webserver inrichten

Pagina: 1
Acties:

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:40
Ik weet dat dit vooral een 'search' vraag is, maar ik ben van mening dat ik zelf al veel geprobeert heb.

Ik heb beschikking over een trage pc, 500 mhz en 192mb intern en 1 ip-adres. Nou wil ik als test project een webserver installeren voor vrienden famillie etc. De server komt thuis te staan, en ik heb een *.domein.nl wildcard aangevraagt bij http://www.serverthuis.com/

Ik kom er maar niet uit welke software ik nodig heb. Mijn orginele idee was om een webbased registratie te maken, vanwaar de users (vrienden famillie) een subdomein kunnen krijgen en kunnen inloggen in een panel waarmee ze hun sql en ftp accounts kunnen aanmaken en mail kunnen halen.

Ik ben begonnen met windows 2003 en het panel Cubepanel, maar deze installatie kreeg ik niet afgerond (vage fouten), en de pc reageerde zo traag dat ik daarmee gestopt ben.

Toen heb ik verschillende linux panels geprobeerd zoals plesk, zpanel, web-cp, vhcs (erg mooi), en webmin met virtualmin.

De problemen waar ik tegenaanloop is dat deze panels veelte uitgebreid zijn (en ik allerlei overbodige instellingen moet opgeven waarvan ik niet weet wat ik ermee aanmoet), ik wil alleen maar subdomeinen hosten, met ftp php en sql. De panels zijn echter uitgerust met dns-servers/bind wat ik helemaal niet ga gebruiken. Ook lukt het me niet om de vhosts goed in te stellen via zo'n panel.

Ik begin het een beetje zat te worden, en ik wil gewoon een goede installatie waarmee ik makkelijk gebruikers aan kan maken. Niet dat ik 3 weken later als ik even snel een user wil toevoegen weer helemaal moet uitzoeken in welk .conf bestandje ik iets moet toevoegen etc.

Wie kan me helpen aan een panel gericht op subdomeinen, of gewoon opweg helpen tot een goede configuratie?

ps: het os dat ik wil gebruiken is btw debian, omdat dit weinig resources gebruikt, en ik makkelijk pakketten kan toevoegen/verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door wij op 08-12-2005 21:04 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je zelf subdomeinen aan gaat bieden is ook dns en bind van belang. Misschien moet je de lat een beetje lager leggen. Begin eerst gewoon eens met de boel opzetten voor 1 gebruiker zonder alle beheer poespas er omheen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:40
Janoz schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:14:
Als je zelf subdomeinen aan gaat bieden is ook dns en bind van belang. Misschien moet je de lat een beetje lager leggen. Begin eerst gewoon eens met de boel opzetten voor 1 gebruiker zonder alle beheer poespas er omheen.
Ik heb begrepen dat ik genoeg heb aan de dns van serverthuis.com, omdat ze alle aanvragen dmv een wildcard naar mijn ip doorsturen

Dan zou ik apache met virtual hosts kunnen configureren zodat die weet welke site bij welk subdomein hoort.

Volgensmij hoef ik hoervoor geen dns en bind te installeren, of begrijp ik het niet goed?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

true true, als alles wat onder jou domein bij thuisserver.com naar jou ip komt kan apache dat met vhosts afhandelen. Ik zou idd niet al die beheerstroep meteen gaan doen. Dat kan later ook wel :)

edit:
Bind is trouwens DNS. Nouja, het is software om een dns service op te zetten :)

[ Voor 20% gewijzigd door nzyme op 08-12-2005 21:38 ]

| Hardcore - Terror |

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je users ook subdomeinen wil laten beheren:

powerdns+poweradmin. Hiermee kun je ook user+rechten voor (sub) domeinen aanmaken.
Sowieso denk ik dat je eerst virtual hosting met apache moet snappen.

powerdns ipv bind dus, als DNS server-software.

Dan wat UNIX basics (users+rechten) enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 09-12-2005 00:34 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
voor hoeveel mensen in totaal wil je gaan hosten dan?

een virtual host aanmaken in apache, een mysql db + rechten en een ftp account maken heb je in 3 minuutjes gedaan. Nou zou je dit eventueel nog kunnen automatiseren met een klein php scriptje :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Als *.domein.nl naar het IP wijst van je server hoef je geen DNS te draaien.

Apache kan omgaan met vhosts. DNS is in dit geval echt nergens voor nodig :)

Voor de TS> Zelfs een PHP/MySQL scriptje maken is in dit geval het beste. Misschien zou je met Webadmin/webusermin misschien wat kunnen. Hier kun je modules weg laten die je niet gebruikt :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Als *.domein.nl naar het IP wijst van je server hoef je geen DNS te draaien.
Klopt precies! Ik heb zelf webservers met meer dan 20.000 subdomeinen, en het is echt niet nogig om een DNS-Server te draaien. Het zou alleen handig zijn als je subdomeinen wilt koppelen aan andere machines, maar het lijkt me dat je dat via serverthuis.com kan doen.
De problemen waar ik tegenaanloop is dat deze panels veelte uitgebreid zijn (en ik allerlei overbodige instellingen moet opgeven waarvan ik niet weet wat ik ermee aanmoet), ik wil alleen maar subdomeinen hosten, met ftp php en sql. De panels zijn echter uitgerust met dns-servers/bind wat ik helemaal niet ga gebruiken. Ook lukt het me niet om de vhosts goed in te stellen via zo'n panel.
Ik weet niet hoe je programmeer kunsten zijn, maar is het geen optie om zelf te schrijven? Dan hoef je natuurlijk geen overbodige dingen er in te zetten. Het toevoegen van een vhost kan heel simpel worden gedaan, zo is er de functie "VirtualDocumentRoot". Daar hoef je alleen maar het pad neer te zetten waar de mappen staan die als subdomein moeten worden gebruikt. Dus vanuit (bijvoorbeeld PHP) hoef je niet te schrijven naar je configuratie, het eninge dat je in princiepe zou hoeven doen is via PHP de betreffende map aanmaken die moet worden ingelezen als subdomein.

Verder zou je een via MySQL gebruikers aan je FTP-Programma kunnen toevoegen (bijvoorbeeld pure-ftpd) Dus op het moment dat iemand zich aanmeld heeft hij direct toegang tot zijn subdomein, en hij kan direct zijn spulletjes uploaden.

Met (bijvoorbeeld qmail icm vpopmail) kan je net als Pure-Ftpd je gebruikers in MySQL beheren. Dus e-mail adressen voor een subdomein zouden ook direct kunnen worden aangemaakt (gebruiker@subdomein.domein.tld).

Verder (om maar even door te gaan) kan je via PHP ook direct MySQL Gebruikers aanmaken die dan ook direct toegang hebben tot hun database. Zet een tool op je website als phpMyAdmin en ze kunnen direct aan de slag.

Dit is echt niet zo moeilijk (zelf) te maken. ALs je nog verdere vragen hebt, dan kan je ze gewoon stellen.
ben jij dit? :P

[ Voor 73% gewijzigd door LoBbY_1 op 09-12-2005 12:57 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

Pagina: 1