Toon posts:

VMWARE mening gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu 3 machines staan.
Een pc met Windows MediaCenter, een pc met Windows 2003 Server en een notebook met XP pro.
De MCE pc en de notebook zijn mijn algemene PC's, en de server gebruik ik om mee te spelen/testen/leren en natuurlijk als mail, file en print server.

Omdat ik pas sinds kort MCE gebruik, vind ik het een beetje zonde worden dat zowel de MCE pc als de server beide dag en nacht aan staan.

Nu zat ik aan het volgende te denken:
Ik doe de server aan de kant en ga dan dmv VMware windows 2003 server virtueel op de MCE pc draaien.

AUB jullie mening over bovenstaande.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 05:15
Geen probleem, zeker doen. W2K3 instellen in GSX als automatisch opstarten, en presto.
Beheer met RD.
Je kunt me namelijk niet wijsmaken dat je die 2K3 server volledig door zijn hoeven krijgt, zodat je het performanceverlies door GSX niet kunt missen ;)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

Hangt er een beetje vanaf hoe je je MCE machine gebruikt. De hardware in Vmware is geemuleerd. Dus bv. een tvkaart gaat niet werken.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:23:
Geen probleem, zeker doen. W2K3 instellen in GSX als automatisch opstarten, en presto.
Beheer met RD.
Je kunt me namelijk niet wijsmaken dat je die 2K3 server volledig door zijn hoeven krijgt, zodat je het performanceverlies door GSX niet kunt missen ;)
Wat bedoel je met:
Je kunt me namelijk niet wijsmaken dat je die 2K3 server volledig door zijn hoeven krijgt, zodat je het performanceverlies door GSX niet kunt missen

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:26:
Hangt er een beetje vanaf hoe je je MCE machine gebruikt. De hardware in Vmware is geemuleerd. Dus bv. een tvkaart gaat niet werken.
Maar daar heeft VMware toch geen probleem mee, denk ik?
Want ik wil dan MCE als basis gebruiken en daarop VMware draaien.
Windows 2003 server hoeft de tvkaart natuurlijk niet te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Want ik las dat het gewoon mogelijk is dat de virtuale machines zijn eigen IP adressen krijgen.
Wat dus inhoud dat als ik 3 virtuele machines draai. Mijn netwerk kaart dus 4 ip adressen heeft.

Verwijderd

Ik weet niet wat voor hardware je hebt maar je gaat er zeker op achteruit! Waar heb je W2K3 server voor nodig? Toch niet omdat je het als file, mail, print"server" gebruikt of wel? Dat kan je ook in MCE hoor, Ik zou gewoon MCE gebruiken en daar FTP/Mail/XXX op installeren. En tja testen wil je niet op je MCE/Serverbak doen of wel??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 19:39 ]

• UltraSub
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:26:
[...]

Wat bedoel je met:
Je kunt me namelijk niet wijsmaken dat je die 2K3 server volledig door zijn hoeven krijgt, zodat je het performanceverlies door GSX niet kunt missen
Wat ik hier mee bedoel is dat je huidige 2K3 server het niet zo druk heeft, dat hij niet fatsoenlijk zal draaien onder GSX op je MCE.

En inderdaad, andersom werkt niet. Je kunt geen MCE onder GSX draaien (helaas).

En ja, iedere virtual host draait op zijn eigen ip, tis gewoon net of je een real-life machine in je netwerk hebt hangen, alleen zonder toetsenbord/monitor. Beheer gaat óf via local console, óf via RD.
Het gaat gewoon perfect werken, mits je genoeg geheugen in je MCE machine hebt zitten.
Installeer het gewoon eens, en speel er wat mee.
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:35:
Ik weet niet wat voor hardware je hebt maar je gaat er zeker op achteruit! Waar heb je W2K3 server voor nodig? Toch niet niet omdat je het als file, mail, print"server" gebruikt of wel? Dat kan je ook in MCE hoor, Ik zou gewoon MCE gebruiken en daar FTP/Mail/XXX op installeren. En tja testen wil je niet op je MCE/Serverbak doen of wel??
Valt best mee hoor. Gemiddeld haalt een virtual machine ongeveer 70% van de performance die de host heeft (mits de host het niet gebruikt natuurlijk). Das precies wat ik hierboven bedoel. Doorgaans doet zo'n 2K3 server nou niet echt veel thuis, behalve wat idle cycles verstoken :P
Testen op je MCE bak? Tis niet meer als GSX installeren, en daarna verneuk je echt niets hoor. Alles wat gebeurt in GSX is 100% afgeschermd van de host.

[ Voor 35% gewijzigd door UltraSub op 08-12-2005 19:40 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:29:
Want ik las dat het gewoon mogelijk is dat de virtuale machines zijn eigen IP adressen krijgen.
Wat dus inhoud dat als ik 3 virtuele machines draai. Mijn netwerk kaart dus 4 ip adressen heeft.
Tuurlijk (als je dat wilt). Ik zou zeggen: ga eens spelen met de gratis VMWare player. Neem wel genoeg intern geheugen.

Kan voor spelen prima. Het gebeurt zelfs in productieomgevingen (met genoeg hardware dan). Meteen GSX server is een beetje overkill, Workstation werkt dan ook best.

[ Voor 35% gewijzigd door F_J_K op 08-12-2005 19:41 . Reden: quote toegevoegd. Al was boven me bijna alles al gezegd. :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:35:
Ik weet niet wat voor hardware je hebt maar je gaat er zeker op achteruit! Waar heb je W2K3 server voor nodig? Toch niet omdat je het als file, mail, print"server" gebruikt of wel? Dat kan je ook in MCE hoor, Ik zou gewoon MCE gebruiken en daar FTP/Mail/XXX op installeren. En tja testen wil je niet op je MCE/Serverbak doen of wel??
Omdat ik volgende week ga beginnen met mijn MCSA is het wel handig om thuis ook te kunnen experimenteren.
Je hebt gelijk de dingen die ik nu als "server" doe, kan ik ook gewoon op een pc draaien.
Alhoewel, draait exchange bijv. op XP Pro? Ik wil namelijk wel gebruik kunnen maken van webmail.

• UltraSub
F_J_K schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:40:
[...]

Tuurlijk (als je dat wilt). Ik zou zeggen: ga eens spelen met de gratis VMWare player. Neem wel genoeg intern geheugen.
Hmm.. Dacht dat die alleen al gedefinieerde VMs kon draaien? Maar goed, kan het mis hebben.
Kan voor spelen prima. Het gebeurt zelfs in productieomgevingen (met genoeg hardware dan). Meteen GSX server is een beetje overkill, Workstation werkt dan ook best.
Ow, was ff vergeten dat die ook nog bestond :)
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:44:
[...]

Omdat ik volgende week ga beginnen met mijn MCSA is het wel handig om thuis ook te kunnen experimenteren.
Je hebt gelijk de dingen die ik nu als "server" doe, kan ik ook gewoon op een pc draaien.
Alhoewel, draait exchange bijv. op XP Pro? Ik wil namelijk wel gebruik kunnen maken van webmail.
Snap je eigenlijk wel een beetje wat VMware doet? Je kunt toch gewoon 2K3 server draaien in/onder VMware?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:44:
[...]
VMware installeren is zowiezo nuttig, als je thuis een win2003 server hebt en MCSA 2003 wil doen.
Je kunt nl op 1 pc allerlei win2003 client (win98, winXP, win2000 enzo) images booten om te testen hoe die met windows 2003 werken.
Zou zelfs gratis met vmplayer moeten kunnen als je ergens een VMX-builder kan downloaden van Internet kan downloaden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

UltraSub schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:48:
Hmm.. Dacht dat die alleen al gedefinieerde VMs kon draaien? Maar goed, kan het mis hebben.
Klopt. Maar om de principes te leren kennen is dat niet van belang: download wat Linux images en je weet wat het programma doet, daar hoeft geen Windows voor te draaien :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:54
Loop je dan niet het risico dat wanneer je MCE pc aan volle kracht draait (2 programma's aan het opnemen is) dat je problemen krijgt wanneer je W2K3 server ineens beslist om bijvoorbeeld een update te gaan installeren (of iets anders te doen wat rekenintensief/HD intensief is)?

Verwijderd

Topicstarter
prostar schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:46:
Loop je dan niet het risico dat wanneer je MCE pc aan volle kracht draait (2 programma's aan het opnemen is) dat je problemen krijgt wanneer je W2K3 server ineens beslist om bijvoorbeeld een update te gaan installeren (of iets anders te doen wat rekenintensief/HD intensief is)?
Dat is inderdaad een goede vraag.
Stel dat mijn vriendin lekker tv aan het kijken is via de mce PC en ik aan het internetten rechtstreek via de LCD, en de server ineens gaat updaten of virusscannen....
Maar aan de andere kant lijkt me dat een P4 3.2 met 2Gb mem dit wel een beetje moet kunnen opvangen. Toch?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:50:
Maar aan de andere kant lijkt me dat een P4 3.2 met 2Gb mem dit wel een beetje moet kunnen opvangen. Toch?
Dat wel, maar weet je zeker dat je wel hardware acceleratie hebt en DirectX support in die VMware MCE?
Anders doet het er niet eens toe, MCE lijkt me nou ook niet echt een geschikte kandidaat voor virtualiseren....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
BackSlash32 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 00:01:
[...]

Dat wel, maar weet je zeker dat je wel hardware acceleratie hebt en DirectX support in die VMware MCE?
Anders doet het er niet eens toe, MCE lijkt me nou ook niet echt een geschikte kandidaat voor virtualiseren....
NB Topicstarter wil MCE als VMware host. Maar VMware geeft idd wel vaak problemen ook voor de Host met performance die je misschien met MCE juist wil vermijden. Je kunt in VMware helaas geen soort loadbalancing of processor resources toekennen aan VM-guests geloof ik. Wel de grootte van de virtuele hardware van een guest, dus hoeveel RAM en hoe groot de disks moeten worden enzo.

Gewoon proberen dus.

Verwijderd

Topicstarter
arikkert schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 00:53:
[...]

NB Topicstarter wil MCE als VMware host. Maar VMware geeft idd wel vaak problemen ook voor de Host met performance die je misschien met MCE juist wil vermijden. Je kunt in VMware helaas geen soort loadbalancing of processor resources toekennen aan VM-guests geloof ik. Wel de grootte van de virtuele hardware van een guest, dus hoeveel RAM en hoe groot de disks moeten worden enzo.

Gewoon proberen dus.
Ik kan het idd beter gewoon proberen. Ik zal 2003 server niet met vol load laten werken dus heb er wel goede moet bij.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:13:
[...]

Ik kan het idd beter gewoon proberen. Ik zal 2003 server niet met vol load laten werken dus heb er wel goede moet bij.
Daarnaast kan je ook de prioriteit (dus processergebruik) van het vmware process nog enigzins tweaken in vmware met de setting "process priority". Hiermee kan je bij "input ungrabbed" de prioriteit op low zetten waardoor het processorgebruik minder wordt.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• UltraSub
BackSlash32 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 00:01:
[...]

MCE kun je niet installeren op een virtual host.

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:09:
[...]
MCE kun je niet installeren op een virtual host.
MCE is de basis. Daarop komen de virtual hosts.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Lezen schijnt af en toe wel lastig te zijn :)
Maar anyway, ik doe best veel met VMWare (GSX en de player) en ik heb thuis op een 'ouwe bak' met 1 GB ram 3 (windows server 2003) virtual machines draaien op een Gentoo Linux GSX server. Dat werkt, maar niet erg snel ofzo :)

Maar eeen P4 met 2GB RAM met één server (wijs die gewono een GB aan RAM toe, meer dan een GB gebruikt je MCE toch niet) gaat echt als een speer werken! Plan eventuele updates/scans gewoon 's nachts, dan heb je er ook nooit last van bij het TV kijken. Ik weet zeker dat dit project gaat slagen, sterker nog: ik was zelf ook al tijden bezig met kijken naar een nieuwe server en als ik dit idee zo hoor, ga ik hetzelfde doen! :D

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1