 24/7 moet gaan draaien. Zoals velen heb ik ook een vrouwtje thuis, en ik kan écht veel maken met computers (ieder zijn hobby), maar dit ding mag niet aan. :D
Waarom? Pure herrie. Als hij op zolder aan staat, hoor ik hem keihard blazen op de 1e verdieping, beetje lullig op de slaapkamer. Zelfs op de begane grond hoor ik hem nog in de hal. Best irri. Zelfs ik (en ik ben echt wel wat gewend) vind het nog wel irritant. Het ding komt in een gesloten patchkast op zolder te staan. Dat moet wel, want tijdens de bouw van mijn huis heb ik daar alle kabels naar toe geloodst. Ook komt daar nog een 19" switch in, en die zijn doorgaans ook niet stil :(

Lang verhaal kort, hij mag niet aan.... Krijg het er niet door. Als hij stiller wordt, is het geen probleem.
Ik heb al de compaq insight health monitor geinstalleerd onder ESX, en dat scheelt enorm. Maar nog lang niet genoeg.

Nou vraag ik me dus af. Heeft iemand hier wel eens zo'n ding stiller gekregen? Op wat voor een manier dan ook? Ik dacht zelf aan het vervangen van fans, maar ik hoor ook wel eens dat de G1's zo warm werden dat ze naar hun grootje werden geholpen, en dat die fans er dus niet voor niets in zitten. Daarnaast natuurlijk de vraag, pikt het moederbord dat, als ik ze uitwissel voor papst of zo.

Please help me out :P

• UltraSub
Geen hints of tips? :/
Niemand ooit nog zo'n ding in huis gehad, en stiller geprobeerd te krijgen?
Zou wel graag wat ervaringen hebben, voor ik fans ga kopen, en het werkt toch niet, en ik ben knakies lichter :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Ik heb geen idee wat je nou precies op zolder hebt staan, maar als het zo`n server geval is dat er bij google uitrolt is, met een p3 processor, dan zouden een paar stille papst fans ipv die 40mm straaljagers al een hoop schelen. Stille harddisks zijn ook wel te regelen lijkt me. Of sla ik de plank finaal mis nu?

Verwijderd

Ik heb alles in tuinhuisje staan hoord niemand alleen de kippen achter als de wind slecht zit ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een DL380? Daar hebben we een rack van vol op de zaak, allemaal Xeon 3.0 machines. Takkeherrie ja, maar wat moet jij thuis met zo'n ding :P Corrupte baas ofzo :P

O ps die van ons is G4 meen ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 10-12-2005 19:43 ]

• UltraSub
p43000 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:32:
Ik heb geen idee wat je nou precies op zolder hebt staan, maar als het zo`n server geval is dat er bij google uitrolt is, met een p3 processor, dan zouden een paar stille papst fans ipv die 40mm straaljagers al een hoop schelen. Stille harddisks zijn ook wel te regelen lijkt me. Of sla ik de plank finaal mis nu?
Er staat dus zo'n 3U ding, 2x P3 733 met 4GB ram, 2x 15K disk en 2x 10K disk. Die disken was ik op zich niet van plan te vervangen, stiller krijgen, ik zou niet weten hoe. In tegenstelling tot zijn kleinere broertje de DL360, heeft een 380 geen 40 mm's, maar (ik denk zo uit mijn hoofd) 80 mm's. (2x). Aangezien ik niet gewend ben dat een 80 mm fan zo'n takkeherrie maakt, vind ik het nogal raar eigenlijk. Dus ik heb idd al serieus overwogen ze te vervangen, maar ik ben bang dat ik voor niets ga shoppen, als later blijkt dat het een smart mobo is, wat zegt: "dat zijn niet mijn fans, ik boot niet"
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:39:
Ik heb alles in tuinhuisje staan hoord niemand alleen de kippen achter als de wind slecht zit ;)
Als ik het eerder had geweten, had ik de patchkast in de garage gepland, ipv op zolder. Maja, nu lopen alle leidingen daar al naar toe, beetje lullig als het naar de garage moet (kan wel in _uiterste_ nood, met veel werk. _Heel_ veel werk, en concessies).
Fairy schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:42:
Een DL380? Daar hebben we een rack van vol op de zaak, allemaal Xeon 3.0 machines. Takkeherrie ja, maar wat moet jij thuis met zo'n ding :P Corrupte baas ofzo :P

O ps die van ons is G4 meen ik.
Neu, geen corrupte baas. Netjes met geleidebewijs in mijn bezit gekregen :)
Is afgeschreven. Heb er zelfs 2 (één voor spare parts) :X
Hebben tig racks met compaq machines, dus er schrijft van tijd tot tijd behoorlijk wat af.
Wat ik er thuis mee moet? Zie OP :)
Ik wil mbv ESX alles consolideren, maar dat vreet ram, en vereist dual cpu. En hier zat 4GB ram in, en een dual. Dus in theorie kon ik wel gaan winkelen voor een dual-core AMD, met 4GB ram, maar ja, dat kost geld, dit was ff voor niks. Heb op het moment andere prioriteiten met geld.

[ Voor 24% gewijzigd door UltraSub op 10-12-2005 19:52 ]

Verwijderd

weet je eigenlijk wel wat nou zoveel geluid maakt?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

fans kan je opzich gewoon vervangen afaik... of gewoon een paar fans uitschakelen? (stekker er uit).
temperatuur ff in de gaten houden terwijl je de bak een paar uurtjes laat stressen (pifast? prime? koe?)
de disks zou ik persoonlijk vervangen voor andere modellen wanneer het stil moet zijn....
als je een IDE controller hebt, gooi er dan wat Samsung Spinpoints in. lekker stil.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
DL380 G1? Oh, man. Die zijn bepaald niet stil. Die dingen zijn ontworpen voor gebruik in serverruimtes. Door fans te vervangen en eventuele 15k rpm SCSI-schijven te vervangen door 10k rpm zou je misschien iets kunnen winnen, maar echt stil wordt zo'n bak nooit. Is inruilen tegen een epia ofzo geen optie? (Specs van een dual CPU epia bordje).

[ Voor 18% gewijzigd door Cruise Control op 11-12-2005 00:29 . Reden: link naar specs ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Wat dacht je van gigantisch veel dempingsmateriaal, van dat rubber e.d. in auto's...

Heel simpel: de kast volgooien met rubber, buitenkant ook. Doos eroverheen, daar ook allemaal rubber in en op. Daar kan weer een doos o.i.d. overheen met rubber.

Lijkt me wel genoeg rubber :P

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

OMD

vibraflex is the answer my friend, vibraflex...

kijk op www. akoestiekwinkel.nl en daar heb je allerlei soorten demping. Suc6!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dempen is een 2e optie. Je eerste optie is altijd de bron(nen) aanpakken.

... als dat mogelijk is natuurlijk. Zo niet, dan door naar de 2e optie.

Beginnen dus met vervangen van fans, dat zijn de grootste herrieschoppers. Serverspul voor rackmount is vaak dusdanig overgedimensioneerd qua koeling dat je er wel mee wegkomt door stillere fans te installeren. (Papst of Nexus bijvoorbeeld) Zo'n rackmount geval moet kunnen werken wanneer het ding volledig is ingebouwd, boven en onder, met andere rackmount dozen, en ook nog eens door moet kunnen wanneer de helft van de fans er de brui aan gegeven heeft. Die headroom heb je niet nodig.

Op m'n werk een Quad Opteron 844 staan, 10 stuks (!!) 92x92 Delta schreeuwlelijken in de 4U rackmount bak, en ook nog eens een dubbele voeding met, in totaal, 4 stuks 40x40 krijsers. Klinkt als een opgefokte stofzuiger, daar wordt je ook niet blij van. Overgedimensioneerde koeling? Moederbord is meestal maar 4-6°C boven kamertemperatuur, en CPUs halen onder load met moeite de 10-14°C boven kamertemperatuur. Ja, er is dus redelijk wat koeling "over".

Het enige grote probleem, dat je zelf ook al min of meer voorziet, is dat je ruzie kan krijgen met de hardware monitoring van je server, waarbij een toerental van minder dan, zeg, 4000 rpm beschouwd wordt als een kapotte fan. Installatie van een 1600 - 2000 rpm fan kan dan problemen geven, maar de enige duidelijke manier is gewoon een fan vervangen en kijken wat je systeem aangeeft, en of monitoring en/of het eventuele alarm uit te zetten is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Wat is je budget eigenlijk, als dat boven de ~250 euro ligt kun je misschien gaan waterkoelen.

Verwijderd

Misschien een idee om een kleine stille airco neer te zetten.
Dan is de temp daar in iedergeval lager en hoeft ie dus minder hard te blazen?

Verwijderd

Beetje offtopic misschien
Maar waarom een DL380-G1 ?

ik heb heb een paar afgeschreven DL380's en ML530's staan die ik zo mee naar huis kan nemen.
Maar ik heb hier toch echt een simpele PC staan met Asus mobo en een Athlon Mobile met cpu-idle.
Passief koelblok erop en een enkele 12cm fan voor de hele PC op 7 volt

heerlijk stil en relatief zuinig

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als ie zo'n ding al heeft dan kan ie hem moeilijk niet gebruiken, dat snap ik wel ;)

Denk inderdaad eens aan waterkoeling, dat is namelijk ontzettend veel stiller. En trek voor de gein eens de stekkers van de harde schijven eruit voordat je hem opstart, als het geluid dan plots een stuk minder is dan weet je meteen dat je beter je schijven kan vervangen dan dat je aan je casefans gaat sleutelen.

MechWarrior || Monsters Game

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

En jij denkt dat het verstandig is om een server 24/7 op waterkoeling te draaien terwijl het ding onbewaakt op zolder staat?

Als je nou je waterkoeling toepast op een PC die in het zicht staat, waar lekkage tenminste nog gespot kan worden, kan ik het nut wel zien. Maar onbewaakt/uit zicht? Lijkt me geen prettige gedachte. Bovendien, waterkoeling vergt vaak meer onderhoud dan luchtkoeling, controle op verstopping, doorstroom, algengroei, corrosie, enz. enz.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
JumpStart schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:05:
En jij denkt dat het verstandig is om een server 24/7 op waterkoeling te draaien terwijl het ding onbewaakt op zonder staat?

Als je nou je waterkoeling toepast op een PC die in het zicht staat, waar lekkage tenminste nog gespot kan worden, kan ik het nut wel zien. Maar onbewaakt/uit zicht? Lijkt me geen prettige gedachte. Bovendien, waterkoeling vergt vaak meer onderhoud dan luchtkoeling, controle op verstopping, doorstroom, algengroei, corrosie, enz. enz.
je watercooling raakt echt niet opeens lek hoor, dus als je de eerste 24 uur er op blijft letten dat kan er vrij weinig fout gaan hoor. Tevens werden (en misschien worden?) supercomputers een tijd lang watergekoelt.
Als je intresse hebt in watercooling moet je me maar ff toevoegen op msn , k heb evt wel wat (gratis) spul liggen.

LinkedIn
BlackIntel

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

EvilWhiteDragon schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:11:
[...]

je watercooling raakt echt niet opeens lek hoor, dus als je de eerste 24 uur er op blijft letten dat kan er vrij weinig fout gaan hoor. Tevens werden (en misschien worden?) supercomputers een tijd lang watergekoelt.
Als je intresse hebt in watercooling moet je me maar ff toevoegen op msn , k heb evt wel wat (gratis) spul liggen.
offtopic:
Ik weet het nodige van corrosie (ik studeer Technische Materiaalwetenschappen) en dus heb ik zo m'n redenen om ietwat terughoudend te zijn... Al is een volledig koper OF volledig aluminium WC kit (radiator en blok van hetzelfde metaal) nog wel acceptabel.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 11-12-2005 13:39 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
JumpStart schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:19:
[...]

offtopic:
Ik weet het nodige van corrosie (ik studeer Technische Materiaalwetenschappen) en dus heb ik zo m'n redenen om ietwat terughoudend te zijn... Al is een volledig koper OF volledig aluminium WC kit (radiator en blok van hetzelfde metaal) nog wel acceptabel.
iedereen die met watercooling werkt weet dat zo ongeveer, alleen als je je niet in leest in de materie dan kan je daar last mee krijgen ja.

LinkedIn
BlackIntel

• UltraSub
Heren, bedankt voor alle input so far :)
Ik ga inderdaad als eerste de fans vervangen, en dan is het crossed fingers dat hardware monitoring dat pikt. Die dingen moeten gewoon sowieso stiller, pikt het bord dit al niet, dan houdt het al op denk ik. Daarna ga ik inderdaad kijken of ik de kast kan isoleren.

Waterkoeling? Nah, zou het wel koel vinden, maar denk niet dat deze bak dat waard is. Kijk, het mag natuurlijk niet te veel kosten, anders kan ik net zo goed een nieuw systeem in elkaar drukken, wat veel stiller is van zichzelf.
Het hoeft niet doodstil, ben wel wat gewend, maar dit vliegtuig is absurd in huis :P
Kijk, hoe stiller hoe beter natuurlijk. Nu draait er als server een C366@550 met zallmann koeler, en het enige wat ik van dat apparaat hoor is de voeding. En das perfect, hoor ik een verdieping lager niet meer.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

je kan opzich best goedkoop WC in elkaar zetten....
paar blokken koper die je verzaagt en voorziet van kanaaltjes en slangaansluitingen, radiator van een auto van de sloop, aquariumpompje en een colafles als reservoir?
ben je voor minder dan 50 euro klaar....

Verwijderd

UltraSub schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:52:
Heren, bedankt voor alle input so far :)
Ik ga inderdaad als eerste de fans vervangen, en dan is het crossed fingers dat hardware monitoring dat pikt. Die dingen moeten gewoon sowieso stiller, pikt het bord dit al niet, dan houdt het al op denk ik. Daarna ga ik inderdaad kijken of ik de kast kan isoleren.

Waterkoeling? Nah, zou het wel koel vinden, maar denk niet dat deze bak dat waard is. Kijk, het mag natuurlijk niet te veel kosten, anders kan ik net zo goed een nieuw systeem in elkaar drukken, wat veel stiller is van zichzelf.
Het hoeft niet doodstil, ben wel wat gewend, maar dit vliegtuig is absurd in huis :P
Kijk, hoe stiller hoe beter natuurlijk. Nu draait er als server een C366@550 met zallmann koeler, en het enige wat ik van dat apparaat hoor is de voeding. En das perfect, hoor ik een verdieping lager niet meer.
Die bakken zitten altijd ramvol met Delta's en aanverwand spul. Het maakt dus niet zo heel veel uit welke fan's je erin doet, het word altijd stiller en veel ook. Vaak zijn de fans ook dubbel uitgevoerd. Misschien kan je 1 rij uitschakelen en 1 rij vervangen. Dan is het gewoon een PCtje geworden ipv een schreeuwbak.

• UltraSub
Er zitten dus drie fans in. 2x 92mm, en 1 kleintje in de psu, maar die laatste hoor je bijna niet.
Heb er ff piccies van geschoten:

Hier waar ze ingebouwd zitten:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/IMG_4151_res.jpg
fullsize

Hier de 92 mm fans uitgebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/IMG_4152_res.jpg
fullsize
Ff de specs opgezocht, de linker doet 76 CFM (44.5dBA), en de rechter 62 CFM (47.5dBA).

En hier het kleintje in de voeding (laat ik gewoon zitten denk ik):
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/IMG_4153_res.jpg
fullsize

Op de 92'ers zit nogal een raar stekkertje, moet ik misschien wat modwerk op loslaten :)
Iemand tips voor fans? Ga ik ff shoppen.

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 12-12-2005 11:31 ]

Verwijderd

UltraSub schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:32:
Er zitten dus drie fans in. 2x 92mm, en 1 kleintje in de psu, maar die laatste hoor je bijna niet.
Heb er ff piccies van geschoten:

Hier waar ze ingebouwd zitten:
[afbeelding]
fullsize

Hier de 92 mm fans uitgebouwd:
[afbeelding]
fullsize

En hier het kleintje in de voeding (laat ik gewoon zitten denk ik):
[afbeelding]
fullsize

Op de 92'ers zit nogal een raar stekkertje, moet ik misschien wat modwerk op loslaten :)
Iemand tips voor fans? Ga ik ff shoppen.
Als die bak toch ergens staat waar hij best een beetje lawaai mag maken zou ik niet al te stil kopen. Iets van 40cfm ofzo..ergens in die buurt. Die maken wel wat geluid, maar tis nog geen herrie.
Als je echt hele stille gaat kopen gaat het vast niet goed met de temps. Klein kastje enzo.

Stille fans met veel lucht verplaatsing bestaan overigens niet, dus daar hoef je niet naar te zoeken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

boot het apparaat eens zonder fans aangesloten. even kijken wattie daarmee doet.
alssie het gewoon laat voor wat het is, dan kan jegewone fans kopen en die aan de 12Volt hangen, desnoods met een fanmate ertussen om ze op 7V te laten lopen.

• UltraSub
Ghe, zo simpel... daar had ik nog niet eens aan gedacht :o
Morgenvroeg ff proberen. Als dat idd zo is, dan rag ik daar idd gewoon normale 12V fans in. Enige nadeel is dat je geen monitoring meer hebt, maar ja.... so be it.

Edit:
Ow, maar lig er al weer een hele tijd uit, wat fans betreft, wat zijn goede fans in deze maat?

[ Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 11-12-2005 22:20 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

UltraSub schreef op zondag 11 december 2005 @ 22:08:
Ghe, zo simpel... daar had ik nog niet eens aan gedacht :o
Morgenvroeg ff proberen. Als dat idd zo is, dan rag ik daar idd gewoon normale 12V fans in. Enige nadeel is dat je geen monitoring meer hebt, maar ja.... so be it.

Edit:
Ow, maar lig er al weer een hele tijd uit, wat fans betreft, wat zijn goede fans in deze maat?
enermax, papst, panaflo, titan, zalman

neem anders eens een kijkje bij www.freezinghardware.nl

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je zou er een casemod van kunnen maken en de 12 cm ventilatoren van bovenuit koele lucht de kast in laten blazen, en 2 92 mm papst ventilatoren de lucht eruit laten halen.

Indien de machine niet opstart zonder de originele ventilatoren erin, dan zou je ze natuurlijk kunnen blokkeren. Een paar rondjes met electra-tape is daar voldoende voor.

De ventilator in de voeding is ook een jankbeest van jewelste, mijn ervaring is juist dat daar gemiddeld 60% van de herrie vandaan komt. Was wel zo bij mijn HP servers.

Hier kon uw advertentie staan

• UltraSub
McKaamos schreef op zondag 11 december 2005 @ 23:11:
[...]

enermax, papst, panaflo, titan, zalman

neem anders eens een kijkje bij www.freezinghardware.nl
Thnx..
Nitroglycerine schreef op zondag 11 december 2005 @ 23:20:
Je zou er een casemod van kunnen maken en de 12 cm ventilatoren van bovenuit koele lucht de kast in laten blazen, en 2 92 mm papst ventilatoren de lucht eruit laten halen.
Hmm.. idd. Als die 2 vervangende fans de temps te hoog laten oplopen, zet ik nog 12 cm's er bij.
Indien de machine niet opstart zonder de originele ventilatoren erin, dan zou je ze natuurlijk kunnen blokkeren. Een paar rondjes met electra-tape is daar voldoende voor.
Mm ja, ok, maar ik denk dat het probleem is dat de toeren te laag worden gemeten, dattie daar over valt. Anyway, I will know tomorrow :)
De ventilator in de voeding is ook een jankbeest van jewelste, mijn ervaring is juist dat daar gemiddeld 60% van de herrie vandaan komt. Was wel zo bij mijn HP servers.
Sja, als ik de maat zie, zou ik verwachten dattie schreeuwt. Toch lijktie dat niet te doen. Waar ik nog niet helemaal uit ben (maar morgen weet ik dat als de anderen uit zijn), is of hij als de server opstart, óók harder gaat draaien. Assie standby staat, is hij echt stil zat.

• UltraSub
Hmm... wat ik al verwachtte.
Net ff fans los getrokken, en geboot. Meteen na memcheck:

[code] - System fan not present
[code] - CPU fan not present
[code] - Critical fan failure detected. System shutting down in 5 seconds.

Oops.. :(
Nu heb ik uiteraard nog even gekeken of hij ook uitvalt als ik de grootste jankert uit trek assie klaar is met booten, die achter de hd's welke door monitoring niet wordt terug gezet in speed na boot), maar dan draait hij (nog) gewoon door. Is overigens nog te veel herrie :)

Dus ben ik alvast de draadjes maar eens wat beter gaan bekijken. Is dus een 4 draads aansluiting. Ik denk, shiiiit, nergens te krijgen natuurlijk. Wat ziet mijn oog een paar seconden later? De aansluiting is 4 draads, maar de fans zelf zijn gewoon 3 draads. Ergens 10 cm boven de aansluiting zit een verdikking, en de boel is netjes afgewerkt met een grote krimpsok, vandaar dat ik dat niet heb gezien natuurlijk. Dus dat moet te modden zijn denk ik zo.
Enige risico wat ik nu inderdaad nog heb, is dat monitoring ook nog eens let op de rpms.. Dan zou ik fucked zijn denk ik wel. Ik ga gewoon ff 2x een 92mm fan bestellen, en dan horen jullie wel :)

Net ff besteld:
Papst 3412N/2GLLE - 92 x 92 x 25 mm. € 17,90

Specificaties:
Type: 3412N/2GLE
Afmetingen: 92 x 92 x 25 mm.
Vermogen: 0,44 Watt
Toerental: 1150 RPM
Luchtverplaatsing: 33 m³/h
Spanning: 12 V
Aansluiting: 3-pin
Lagering: Sintec
Deze koeler produceert 12 dBA aan geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door UltraSub op 12-12-2005 11:22 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
Kijk een hier [rml][ CM] Silent Mod :) [ casemod nr. 8][/rml], heeft wel aardig gewerkt geloof ik.

Roomba E5 te koop

• UltraSub
Damn mooi gedaan! Alleen pastie dan niet meer in de rails :P
Ach, met een beetje mazzel zijn de fans morgen binnen (maar ik hoop er niet op), en dan kan ik gaan spelen. Zijn ze morgen niet binnen, dan gaat deze test wat langer duren, want woensdag wordt ik geopereerd (pen van knie tot enkel in linker onderbeen gaat er uit).

[ Voor 69% gewijzigd door UltraSub op 12-12-2005 14:16 ]

Verwijderd

UltraSub schreef op maandag 12 december 2005 @ 11:13:
Hmm... wat ik al verwachtte.
Net ff fans los getrokken, en geboot. Meteen na memcheck:

[code] - System fan not present
[code] - CPU fan not present
[code] - Critical fan failure detected. System shutting down in 5 seconds.

Oops.. :(
Nu heb ik uiteraard nog even gekeken of hij ook uitvalt als ik de grootste jankert uit trek assie klaar is met booten, die achter de hd's welke door monitoring niet wordt terug gezet in speed na boot), maar dan draait hij (nog) gewoon door. Is overigens nog te veel herrie :)

Dus ben ik alvast de draadjes maar eens wat beter gaan bekijken. Is dus een 4 draads aansluiting. Ik denk, shiiiit, nergens te krijgen natuurlijk. Wat ziet mijn oog een paar seconden later? De aansluiting is 4 draads, maar de fans zelf zijn gewoon 3 draads. Ergens 10 cm boven de aansluiting zit een verdikking, en de boel is netjes afgewerkt met een grote krimpsok, vandaar dat ik dat niet heb gezien natuurlijk. Dus dat moet te modden zijn denk ik zo.
Enige risico wat ik nu inderdaad nog heb, is dat monitoring ook nog eens let op de rpms.. Dan zou ik fucked zijn denk ik wel. Ik ga gewoon ff 2x een 92mm fan bestellen, en dan horen jullie wel :)

Net ff besteld:
Papst 3412N/2GLLE - 92 x 92 x 25 mm. € 17,90

Specificaties:
Type: 3412N/2GLE
Afmetingen: 92 x 92 x 25 mm.
Vermogen: 0,44 Watt
Toerental: 1150 RPM
Luchtverplaatsing: 33 m³/h
Spanning: 12 V
Aansluiting: 3-pin
Lagering: Sintec
Deze koeler produceert 12 dBA aan geluid.
Ik had je hier gewaarschuwt voor stille fans: Verwijderd in "DL-380... Silence please!"

Die fan die je nu besteld heb verplaatst amper lucht. Kan goed gaan opzich, maar de kans is groot dat hij te slap is. 1150rpm is echt niks namelijk.

• UltraSub
I know, I know... :)
Ik wilde het gewoon proberen :P

Als het niet werkt, en de boel nog te warm blijkt te worden, zet ik boven in de kast nog 2x 12 cm laagtoerig, en dan moet er genoeg koele lucht naar binnen komen. 4x ultrasilent is nog steeds stiller als 2x stil.
Toch bedankt ;)

Maar eeeh, hoe reken ik cfm om naar m3/h?
Zijn daar factoren voor?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een cf is een 'cubic foot' dus bij benadering een kubus van 30 bij 30 bij 30 cm. Komt neer op 35,3 cf tegen 1 m3. Per minuut en Per uur moet je zelf toch wel lukken, qua omrekenen denk ik zo ;)

[ Voor 27% gewijzigd door JumpStart op 12-12-2005 21:13 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

drooger

Falen is ook een kunst.

12 dB is idd wel te laag voor een goede, effectieve koeler. De rpm's maken weinig uit, zolang er maar veel luchtverplaatsing is. (hoe sneller, hoe meer, hoe luider)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• UltraSub
JumpStart schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:12:
Een cf is een 'cubic foot' dus bij benadering een kubus van 30 bij 30 bij 30 cm. Komt neer op 35,3 cf tegen 1 m3. Per minuut en Per uur moet je zelf toch wel lukken, qua omrekenen denk ik zo ;)
Aha! Thanks... maareeh... cf per wat? seconde?
* UltraSub ff draad kwijt :P
drooger schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:16:
12 dB is idd wel te laag voor een goede, effectieve koeler. De rpm's maken weinig uit, zolang er maar veel luchtverplaatsing is. (hoe sneller, hoe meer, hoe luider)
Nou volgens mij maken rpms een aardig hoop uit. Per definitie is het toch echt wel hoe meer rpm hoe luider een fan. Ben met je eens dat luchtverplaatsing op zich ook kabaal maakt.
Maar de opzet van deze fans is om te kijken of het uberhaupt gaat lukken met veel minder lucht. Ik denk persoonlijk van wel, laten we eerlijk zijn, het blijven 2 P3's, en ze zijn niet voor niets al passief gekoeld. Als die blokken genoeg lucht over hun kiezen krijgen, is alles ok. Mocht dat niet zo zijn, kan ik boven in de kast nog meer fans zetten. Eerst dit ff proberen. :)

Anyway, ik heb net ff 2 spare fans uit elkaar geprutst.
Die extra 4e draad (zwart) is gewoon doorgelust. Iemand enig idee waarom ze dat doen?

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/IMG_4157_res.jpg
full size

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

UltraSub schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:50:
[...]

[...]
Ohw, sorry, cfm is dus Cubic Feet per Minute.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

[...]

Nou volgens mij maken rpms een aardig hoop uit. Per definitie is het toch echt wel hoe meer rpm hoe luider een fan. Ben met je eens dat luchtverplaatsing op zich ook kabaal maakt.
Maar de opzet van deze fans is om te kijken of het uberhaupt gaat lukken met veel minder lucht. Ik denk persoonlijk van wel, laten we eerlijk zijn, het blijven 2 P3's, en ze zijn niet voor niets al passief gekoeld. Als die blokken genoeg lucht over hun kiezen krijgen, is alles ok. Mocht dat niet zo zijn, kan ik boven in de kast nog meer fans zetten. Eerst dit ff proberen. :)

Die extra 4e draad (zwart) is gewoon doorgelust. Iemand enig idee waarom ze dat doen?

Zie hier:
[afbeelding]
full size
om het complexer te laten lijken dan het is? ;)
zou het niet gek vinden iig...

ennuh, cubic feet per minute

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 12-12-2005 22:15 ]

Verwijderd

je zou eventueel ook 2 kleine fannetjes op die p3's kunnen zetten. gewoon beetje improviseren.

En ipv van 80mm fans 120mm fans met lagere toerental en hogere CFM erin kunnen zetten.

het is misschien een beetje knutselen maargoed, het is niet zo gek moeilijk :D

( of misschein een idee , we hadden hier een server kaste 3u hoog hadden we 2 xeons 3ghz in gezet , met 2 swiftech passieve koelers erop en toen een buis direct boven de processoren gemaakt met 1 grote 120mm delta fan op 5 volt er direct uit laten zuigen, en het was echt gewoon stil !

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 09:55 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Alle ideeën over fan configuraties en ducts zijn op zich leuk, maar de belangrijkste horde die genomen moet worden is de server zelf: Die moet slikken dat er fans met aanzienlijk lager toerental aangesloten worden zonder dat diezelfde hardware een [i]shit-de-fans-zijn-kapot-paniek[i]-shutdown doet.

En dat betekent in het lastigste geval dat er een pulse generator geklust moet worden om de hardware monitoring om de tuin te leiden.

• UltraSub
Precies... Daar voorzie ik ook de problemen :(
Als hij slikt dat ik twee andere fans aansluit met zulke lage toerentallen, dan is het eigenlijk al gebeurd, en moet er (met misschien wat meer kunst en vliegwerk) een mouw aan te passen zijn.
Die server koel genoeg krijgen is het probleem niet denk ik, zeker gezien de overdimensionering die ze bij servercases toepassen, maar die hardware monitoring...

* UltraSub hoopt dat de fans vandaag nog arriveren....
Heb er overigens goede hoop op:

Zending geaccepteerd en gesorteerd door TPG Post 12-12-2005 Zwolle , intern transport pakketten
Zending gesorteerd op sorteercentrum 13-12-2005 Dordrecht , intern transport pakketten
Zending gesorteerd op sorteercentrum 13-12-2005 Dordrecht , intern transport pakketten
Zending ontvangen op distributielocatie 13-12-2005 Venlo , pakkettendistributie
Zending in distributieroute 13-12-2005 Venlo , pakkettendistributie

[ Voor 35% gewijzigd door UltraSub op 13-12-2005 12:06 ]

Verwijderd

Die fan is ongeveer 19cfm.. Dat is echt weinig. Een sterke 92mm doet dik over de 80cfm.
drooger schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:16:
rpm's maken idd niets uit, ware het niet dat;
- de server de rpm uitleest
- de rpm's bij benadering gerelateerd zijn aan de cfm

Dat laatste hoeft niet zo te zijn als de stand van de bladen anders is. De praktijk leert echter dat alle sterke fans een hoge rpm hebben en dat alle sterke fans lawaai maken. Oftewel een stille fan is altijd slap.

De conclusie word vaak getrokken dat Delta's lawaai maken en Papsts stil zijn. Logisch, want Delta maakt veel lucht kanonnen en Papst maakt eigenlijk alleen maar stille en midrange fans. Een 60cfm papst maakt dus ook gewoon herrie :)

Er zit altijd wel wat verschil in natuurlijk, maar dat is nooit veel. (lagers maakt bijv wel iets uit, maar ook niet echt veel)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 12:40 ]

• UltraSub
Mja ok, dat is dus 3x weiniger als de originele.
Maar het ding draait ook nog niet met 1/3 van de load waarop ze die dingen calculeren, niet te vergeten dat ze ook nog rekening houden met een vol rack wat staat te stampen.

Verwijderd

UltraSub schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:38:
Mja ok, dat is dus 3x weiniger als de originele.
Maar het ding draait ook nog niet met 1/3 van de load waarop ze die dingen calculeren, niet te vergeten dat ze ook nog rekening houden met een vol rack wat staat te stampen.
Hoe kom je aan 3x? Weet je de specs van de orginele? (ja dus..)

Ik zou niet raar kijken als die orginele gewoon 100cfm haalt. Vaak zijn ze nog 35mm dik ook en draaien ze echt kneiterhard 8)7

Maar goed, wie weet kom je er mee weg. Zou best kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 12:45 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:44:
[...]

Hoe kom je aan 3x? Weet je de specs van de orginele?

Ik zou niet raar kijken als die orginele gewoon 100cfm haalt. Vaak zijn ze nog 35mm dik ook en draaien ze echt kneiterhard 8)7

Maar goed, wie weet kom je er mee weg. Zou best kunnen.
ik verwacht dat het wel gaat lukken... zo heet worden P3's niet...
daarnaast word de koeling in een server meestal 3keer zo hoog berekend als nodig.
omdat servers normaal in een server rek hangen en daar niet zo makkelijk lucht kunnen aanzuigen moet dat wel, maar op een zolder heb je zat ruimte om frisse lucht vandaan te halen voor de server.

• UltraSub
Vol verwachting klopt mijn hart..... :+
Waar blijft de postbode nouhou.. :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

UltraSub schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:51:
Vol verwachting klopt mijn hart..... :+
Waar blijft de postbode nouhou.. :)
sinterklaas is voorbij hoor :P wacht maar op de kerstman :P

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

[...]
[...]
CF is gewoon een volume net als M3. Heeft dus niks met tijd te maken. Kijk in de specs wat er bij staat. (Meestal is het per minuut)

Misschien dat die doorlus gebruikt word om de fan te detecteren? Zet een 'jumper' over de 2 pootjes die met de doorlus verbonden worden dan merk je het snel genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door NBK op 13-12-2005 12:57 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:47:
[...]

ik verwacht dat het wel gaat lukken... zo heet worden P3's niet...
daarnaast word de koeling in een server meestal 3keer zo hoog berekend als nodig.
omdat servers normaal in een server rek hangen en daar niet zo makkelijk lucht kunnen aanzuigen moet dat wel, maar op een zolder heb je zat ruimte om frisse lucht vandaan te halen voor de server.
Ze hebben vaak airco in serverruimtes he. Daarnaast is de flow van voor naar achter. Niks mis mee.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:05:
[...]

Ze hebben vaak airco in serverruimtes he. Daarnaast is de flow van voor naar achter. Niks mis mee.
maar er zit vaak wel een deur voor... koele lucht moet dus van onderen af komen, langs de smalle ruimte tussen de servers en de deur.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Veel bedrijfsserverruimtes zijn helemaal niet voorzien van airco. Zeker in het P3 tijdperk niet. De meeste bedrijven hadden maar 1 tot 3 van deze servers staan en dan was dat helemaal niet zo nodig.
En dan zijn er nog bedrijven waar deze server gebruikt worden om machines aan te sturen. Daar staan ze nog wel eens in een hoek/kast zonder al te veel frisse lucht of erg stoffige lucht.
Fans in deze servers zijn er gewoon op aangepast om probleemloos een jaar of 5 te kunnen draaien onder vreselijke omstandigheden. Herrie maakt in de meeste omgevingen toch niks uit.

Kom bij redelijk veel bedrijven op schiphol en daar heb ik een flink aantal vergelijkbare servers vandaan gehaald nadat ze (ruimschoots)afgeschreven waren. Die dingen waren helemaal zwart van binnen door het stof uit de overslagloodsen. Terwijl ze gewoon in afgesloten server ruimtes stonden. De PC's op kantoor waren er nog erger aan toe. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat met de nieuwe machines die ze hebben staan. Die dingen produceren toch iets meer warmte :|

[ Voor 30% gewijzigd door NBK op 13-12-2005 13:16 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• UltraSub
NBK schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:57:
[...]
Misschien dat die doorlus gebruikt word om de fan te detecteren? Zet een 'jumper' over de 2 pootjes die met de doorlus verbonden worden dan merk je het snel genoeg.
Ik was eigenlijk van plan om de stekker van de nieuwe fans te knippen, en de draadjes aan de oude stekkers te fixen. Hoef ik niks van fratsen uit te halen, en blijven "hun" lusjes intact :)

offtopic:
Damn, moet eigenlijk vandaag mijn nieuwe bureau aflakken, maar ben bang dat als ik dat aan het doen ben, de postbode mis, we weten allemaal hoe snel die een briefje in de bus gooien "helaas trof ik u niet thuis aan" (zonder aan te bellen).

• UltraSub
Oooowkeej... ze zijn binnen. Laat, maar toch gekomen :)
Maar nu zit ik met een nieuw probleempje.... Geen zwart/rood/geel, maar blauw/rood/wit.
Wat is wat? Weet iemand dat zo uit zijn hoofd hier?

/edit
Gewoon try-n-error op een molex van een pc
Blauw en rood zijn spanning, wit moet dus rpm readout zijn.

1. Fewture: you are right... Extreeeeem weinig airflow :)
2. No-go.. ding start de fan niet op, dus detecteerd geen fan, dus shutdown.

Wat heb ik gedaan...
Heb de originele stekker van de originele fan afgeknipt. Blauw op rood getaped, rood op geel getaped, en de witte op de zwarte. Zou moeten werken dus. Not. Fan start niet op.
* UltraSub zucht
Originele fan (i fucked with a spare ;)) weer aangesloten, en daarna proberen de draadjes van de fan-in-wording te patchen op de stekker, om zo te zien of hij gaat draaien. Nou, ik heb zo ongeveer alles geprobeerd, maar het ding gaat niet draaien. Pak ik een molex van de server, dan gaattie wel.
Er lijkt dus iets anders flink mis te zijn. Ga maar eens een manual van die plank zoeken denk ik.
Alhoewel ik ineens weinig hoop heb het ding aan de gang te krijgen. Kut hardware monitoring :(

/edit 2
Manual vermeldt niks over pin-out van de fan.
Dat wordt dus tokkelen met een multimeter (die ik nu ff niet heb.. grrrrr...)

[ Voor 78% gewijzigd door UltraSub op 13-12-2005 18:38 ]

• UltraSub
Oops, had 2 cpus, nu 1 minder :)
Vonkje tijdens spelen met fans :X
Naja, heb nog een spare liggen, maar ik ben toch serieus bang dat het niet gaat werken. Had de fan wel draaiend, maar mobo zegt gewoon fan failure.

Zie wel... morgen eerst zelf maar eens onder het mes, kijken hoe lang ik nodig heb voor ik weer de zolder op kan om verder te spelen :)

Dus ff suspend voor dit topique :P

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:08:
[...]

maar er zit vaak wel een deur voor... koele lucht moet dus van onderen af komen, langs de smalle ruimte tussen de servers en de deur.
Deur van gaas ja ;)

Zinloos dit btw :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:23:
[...]

Deur van gaas ja ;)

Zinloos dit btw :P
glas komt ook vaak voor ;)

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Sorry voor de kick maar ik ben nu, een paar weken later, toch wel benieuwd of het gelukt is dit ding stiller te krijgen. Zit er zelf namelijk ook over te denken om over een tijd een dikke quad/dual server te kopen van een paar jaar oud, maar ja dan moet hij wel stil zijn. 8)

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 13:10
Hier nog iemand die geinteresseerd is of het nog gelukt is.
Heb dezelfde machine staan, alleen gelukkig op een plek waar die herrie mag maken (nog wel).
Ben zo ie-zo geinteresseerd in memory (1Gb DIMMs) voor een DL380 G1.

Moet toch mogelijk zijn om het apparaat met andere\stillere fans te laten draaien?

• UltraSub
Ik moet jullie teleurstellen heren. Zonder heftige tricks met pulse generatoren is het niet mogelijk volgens mij. Ik heb van alles geprobeerd, en ik krijg het moederbord niet zo ver dat het wil posten met een andere fan.
Ik zelf ga denk ik een normale pc in elkaar steken, die flink wat power heeft, en veel stiller te krijgen is. Helaas kost me dat meer geld dan een 380 die ik heb liggen :)

Het memory, sja, daar moet ik het eens over hebben met mijn collega. Laat het nog wel weten ;)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Een pulsgenerator is niet eens zo moeilijk om te maken. Sterker nog, bij een beetje electronicazaak zou je er zo een moeten kunnen vinden voor een paar euro. En anders gewoon even op NE555 zoeken met Google ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Kun je niet gewoon al die fans aansluiten en de fanbladen er af slopen? Dan maken ze haast geen lawaai meer waarschijnlijk en krijgt het mobo nog wel het toerental door. Misschien dat ze wat harder zullen draaien dan normaal, omdat de fan nogal wat minder weerstand heeft. Je moet de bladen er wel helemaal af slopen, als je aan één kant wat laat zitten, gaat het nogal trillen.
Voor de koeling kun je dan andere, stille fans gebruiken.
Om ruimte te besparen zou je de huidige fans (zonder fanbladen) ook buiten je kast kunnen zetten, door de kabels te verlengen. Of de vierkante rand er omheen er af slopen, zodat je alleen de motor overhoudt. Deze dan wel goed vast zetten.

Klik mee voor GoT!........

• UltraSub
RedHead schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:22:Ben zo ie-zo geinteresseerd in memory (1Gb DIMMs) voor een DL380 G1.
Ik kijk straks thuis ff naar het precieze merk en type. Kan ik je ook een prijs geven...
Is iig 4x 1GB ECC regged.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:15

mace

Sapere Aude

Uit ervaring denk ik dat de originele fans 2 zwarte hebben voor aarde, de gele voor de sensor, en de rooie voor +12v.

Bij papst fans is blauw sensor, rood +12v en wit aarde volgens mij.

Misschien heb je er nog wat aan, dit had ik iig als eerstw geprobeerd. :)

• UltraSub
Klopt, die heb ik ook geprobeerd gehad, jouw combo...
Ik had de fans ook wel werkend, alleen het mobo vond ze niet aardig :P

• UltraSub
@Redhead:
Als je nog geinteresseerd bent, mail me even op UltraSub op Hotmeel punt com..
Heb piccies voor je ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

enorme topicschop hoor, maar heb je die servert nog?

check dit topic dan eens... staat een schakeling waarmee je het rpmsignal kan faken
rpm signaal faken

• UltraSub
Yup, heb de servers nog, maar ben niet zo'n electricien, en daarnaast heb ik nu al een nieuwe server gebouwd. Beter, sneller, stiller :)

Toch bedankt voor je tip!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb het topic even doorgelezen en zag, misschien ben ik blind hoor, alleen maar hardwarematige aanpassingen om het geluid zachter te krijgen...

Ik weet uit ervaring dat je Proliant DL380 (G2/G3 en G4) stiller kan krijgen door het installeren van het Proliant Supportpack. De drivers gaan dan, pas in Windows en niet tijdens booten, de fans gecontroleerd aansturen en niet op vol continu laten draaien...

Je hebt ook Proliant Agents voor ESX, gebruik ze zelf ook op werk, en daarmee heb je kans dat zelfs onder ESX de fans zachter gaan draaien!

Maar goed, je hebt een andere/betere machine en misschien is bovenstaande wel niet meer nodig ;)

https://powershellisfun.com

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 15:52

Metzie

Nyaano !

-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:59:
Heb het topic even doorgelezen en zag, misschien ben ik blind hoor, alleen maar hardwarematige aanpassingen om het geluid zachter te krijgen Je hebt ook Proliant Agents voor ESX, gebruik ze zelf ook op werk, en daarmee heb je kans dat zelfs onder ESX de fans zachter gaan draaien!
UltraSub schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:47:
Ik heb al de compaq insight health monitor geinstalleerd onder ESX, en dat scheelt enorm. Maar nog lang niet genoeg.
Je bent blin idd :D

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Damn! Toch maar eens naar Hans Anders ;) Toch raar dat de Agents niet genoeg helpen, moet wel zeggen dat ik dit soort dingen niet op onze machines merk ---> Ze staan op zaal (Een plek waar ik ver (+-200 Km) vanaf zit :D

https://powershellisfun.com

• UltraSub
Nee, dat merk je inderdaad op een zaal niet :P
Dan denk je damn, dies écht stil, als de fans zachter gaan draaien. Tot je het spul thuis of op je werkplek zet.... hmm.. zo stil zijn ze eigenlijk toch niet, als je niet langer al dat andere kabaal hoort :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

UltraSub schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:50:
Yup, heb de servers nog, maar ben niet zo'n electricien, en daarnaast heb ik nu al een nieuwe server gebouwd. Beter, sneller, stiller :)

Toch bedankt voor je tip!
UltraSub, zou je me even willen toevoegen op MSN? of me anders even mailen?
Ik kan van jou niks vinden in jouw profile...

thnx alvast :)

Pagina: 1